Onderschriften.

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

Mus
Diehard

Onderschriften.

Bericht door Mus »

Onderschriften.

Onderschriften onder de postings van mensen zeggen iets over die mensen het zegt iets over wat ze belangrijk vinden, daarom dit topic.

Zo heb ik even twee seconden nagedacht om mijn huidige onderschrift te wijzigen naar:
We refuse absolutely, to be the only people in the world which consents to having its fate decided by others!

Omdat die mbt mijn etniciteit en het gegeven dat mijn volk onderdrukt wordt door ander volk en we op alle ons mogelijke manieren ons verzetten tegen het gegeven dat die groep al decennia lang ons lot op gewelddadig wijze wil bepalen, die uitspraak uitstekend bij me zou passen.

Zoals gezegd, ik heb er twee seconde over nagedacht want wat is voor mij belangrijker? De zelfde weg op gaan als volk dat tot deze uitspraak gekomen is of blijven staan achter wat voor mij boven alles nog veel belangrijker is namelijk dat wat mijn huidige onderschrift wil zeggen?

Het onderschrift dat luid:
Het universum bestaat bij de gratie van bewustzijn. Zonder bewustzijn geen universum.

Waarom is dat onderschrift nu zoveel belangrijker voor me dan een onderschrift dat enkel maar in gaat op de waan van de dag?

Mijn huidig onderschrift is belangrijk voor mij omdat het me helpt de relativiteit van alles ergens te blijven vasthouden of terug te vinden in een waanzinnige wereld. Het helpt me fatsoenlijk te blijven of zelfs liefdevol waar alleen haat terug komt - waarbij liefdevol niet wil zeggen dat het altijd maar zachtaardig is in tegendeel- zachte heelmeesters maken stinkende wonden en die vermijd ik liever als dat maar enigszins mogelijk is - in een wereld vol van haat tegen mijn volk - ik wordt elke dag geconfronteerd met die haat en als het niet naar me toe komt dan confronteer ik er mezelf mee door het op te zoeken, de afgrijselijke berichten elke dag opnieuw.

Ik wil niet vervallen tot de zelfde haat die ik daar- op vernietigende wijze - steeds maar weer naar de oppervlakte zie komen en daarom blijf ik kiezen voor mijn huidig onderschrift want voor mij gaat bewustzijn boven alles en maakt alles relatief, het houd me op de rechte lijn of brengt me terug op de rechte lijn die ik bewandelen wil.

Goed na deze inleiding, mbt wat mijn onderschrift voor me betekent en wat overweging zouden hebben kunnen zijn het te veranderen of juist niet, is mij vraag hier aan jullie:
wat zegt jou onderschrift over jou en waarom is het belangrijk voor je?
Laatst gewijzigd door Mus op 30 apr 2025 10:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Het universum bestaat bij de gratie van bewustzijn. Zonder bewustzijn geen universum.
dikkemick
Adelaar

Re: Onderschriften.

Bericht door dikkemick »

Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick

Lijkt me duidelijk maar moet m misschien gaan aanpassen. Ik stel me weliswaar een vredige wereld voor maar logica dicteert dat dit een utopie is.

Bij nader inzien. Een plaatje als onderschrift?

🔒

Of

🤐

Dan wel:
🗑️
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Mus
Diehard

Bericht door Mus »

Allereerst 🤣. Een beetje zwarte humor in deze tijd kan ik wel waarderen 🙂

Maar,

Je huidig onderschrift:

Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick

Waarom zou je die wijzigen als die ook een inspiratie kan zijn om jezelf verder te ont-wikkelen mbt het waar maken van je dromen. Waarom iets ter zijde schuiven als het even niet wil lukken of iets onmogelijk lijkt wanneer de grootste winst misschien wel ligt in het vinden van de vrede in jezelf in plaats van die te zoeken of zelfs af te willen dwingen buiten jezelf?

