Reïncarnatie in de diverse vormen.

Discussies over Occultisme, Newage, pantheisme, satanisme, sekten, alpha-cursus, alternatieve geneeswijzen, etc..

Moderator: Moderators

HierEnNu
Superposter

Re: Reïncarnatie serieus genomen bij de NPO

Bericht door HierEnNu »

Mus schreef: 18 apr 2025 13:13
HierEnNu schreef: 18 apr 2025 11:18Ik vind het een hoogst aantrekkelijk vooruitzicht dat ik nadat ik die finish over ben, nooit meer iets hoef en eeuwig diep zal slapen zonder dromen.
Slapen suggereert dat er nog iets is dat zou kunnen slapen en dus ook weer wakker kan worden om vervolgens te besluiten opnieuw naar de speeltuin te gaan die we in al zijn vorm en kleur voor onszelf hebben geschapen. Zin in?. Waarom niet gewoon zeggen dat met de dood je als wezen verdwijnt in de vergetelheid om nooit meer terug te komen, dat lijkt me accurater.
Voor mij is er geen wezenlijk verschil met de metafoor
  • 'nooit meer iets hoeven en eeuwig diep slapen zonder dromen',
want bij eeuwig diep slapen zonder dromen zie ik geen mogelijkheid tot weer wakker worden, juist niet, want eeuwig diep slapen is voor altijd. Ik wilde daar juist mee benadrukken dat ik nog last heb van restverschijnselen van het geloven in reïncarnatie en dus ook nog niet overtuigd ben dat mijn dood het einde zal van mijn bewustzijn. Maar zodra ik, voor zover voor mij mogelijk, vanuit een materialistisch standpunt denk, zie ik geen enkel argument om mijn dood níét als definitief te beschouwen. Voor het idee van een tijdelijke dood lijkt er toch zoiets als een Ziel nodig te zijn, en dat botst vooralsnog met het materialistisch wereldbeeld.

Maar OK, je hebt uiteraard wel een punt wat slapen en wakker worden betreft,
dus voor alle duidelijkheid:
  • ik vind het een hoogst aantrekkelijk vooruitzicht dat ik, nadat
    ik die finish over ben, nooit meer iets hoef en eeuwig als wezen
    verdwijn in de vergetelheid om nooit meer terug te keren.
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
.
Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
.
Mus
Diehard

Bericht door Mus »

HierEnNu schreef: 18 apr 2025 14:25
HierEnNu schreef: 18 apr 2025 11:18Ik vind het een hoogst aantrekkelijk vooruitzicht dat ik nadat ik die finish over ben, nooit meer iets hoef en eeuwig diep zal slapen zonder dromen.
Slapen suggereert dat er nog iets is dat zou kunnen slapen en dus ook weer wakker kan worden om vervolgens te besluiten opnieuw naar de speeltuin te gaan die we in al zijn vorm en kleur voor onszelf hebben geschapen. Zin in?. Waarom niet gewoon zeggen dat met de dood je als wezen verdwijnt in de vergetelheid om nooit meer terug te komen, dat lijkt me accurater.
Voor mij is er geen wezenlijk verschil met de metafoor
  • 'nooit meer iets hoeven en eeuwig diep slapen zonder dromen',
want bij eeuwig diep slapen zonder dromen zie ik geen mogelijkheid tot weer wakker worden, juist niet, want eeuwig diep slapen is voor altijd. Ik wilde daar juist mee benadrukken dat ik nog last heb van restverschijnselen van het geloven in reïncarnatie en dus ook nog niet overtuigd ben dat mijn dood het einde zal van mijn bewustzijn. Maar zodra ik, voor zover voor mij mogelijk, vanuit een materialistisch standpunt denk, zie ik geen enkel argument om mijn dood níét als definitief te beschouwen. Voor het idee van een tijdelijke dood lijkt er toch zoiets als een Ziel nodig te zijn, en dat botst vooralsnog met het materialistisch wereldbeeld.

