Herhaling WOII met Adolf Hitler

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

Peter van Velzen
Site Admin

Re: Herhaling WOII met Adolf Hitler

Bericht door Peter van Velzen »

Als het heelal oneindig is, maar een dichtheid heeft groter dan 0, dan is er altijd een eindig deel van dat heelal, met jou als middelpunt, dat aan de voorwaarden van een zwart gat voldoet.
Wat in dat deel gebeurt kan dus niet waargenomen worden daarbuiten en dat geldt ook andersom!
Dat betekent dat - afhankelijk van de dichtheid - je overal een eindig uitzicht hebt, waar voorbij je niet kunt kijken. Dus je neemt altijd een eindig stukje heelal waar, waarje ook bent. Dus je zult waarschijnlijk slechts één Wo II kunnen meemaken met slechts één Hitler. Dus maak je geen zorgen.

Overigens is het deel van het heelal dat je kunt waarnemen uniek in plaats en tijd. Dus waarschijnlijk ziet het er voor anderen net iets anders uit, dan voor jou. (objectief gezien!).
Ik wens u alle goeds
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Peter van Velzen schreef: 08 sep 2025 02:10 Als het heelal oneindig is, maar een dichtheid heeft groter dan 0, dan is er altijd een eindig deel van dat heelal, met jou als middelpunt, dat aan de voorwaarden van een zwart gat voldoet.
Wat in dat deel gebeurt kan dus niet waargenomen worden daarbuiten en dat geldt ook andersom!
Dat betekent dat - afhankelijk van de dichtheid - je overal een eindig uitzicht hebt, waar voorbij je niet kunt kijken. Dus je neemt altijd een eindig stukje heelal waar, waarje ook bent. Dus je zult waarschijnlijk slechts één Wo II kunnen meemaken met slechts één Hitler. Dus maak je geen zorgen.

Overigens is het deel van het heelal dat je kunt waarnemen uniek in plaats en tijd. Dus waarschijnlijk ziet het er voor anderen net iets anders uit, dan voor jou. (objectief gezien!).
Maar in geval van oneindige "pogingen" waarin dus steeds weer heelallen ontstaan? Dat was een beetje mijn idee. Voor zover ik begrepen heb is ook het bestaan van een proton eindig en dus ook ons heelal. Maar stel nu een oneindige tijd waarin oneindig maal een heelal ontstaat?
Natuurlijk zijn we ons dat dan niet bewust, vandaar dat dit een gedachtenexperiment is.
De wereld anno 2026: Vernietigen, moorden, koloniseren, annexeren, roundup strooien bij buurlanden, een land bombarderen, (humanitair) recht negeren: zonder consequenties.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

dikkemick schreef: 07 sep 2025 14:11 Maar zou dit impliceren dat er een oneindig aantal maal een planeet aarde ontstaat met een oneindig aantal maal een WOII met Adolf Hitler?
WOII, van 1940 tot 1945 na Christus op onze planeet aarde, kan er mi. maar eenmaal zijn.
Anders denken is mi. eerder fantaseren dan filosoferen.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

dikkemick schreef: 07 sep 2025 20:49 Ik ga er, naief wellicht gezien, vanuit dat alles mogelijk is in het oneindige, juist omdat er nooit een eind aan komt.
NOOIT. Het blijft maar doorgaan.
Het voorbeeld met even en oneven getallen ontgaat me.

Zou evolutie op een planeet rondom een zon weer kunnen ontstaan in oneindig gevormde heelallen?
Dat is onjuist.
Iets kan oneindig zijn maar toch begrenst:
[0,1] bevat oneindig veel elementen maar is wel begrensd.
Je probeert zaken die voor eindige gevallen waar zijn door te zetten in het oneindige, dat gaat echter niet.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

dikkemick schreef: 07 sep 2025 21:10 Google (AI) zegt dit.

Ja, er zal in de oneindige toekomst onvermijdelijk weer een planeet aarde bestaan, omdat het heelal waarschijnlijk oneindig is en dus oneindig veel mogelijkheden biedt voor de formatie van vergelijkbare planeten. Met een oneindige hoeveelheid tijd en een oneindige hoeveelheid materie, zullen alle mogelijke configuraties, inclusief de creatie van een nieuwe Aarde, zich op een gegeven moment herhalen.
Hoe dit proces werkt:
1. Oneindig Heelal:
De wetenschappelijke consensus neigt ernaar dat het heelal oneindig is of op zijn minst zo groot dat het oneindig veel materie bevat.
2. Onbeperkt Aantal Combinaties:
Als het heelal oneindig is, dan is er ook een oneindige hoeveelheid materie beschikbaar. Dit betekent dat alle mogelijke combinaties van deeltjes en krachten die zich kunnen voordoen, uiteindelijk zullen gebeuren.
3. Herhaling van Configuratie:
De vorming van een planeet als de Aarde is een complexe reeks gebeurtenissen, maar in een oneindig universum zal elke configuratie, hoe complex ook, zich op een bepaald moment herhalen.
4. Onvermijdelijke Aardes:
Dit betekent dat, hoe ver in de toekomst het ook is, er in de oneindige tijd ook andere "Aardes" gevormd zullen worden, elk met een vergelijkbare samenstelling en omstandigheden als onze planeet.
Mij interesseert het geen bal wat die stomme asbak van lampen er van zegt.
Ook ga ik niet discussie met zo'n asbak met lampen. Afbeelding
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

dikkemick schreef: 08 sep 2025 07:47
Peter van Velzen schreef: 08 sep 2025 02:10 Als het heelal oneindig is, maar een dichtheid heeft groter dan 0, dan is er altijd een eindig deel van dat heelal, met jou als middelpunt, dat aan de voorwaarden van een zwart gat voldoet.

Maar in geval van oneindige "pogingen" waarin dus steeds weer heelallen ontstaan? Dat was een beetje mijn idee. Voor zover ik begrepen heb is ook het bestaan van een proton eindig en dus ook ons heelal. Maar stel nu een oneindige tijd waarin oneindig maal een heelal ontstaat?
Natuurlijk zijn we ons dat dan niet bewust, vandaar dat dit een gedachtenexperiment is.
Het proton heeft een hele lange halveringstijd.
Het is echter ook zo dat protonen ontstaan, het zou dus elkaar kunnen opheffen.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Maria schreef: 08 sep 2025 11:09
dikkemick schreef: 07 sep 2025 14:11 Maar zou dit impliceren dat er een oneindig aantal maal een planeet aarde ontstaat met een oneindig aantal maal een WOII met Adolf Hitler?
WOII, van 1940 tot 1945 na Christus op onze planeet aarde, kan er mi. maar eenmaal zijn.
Anders denken is mi. eerder fantaseren dan filosoferen.
Het is wat mij betreft een filosofisch fantasie gedachtenexperiment. Stel.....
De wereld anno 2026: Vernietigen, moorden, koloniseren, annexeren, roundup strooien bij buurlanden, een land bombarderen, (humanitair) recht negeren: zonder consequenties.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 08 sep 2025 12:29
dikkemick schreef: 07 sep 2025 20:49 Ik ga er, naief wellicht gezien, vanuit dat alles mogelijk is in het oneindige, juist omdat er nooit een eind aan komt.
NOOIT. Het blijft maar doorgaan.
Het voorbeeld met even en oneven getallen ontgaat me.

Zou evolutie op een planeet rondom een zon weer kunnen ontstaan in oneindig gevormde heelallen?
Dat is onjuist.
Iets kan oneindig zijn maar toch begrenst:
[0,1] bevat oneindig veel elementen maar is wel begrensd.
Je probeert zaken die voor eindige gevallen waar zijn door te zetten in het oneindige, dat gaat echter niet.
In mijn gedachtenexperiment is oneindig, oneindig, dus onbegrenst.
Plaats reactie