Mullog schreef: ↑29 mei 2025 10:59
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑29 mei 2025 09:09
Nog even dit:
1. De Foto's vab George Orwell over de Spaanse burgeroorlog werden gefaked.
2. De opnamen van get destijds heel populaire
'Luipaard op Schoot' waren gefaked.
3. De eerste opnamen van Cousteau werden gefaked.
4. Veel docu's over opgravingen in bijvoorbeeld Egypte worden deels gefaked.
5. Op het ZDF 2 Bares fur Rares wordt gefaked, men doet of men de voorwerpen voor het eerst ziet maar dat is niet zo.
6. ............................................
...................................................................
Dus ja waar ligt de grens van het oorbare?
Beetje gegoogled
Er is een
foto van de Spaanse burgeroorlog waarop een man met een puppy staat. Doorgaans wordt beweerd dat dit Orwell is maar hij lijkt er nog niet op. Er is wel een foto
(in dit artikel) die naar het schijnt authentiek is.
Als je googled op "Luipaard op schoot" dan lees je dat ze gebruik maakten van circa 200 gedresseerde dieren. Dus de claim dat het (voor een deel) fake is lijkt mij terecht.
Dat van Cousteau heb ik niet gezocht maar wel vaker gehoord. Net als de rest maar dat is ook een beetje te algemeen om op te zoeken.
P.s. TC, dat doe je goed, dingen beweren en anderen onderbouwing laten zoeken
Ik werk liever niet met internet bronnen, dat is nu wel redelijk bekend, waar ik ik iets gelezen en gehoord ook niet.
1. Het vragen naar een bron behoort bij forum publicaties en dat is een forum zeker niet.
Het is ook niet gebruikelijk dat tijdens colleges studenten herhaaldelijk vragen: "Waar staat dat op het internet?''
2. Veel opnamen weren in wildparken gemaakt en niet in de vrije natuur, natuurlijk was niet alles fake en ik vraag me af of ze er zelf wel kwaad in zagen ze maakten docu's over dieren voor het hele gezin. We zijn tegenwoordig veel kritischer op dit gebied.
3. In zijn eerste films heet Cousteau wel eens opnames als natuur verkocht terwijl de vissen in aquaria zaten.
----------------------------------
PS.
Dat faken van foto's is in de begintijd van de fotografie wel te begrijpen.
Er voor waren er de tekenaars die maakten iets mee gingen na een tijdje daar een tekening van maken.
Natuurlijk zat daar (onvermijdelijk) een del eigen waarneming in.
Men zag (
denk ik de foto (achteraf) meer als een betere tekening.
Nu ligt dat anders in onze gevoelswereld denk ik.
Dat is terecht poogde men er de geschiedenis mee te vervalsen, zo werd Bronstein na zijn verbanning van alle foto's weg getoucheerd.