Er is een wezenlijk verschil mbt de dood is dood optie of de deur nog op een kier hebben staan, het is dus m.i. onzin om te beweren dat er geen wezenlijk verschil is.
Zouden er geen restverschijnselen mbt je geloof in reïncarnatie zijn geweest dan had je daar ook niet op gehint in je metafoor en had je dus gewoon kunnen zeggen dat je je verheugd in het gegeven dat dood enkel maar dood is en dat er dus niks van je over blijft.

En eerder zou ik zeggen dat het een hoogst aantrekkelijk vooruitzicht is dat nadat je over de finish bent gegaan je als wezen verdwijnt in de vergetelheid om nooit meer terug te keren. De eeuwigheidsfactor toevoegen slaat nergens op want dood is dood is vanzelfsprekend al voor eeuwig, iet om het één of ander.
Het universum bestaat bij de gratie van bewustzijn. Zonder bewustzijn geen universum.
Gerard R.
Superposter

Re: Reïncarnatie in de diverse vormen.

Bericht door Gerard R. »

@Mus
zelfs een aardbeving of welk weer we zullen hebben heeft een aanwijsbare reden. Ook wat wat mensen doen of laten heeft een aanwijsbare reden meestal vanuit het het verleden, of in de toekomst mbt onze dromen, dat ons bewust of onbewust beïnvloed.
Jazeker, maar het is wat anders dan "dat er maar wat met je gedaan wordt door ... vul maar in".
Persoonlijk ken ik slachtofferschap heel goed, en het maakte mij woedend tot op het bot.
Op een gegeven moment werd mij duidelijk gemaakt dat ik alles zelf in de hand heb - ook het zgn slachtofferschap en dat ik daar mijn hele leven voor zou kunnen en mogen kiezen - een andere keuze zou kunnen zijn te beginnen met puinruimen. Dus, ik, Mus koos eieren voor mijn geld, en nam de schop ter hand en begon met graven.

Het graven is inmiddels, na zoveel jaren arbeid, gestopt en inmiddels ben ik bezig met het lappen van de ramen van mijn huis. Frustrerend vaak, vooral omdat ik er eigenlijk geen zin in heb, en ik eigenlijk al heel tevreden was met moddervrij en spik en span interieur cq normal life.

Echter kwam er één of andere onverlaat, één die zichzelf, middels een brief, al had aangekondigd en ik terug geschreven had dat ie niet welkom was, toch aanbellen, ook al had ik gemeend te bel af te zetten ter voorkoming van…… , die me vervolgens wees op de zwart aangekoekte ramen :( . Wil je geloven dat ik daar niet zo blij mee was en het me minstens 10 jaar heeft gekost om over deze gore streek heen te komen.

Ach, en dan sta ik nu buiten met met mijn emmertje water en mini sponsje de boenen of mijn leven er van af hangt. Iemand, leraar zei me ooit, als er iets op je bord ligt waar je niet blij van wordt doe je maar net alsof het taart is. Ik beeld me heel erg in dat ik taart aan het eten ben, taart, taart, taart…..

Hoe dan ook moraal van dit verhaal is uiteindelijk dat ik nooit meer echt slachtoffer heb kunnen zijn van de omstandigheden maar nog wel slachtoffer van mezelf kon/kan zijn wanneer ik daar behoefde toe zou hebben en dat was en is ook oké.

Misschien heb je hier wat aan misschien ook niet dan is het gewoon een mooi verhaal :wink:
Het is een mooi verhaal :)

:lol:

