Je bedoeld dat mensen die nog nooit van biljarten hebben gehoord ook een soort biljarters zijn?Gerard R. schreef: ↑24 okt 2025 17:21 Ik vind het een rare topic-titel. En knap ingekleurd.
Iedereen wordt geboren zonder religieus besef. Daar ga ik wel vanuit.
Volgens mij gelooft een atheïst niet in een god. Dat is vrij aktief van aard. Dat kán je zien als een keus. Een insteek.
Dat doet een baby niet. Die doet niets in dit opzicht. Volgens mij geen atheïsme in die zin.
Iedereen wordt geboren als Atheïst
Moderator: Moderators
- TIBERIUS CLAUDIUS
- Superposter
Re: Iedereen wordt geboren als Atheïst
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Volgens mij had ik nou juist zo'n overduidelijk verhaalje?.TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑24 okt 2025 21:45Je bedoeld dat mensen die nog nooit van biljarten hebben gehoord ook een soort biljarters zijn?Gerard R. schreef: ↑24 okt 2025 17:21 Ik vind het een rare topic-titel. En knap ingekleurd.
Volgens mij gelooft een atheïst niet in een god. Dat is vrij aktief van aard. Dat kán je zien als een keus. Een insteek.
Dat doet een baby niet. Die doet niets in dit opzicht. Volgens mij geen atheïsme in die zin.
** Sommige geesten zijn als beton, goed gemengd en uitgehard.. **
- Peter van Velzen
- Site Admin
Kwestie van definitie. Wanneer beschouw je iemand als atheist?Gerard R. schreef: ↑24 okt 2025 21:56Volgens mij had ik nou juist zo'n overduidelijk verhaalje?.TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑24 okt 2025 21:45Je bedoeld dat mensen die nog nooit van biljarten hebben gehoord ook een soort biljarters zijn?Gerard R. schreef: ↑24 okt 2025 17:21 Ik vind het een rare topic-titel. En knap ingekleurd.
Dat doet een baby niet. Die doet niets in dit opzicht. Volgens mij geen atheïsme in die zin.![]()
Ik(en ik neem aan ook Tiberius Claudius) zeg atheisten doen het zonder goden.
Jij zegt atheisten besluiten om het zonder goden te doen.
Het probleem met jouw visie is dat in een wereld zonder religie er 0 atheisten zouden zijn.
Ik wens u alle goeds
Dat is nu juist wat ik van Gerard begrijp, dat je zo niet kunt redeneren bij baby's.TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑24 okt 2025 21:45Je bedoeld dat mensen die nog nooit van biljarten hebben gehoord ook een soort biljarters zijn?Gerard R. schreef: ↑24 okt 2025 17:21 Ik vind het een rare topic-titel. En knap ingekleurd.
Zonder biljarten te kennen wordt er ook niemand biljarter genoemd.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Meer een kwestie van denkwijze.Peter van Velzen schreef: ↑25 okt 2025 02:49 Kwestie van definitie. Wanneer beschouw je iemand als atheist?
Ik(en ik neem aan ook Tiberius Claudius) zeg atheisten doen het zonder goden.
Jij zegt atheisten besluiten om het zonder goden te doen.
Waarom is dat een probleem?Het probleem met jouw visie is dat in een wereld zonder religie er 0 atheisten zouden zijn.
Zoals ik steeds heb aangegeven kun je lang en breed redeneren, maar het begrip atheist bestaat als tegenhanger van het begrip theïsme.
Dus is het logisch, dat in een wereld zonder theïsten er ook niet gesproken wordt van atheIsten.
In de wereld zijn er geen apolofilogen omdat polofilie niet bestaat. Ik heb het woord, c.q. begrip, net verzonnen en het heeft geen betekenis. Mijn bewering, hoewel waar, heeft daarmee geen enkele betekenis. In een wereld zonder religie geldt dat ook voor jouw bewering. Dat kan niet als probleem beschouwd worden.Peter van Velzen schreef: ↑25 okt 2025 02:49 ...
Het probleem met jouw visie is dat in een wereld zonder religie er 0 atheisten zouden zijn.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
- Peter van Velzen
- Site Admin
Dat neemt niet weg dat alle mensen alles zonder goden zullen doen.Maria schreef: ↑25 okt 2025 08:00Waarom is dat een probleem?Peter van Velzen schreef: ↑25 okt 2025 02:49 Het probleem met jouw visie is dat in een wereld zonder religie er 0 atheisten zouden zijn.
Zoals ik steeds heb aangegeven kun je lang en breed redeneren, maar het begrip atheist bestaat als tegenhanger van het begrip theïsme.
Dus is het logisch, dat in een wereld zonder theïsten er ook niet gesproken wordt van atheIsten.
Als iemand in die wereld ontdekt, dat er lang geleden mensen waren die in goden geloofden, en dat zij die dat niet deden atheisten werden genoemd. zal hij of zij waarschijnlijk concluderen dat hij of zij zelf ook een atheist zou zijn en niet op het idee komen, dat er geen atheisten meer zijn.
