Groepen uitsluiten

Moeilijke ethische vraagstukken.

Moderator: Moderators

Gerard R.
Superposter

Re: Groepen uitsluiten

Bericht door Gerard R. »

dikkemick schreef: 08 mar 2026 16:30 Ik sluit ALLE radicale rechts nationalistische zionistische Israëliërs uit. ALLEN. En dat zijn er nogal wat. Pak ik inderdaad die hele groep op 1 grote nare hoop.
Ik heb grote moeite met alles dat radicaal rechts nationalistisch is.
Extremisme geeft altijd ellende. Ook links.
** Planeet ziet er echt mooi uit vanuit de ruimte... och jammer.. **
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Gerard R. schreef: 08 mar 2026 16:33
dikkemick schreef: 08 mar 2026 16:30 Ik sluit ALLE radicale rechts nationalistische zionistische Israëliërs uit. ALLEN. En dat zijn er nogal wat. Pak ik inderdaad die hele groep op 1 grote nare hoop.
=D>
Maar die combinatie met zionisme....Brrrrrrrrrrr
De wereld anno 2026: Vernietigen, moorden, koloniseren, annexeren, roundup strooien bij buurlanden, een land bombarderen, (humanitair) recht negeren: zonder consequenties.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

dikkemick schreef: 08 mar 2026 16:35
Gerard R. schreef: 08 mar 2026 16:33
=D>
Maar die combinatie met zionisme....Brrrrrrrrrrr
Ik heb het even zitten inleven. Maar ik heb dat niet zoals jij.
Ik vind Russen van dat slag eigenlijk net zo erg. Of extremisten in Zuid-Afrika. Amerikaans fascisten...
Ik heb een haat tot op het bot tegen mensen, die niet betrekkelijk, dus min of meer, humaan kunnen doen met anderen of die anderen met genoegen doden, martelen, landjepik doen etc..
ChaimNimsky
Superposter

Bericht door ChaimNimsky »

Westerse samenlevingen hebben geen last van nationalistische zionistische Israeliers. Westerse samenlevingen hebben wél last van radicaal islamistisch extremisme. “Ik sluit alle radicale rechts-nationalistische zionistische Israeliers uit” is absoluut geen politieke winstformule in Westerse samenlevingen. “Ik sluit radicaal islamistisch extremisme uit” is een aantoonbaar zeer effectieve politieke winstformule in Westerse samenlevingen.

Radicaal islamistisch extremisme vormt een dreiging voor zowel Westerse samenlevingen als Israel. Door samen te werken op het gebied van intelligence, terrorismebestrijding en crisismanagement, kunnen we onze burgers beter beschermen en stabiliteit in de regio bevorderen. Dit partnerschap is gebaseerd op gedeelde belangen, niet op politieke ideologieën. Focus op veiligheid, concrete voordelen van samenwerking in intelligence, grensveiligheid, en terrorismebestrijding is een universeel en electoraal relevant thema: een gestructureerde strategie voor hoe je een bondgenootschap tussen nationalistische Israeliërs en Westerse samenlevingen kunt communiceren op basis van een gemeenschappelijke dreiging, zonder dat het polariserend wordt.

Kortom:
Effectieve boodschap = gedeelde dreiging + concrete samenwerking + neutrale framing.
Ineffectieve boodschap = simplistische absolute uitsluiting van politieke groepen zonder samenwerking.
:wink:
Zionist
lost and not found yet!
Superposter

Bericht door lost and not found yet! »

ChaimNimsky schreef: 08 mar 2026 18:06
Westerse samenlevingen hebben geen last van nationalistische zionistische Israeliers. Westerse samenlevingen hebben wél last van radicaal islamistisch extremisme. “Ik sluit alle radicale rechts-nationalistische zionistische Israeliers uit” is absoluut geen politieke winstformule in Westerse samenlevingen. “Ik sluit radicaal islamistisch extremisme uit” is een aantoonbaar zeer effectieve politieke winstformule in Westerse samenlevingen.

Radicaal islamistisch extremisme vormt een dreiging voor zowel Westerse samenlevingen als Israel. Door samen te werken op het gebied van intelligence, terrorismebestrijding en crisismanagement, kunnen we onze burgers beter beschermen en stabiliteit in de regio bevorderen. Dit partnerschap is gebaseerd op gedeelde belangen, niet op politieke ideologieën. Focus op veiligheid, concrete voordelen van samenwerking in intelligence, grensveiligheid, en terrorismebestrijding is een universeel en electoraal relevant thema: een gestructureerde strategie voor hoe je een bondgenootschap tussen nationalistische Israeliërs en Westerse samenlevingen kunt communiceren op basis van een gemeenschappelijke dreiging, zonder dat het polariserend wordt.

Kortom:
Effectieve boodschap = gedeelde dreiging + concrete samenwerking + neutrale framing.
Ineffectieve boodschap = simplistische absolute uitsluiting van politieke groepen zonder samenwerking.
:wink:
Mooie en duidelijke EN terechte post! Maar dikkemick gaat hier zeker niet inhoudelijk op reageren! Wedden?
We are dancing again!
"Volwassen ethiek erkent dat voortbestaan
de voorwaarde is voor alle andere waarden." ChaimNimsky
🔱
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Radicaal islamistisch extremisten pikken mijn huis niet in met hulp van politie en regering. Dat straffeloze annexeren en koloniseren irriteert me in zeer hoge mate! Vandaar
De wereld anno 2026: Vernietigen, moorden, koloniseren, annexeren, roundup strooien bij buurlanden, een land bombarderen, (humanitair) recht negeren: zonder consequenties.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Wanneer mensen groepen uitsluiten

omdat ze zich aan bepaald gedrag ergeren, rijst voor mij de vraag in hoeverre die irritatie consequent wordt toegepast. Als vergelijkbaar gedrag bij andere groepen nauwelijks irritatie oproept, kan er sprake zijn van selectieve verontwaardiging.

Zeker wanneer de lijst van ergernissen steeds langer wordt maar zich vooral rond dezelfde groep concentreert, is het interessant om te onderzoeken of het werkelijk om het gedrag gaat, of dat er ook vooroordelen of bias meespelen.

In hoeverre is irritatie over gedrag eigenlijk consistent? Wanneer vergelijkbaar gedrag van verschillende groepen heel verschillend wordt beoordeeld, lijkt selectieve verontwaardiging een rol te spelen. In hoeverre bias daar dan een rol speelt lijkt mij dan een belangrijke vraag.

Sowieso en met name, zonder dat ik namen noem :wink: , wanneer blijkt dat de lijst van 'dingen' waaraan iemand zich persoonlijk ergert oneindig lang lijkt, is de vraag terecht of het 'geïrriteerd raken' aan de groep ligt, waar telkens naar gewezen wordt, of dat er ook sprake is van selectieve verontwaardiging op basis van vooroordelen of bias.
.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ChaimNimsky:
. . .Volwassen ethiek erkent dat voortbestaan
de voorwaarde is voor alle andere waarden.
.. . . . . . . . . . . . .
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

HierEnNu schreef: 10 mar 2026 12:29
.....of dat er ook sprake is van selectieve verontwaardiging op basis van vooroordelen of bias.

Vooroordelen????????
Is Gaza niet volkomen verwoest?
Wordt de Westelijke Jordaanoever niet geannexeerd?
Strooit Israël geen gif op landbouwgrond IN SYRIE EN LIBANON?
Valt Israel Iran niet aan?

Vooroordelen??????
Vooroordelen my bips!
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

dikkemick schreef: 10 mar 2026 13:02
HierEnNu schreef: 10 mar 2026 12:29
.....of dat er ook sprake is van selectieve verontwaardiging op basis van vooroordelen of bias.

Vooroordelen????????
Is Gaza niet volkomen verwoest?
Wordt de Westelijke Jordaanoever niet geannexeerd?
Strooit Israël geen gif op landbouwgrond IN SYRIE EN LIBANON?
Valt Israel Iran niet aan?

Vooroordelen??????
Vooroordelen my bips!

Gezien jouw selectief quoten EN ook verder niet ingaan op wat ik inhoudelijk naar voren bracht, zou ik gezien de inhoud van wat je wél aankaart de conclusie kunnen trekken dat er bij jou ook sprake is van selectieve verontwaardiging op basis van vooroordelen of bias. Weet je waarom ik dat niet doe?
  • Omdat het offtopic is en ik momenteel sowieso
    geen zin heb om de Iaraël/Palestina problematiek te bespreken! :!: :idea:
    .
    Sorry.jpg
    Sorry.jpg (10.8 KiB) 288 keer bekeken
.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Groepen uitsluiten is het topic HierEnNu.

Dan moet ik mijn vraag anders formuleren

Waarom sluit jij Noord Korea als groep uit van een geweldige bevrijding en (groep) Iran niet?
En gemakshalve mag je dan voor groep, de onderdrukte bevolking invullen.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Ik sluit Noord-Korea als groep niet uit om te bevrijden.

Waarom zou ik ook? Koreaans eten vind ik lekker en die ene Koreaan die ik persoonlijk ken is heel lief en heeft veel gevoel voor humor. Maar goed, die is dan ook getrouwd met de dochter van een Belgische vriendin van mij en vindt friet uit een puntzak met veel Belgische mayonaise en een Trappistenbiertje het lekkerste gerecht ter wereld. Dus alleen al daarom zouden wat mij betreft alle Koreanen die actief en daadwerkelijk bereidheid tonen in opstand te komen tegen hun wreed gewelddadig onderdrukkende regime bevrijd mogen worden.

Zelf denk ik dan in eerse instantie bijvoorbeeld aan deportatie op vrijwillige basis van
Noord-Koreanen die daar weg willen naar Zuid-Korea, en vervolgens na grondige screening en deradicalisatie zich ergens ter wereld laten vestigen waar ze welkom zijn. Als jij of een ander dan regelt dat ik straffeloos mag onderverhuren stel ik onder bepaalde voorwaarden twee kamers ter beschikking voor twee mooie volwassen Koreaanse vrouwen onder de 40.
  • Stel maar voor hoe we zulks volgens jou het beste aan kunnen pakken: vertel maar?
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

HierEnNu, wat ontzettend jammer dat jij Trump niet mag opvolgen. De wereld zou er (voor sommige groepen) absoluut op vooruitgaan.
ChaimNimsky
Superposter

Bericht door ChaimNimsky »

dikkemick schreef: 10 mar 2026 14:00 Waarom sluit jij Noord Korea als groep uit van een geweldige bevrijding en (groep) Iran niet?
En gemakshalve mag je dan voor groep, de onderdrukte bevolking invullen.
Allereerst is het bevrijden van de bevolking niet het oorlogsdoel. Voor Israel zijn de oorlogsdoelen het uitschakelen van het Iraanse nucleaire programma, het vernietigen van de Iraanse militaire capaciteit zoals raketten en drones, de lraanse luchtmacht en Marine, en daarmee Iran ontdoen van de invloed van Iran in de regio via hun proxies die Israel zouden kunnen bedreigen. Indien de Iraniërs straks in opstand komen, kan Israel deze oorlogsdoelen nog sneller behalen en kunnen de Iraniërs zichzelf eveneens bevrijden van het wrede regime -- maar het lot van de Iraniërs is voor Israel feitelijk irrelevant; de Iraniërs zijn slechts een bruikbaar middel. Persoonlijk hoop ik natuurlijk dat de Iraniërs straks vrij zijn!

Voor de Verenigde Staten zijn de oorlogsdoelen het beperken van de militaire dreiging van Iran voor Amerikaanse bondgenoten en bases in het Midden-Oosten, inclusief het voorkomen dat Iran kernwapens ontwikkelt, en daarna het beschermen van regionale stabiliteit. Ook voor de VS geldt dat, indien de Iraniërs straks massaal in opstand komen, de VS deze oorlogsdoelen nog sneller en definitiever zullen behalen en de kunnen de Iraniërs zichzelf bevrijden van het wrede regime -- maar ook voor de VS is het lot van de Iraniërs feitelijk irrelevant, en zijn de Iraniërs weinig meer dan een middel. Vriendschap bestaat niet op geopolitiek niveau; hooguit gedeelde interesses.

Ten tweede is de reden dat Noord Korea niet wordt aangevallen precies de reden dat Iran wordt aangevallen: we hebben de fout gemaakt Noord Korea de kans te geven atoomwapens te produceren, en hen aanvallen riskeert een atoomoorlog. Het is daarom van existentieel belang dat een kwaadaardig extremistisch religieus regime als Iran ze niet krijgt.
Zionist
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

ChaimNimsky schreef: 10 mar 2026 16:03
dikkemick schreef: 10 mar 2026 14:00 Waarom sluit jij Noord Korea als groep uit van een geweldige bevrijding en (groep) Iran niet?
(..)

Ten tweede is de reden dat Noord Korea niet wordt aangevallen precies de reden dat Iran wordt aangevallen: we hebben de fout gemaakt Noord Korea de kans te geven atoomwapens te produceren, en hen aanvallen riskeert een atoomoorlog. Het is daarom van existentieel belang dat een kwaadaardig extremistisch religieus regime als Iran ze niet krijgt.
Snap ik niet. Als zij gooien krijgen ze vrijwel zeker wat van dat soort rommel terug van hetzelfde land of een vriendje. Boem!! Enz. Kernwapens zijn niet voor gebruik tenzij iemand suicidaal is geworden.

Maar afpersen van een land met dreiging van kernwapens is natuurlijk de volgende stap met ons mensen. En wat doet een land dán? Gewoon negeren hebben we gezien tijdens de oorlog in Ukraine. :roll: Dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan want angst regeert... en dan zit je alweer in de mallemolen van de gekte en oorlog. Hoe dan ook, de mogelijkheid van het verwerven van kernwapens zou je niet vervolgens moeten willen afwerken met oorlog.

(Even voor de nauwkeurigheid: ik vind het prima als Iran een normaal land wordt ipv. een hub voor proxies die anderen naar het leven staan.)
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

*!!*
Vanwege hier offtopic: daar gereageerd:
*!!*

Topic 'De Iran Oorlog' zie:

.
Gerard R. schreef: 10 mar 2026 17:37
ChaimNimsky schreef: 10 mar 2026 16:03
(..)

Snap ik niet. Als zij gooien krijgen ze vrijwel zeker wat van dat soort rommel terug van hetzelfde land of een vriendje. Boem!! Enz. Kernwapens zijn niet voor gebruik tenzij iemand suicidaal is geworden.

Maar afpersen van een land met dreiging van kernwapens is natuurlijk de volgende stap met ons mensen. En wat doet een land dán? Gewoon negeren hebben we gezien tijdens de oorlog in Ukraine. :roll: Dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan want angst regeert... en dan zit je alweer in de mallemolen van de gekte en oorlog. Hoe dan ook, de mogelijkheid van het verwerven van kernwapens zou je niet vervolgens moeten willen afwerken met oorlog.

(Even voor de nauwkeurigheid: ik vind het prima als Iran een normaal land wordt ipv. een hub voor proxies die anderen naar het leven staan.)
Plaats reactie