Maar je wordt geboren en je gaat dood. En daar doe je niets aan. Reïncarnatie moet je maar afwachten en in welke vorm??
Er is een aardbeving of niet en daar doe je niets aan. Tsunami...
Er komt een te groot brok uit de ruimte om door ons een andere koers te geven en wist alle leven op een planeet uit of niet. Niets aan te doen. Er komt een pandemie, veel erger dan Covid of niet. Enz. Oorlog of niet...
Dát is de werkelijkheid voor mij. :roll: :wink: Het universum doet maar.
** Heb engelen-geduld, begrip en compassie en wanhoop(t) niet **
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Mus schreef: 18 apr 2025 15:17
HierEnNu schreef: 18 apr 2025 14:25
:scissors:
Er is een wezenlijk verschil mbt de dood is dood optie of de deur nog op een kier hebben staan, het is dus m.i. onzin om te beweren dat er geen wezenlijk verschil is.
Zouden er geen restverschijnselen mbt je geloof in reïncarnatie zijn geweest dan had je daar ook niet op gehint in je metafoor en had je dus gewoon kunnen zeggen dat je je verheugd in het gegeven dat dood enkel maar dood is en dat er dus niks van je over blijft.

En eerder zou ik zeggen dat het een hoogst aantrekkelijk vooruitzicht is dat nadat je over de finish bent gegaan je als wezen verdwijnt in de vergetelheid om nooit meer terug te keren. De eeuwigheidsfactor toevoegen slaat nergens op want dood is dood is vanzelfsprekend al voor eeuwig, iet om het één of ander.
Nou verbaas je me echt, want ik had niet verwacht dat jij zulks zou schrijven. Ik
meende namelijk dat jij in reïncarnatie geloofde. Maar goed, los van wat je gelooft:
  • jij vindt dood is dood dus óók een hoogst aantrekkelijk vooruitzicht?
    Goh, dan blijken we dus toch iets gemeen te hebben …
Maar ... ach Mus ... waar maak je je eigenlijk druk om? Al moet ik toegeven:
  • ik vond het wel aandoenlijk hoe je in een mijns inziens heldere metafoor
    meteen een soort reïncarnatiehandleiding dacht te ontwaren.
Maar ik snap je wel hoor:
  • als iemand de term 'inslapen' gebruikt,
    dan denk jij kennelijk aan dutjes met een wekker erbij.
Toch is het woordenboek er vrij helder over dat inslapen ook gewoon dit betekent:
van Dale schreef:
Betekenis 'inslapen'

in·sla·pen (sliep in, is ingeslapen):
  1. sterven, overlijden: de oude vrouw is vredig ingeslapen; een dier laten inslapen
Overlijden dus. Punt, geen komma:
  • geen speeltuin, geen wederopstanding, geen spirituele sabbatical.
Dat jij daar alsnog een kier van hoop in probeert te wringen, zegt misschien
meer over een hardnekkige hang naar betekenis, dan over mijn formulering?

En ja hoor, je hebt me door:
  • ik ben stiekem zo gehecht aan het idee van niet terugkomen,
    dat ik meende er het woord 'eeuwig' voor te moeten zetten.
Sorry voor het gebruik van mijn dichterlijke vrijheid als dat jou in verwarring bracht,
ik was ff poëtisch zoals wel vaker, in plaats van klinisch exact. Zal ik volgende keer dan
maar meteen een overlijdensakte schrijven in plaats van mijn innerlijke overpeinzing?

Maar verder vind ik het prima hoor:
  • als jij je fijner voelt bij een strengere vorm van nihilisme dan ik,
    dan leef je maar lekker uit hoor ... [zolang het nog duurt :wink: .]
.
.
Mus
Diehard

Bericht door Mus »

HierEnNu schreef: 18 apr 2025 23:07
Mus schreef: 18 apr 2025 15:17
HierEnNu schreef: 18 apr 2025 14:25 :scissors:

