HierEnNu schreef: ↑27 apr 2025 23:00
Gerard R. schreef: ↑27 apr 2025 20:23
HierEnNu schreef: ↑27 apr 2025 20:10
De vraag is ook niet óf het erger kan, dat staat vast, de aarde zal ooit vergaan.
Maar verandering is geen verpesten en ik zoek niet naar problemen:
Doet me denken aan Putin "Je moet érgens aan dood gaan¨...
En de verandering die nu gebeurt met dat klimaat kan heel lelijk uitpakken. Doet het soms al.
En kansen proberen te vinden is prachtig. Heb je al wat dingen gevonden?
Ik weet wel wat, maar velen hebben daar wat tegen en ik weet niet of het voldoende zou zijn.
Putin nog wel? Wat ben je weer complimenteus ...
Klimaatverandering is van alle tijden. Ik beeld me niet in dat wij als mens daarbij veel in de melk te brokkelen zullen hebben, integendeel, dat wij mensen nu extra brokkelen en daarmee het proces versnellen klopt, en dat sommige soorten dat niet bij kunnen houden, ook.
Tijdens de Covid-lockdowns zag ik trouwens hoe snel de natuur zich kan herstellen,
visjes en planten in de Amsterdamse grachten. Dus ja, ik zie kansen:
- structurele lockdowns, maar dan vrijwillig...

Deze klimaatverandering is zo ongeveer van deze korte tijd na-oorlogse industrie. De natuur doet daar (veel) langer over.
Dat is wetenschap, tenzij je ze niet wilt geloven uiteraard.
En met vrijwilligheid kom je op dit terrein niet zo ver schat ik. Maar ik zou het niet in dwang zoeken, hoewel besluiten
wel eens met maatregelen worden overgoten.
Als we wat willen sturen moeten we mentaliteit veranderen en ik weet het... dat zal niet meevallen, het is een langdurig
proces, ook al omdat er altijd min of meer machtige lieden zijn die niet mee willen doen.
De ergste misdaden vergen ultieme straffen. O, dacht ik dat?.... O, wist ik dat nog niet?