Ik heb grote moeite met alles dat radicaal rechts nationalistisch is.
Extremisme geeft altijd ellende. Ook links.
Moderator: Moderators
Ik heb grote moeite met alles dat radicaal rechts nationalistisch is.
Ik heb het even zitten inleven. Maar ik heb dat niet zoals jij.
Westerse samenlevingen hebben geen last van nationalistische zionistische Israeliers. Westerse samenlevingen hebben wél last van radicaal islamistisch extremisme. “Ik sluit alle radicale rechts-nationalistische zionistische Israeliers uit” is absoluut geen politieke winstformule in Westerse samenlevingen. “Ik sluit radicaal islamistisch extremisme uit” is een aantoonbaar zeer effectieve politieke winstformule in Westerse samenlevingen.
Mooie en duidelijke EN terechte post! Maar dikkemick gaat hier zeker niet inhoudelijk op reageren! Wedden?ChaimNimsky schreef: ↑08 mar 2026 18:06Westerse samenlevingen hebben geen last van nationalistische zionistische Israeliers. Westerse samenlevingen hebben wél last van radicaal islamistisch extremisme. “Ik sluit alle radicale rechts-nationalistische zionistische Israeliers uit” is absoluut geen politieke winstformule in Westerse samenlevingen. “Ik sluit radicaal islamistisch extremisme uit” is een aantoonbaar zeer effectieve politieke winstformule in Westerse samenlevingen.
Radicaal islamistisch extremisme vormt een dreiging voor zowel Westerse samenlevingen als Israel. Door samen te werken op het gebied van intelligence, terrorismebestrijding en crisismanagement, kunnen we onze burgers beter beschermen en stabiliteit in de regio bevorderen. Dit partnerschap is gebaseerd op gedeelde belangen, niet op politieke ideologieën. Focus op veiligheid, concrete voordelen van samenwerking in intelligence, grensveiligheid, en terrorismebestrijding is een universeel en electoraal relevant thema: een gestructureerde strategie voor hoe je een bondgenootschap tussen nationalistische Israeliërs en Westerse samenlevingen kunt communiceren op basis van een gemeenschappelijke dreiging, zonder dat het polariserend wordt.
Kortom:
Effectieve boodschap = gedeelde dreiging + concrete samenwerking + neutrale framing.
Ineffectieve boodschap = simplistische absolute uitsluiting van politieke groepen zonder samenwerking.![]()
Allereerst is het bevrijden van de bevolking niet het oorlogsdoel. Voor Israel zijn de oorlogsdoelen het uitschakelen van het Iraanse nucleaire programma, het vernietigen van de Iraanse militaire capaciteit zoals raketten en drones, de lraanse luchtmacht en Marine, en daarmee Iran ontdoen van de invloed van Iran in de regio via hun proxies die Israel zouden kunnen bedreigen. Indien de Iraniërs straks in opstand komen, kan Israel deze oorlogsdoelen nog sneller behalen en kunnen de Iraniërs zichzelf eveneens bevrijden van het wrede regime -- maar het lot van de Iraniërs is voor Israel feitelijk irrelevant; de Iraniërs zijn slechts een bruikbaar middel. Persoonlijk hoop ik natuurlijk dat de Iraniërs straks vrij zijn!
Snap ik niet. Als zij gooien krijgen ze vrijwel zeker wat van dat soort rommel terug van hetzelfde land of een vriendje. Boem!! Enz. Kernwapens zijn niet voor gebruik tenzij iemand suicidaal is geworden.ChaimNimsky schreef: ↑10 mar 2026 16:03dikkemick schreef: ↑10 mar 2026 14:00 Waarom sluit jij Noord Korea als groep uit van een geweldige bevrijding en (groep) Iran niet?
(..)
Ten tweede is de reden dat Noord Korea niet wordt aangevallen precies de reden dat Iran wordt aangevallen: we hebben de fout gemaakt Noord Korea de kans te geven atoomwapens te produceren, en hen aanvallen riskeert een atoomoorlog. Het is daarom van existentieel belang dat een kwaadaardig extremistisch religieus regime als Iran ze niet krijgt.
Gerard R. schreef: ↑10 mar 2026 17:37Snap ik niet. Als zij gooien krijgen ze vrijwel zeker wat van dat soort rommel terug van hetzelfde land of een vriendje. Boem!! Enz. Kernwapens zijn niet voor gebruik tenzij iemand suicidaal is geworden.ChaimNimsky schreef: ↑10 mar 2026 16:03dikkemick schreef: ↑10 mar 2026 14:00 Waarom sluit jij Noord Korea als groep uit van een geweldige bevrijding en (groep) Iran niet?
(..)
Ten tweede is de reden dat Noord Korea niet wordt aangevallen precies de reden dat Iran wordt aangevallen: we hebben de fout gemaakt Noord Korea de kans te geven atoomwapens te produceren, en hen aanvallen riskeert een atoomoorlog. Het is daarom van existentieel belang dat een kwaadaardig extremistisch religieus regime als Iran ze niet krijgt.
Maar afpersen van een land met dreiging van kernwapens is natuurlijk de volgende stap met ons mensen. En wat doet een land dán? Gewoon negeren hebben we gezien tijdens de oorlog in Ukraine.Dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan want angst regeert... en dan zit je alweer in de mallemolen van de gekte en oorlog. Hoe dan ook, de mogelijkheid van het verwerven van kernwapens zou je niet vervolgens moeten willen afwerken met oorlog.
(Even voor de nauwkeurigheid: ik vind het prima als Iran een normaal land wordt ipv. een hub voor proxies die anderen naar het leven staan.)