Nou verbaas je me echt, want ik had niet verwacht dat jij zulks zou schrijven. Ik
meende namelijk dat jij in reïncarnatie geloofde. Maar goed, los van wat je gelooft:
  • jij vindt dood is dood dus óók een hoogst aantrekkelijk vooruitzicht?
    Goh, dan blijken we dus toch iets gemeen te hebben …
Maar ... ach Mus ... waar maak je je eigenlijk druk om? Al moet ik toegeven:
  • ik vond het wel aandoenlijk hoe je in een mijns inziens heldere metafoor
    meteen een soort reïncarnatiehandleiding dacht te ontwaren.
Maar ik snap je wel hoor:
  • als iemand de term 'inslapen' gebruikt,
    dan denk jij kennelijk aan dutjes met een wekker erbij.
Toch is het woordenboek er vrij helder over dat inslapen ook gewoon dit betekent:
van Dale schreef:
Betekenis 'inslapen'

in·sla·pen (sliep in, is ingeslapen):
  1. sterven, overlijden: de oude vrouw is vredig ingeslapen; een dier laten inslapen
Overlijden dus. Punt, geen komma:
  • geen speeltuin, geen wederopstanding, geen spirituele sabbatical.
Dat jij daar alsnog een kier van hoop in probeert te wringen, zegt misschien
meer over een hardnekkige hang naar betekenis, dan over mijn formulering?

En ja hoor, je hebt me door:
  • ik ben stiekem zo gehecht aan het idee van niet terugkomen,
    dat ik meende er het woord 'eeuwig' voor te moeten zetten.
Sorry voor het gebruik van mijn dichterlijke vrijheid als dat jou in verwarring bracht,
ik was ff poëtisch zoals wel vaker, in plaats van klinisch exact. Zal ik volgende keer dan
maar meteen een overlijdensakte schrijven in plaats van mijn innerlijke overpeinzing?

Maar verder vind ik het prima hoor:
  • als jij je fijner voelt bij een strengere vorm van nihilisme dan ik,
    dan leef je maar lekker uit hoor ... [zolang het nog duurt :wink: .]
Ach, meneer denkt slim te zijn en precies dat stukje ( toevoeging: de quote waar je de essentie waar ik op gereageerd heb hebt weggeknipt dik gemaakt ) waar ik op reageer uit de quote te knippen om vervolgens net te doen of het idee van de restverschijnselen mbt jou geloof in reïncarnatie waar jij nog last van hebt van mij zouden komen, nu daar trappen wij niet in HierEnNu.

Je hebt de boel niet alleen verdraait HierEnNu, je zet mij vervolgens ook nog eens weg als onmondig kind dat je behalve meent een bepaalde richting in te kunnen manipuleren ook nog eens neerbuigend tegen kan doen wat m.i. van weinig respect voor mij als persoon getuigt.

Mijn advies is om nog even terug te lezen waarmee je zaken voor jezelf terug op een rijtje kan zetten in plaats van mij dingen in de schoenen te schuiven die ik niet heb gesuggereerd. Mijn start opmerking was dat jou metafoor ruimte over liet voor een ontwaken wanneer je het over een slapen heb zelfs wanneer je meent dat het wel eens voor eeuwig kan zijn.

En verder: mijn ervaring met reïncarnatie houdt niet in dat ik een ander niet zou respecteren mbt tot wat die ander als waarheid ziet. Dat wil dus zeggen dat wanneer ‘dood is dood’ voor jou de waarheid is wie zal ik dan zijn om anders te beweren zelfs al is mijn persoonlijke ervaring een andere.
Het universum bestaat bij de gratie van bewustzijn. Zonder bewustzijn geen universum.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Mus schreef: 19 apr 2025 00:25 En verder: mijn ervaring met reïncarnatie houdt niet in dat ik een ander niet zou respecteren mbt tot wat die ander als waarheid ziet. Dat wil dus zeggen dat wanneer ‘dood is dood’ voor jou de waarheid is wie zal ik dan zijn om anders te beweren zelfs al is mijn persoonlijke ervaring een andere.
Neem me niet kwalijk dat ik een of twee vragen heb omtrent de laatste zin?
Heb jij een TDE (totaal dood ervaring?) en zo (naar ik vermoed) niet, hoe kan je dan ervaren dat "dood is dood" voor jou niet de waarheid is?
Wellicht heb je dat al eerder uiitgelegd, in dat geval zou ik blij zijn met een link naar dat bericht.
Laatst gewijzigd door Peter van Velzen op 19 apr 2025 05:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: zin toegevoegd
Ik wens u alle goeds
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Mus schreef: 19 apr 2025 00:25:scissors:
Ach, meneer denkt slim te zijn en precies dat stukje ( toevoeging: de quote waar je de essentie waar ik op gereageerd heb hebt weggeknipt dik gemaakt ) waar ik op reageer uit de quote te knippen om vervolgens net te doen of het idee van de restverschijnselen mbt jou geloof in reïncarnatie waar jij nog last van hebt van mij zouden komen, nu daar trappen wij niet in HierEnNu.
Slim? Zoals jij me omschrijft, zou ik eerder zeggen: sluw.
Maar goed, hetgeen je me allemaal toeschrijft, klopt voor geen meter.

