Nieuwe ontwikkelingen in het Midden Oosten

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

gerard_m
Superposter

Re: Nieuwe ontwikkelingen in het Midden Oosten

Bericht door gerard_m »

Mus schreef: 04 okt 2025 14:17
Ik schrijf nog 1 ding.
Jij schreef 75 jaar aan foute benadering mbt tot een ideologie. Dat er al meer dan 75 jaar sprake zou zijn van een ideologie bij de Palestijnen is een grove fout.
Blijkbaar begrijp je het woord ideologie niet en leg je het daarom zo negatief uit.

Elke legitieme verzetsbeweging heeft een ideologie. Alle Nederlandse verzetsbewegingen tegen de Duitse bezetting bijvoorbeeld.
Ideologie is niets meer dan een gedachtegoed, bijvoorbeeld over hoe de bezetter moet worden bestreden en wat er na de bezetting moet gebeuren.

De post waar jij zo boos op werd, is niets meer dat een bericht (aan ChaimNinsky) dat je de gedachten en dromen van een volk niet kunt wegbombarderen.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

dikkemick schreef: 05 okt 2025 10:07
Leon schreef: 05 okt 2025 09:44
dikkemick schreef: 05 okt 2025 09:25

Zie jij beelden uit Gaza? Hoe kun je daar emotioneel afstand van nemen?
Ik weet dat mensen elkaar vreselijke dingen aandoen. Ik word daar elke keer aan herinnerd. Maar ik heb geen emotionele/genetische band met die volken. Dus voel ik me minder betrokken. Het is keihard, maar ik kan het niet als “mijn oorlog” zien. Een beetje zoals we denken dat WO3 nog niet begonnen is, omdat de wereldoorlogen gereserveerd zijn voor West-Europa, terwijl de wereld vol is met brandhaarden en oorlogen.

Als Wilders of andere rechtse extremisten de oorlog naar West-Europa halen zal ik mogelijk wel een idee krijgen van “mijn oorlog”, vooralsnog voel ik me een buitenstaander.

En wat kan je precies doen aan mensen die elkaar vreselijke dingen aandoen? Zelf niet doen. Maar goed emotioneel belast ik jou toch ook met mijn opstelling. Dat is niet geheel onschuldig. Al bedoelde ik de ploetering te doorbreken.
Vergelijk mijn strubbelingen met klimaat. Ik kan me zorgen maken over de toekomst van mijn (klein)kinderen en kan slechts een heeeeel klein onbenullig steentje bijdragen door op een klimaatbewuste partij te stemmen of zo min mogelijk het vliegtuig te pakken. Gaat nergens over masr het sust een beetje je gemoed.
Alles negeren kan uiteraard ook. Misschien heb je dan een heel emotioneel rustig leven. Maar helaas, ik kijk journaal en lees kranten en mijn hele kleine zinloze bijdrage bestaat er o.a. uit door straks te gaan stemmen (op links) en hier de pro-Israëlpolitiek mensen te laten zien wat voor regering ee in Israël zit.
Kansloos, maar je moet wat....
O nee, niet kansloos, niet zinloos. Jij bent een van de velen. Met ook weer velen die nooit ergens schrijven, de zwijgende meerderheid.

Het blijkt dat je leeft, je functioneert, je kijkt naar veel dingen en je maakt je terecht zorgen of je vindt een of ander
erg, tragisch, afschuwelijk. Dat hoort bij onze soort, de mensen, de kudde die tegenwoordig wereldwijd is, hoewel dat lang niet overal opgaat uiteraard. Sociaal gevoel, niet een soort hersendood. En je snapt dat wat hun gebeurt ons ook kan gebeuren. Je bent een wereldburger.
** Gedenk immer ons doel op 't schip naar nergens en heb engelen-geduld, begrip en compassie... **
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Organisatie meldt 250.000 deelnemers aan Rode Lijn-protest in Amsterdam | Binnenland | NU.nl https://share.google/81E8DPTxolbeaT83T

De stoet van demonstranten is zo lang dat een uur na het begin van de mars nog steeds mensen op het Museumplein staan te wachten die willen meelopen, meldt een verslaggever van AT5.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
ChaimNimsky
Superposter

Bericht door ChaimNimsky »

Rubio: 'Oorlog niet voorbij, er is nog werk te doen'
De Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken Marco Rubio waarschuwt dat de oorlog in Gaza nog niet voorbij is, zelfs al hebben Israël en Hamas beide ingestemd met (delen van) het plan van president Trump voor Gaza. "Er is nog wel wat werk te doen", zei de minister vandaag tegen NBC News.

