Is homo Sapiens een ethische mislukking?

Moeilijke ethische vraagstukken.

Moderator: Moderators

heeck
Ontoombaar

Re: Is homo Sapiens een ethische mislukking?

Bericht door heeck »

Gerard R. schreef: 06 feb 2026 15:40
heeck schreef: 06 feb 2026 15:20 Nog meer ter aanvulling:
AI schreef:AI-overzicht
Willem Hendrik Teupken (1877-1953) was een Haagse arts, natuurliefhebber en auteur, bekend van zijn boek
"De zelfmoord der menschheid" uit 1945.
Hier zijn de belangrijkste punten over Teupken en zijn werk:

Het boek "De zelfmoord der menschheid" (1945):
In dit boek, met als ondertitel Het wereldleed als eigen schuld, waarschuwde Teupken voor de destructieve koers van de mensheid. Het behandelt onderwerpen als oorlog, crisis, overbevolking en natuurverwoesting.
Dezer dagen toch nog eens doorbladeren . . . .

Roeland
De gedachten zijn niet nieuw...
Wonderlijk is dat er steeds opnieuw geestelijk zieken komen die het weer veroorzaken.
Gerard,

En hoe zit het nu dat Teupken uitgebreid de moeite neemt om te analyseren hoe oorzaken en gevolgen in elkaar grijpen en jij zomaar weet dat het heel wonderlijk is dat er steeds opnieuw geestelijk zieken komen die het weer veroorzaken.
Teupken is tweedehands best nog te krijgen. Aanbevolen!

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

heeck schreef: 07 feb 2026 11:58
Gerard R. schreef: 06 feb 2026 15:40
heeck schreef: 06 feb 2026 15:20 Nog meer ter aanvulling:

Dezer dagen toch nog eens doorbladeren . . . .

Roeland
De gedachten zijn niet nieuw...
Wonderlijk is dat er steeds opnieuw geestelijk zieken komen die het weer veroorzaken.
Gerard,

En hoe zit het nu dat Teupken uitgebreid de moeite neemt om te analyseren hoe oorzaken en gevolgen in elkaar grijpen en jij zomaar weet dat het heel wonderlijk is dat er steeds opnieuw geestelijk zieken komen die het weer veroorzaken.
Teupken is tweedehands best nog te krijgen. Aanbevolen!

Roeland
In het Nederlands archief staat hij niet, dus vrees ik helaas niet te downloaden
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

heeck schreef: 29 jan 2026 20:31 Jullie haddden het kunnen vermoeden dat de planeet Aarde de planeet was waarheen de ongewensten met wat opgekalefaterde ruimteschepen heen zijn gedeporteerd.
“De wereld gaat aan vlijt ten onder” schreef:. . .
. . . . Maar de Nieuwsgierigen waren weer begonnen met al de dingen te construeren, die in de oude boeken stonden aangegeven. Ze waren zelfs verder gegaan, hadden nieuwe dingen ontdekt. Toen had de Hoge Raad ingegrepen, de Nieuwsgierigen gearresteerd - het waren er al duizenden, mannen en vrouwen - en de Hoge Raad had in het geheim de oude luchtschepen laten bouwen en daarin waren de Nieuwsgierigen naar de onbewoonde en eigenlijk ook onbewoonbare planeet Aarde verbannen, zonder gereedschap, zonder kleren, zonder voedsel. Men had eerst nog getracht hun een her-opleiding te geven, maar het was niet gelukt, de Nieuwsgierigen hadden een afwijking in de hersenen en die afwijking was besmettelijk, kon zelfs epidemische vormen aannemen. En daarom waren de Nieuwsgierigen of Zieken, zoals ze ook wel werden genoemd, naar Leprozia, de Aarde, gestuurd. Ze zouden daar wel zijn uitgestorven.
.. .
. . .
Roeland
:shock: :lol:

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand ...
... bedankt voor deze mooie satirische spiegel! :wink:
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ChaimNimsky:
. . .Volwassen ethiek erkent dat voortbestaan
de voorwaarde is voor alle andere waarden.
.. . . . . . . . . . . . .
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

HierEnNu schreef: 28 jan 2026 13:48
ChaimNimsky schreef: 28 jan 2026 12:09:scissors:
Zwakte en het gevolg daarvan - autoritarisme - zijn schadelijk voor de menselijke soort omdat zij het onvermogen representeren om macht realistisch te begrijpen en verantwoord te hanteren. Ze ontkennen de realiteit van dreiging en verwerken die daardoor ineffectief. Zwakte verheft een moreel zelfbeeld tot illusie boven de werkelijkheid van macht. Dat leidt niet tot vrede, maar tot onderwerping aan degenen die hiermee hun macht kunnen misbruiken. Dat zie je in Rusland, China, Noord-Korea en inmiddels ook in de Verenigde Staten. Daar wordt realiteitszin vervangen door ideologie, wordt kwetsbaarheid geïdealiseerd en centrale controle wordt verheerlijkt -- of die nu gelegitimeerd wordt door God of door de leider.

Wat kracht duurzaam maakt, is weerbaarheid. Weerbaarheid is ethiek waar macht vorm krijgt. Dat vergt lef en het vermogen om de realiteit onder ogen te zien zonder morele zelfmisleiding. Volwassen ethiek erkent dat voortbestaan de voorwaarde is voor alle andere waarden.
Die laatste zin blijft bij mij hangen.
Niet als morele stelling, maar als een compacte gedachte die iets activeert.

'Voortbestaan als voorwaarde voor alle andere waarden' zet bij mij
geen enkele weerstand aan, maar dwingt wel tot herpositionering:
  • ethiek niet als zuiver normatief kader,
    maar als iets dat pas betekenis krijgt waar macht en werkelijkheid elkaar raken.
Ik merk dat die formulering bij mij creatief wringt, niet omdat ik haar verwerp, maar omdat ze me uitdaagt tot verdere verbeelding en uitwerking. Dat onderzoek ligt voor mij eerder in het uitbeelden dan in het direct analyseren en hier en nu verwoorden.

Dus daar kom ik later op terug.

Maar dit 'moet' me nu al van het hart en ja, waar het hart van vol raakt
loopt de tong van over, dus plaats ik dit hier toch maar, want waar anders?

Die laatste zin blijft namelijk in me resoneren en zelfs weergalmen als een affirmatie, of zelfs als een meme, als een gematerialiseerd stukje menselijk bewustzijn. Zodra ik daar op complementeer tijdens meditatie 'floep' ik telkens uit mijn gedachtenloos bewustzijn, omdat deze meme mij aanzet tot denken in plaats van integreren. Niet vanwege weerstand, althans ik voel er geen weerstand tegen, maar vanwege de creatieve prikkel die als het ware vanaf de donkere bodem van mijn bewustzijn omhoog wil bewegen naar de verlichte oppervlakte, beginnend als een klein bubbeltje steeds groeiend zoals luchtbellen in de Cola dat wel doen, maar de verlichte oppervlakte niet bereiken omdat ze voortijdig uit elkaar spatten.

Eens zien wat er gebeurt als ik die creatieve prikkel niet probeer te verwoorden,
maar net als die verbale meme zich mocht materialiseren in geschreven woorden,
probeer te materialiseren door het uit te beelden.

Ook daar kom ik nog op terug: werk aan de winkel!
.
Quote ChaimNimsky Volwassen ethiek erkent dat voortbestaan de voorwaarde is voor alle andere waarden.jpg
.
Bijna! Er moet nog beweging in en muziek onder.
.

Ruik je ook het geurtje? [Werkt alleen als nieuwste geurkaart is geïnstalleerd! :wink: ]
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ChaimNimsky:
. . .Volwassen ethiek erkent dat voortbestaan
de voorwaarde is voor alle andere waarden.
.. . . . . . . . . . . . .
Plaats reactie