Ik heb geen 'last' van restverschijnselen van mijn geloof in reïncarnatie. De herinneringen aan die ervaringen zijn voor mij reëel, maar als ik ergens last van heb, dan is het van de Cognitieve Dissonantie die ontstaat door de kennis die ik hier opdoe met betrekking tot het Materialisme. Die kennis suggereert dat reïncarnatie wellicht niet meer is dan een product van wensdenken. Wat ik hier deel, zijn mijn eigen overwegingen. Als jij daar een spiegel in ziet: prima.
  • Maar het is en blijft mijn proces.
Dat jij doet alsof je daar 'niet intrapt', zegt misschien meer over jouw weerstand
dan over mijn intentie. Je had het ook gewoon bij mij kunnen laten.
Mus schreef:Je hebt de boel niet alleen verdraait HierEnNu, je zet mij vervolgens ook nog eens weg als onmondig kind dat je behalve meent een bepaalde richting in te kunnen manipuleren ook nog eens neerbuigend tegen kan doen wat m.i. van weinig respect voor mij als persoon getuigt.
Ik heb niets verdraaid. En eerlijk gezegd trap ik niet in jouw emotionele theatrale toon,
dat zou je inmiddels toch moeten weten.

Zoals jij je nu opstelt, komt inderdaad kinderachtig over. Als er iemand zich
neerbuigend gedraagt, dan ben ik dat niet. Ik vind het zelfs ongepast dat je
op deze wijze je rancune jegens mij meent te moeten spuien! Ik voel eerlijk
gezegd geen respect voor deze reactie van jou. Wel voor jou als persoon,
laat ik dat er maar bij vermelden, maar niet voor de toon die je kiest.

Ik meende echt dat we eindelijk eens een open gesprek hadden, maar als dit de richting
is die jij eraan wilt geven ... tja, dan is dat je eigen keuze. Netjes vind ik het niet.
Mus schreef::scissors:
En verder: mijn ervaring met reïncarnatie houdt niet in dat ik een ander niet zou respecteren mbt tot wat die ander als waarheid ziet. Dat wil dus zeggen dat wanneer ‘dood is dood’ voor jou de waarheid is wie zal ik dan zijn om anders te beweren zelfs al is mijn persoonlijke ervaring een andere.
Ik weet niet wie jij dan zal zijn, dat lijkt me een vraag
om aan jezelf te stellen, dus zoek dat alsjeblieft zelf uit!

Voor alle duidelijkheid:
  • dood is dood is voor mij geen ultieme waarheid, het is een hypothese die ik verken
    en voor zover ik het Materialisme begrijp, is het een heel plausibele hypothese.
Ook dat heb je dus verkeerd begrepen! Net als jij heb ook ik mijn persoonlijke ervaringen,
maar ik probeer ze niet op een ander te projecteren. Doe jij dat alsjeblieft ook niet bij mij?

Neem jouw advies aan mij dus vooral zelf ter harte als je me serieus wilt begrijpen:
  • ff terug lezen wat ik daadwerkelijk schreef, in plaats van
    mij dingen in de schoenen te schuiven die ik niet heb beweerd.
.
.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

HierEnNu schreef: 19 apr 2025 06:41
✂️✂️✂️✂️✂️✂️✂️✂️✂️

Voor alle duidelijkheid:
  • dood is dood is voor mij geen ultieme waarheid, het is een hypothese die ik verken
    en voor zover ik het Materialisme begrijp, is het een heel plausibele hypothese.
Heel veel knip, want uiteindelijk had je het met bovenstaande ene duidelijkheid af kunnen doen.

Zijn er voor jou (als dood is dood dat niet is) absolute waarheden?
Zal me overigens slechts beperken tot het inhoudelijke deel van je antwoord!
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Mus
Diehard

Bericht door Mus »

Mus schreef: 19 apr 2025 00:25:scissors:
Slim? Zoals jij me omschrijft, zou ik eerder zeggen: sluw.
Maar goed, hetgeen je me allemaal toeschrijft, klopt voor geen meter.

Ik heb geen 'last' van restverschijnselen van mijn geloof in reïncarnatie
Meneer is nogal kort van geheugen zie ik, net zo kort als ik mijn reaktie hierop aan jouw ga houden.

Zie onderstaande quote:
HierEnNu schreef: 18 apr 2025 14:25 Ik wilde daar juist mee benadrukken dat ik nog last heb van restverschijnselen van het geloven in reïncarnatie en dus ook nog niet overtuigd ben dat mijn dood het einde zal van mijn bewustzijn.
Is de wezenlijke zin van jou hand die je hebt weggeknipt om mij weg te kunnen zetten als een onnozelaar die jou dingen opdringt.
Mus
Diehard

Bericht door Mus »

Peter van Velzen schreef: 19 apr 2025 05:41
Mus schreef: 19 apr 2025 00:25 En verder: mijn ervaring met reïncarnatie houdt niet in dat ik een ander niet zou respecteren mbt tot wat die ander als waarheid ziet. Dat wil dus zeggen dat wanneer ‘dood is dood’ voor jou de waarheid is wie zal ik dan zijn om anders te beweren zelfs al is mijn persoonlijke ervaring een andere.
Neem me niet kwalijk dat ik een of twee vragen heb omtrent de laatste zin?
Heb jij een TDE (totaal dood ervaring?) en zo (naar ik vermoed) niet, hoe kan je dan ervaren dat "dood is dood" voor jou niet de waarheid is?
Wellicht heb je dat al eerder uiitgelegd, in dat geval zou ik blij zijn met een link naar dat bericht.
Peter we hebben binnen dit onderwerp al eerder uitgebreid over gesproken.

Onderstaand de link:
viewtopic.php?p=645886#p645886

Mus schreef: ↑02 nov 2024 12:08
Ik zou wat jij hierboven oppert omkeren, namelijk: Bewustzijn komt niet voort uit de wie of wat, de wie of wat komt voort uit bewustzijn.

Bericht door Peter van Velzen » 03 nov 2024 03:06
In zoverre ons zelfbesef een grote mate van bewustzijn vereist ben ik het daarmee eens.

Jouw aanname dat een hoge mate bewustzijn kan voorkomen buiten een levend wezen deel ik echter niet. Verder wil ik graag geloven dat jij ervaring hebt met reincarnatie, maar als je niet bereid bent die ervaring te delen, maak je het mij onmogelijk om ook maar te te raden wat je er mee bedoelt.
.
Bovenstaande is het waar het gesprek ongeveer begon.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

dikkemick schreef: 19 apr 2025 08:00
✂️✂️✂️✂️✂️✂️✂️✂️✂️

Voor alle duidelijkheid:
Heel veel knip, want uiteindelijk had je het met bovenstaande ene duidelijkheid af kunnen doen.

