Wat lees je nu?

Geef hier je mening over boeken die je hebt gelezen.

Moderator: Moderators

Gerard R.
Superposter

Re: Wat lees je nu?

Bericht door Gerard R. »

Kallocaïne - Karin Boye

Een beangstigend toekomtbeeld dat niets aan actualiteit heeft ingeboet
** Oordeel over goed en kwaad is gevolg van gesteldheid van geest... Heel relatief... **
outremer
Forum fan

Bericht door outremer »

De vele brieven van Erasmus
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Dolende zielen van Cecile Pin.

Onderwerp
Vietnamese vluchtelingen,Broer-zus relatie,Engeland,1981-1990
Inhoud
Begin jaren ’70 vlucht een Vietnamees meisje met twee van haar broertjes naar Hongkong. De rest van het gezin overleeft de overtocht niet. De drie kinderen belanden uiteindelijk in het Engeland van Thatcher. Lukt het hen een nieuw bestaan op te bouwen in een land dat niet op hen zit te wachten?
** Oordeel over goed en kwaad is gevolg van gesteldheid van geest... Heel relatief... **
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Gerard R. schreef: 18 jan 2026 16:18 Dolende zielen van Cecile Pin.

Onderwerp
Vietnamese vluchtelingen,Broer-zus relatie,Engeland,1981-1990
Inhoud
Begin jaren ’70 vlucht een Vietnamees meisje met twee van haar broertjes naar Hongkong. De rest van het gezin overleeft de overtocht niet. De drie kinderen belanden uiteindelijk in het Engeland van Thatcher. Lukt het hen een nieuw bestaan op te bouwen in een land dat niet op hen zit te wachten?
Aandoenlijk boek over wat een vluchteling kan voelen en meemaken.
Best mooi.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Micky 7

Afbeelding

https://www.deslegte.com/mickey7-363136 ... 0Thrillers
Mickey7 is een Vervangbare, en maakt deel uit van een expeditie van ruimte kolonisten naar de ijsplaneet Niflheim. Hij heeft een zeer specifieke rol in het team: bij elke gevaarlijke klus met grote kans dat een expeditielid het niet zal overleven, moet Mickey7 in actie komen. Gaat hij dood, dan wordt hij opnieuw gereproduceerd met bijna al zijn herinneringen intact.
Het is zeker geen droombaan, maar toen de allereerste Mickey het contract tekende had hij weinig opties. Schuldeisers zaten hem op de hielen en hij moest zo snel mogelijk het zonnestelsel verlaten.
Nu, na zes keer sterven, heeft Mickey7 leren leven met de bijzondere arbeidsvoorwaarden. Hij maakt zich klaar voor een nieuwe missie, en het onvermijdelijke gebeurt: hij stort in een afgrond. Het duurt niet lang voordat Mickey8 paraat staat. Maar is Mickey7 wel echt dood? En als dat niet zo is, kunnen er twee Mickeys tegelijkertijd bestaan?
Halverwege nu. Wel aardig, goed geschreven in een typisch, wat onderdrukte stijl, ik lees het wel uit.
Heel andere wereld, maar dat is evident.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Esther

Ik lees dat boek met mijn oren!
Tijdens de afwas, bedden opmaken, katten verzorgen en eten koken.

Esther is één van de vijf boeken uit De Vijf Joodse Feestrollen:
  • [Hooglied, Ruth, Esther, Klaagliederen En Prediker]
Waarom? Vanwege het Joodse feest Poerim dat vandaag gevierd wordt.
.

.
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
. . . . . . . . . . . . .
Er zijn momenten waarop niets doen
grotere gevolgen heeft dan ingrijpen.
.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

HierEnNu schreef: 03 mar 2026 16:17
Esther

Ik lees dat boek met mijn oren!
Tijdens de afwas, bedden opmaken, katten verzorgen en eten koken.

Esther is één van de vijf boeken uit De Vijf Joodse Feestrollen:
  • [Hooglied, Ruth, Esther, Klaagliederen En Prediker]
Waarom? Vanwege het Joodse feest Poerim dat vandaag gevierd wordt.
.

.
Lees het vooral kritisch door. Dan zul je ontdekken dat het bepaald niet overloopt van menslievendheid. (zoals veel religieuze literatuur).
Ik wens u alle goeds
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Nogmaals: "Een schreew om recht", de tragedie van het Palestijnse volk van Dries van Agt.

Als politicus stond Van Agt aanvankelijk zonder reserve ‘voor de staat Israël’, zoals hij dat in de jaren zeventig noemde. Hij zag Israël als een staat die bedreigd werd en steun nodig had. Vanaf 1980 werd hij langzaam maar zeker wat kritischer, onder invloed van ontwikkelingen als de Israëlische annexatie van Oost-Jeruzalem en de inval in Libanon, en de scherpe internationale kritiek daarop.

Zijn persoonlijke betrokkenheid bij de kwestie-Palestina ontstond tijdens een pelgrimstocht naar het Heilige Land met zijn echtgenote in 1999. ‘Toen zag ik hoeveel onheiligs er gebeurde in het Heilige Land’, zei hij daar later over.

De reis vormde de opmaat voor een nieuwe fase in zijn leven, waarin zijn motto was: ‘Ik voel me gedwongen niet langer lijdzaam toe te zien welk onrecht de Palestijnen wordt aangedaan.’ Naarmate hij zich meer in de kwestie verdiepte groeiden zijn verontwaardiging en boosheid over het onrecht. Op geheel eigen wijze ontpopte hij zich tot een voorvechter van Palestijnse rechten en een rechtvaardige vrede tussen Palestijnen en Israëli’s. In de jaren daarna gaf hij ruiterlijk toe dat daarvoor in zijn eerdere leven geen ruimte had bestaan, zoals dat voor de meerderheid van de Nederlanders gold
.
Laatst gewijzigd door dikkemick op 13 mar 2026 21:38, 1 keer totaal gewijzigd.
De wereld anno 2026: Vernietigen, moorden, koloniseren, annexeren, roundup strooien bij buurlanden, een land bombarderen, (humanitair) recht negeren: zonder consequenties.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

dikkemick schreef: 13 mar 2026 21:22 Nogmaals: "Een schreew om recht", de tragedie van het Palestijnse volk van Dries van Agt.
'Nooit' als het aan sommigen/velen ligt.
Boeiende man, boeiend boek.
Plaats reactie