dikkemick schreef: ↑05 okt 2025 10:07
Leon schreef: ↑05 okt 2025 09:44
dikkemick schreef: ↑05 okt 2025 09:25
Zie jij beelden uit Gaza? Hoe kun je daar emotioneel afstand van nemen?
Ik weet dat mensen elkaar vreselijke dingen aandoen. Ik word daar elke keer aan herinnerd. Maar ik heb geen emotionele/genetische band met die volken. Dus voel ik me minder betrokken. Het is keihard, maar ik kan het niet als “mijn oorlog” zien. Een beetje zoals we denken dat WO3 nog niet begonnen is, omdat de wereldoorlogen gereserveerd zijn voor West-Europa, terwijl de wereld vol is met brandhaarden en oorlogen.
Als Wilders of andere rechtse extremisten de oorlog naar West-Europa halen zal ik mogelijk wel een idee krijgen van “mijn oorlog”, vooralsnog voel ik me een buitenstaander.
En wat kan je precies doen aan mensen die elkaar vreselijke dingen aandoen? Zelf niet doen. Maar goed emotioneel belast ik jou toch ook met mijn opstelling. Dat is niet geheel onschuldig. Al bedoelde ik de ploetering te doorbreken.
Vergelijk mijn strubbelingen met klimaat. Ik kan me zorgen maken over de toekomst van mijn (klein)kinderen en kan slechts een heeeeel klein onbenullig steentje bijdragen door op een klimaatbewuste partij te stemmen of zo min mogelijk het vliegtuig te pakken. Gaat nergens over masr het sust een beetje je gemoed.
Alles negeren kan uiteraard ook. Misschien heb je dan een heel emotioneel rustig leven. Maar helaas, ik kijk journaal en lees kranten en mijn hele kleine zinloze bijdrage bestaat er o.a. uit door straks te gaan stemmen (op links) en hier de pro-Israëlpolitiek mensen te laten zien wat voor regering ee in Israël zit.
Kansloos, maar je moet wat....
O nee, niet kansloos, niet zinloos. Jij bent een van de velen. Met ook weer velen die nooit ergens schrijven, de zwijgende meerderheid.
Het blijkt dat je leeft, je functioneert, je kijkt naar veel dingen en je maakt je terecht zorgen of je vindt een of ander
erg, tragisch, afschuwelijk. Dat hoort bij onze soort, de mensen, de kudde die tegenwoordig wereldwijd is, hoewel dat lang niet overal opgaat uiteraard. Sociaal gevoel, niet een soort hersendood. En je snapt dat wat hun gebeurt ons ook kan gebeuren. Je bent een wereldburger.
** Gedenk immer ons doel op 't schip naar nergens en heb engelen-geduld, begrip en compassie... **