"We zullen heel snel weten of Hamas het serieus meent of niet", aldus Rubio. Dat moet volgens hem blijken uit gesprekken met Hamas waarin technische en logistieke aspecten van het plan worden besproken. Hij verwacht "heel snel" te weten of Hamas serieus wil meewerken. Uit de signalen die Rubio hebben bereikt, blijkt dat Hamas in principe heeft ingestemd met wat er gebeurt na de oorlog in Gaza.
nos.nl

Als gezegd denk ik niet dat Hamas akkoord gaat, want het is 100% goed voor Israel, terwijl Hamas zichzelf geheel op zal moeten heffen, de wapens inleveren en de gijzelaars vrij laten. Maar Hamas staat nu tegen de muur, dus wie weet kiezen ze eieren voor hun geld.
Zionist
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Wat Hamas ook zal kiezen, Israël zal haar ware gezicht WEDEROM tonen.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
ChaimNimsky
Superposter

dikkemick schreef: 05 okt 2025 16:08 Wat Hamas ook zal kiezen, Israël zal haar ware gezicht WEDEROM tonen.
Israel’s ware gezicht? Winnen.
Zionist
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

ChaimNimsky schreef: 05 okt 2025 16:26
dikkemick schreef: 05 okt 2025 16:08 Wat Hamas ook zal kiezen, Israël zal haar ware gezicht WEDEROM tonen.
Zeker en vast. Doden, vernietigen, onderdrukken, verdrijven. Oud verhaal.
** Gedenk immer ons doel op 't schip naar nergens en heb engelen-geduld, begrip en compassie... **
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Kwijl zolang het nog kan op deze superieure koloniale extreem rechts nationalistische zionistische genocidale regering.
Laatst gewijzigd door dikkemick op 05 okt 2025 16:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Einstein/Mick
ChaimNimsky
Superposter

Gerard R. schreef: 05 okt 2025 16:31
Dat oude verhaal is jouw interpretatie van zelfverdediging tegen georganiseerde terreur. Het is geen willekeurige onderdrukking.
Zionist
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Zelfverdediging.

Proef op de som.

Mijn buurman heeft een hond die dag en nacht blaft en zo de directe omgeving terroriseert.
Hier ga ik me tegen verdedigen door alle honden in mijn stad te vermoorden en of te verdrijven.

En nee! Ik gooi hier honden en Palestijnen niet op 1 hoop, hoe graag je dat ook zou willen.
Ik toon de totale waanzin van je opmerking (en overtuiging) aan.
Einstein/Mick
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

ChaimNimsky schreef: 05 okt 2025 16:37
Gerard R. schreef: 05 okt 2025 16:31
ChaimNimsky schreef: 05 okt 2025 16:26 Israel’s ware gezicht? Winnen.
Dat oude verhaal is jouw interpretatie van zelfverdediging tegen georganiseerde terreur. Het is geen willekeurige onderdrukking.
Nee, maar wel net zo erg want idioot teveel.
ChaimNimsky
Superposter

dikkemick schreef: 05 okt 2025 16:48 Zelfverdediging.

Proef op de som.

Mijn buurman heeft een hond die dag en nacht blaft en zo de directe omgeving terroriseert.
Hier ga ik me tegen verdedigen door alle honden in mijn stad te vermoorden en of te verdrijven.

En nee! Ik gooi hier honden en Palestijnen niet op 1 hoop, hoe graag je dat ook zou willen.
Die analogie faalt op bijna elk relevant punt en simplificeert geweld tot willekeurige vergelding.
Zionist
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

https://www.presstv.ir/Detail/2025/10/0 ... -halt-fire
Israeli airstrikes continue to batter the Gaza Strip, killing dozens of people across the territory despite renewed diplomatic efforts to secure a ceasefire, with delegations from Hamas, Israel, and the United States arriving in Egypt for talks.

Gaza health officials said at least 67 Palestinians were killed in Israeli strikes on Saturday, including 45 in Gaza City alone. (..)
Niet zo netjes. #-o

https://www.dutchnews.nl/2025/10/in-ams ... on-israel/
An estimated 250,000 people took part in a massive protest in Amsterdam on Sunday, calling on the Dutch government to take a firmer stance against Israel and to help end the genocidal violence in Gaza. (..)
Dat wil Wilders niet. Dus Schoof ook niet ook al is Wilders even pleiten voor zichzelf.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

ChaimNimsky schreef: 05 okt 2025 17:02

Proef op de som.

Die analogie faalt op bijna elk relevant punt en simplificeert geweld tot willekeurige vergelding.
EXACT mijn punt. De ABSURDE vergelding waar Netanyahu al heel lang op zat te wachten. 7 Oktober kwam hem heeeeeeeeel goed (te goed!) uit.
Einstein/Mick
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

dikkemick schreef: 05 okt 2025 17:14
ChaimNimsky schreef: 05 okt 2025 17:02

Proef op de som.

EXACT mijn punt. De ABSURDE vergelding waar Netanyahu al heel lang op zat te wachten. 7 Oktober kwam hem heeeeeeeeel goed (te goed!) uit.
Ik denk dat ze er naartoe hebben gewerkt. Gewoon Hamas laten gaan. En de rest kennen we.
Als ik zie wát er allemaal, idioot dus, is gevolgd... Ik heb lang getwijfeld maar je móet een keer eerlijk zijn tegen jezelf.
Plaats reactie