Ik heb nergens behoefte aan, ik verken gewoon dit onderwerp. De kwestie is niet of ik er behoefte aan heb om een boreling ongeletterd te noemen maar of het juist zou zijn als iemand het zou doen. Als iemand --- misschien om een punt te maken --- zou beweren dat iedereen ongeletterd geboren wordt, zou je dat dan willen betwisten?Maria schreef: ↑24 jun 2025 18:19Nee, ik blijk het niet zodanig te kunnen schrijven, dat jij daar genoegen mee neemt.axxyanus schreef: ↑24 jun 2025 17:35Kan jij me uitleggen waarom je daarvan uitgaat? En welk woord zouden we dan moeten gebruiken om uit te drukken dat borelingen geen geloof in een god hebben?
Moet de betekenis van woorden dan op die manier zinvol zijn? Ik heb er geen probleem mee om een boreling partijloos te noemen, ook al heeft een boreling geen idee wat een politieke partij is. Ik heb er ook geen probleem mee om een boreling ongeletterd te noemen ook al heeft een boreling geen idee van wat geletterdheid is. Zou jij daar een probleem mee hebben?
Prima als jij wel alles wil benoemen en indelen, maar ik heb geen behoefte om wat voor kennis dan ook van een baby die nog tot ontwikkeling moet komen, een naam te geven.
Iedereen wordt geboren als Atheïst
Moderator: Moderators
Re: Iedereen wordt geboren als Atheïst
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
- Peter van Velzen
- Site Admin
Niemand hoeft mee te werken, en zolang iemand geen goden vereert of aanbidt kán het een atheist zijn.TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑24 jun 2025 15:30Dat is echter niet zeker, je vergeet dat iemand aan jouw toets niet hoeft mee te werken.Peter van Velzen schreef: ↑24 jun 2025 15:22 Ik denk slechts op de manier van Carl Popper. De eis is niet dat de theorie dat iemand een atheist is, gefalcificeerd wordt (in tegendeel), maar dat het in principe gefalcificeerd zou kunnen worden als het niet waar zou zijn.
Wie niet mee werkt wil je die tot Theïst uitroepen?
Ook blijf ik erbij dat je benadering van het begrip uit het Theïsme komt.
Die willen graag een groep een naam geven, wat eigenlijk overbodig is.
Ik wil een groep helemaal geen naam geven. Ik wil alleen dat we van het geloof in geloof af zien, want wat iemand gelooft doet er niet toe zolang hij niets doet.
Ik wens u alle goeds
Maar niemand beweert dat borelingen zich atheïst noemen. Het is goed mogelijk dat men iets is, zonder dat men daar bewust van is.Maria schreef: ↑24 jun 2025 17:30De meeste van kinds af aan gelovigen hebben theïsme nooit bewust als een stelling aangenomen.TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑24 jun 2025 16:59Het is juist geen stellingname, terwijl Theïsme dat nu juist wel is.
Ze zijn er als het ware "ingegroeid".
Men noemt zich meestal pas atheïst, als hij zich bewust is geen gelovige te zijn.
Waarom maak je er nu iets persoonlijks van? Ik heb al meermaals opgemerkt dat iemand een woord gebruikt op een manier die ik normaal niet doe. Daarom is die manier niet fout. Maar al te vaak is die manier ook legitiem.
Het gaat er dus niet om hoe jij het woord "atheïst" gebruikt, maar of het legitiem is om het op borelingen toe te passen.
- TIBERIUS CLAUDIUS
- Superposter
Maar geloven is wel degelijk iets doen lijkt me.Peter van Velzen schreef: ↑25 jun 2025 02:25
Niemand hoeft mee te werken, en zolang iemand geen goden vereert of aanbidt kán het een atheist zijn.
Ik wil een groep helemaal geen naam geven. Ik wil alleen dat we van het in geloof geloof af zien, want wat iemand gelooft doet er niet toe zolang hij niets doet.