Ik wens u alle goeds
Volgens mij ben je doelpalen aan het verzetten. Opeens verandert een wereld zonder religie in een wereld waarin religie verdwenen is.Peter van Velzen schreef: ↑25 okt 2025 08:32Dat neemt niet weg dat alle mensen alles zonder goden zullen doen.Maria schreef: ↑25 okt 2025 08:00Waarom is dat een probleem?Peter van Velzen schreef: ↑25 okt 2025 02:49 Het probleem met jouw visie is dat in een wereld zonder religie er 0 atheisten zouden zijn.
Als iemand in die wereld ontdekt, dat er lang geleden mensen waren die in goden geloofden, en dat zij die dat niet deden atheisten werden genoemd. zal hij of zij waarschijnlijk concluderen dat hij of zij zelf ook een atheist zou zijn en niet op het idee komen, dat er geen atheisten meer zijn.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
- TIBERIUS CLAUDIUS
- Superposter
Jullie bedrijven en taalkundig spelletje en maken gebruik van een zwakte in de taal.Maria schreef: ↑25 okt 2025 07:50Dat is nu juist wat ik van Gerard begrijp, dat je zo niet kunt redeneren bij baby's.TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑24 okt 2025 21:45Je bedoeld dat mensen die nog nooit van biljarten hebben gehoord ook een soort biljarters zijn?Gerard R. schreef: ↑24 okt 2025 17:21 Ik vind het een rare topic-titel. En knap ingekleurd.
Men kan de negatie van een bewering niet omschrijven zonder de bewering zelf te gebruiken.
Daardoor lijkt het alsof er een keuze uit twee wordt gemaakt, wat echter niet het geval is.
De negatie neemt de bewering eenvoudig niet over, wat een heel ander iets is.
- TIBERIUS CLAUDIUS
- Superposter
Dan is slechts het woord overbodig, niet meer dan dat.
Blijft staan dat deze mensen het zonder Goden doen.
Het woord Atheïst wordt misbruikt om mensen een geloof zonder god aan te smeren.
- TIBERIUS CLAUDIUS
- Superposter
Dat laatste klopt.Peter van Velzen schreef: ↑25 okt 2025 08:32Dat neemt niet weg dat alle mensen alles zonder goden zullen doen.Maria schreef: ↑25 okt 2025 08:00Waarom is dat een probleem?Peter van Velzen schreef: ↑25 okt 2025 02:49 Het probleem met jouw visie is dat in een wereld zonder religie er 0 atheisten zouden zijn.
Atheïsme is geen geloof 'zelfs geen overtuiging', het omschrijft een toestand van een mens.
Men stelt toch ook niet dat er herbivoren kunnen bestaan in een wereld zonder carnivoren.
Ja dan....Peter van Velzen schreef: ↑25 okt 2025 08:32Dat neemt niet weg dat alle mensen alles zonder goden zullen doen.Maria schreef: ↑25 okt 2025 08:00Waarom is dat een probleem?Peter van Velzen schreef: ↑25 okt 2025 02:49 Het probleem met jouw visie is dat in een wereld zonder religie er 0 atheisten zouden zijn.
Maar dan is het begrip theïst in die denkwereld ook bekend aan hen, die zichzelf als atheist bestempelen.
Over taalspelletjes gesproken.
Het klopt dat dit hele topic van discussies over semantische kwesties aan elkaar hangt.TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑25 okt 2025 09:44Jullie bedrijven en taalkundig spelletje en maken gebruik van een zwakte in de taal.Maria schreef: ↑25 okt 2025 07:50Dat is nu juist wat ik van Gerard begrijp, dat je zo niet kunt redeneren bij baby's.TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑24 okt 2025 21:45
Je bedoeld dat mensen die nog nooit van biljarten hebben gehoord ook een soort biljarters zijn?
Men kan de negatie van een bewering niet omschrijven zonder de bewering zelf te gebruiken.
Daardoor lijkt het alsof er een keuze uit twee wordt gemaakt, wat echter niet het geval is.
De negatie neemt de bewering eenvoudig niet over, wat een heel ander iets is.
Dat begint al in de titel.
Ietsisten vallen licht terug op scrabble, want daar heb je tenminste de letterwaardes bij een haakse kruising met een andere woordbetekenis:“Maria” schreef: Het klopt dat dit hele topic van discussies over semantische kwesties aan elkaar hangt.
Dat begint al in de titel.
https://www.scrabblewoordenboek.nl/woorden/Atheist
Roelandatheist: Komt voor in de woordenlijst van Scrabblewoordenboek.nl
Met deze letters kunnen 83 woorden gemaakt worden.
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
Op wat baseer jij je om dat als aktief te zien?
Ik ervaar mijn ongeloof niet als iets aktiefs. Ik neem bv geen enkele beslissing op basis van mijn ongeloof. Het feit dat ik niet bid voor de maaltijd, is niet het gevolg van een beslissing om niet te bidden.
Het is best mogelijk dat het voor sommige mensen een keuze was. Dat wil niet zeggen dat een keuze noodzakelijk is. Er zullen wel mensen zijn die hun religie afzweren en die dan bv beslist hebben om niet langer te bidden voor de maaltijd. Maar dit soort mensen zijn niet de enige soort atheïsten. Door atheïsme als iets aktiefs te zien, lijkt je me juist de meerderheid der atheïsten te negeren
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman