Peter van Velzen schreef: ↑18 jan 2026 02:01
Of dat zo is en blijft weet ik niet.
Waarschijnlijk doen we er beter aan of efficiënter met zowel energie als voedsel om te gaan, dan nu gebeurt.
Nou ja, fotosynthese heeft een voor de mens nuttige energie-efficiency van ongeveer 1%.
Zonnepanelen doen al 25%.
Bovendien is efficiency niets zonder sufficiency.
Dat leidt alleen maar tot Jevons paradoxen.
Energiegewassen lijken mij inderdaad niet nuttig. Maar plastic vervangen of maken door biologisch materiaal zou toch moeten kunnen, zonder dat we honger gaan leiden.
In een
video die ik onlangs plaatste komen zowel het vervangen van plastic door Hennep, als het verrijken van de bodem mbv van steenstof, ter sprake. alsmede twee alternative energiebronnen. (warm oceaanwater, en Thorium)
Bioplastic is milieutechnisch niet per sé (veel) beter dan fossiel plastic, omdat je waarschijnlijk weer kunstmest nodig hebt om dit op een industriële wijze te kunnen produceren, en het bovendien nog steeds microplastics oplevert.
De polymeerketens zijn op zichzelf niet anders dan die van plastic op petrochemische basis.
Waterstof moge niet erg efficient zijn (en misschien nooit worden), je kunt het daarentegen wel vervaardigen zonder noodzakelijkerwijs veel broeikasgassen aan de atmosfeer toe te voegen.
Dat klopt, maar we kunnen niet alles tegelijk op die manier doen, op de huidige schaal.
Je moet de scope altijd breed houden, en je niet blindstaren op één ding dat we met groene energie zouden kunnen doen, want dan ga je geheid ten koste van andere zaken redeneren. Dan kunnen we ook met koolzaadolie transatlantisch gaan vliegen.
Wel slechts een fractie van de vluchten die we nu doen, en tegen een hoge menselijke kost.
Dit gaat de industriële beschaving als geheel aan, en niet slechts één favoriete subset aan innovatieve technieken.
We gebruiken - zover ik weet - ondanks misdadige verspilling, nog altijd minder energie dan de zon reeds op de aarde doet schijnen. (en dat wordt alleen maar meer, totdat we uiteindelijk gekookt zullen worden (over een miljard jaar). Dus de balans is niet noodzakelijkerwijs onmogelijk.
Ja, en dat blijven we ook doen, want het is haalbaar noch duurzaam om al die energie af te vangen, tenzij je de hele planeet wil volgooien met zonnepanelen waarvoor we de grondstoffen niet hebben, en energieopwekking alweer moet concurreren met landbouw en oppervlaktenatuur.
Bovendien, als al die extra opwekkingscapaciteit er zuiver theoretisch beredeneerd zou komen, is het een kwestie van tijd voordat we opnieuw meer nodig hebben. Om over de vervuiling van al die zonnepanelenproduktie maar te zwijgen.
Ik zeg niet dat knappe koppen alles zullen kunnen oplossen, maar je moet er evenmin van uitgaan, dat ze niets kunnen verbeteren. We moeten ze uiteraard wel de kans geven,
De verbeteringen van vandaag, zijn de problemen van morgen.
En we moeten na elke stap exponentieel meer "verbeteren".
Dat haalt ons natuurlijk een keer in, en dat gaat denk ik niet eens zo verschrikkelijk lang meer duren.