Immers het brein is er mee bezig.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
- Peter van Velzen
- Site Admin
IK krijg niet de indruk dat gelovigem hun brein meer gebruiken dan ongelovigen.TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑25 jun 2025 10:10Maar geloven is wel degelijk iets doen lijkt me.Peter van Velzen schreef: ↑25 jun 2025 02:25
Niemand hoeft mee te werken, en zolang iemand geen goden vereert of aanbidt kán het een atheist zijn.
Ik wil een groep helemaal geen naam geven. Ik wil alleen dat we van het in geloof geloof af zien, want wat iemand gelooft doet er niet toe zolang hij niets doet.
Jij wel?
Ik wens u alle goeds
- TIBERIUS CLAUDIUS
- Superposter
Dat is heel moeilijk te beantwoorden, ik denk dat onze kennis daar niet toe reikt.Peter van Velzen schreef: ↑25 jun 2025 13:49IK krijg niet de indruk dat gelovigem hun brein meer gebruiken dan ongelovigen.TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑25 jun 2025 10:10Maar geloven is wel degelijk iets doen lijkt me.Peter van Velzen schreef: ↑25 jun 2025 02:25
Jij wel?
Vroeger dacht men dat de gemiddelde mens maar een klein deel van zijn brein gebruikte, maar dat is achterhaald.
Met "legitiem" is alles geoorloofd dat noch verboden, noch geboden is. Normaliter dus een nietszeggend synoniem voor alles wat spelbaar in een zinsverband past.Axxxyanus schreef:Het gaat er dus niet om hoe jij het woord "atheïst" gebruikt, maar of het legitiem is om het op borelingen toe te passen.
Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
Dat lijkt me een rare betekenis die jij aan legitiem geeft. woorden.org geeft als betekenissen.heeck schreef: ↑02 jul 2025 12:21Met "legitiem" is alles geoorloofd dat noch verboden, noch geboden is. Normaliter dus een nietszeggend synoniem voor alles wat spelbaar in een zinsverband past.Axxxyanus schreef:Het gaat er dus niet om hoe jij het woord "atheïst" gebruikt, maar of het legitiem is om het op borelingen toe te passen.
1) wettelijk
Voorbeeld: `Het gebruik van een vuurwapen is in zo'n situatie legitiem.`
2) als iets als juist beoordeeld wordt
Voorbeeld: `legitieme redenen hebben om...`
Synoniemen: terecht, rechtmatig
Maar je mag van mij "legitiem" door "correct" vervangen als dat duidelijker maakt wat ik daar wil zeggen.
Axxyanus,
Het, het topic dus, lijkt zo af te hangen van het gekozen woordenboek.
En jouw tweede legitiem, als iets als juist wordt beoordeeld, zweeft ergens.
En dat klopt ook wel met de opgevoerde "argumenten", die houvast ontberen,
Roeland
Het, het topic dus, lijkt zo af te hangen van het gekozen woordenboek.
En jouw tweede legitiem, als iets als juist wordt beoordeeld, zweeft ergens.
En dat klopt ook wel met de opgevoerde "argumenten", die houvast ontberen,
Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
De term Atheïst is wat oorspronkelijk gebruikt werd door de groep mensen die wel een god aanbaden. De atheïst is voor hun een goddeloze, een afwijking en meestal iemand die immoreel wordt geacht. Zo werd dit in het oude Griekenland, waar de term al gebruikt werd, toegepast. Maar zoals er een verschil is tussen immoreel en amoreel, zo is er een verschil tussen atheïst en (bij gebrek aan een betere term) gods-onwetend. Alle dieren zijn Amoreel, zij doden o.a. andere dieren om als voedsel te gebruiken bijv. maar daar is niets immoreels aan te vinden. Immoreel is een veroordeling door anderen uit de groep waarin je leeft, het is immoreel om zomaar iemand of een dier te doden. Amoreel is de natuur, immoreel is de cultuur. Zo is dat ook met godsgeloof. Niemand wordt geboren met het geloof in goden. Dat krijg je van je ouders en omgeving mee. Als baby heb je geen weet van goden, en kun je ook niet als atheïst worden aangemerkt. Zo gaat dat ook met taal en spraak. Als baby wordt je sprakeloos geboren, maar leert de geluiden, woorden en mondspieren te gebruiken door te luisteren en na te praten wat je hoort. Het is een overlevingsvoordeel om taal, cultuur en godsdienstige ideeën over te nemen van je ouders. Maar als die ideeën je tegenhouden, omdat deze bepaalde dingen ontkennen of taboe maken, dan werkt het je juist tegen.
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.
Wat mij betreft lijkt dat verschil enkel te bestaan omdat de ene een deelverzameling is van de andere. Alle gods-onwetende zijn atheïst maar niet alle atheïsten zijn gods-onwetend. Een synoniem van atheïst is "ongelovig", niet gelovig dus. Wel de gods-onwetenden zijn niet gelovig en in die betekenis dus ongelovig en atheïst.Henry II schreef: ↑16 sep 2025 09:26 De term Atheïst is wat oorspronkelijk gebruikt werd door de groep mensen die wel een god aanbaden. De atheïst is voor hun een goddeloze, een afwijking en meestal iemand die immoreel wordt geacht. Zo werd dit in het oude Griekenland, waar de term al gebruikt werd, toegepast. Maar zoals er een verschil is tussen immoreel en amoreel, zo is er een verschil tussen atheïst en (bij gebrek aan een betere term) gods-onwetend.
Ik zie het probleem niet. Je hoeft geen weet te hebben van goden om niet gelovig en dus ongelovig of atheïst te zijn.
- TIBERIUS CLAUDIUS
- Superposter
Wij hebben geen probleem, de anderen wel.
Men probeert keer op keer van Atheïsme een soort geloof te maken, wel zegt men dat er niet eerlijk bij.
De redenatie truc is: Er is een punt waar men zou kiezen tussen Theïsme en Atheïsme zonder te omschrijven wat er dan voor was.
Men maakt daarmee de twee vermeende keuzes gelijkwaardig. (In de ogen van de Theïst althans).
Ze ompraten gaat net zo min werken als een creationist van zijn ongelijk overtuigen.
Het probleem wordt veroorzaakt door de stelling:
- "Iedereen wordt geboren als Atheïst"
Kiest een Vrijdenker liever voor een 'sterke slogan',
eentje waarbij men zich sterk profileert als Vrijdenker,
of kiest een Vrijdenker voor consensus en precisie in correctheid?
Mijn manier van Vrijdenken staat bijvoorbeeld wel open voor
- "Men wordt geboren zonder religieuze overtuigingen."
- "Iedereen wordt geboren als Atheïst"
- "Ik werd geboren als agnost!"
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
. . . . . . . . . . . . We will dance again!
De meeste mensen 'weten' dat God bestaat: God bestaat niet!
.Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
Het probleem is niet de stelling. Het probleem is hoe die verwoord wordt.
"Iedereen wordt niet gelovig geboren" is net de zelfde stelling, zoals die oorspronkelijk bedoeld is. Voor zover ik kan nagaan heeft niemand daar problemen mee.
Er is niets mis met de precisie en correctheid van de stelling in de titel. Als er toch onduidelijkheid zou zijn, dan kan men altijd naar verduidelijking vragen.
Dat lijkt me sterk. Want integenstelling tot atheïsme dat wijst op het ontbreken van een bepaalde visie, moet je als agnost wel degelijk een bepaalde visie aanhangen. Namelijk de visie dat er onvoldoende aanwijzingen zijn om een uitspraak te kunnen doen over het bestaan van god. Een pasgeborene lijkt me niet in staat tot een dergelijke visie.
Uit de Wikipedia:
"Een agnost is iemand die geen overtuiging heeft
jegens het wel of niet bestaan van (een) bovennatuurlijk(e) macht(en)."
BRON: Agnosticisme
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.