Zomaar even wat vragen die in me opkomen.
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

Mus schreef: 30 apr 2025 09:37 Goed na deze inleiding, mbt wat mijn onderschrift voor me betekent en wat overweging zouden hebben kunnen zijn het te veranderen of juist niet, is mij vraag hier aan jullie:
wat zegt jou onderschrift over jou en waarom is het belangrijk voor je?
Ik heb geen onderschrift, moest ik er eentje moeten nemen dat enige relevantie heeft dan denk ik direct aan Immanuel Kant en Hannah Arendt

Kant
"durf te denken"
"verlichting is de bevrijding van de mens uit zijn zelfopgelegde onmondigheid."

of naar Arendt
de banaliteit van het kwaad begint met de banaliteit van kritiek
waar kritiek wordt gesmoord, wordt waarheid gevaarlijk
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Topic verplaatst vanuit Forum Persoonlijk, wat geen discussie forum is, naar hier.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Mijn onderschrift van nu: Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.

Uitgaande van het bekende: "Gij zult u geen gesneden beeld maken, nog hen dienen."
En ook dat we de beelden, die we hebben van de maatschappij en mensen rondom ons heen vaak zelf gecreëerd hebben, en dus vaak illusies zijn vanuit een eigen eenzijdige blik.

Noodzakelijk voor een goede interaktie met mijn omgeving is, dat ik me dat realiseer.
Goede humor kan mij op een milde manier toch raken en een pas op de plaats laten zetten om ook andere kanten te belichten en te zien.
Waardoor ik mijn eigen beeld soms kan relativeren, teniet doen oftewel kan herzien.

Met het accent op goede humor, die je in positieve zin kan raken en niet het belachelijk maken van de beelden van anderen.
Door dat laatste bereik je bij mij alleen dat ik mijn eigen beeld in ga kapselen en beschermen, waardoor het verstart.
En ik er niet meer aanspreekbaar door word.

Wat dat onderscheid betreft kan hetzelfde gezegd worden van kritiek, die vaak geïmplementeerd wordt in humor.
Is die opbouwend of afbrekend?
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Mus schreef: 30 apr 2025 09:37 wat zegt jou onderschrift over jou en waarom is het belangrijk voor je?
Het zegt wat het zegt!
Ik wens u alle goeds
VseslavBotkin
Diehard

Bericht door VseslavBotkin »

Mijn onderschrift veranderd iedere twee weken zo ongeveer. Soms is het grappig, soms is het mooi of filosofisch. Een goed citaat of aforisme kan heel veel bevatten en prikkelend zijn.
"Any proposition passing the lips of a priest is necessarily totally false, excepting only insidiouses whose message is momentarily misunderstood. It is impossible to deny him without discovering some buried fragment or reality." (Nick Land)

https://fanged-nominals.blogspot.com/
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

VseslavBotkin schreef: 30 apr 2025 12:27 Mijn onderschrift veranderd iedere twee weken zo ongeveer. Soms is het grappig, soms is het mooi of filosofisch. Een goed citaat of aforisme kan heel veel bevatten en prikkelend zijn.
Je huidige:
"Ik nam mij voor het verschil te leren kennen tussen wijsheid en dwaasheid, tussen kennis en onverstand. Maar ik kwam tot het inzicht: ook dat is grijpen naar wind."
Prediker 1:17

Soms staan er in Prediker wel goede opmerkingen.
Ze hebben het dan ook, net als Confucius' uitspraken, al duizenden jaren overleeft.
Zeker als het doordenkers zijn, die voor meerdere interpretaties vatbaar kunnen zijn, al naar gelang de context.

Wat uiteraard niet wil zeggen, dat zulke oude teksten per definitie ook vermeldingswaard zijn. :wink:
Mus
Diehard

Bericht door Mus »

Dank jullie wel voor het delen, appelflap, Maria, Peter, en VseslavBotkin. Ik lees mooie en inspirerende dingen hier.
Yours
Ervaren pen

Bericht door Yours »

Dag Mus,

Mijn onderschrift is sinds vele jaren:
Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens.
Ik denk eigenlijk niet dat ik jou dit hoef te verklaren. :)

Maar voor het goede verstaan: Om wat met de aanvankelijk vrije wil aan kwaad is aangericht, is reïncarnatie de verbindende factor om het veroorzaakte karma/oorzaak en gevolg goed te maken. Dat doet het Bewustzijn groeien. En als je dat, zoals jij nu doet, dat Bewustzijn aanwendt om te relativeren en op die wijze liefdevol te blíj́ven naar degenen die diametraal tegenover je staan, ben je op de goede weg.
Let wel, onder liefdevol versta ik: hard waar het moet (denk aan de heelmeesters) maar zacht waar het kan. Binnen dat hard zijn moet ik dan wel weer de vrije wil van de ander respecteren (uiteraard totdat mijn eigen grens overschreden wordt), wat het lastige is binnen dit verhaal. Dat is dan weer inherent aan de dualiteit die hier op aarde ervaren wordt.
🕉️ Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens ☯️
Mus
Diehard

Bericht door Mus »

Yours schreef: 01 mei 2025 12:15 Dag Mus,

Mijn onderschrift is sinds vele jaren:
Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens.
Ik denk eigenlijk niet dat ik jou dit hoef te verklaren. :)

Maar voor het goede verstaan: Om wat met de aanvankelijk vrije wil aan kwaad is aangericht, is reïncarnatie de verbindende factor om het veroorzaakte karma/oorzaak en gevolg goed te maken. Dat doet het Bewustzijn groeien. En als je dat, zoals jij nu doet, dat Bewustzijn aanwendt om te relativeren en op die wijze liefdevol te blíj́ven naar degenen die diametraal tegenover je staan, ben je op de goede weg.
Let wel, onder liefdevol versta ik: hard waar het moet (denk aan de heelmeesters) maar zacht waar het kan. Binnen dat hard zijn moet ik dan wel weer de vrije wil van de ander respecteren (uiteraard totdat mijn eigen grens overschreden wordt), wat het lastige is binnen dit verhaal. Dat is dan weer inherent aan de dualiteit die hier op aarde ervaren wordt.
Klopt, je hoeft het voor mij niet te verklaren

Mag ik nog even, of topic, ingaan op de ene-laatste zin want die is te verleidelijk voor mij?

Grenzen bestaan, voor zover ik weet, alleen waar gehechtheid aanwezig is. Of met andere woorden: wanneer er geen grenzen meer zijn kunnen ze ook niet overschreden worden. Dit gezegd hebbende hebben we dan nog altijd wel te maken met de grenzen van een ander die we idd hebben te respecteren maar nu ook weer niet te veel. Door ervaring wijs geworden heb ik die wijsheid verder nog niet in pacht.
Mus
Diehard

Bericht door Mus »

VseslavBotkin schreef: 30 apr 2025 12:27 Mijn onderschrift veranderd iedere twee weken zo ongeveer. Soms is het grappig, soms is het mooi of filosofisch. Een goed citaat of aforisme kan heel veel bevatten en prikkelend zijn.
Ik moet het toch vragen. Wat is de reden dat je zo vaak je onderschrift wijzigt?
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Als je zegt "de Mens" dan is dat voor mij vrijwel synoniem aan mijn onderschrift.
Maar, ik geef toe, dat er vele 'synoniemen' zijn voor "de Mens". 8-[
En niet allemaal even prettig...
** Sommige geesten zijn als beton, goed gemengd en uitgehard.. **
VseslavBotkin
Diehard

Bericht door VseslavBotkin »

Mus schreef: 02 mei 2025 17:33
Ik moet het toch vragen. Wat is de reden dat je zo vaak je onderschrift wijzigt?
Gewoon als ik iets moois tegenkom eigenlijk, haha, dan verander ik hem. Zit niet echt heel veel gedachte achter. Gewoon, tijd voor een nieuwe :mrgreen:
"Any proposition passing the lips of a priest is necessarily totally false, excepting only insidiouses whose message is momentarily misunderstood. It is impossible to deny him without discovering some buried fragment or reality." (Nick Land)

https://fanged-nominals.blogspot.com/
Plaats reactie