IK kwam deze video toevallig vandaag tegen. De spreker (Tom Holland) lijkt - net als ik - van mening te zijn, dat zowel de islamitische fundamentalisten als degenen die de Islam het meest afkeuren, het eens zijn over wat de "ware" islam zou zijn. En dat terwijl er helemaal geen " ware" Islam bestaat.
Ik kan niet beoordelen in hoeverre " de historische meen ohammed" net zo min bestaat als " de historische Jezus", maar wat mij bijzonder opviel was dat de spreker benadrukt dat het salafisme iets is van de laatste 40 jaar en dat zoals de letterlijke opvattingen van de fundamentalisten binnen het Christendom mede het gevolg waren van de verspreiding van de bijbel als gevolg van de boekdrukkunst, de letterlijke Islam mede aanhang wint ten gevolge van de verspreiding van Koran en Hadith op het internet. (mensen kunnen het nu zelf lezen)
Daarbij is de afstand in tijd tussen beide ontwikkelingen toevalligerwijs, vrijwel even groot als die tussen Jezus en Mohammed (ongeveer 600 jaar). Hezelfde geldt voor de opvatting dat alleen de bijbel de moeite waard is om te behouden (omstreeks 500 CE)
en dezelfde bewering over deoo Koran die rond het jaar 1100 CE ingang vond, en volgens sommigen het einde betekende van het "gouden" tijdperk van de Islam.
Maar, zie vooral de video (Engels, bijna exact 1 uur)
Ontradikalisering
Moderator: Moderators
- Peter van Velzen
- Site Admin
Ontradikalisering
Ik wens u alle goeds