Ik zou willen zeggen dat dit een uiterst geslaagde trolactie is, gewoon om lollige reacties uit te leggen zeg maar. Maar daar lijkt het toch niet op. Even verder gekeken en er zit zelfs een hele website achter met een daadwerkelijk persoon en boeken en alles en… Wauw!
Dus, even voor de goede orde, let me get this straight:
- Een prooidier dat wordt verscheurd door een roofdier, dat vind je zielig en immoreel. Maar:
- Het uitroeien van honderden en honderden diersoorten, omwille van niets dan de waanzin om voor God te willen spelen, dat is helemaal oké!
Heb ik dat goed begrepen zo? Is dat wat je hier voorstelt? En je ziet niet hoe deze twee dingen niet helemaal in balans zijn met elkaar?
Ik probeer even de juiste vergelijking te vinden om deze verhouding in kaart te brengen, maar stel nu even voor dat er een mug op mijn arm zit en ik bang ben dat die mij zal steken. Stel nu dat ik, om dat te voorkomen, want het zou natuurlijk heel naar zijn als die mug mij steekt, mijn hele arm af zou hakken, en voor de zekerheid ook maar gelijk het huis waarin ik me bevind tot de grond plat zou branden. Zo’n reactie – om dit alles een klein beetje in perspectief te plaatsen – zou nog steeds duizenden malen proportioneler zijn dan hetgeen dat jij hier voorstelt.
Het middel is duizenden malen erger dan de kwaal. En dan heb ik het nog niet eens over de gevolgen voor het ecosysteem, maar puur over de ethiek van de handeling zelf.
Earthheart schreef: ↑10 mar 2025 15:51kan ook, maar het uitroeien van soorten roept meer weerstand op omdat velen biodiversiteit waardevol vinden. Herbivoriseren is een manier om predatie uit te roeien zonder soorten uit te roeien, dus zonder biodiversiteitsverlies.
Waarom dan niet alle roofdieren gewoon uitroeien?
Dus je laat een honderden soorten uitsterven – maar geen zorgen! Om de biodiversiteit in stand te houden (en de vervelende mensen die daarover zeuren van een antwoord te kunnen voorzien) laten we gewoon een troep chimera’s los! Probleem opgelost, niets aan de hand, want het totaal aantal soorten is gelijk gebleven…
Het klinkt als het plot van een goedkope horrorfilm.
En dan dit, uit het artikel dat je linkt:
Third, we value humility. This means that no-one should impose their own values on others, that no-one may prioritize their own weak preferences or valuations above much stronger preferences or valuations of others, that no-one should be arrogant, that no-one should ‘play God’.
Prachtig! Nu ga ik van een glimlach naar een volwaardige lach die mij met blijheid vervult. Dit is misschien nog wel het grappigste. Dit opschrijven, dat niemand voor God moet spelen, en vervolgens met het meest megalomane project op de proppen komen dat iemand zich maar voor kan stellen. Geweldig!