Ook dit is geen absolute waarheid, maar wel een overtuiging:
  • zodra jij op deze manier op mij meent te moeten reageren, ga ik je
    opnieuw negeren. Ik neem het advies van de SysAdmin aan ons beiden om
    écht te stoppen met reageren als twee haantjes namelijk wél serieus.
    Zulks wordt al snel eentonig en werkt verstorend.
Los daarvan:
  • jij mag mijn visie gerust reduceren tot één zin, ik weet dat jouw aandachtsspanne
    zelden veel verder reikt dan een oneliner, dus als dat jou helpt: prima!
Ik kies er echter voor om de nuance te behouden.
.
.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

HierEnNu schreef: 19 apr 2025 11:29
dikkemick schreef: 19 apr 2025 08:00
✂️✂️✂️✂️✂️✂️✂️✂️✂️

Voor alle duidelijkheid:

Ook dit is geen absolute waarheid, maar wel een overtuiging:
  • zodra jij op deze manier op mij meent te moeten reageren, ga ik je
    opnieuw negeren. Ik neem het advies van de SysAdmin aan ons beiden om
    Zulks wordt al snel eentonig en werkt verstorend.
Los daarvan:
  • jij mag mijn visie gerust reduceren tot één zin, ik weet dat jouw aandachtsspanne
    zelden veel verder reikt dan een oneliner, dus als dat jou helpt: prima!
Ik kies er echter voor om de nuance te behouden.
Waarom na punt 1 toch nog het sarcastische punt 2 ?
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Mus schreef: 19 apr 2025 09:06
HierEnNu schreef: 19 apr 2025 06:41:scissors:
Ik heb geen 'last' van restverschijnselen van mijn geloof in reïncarnatie
Meneer is nogal kort van geheugen zie ik,
net zo kort als ik mijn reaktie hierop aan jouw ga houden.
[-X
Nee, mijn geheugen is juist heel goed, zeker gezien mijn leeftijd! :wink:

Maar kennelijk heb je mijn uitleg die direct volgt waar jij het citaat afknipt gemist,
niet gelezen of niet begrepen, daarom zal ik die quote MET de uitleg ff herhalen:
HierEnNu schreef: 19 apr 2025 06:41:scissors:
Ik heb geen 'last' van restverschijnselen van mijn geloof in reïncarnatie. De herinneringen aan die ervaringen zijn voor mij reëel, maar als ik ergens last van heb, dan is het van de Cognitieve Dissonantie die ontstaat door de kennis die ik hier opdoe met betrekking tot het Materialisme. Die kennis suggereert dat reïncarnatie wellicht niet meer is dan een product van wensdenken. Wat ik hier deel, zijn mijn eigen overwegingen.
Als jij daar een spiegel in ziet: prima.
  • Maar het is en blijft mijn proces.

De term 'cognitieve dissonantie' staat beschreven in de Wikipedia.
.
.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

HierEnNu schreef: 19 apr 2025 11:29 Ik neem het advies van de SysAdmin aan ons beiden om
FT heeft een admin als hoofd van het beheer voor het forum reilen en zeilen.
Voor SysAdmin moet je zijn bij https://www.phpbb.com/, zoals je onder aan de blz. kunt lezen.

Nog een opmerking:
Jouw veelvuldig gebruik van het woord moderating als je moderatie bedoelt, komt niet voor in de Nederlandse taal en in het engels is het een bijvoeglijk naamwoord. Vertaald naar "modererend".
Toch steeds het woord moderating als zelfstandig naamwoord schrijven komt dan wel wat raar over.

Hier noemen we ons als leden van het moderatieteam een moderator of in mv. moderatoren/moderators.
En het geheel van ingrepen wordt moderatie genoemd.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Maria schreef: 19 apr 2025 11:56:scissors:
Waarom na punt 1 toch nog het sarcastische punt 2 ?
Mag ik vragen of je die opmerking maakt als medeforummer of als moderator?

Ik vind het eerlijk gezegd opvallend dat je het 'sarcastisch' noemt,
terwijl je niks zegt over de manier waarop dikkemick reageert.
Vind je zijn stijl dan geen aanleiding voor een soortgelijke opmerking?

Mijn punt 2 was bedoeld als een spiegel, niet als sarcasme. Maar als
dat bij jou anders overkomt, dan is dat kennelijk jouw interpretatie.
.
.
Plaats reactie