Wat hier gebeurt is een kantelpunt.
Gregg Carlstrom, van The Economist schreef:
Hoe meer Iran zijn doelwitten in de Golf uitbreidt,
hoe groter de kans dat Golfstaten zich genoodzaakt zien
om zich nauwer achter de Verenigde Staten te scharen.
Zolang Iran zich richtte op Amerikaanse bases in de regio, konden Golfstaten nog een soort middenpositie houden: wel samenwerken met de VS, maar niet volledig partij worden. Dat verandert nu fundamenteel. Door ook civiele en nationale doelen te raken, luchthavens, steden, economische infrastructuur, worden landen als Saudi-Arabië, de VAE en Qatar zelf direct onderdeel van het conflict. Dan is neutraliteit geen realistische optie meer.
De logica is eenvoudig, maar wel hard:
- als je eigen veiligheid en economie onder druk staan, ga je leunen
op de enige partij die op korte termijn bescherming kan bieden.
En dat zijn de Verenigde Staten, met hun luchtverdediging en militaire
aanwezigheid in de regio. Daar zit ook precies de kern van de analyse:
- hoe breder Iran zijn aanvallen trekt, hoe groter de kans
dat het het tegenovergestelde bereikt van wat het wil.
In plaats van minder Amerikaanse invloed, duwt het de Golfstaten juist dichter in de Amerikaanse veiligheidsparaplu. De mogelijke afsluiting van de Straat van Hormuz maakt dit nog zwaarder. Dan gaat het niet alleen meer om regionale veiligheid, maar om wereldwijde energie en handel. Dat vergroot de druk op alle betrokken partijen om positie te kiezen. De wankele balans in MO is helemaal zoek, hetgeen volgens mij zal leiden tot blokvorming met de VS en Israël.
Niet uit ideologie, maar uit noodzaak.
BRON:
NOS Nieuws - gisteren, 21:30
Escalatie in de Golf: Iraanse raketten dwingen regio tot keuze
Hopelijk beperken China en Rusland
[Turkije?] zich tot retoriek, want anders komt Rutte weer op TV verkondigen dat het niet nodig is om te hamsteren tijdens de komende hamsterweken. En dat zal dan, net als tijdens de Coronapandemie, het sein zijn om massaal te gaan hamsteren. Wat
dát betreft slaap ik rustig en ga dan ook beslist niet hamsteren. Maar ja ... eerlijk is eerlijk, ik heb pro-actief de afgelopen weken reeds de voorraden en noodvoorraden ververst en aangevuld. Onopvallend dezelfde hoeveelheid per keer. Maar wel 2x per dag in plaats van 1x ...
Mijn backpack heb ik van zolder gehaald en grondig gechecked en in orde gemaakt. Ook mijn survivaltentje is getest op regenproof, de brander en reservefles zijn gevuld met
'white-spirit'. Over een maand zet ik die backpack hopelijk ongebruikt terug op zolder. Mocht ik me namelijk door omstandigheden gedwongen voelen aan de wandel te gaan, dan verwacht ik eerlijk gezegd dat ik reeds op de eerste dag omval nog vóór ik de Belgische grens bereikt heb:
- België ligt hier nog geen 10 km vandaan ...