De nieuwe Trump-periode
Moderator: Moderators
Re: De nieuwe Trump-periode
Het is werkelijk los van de realiteit wat Trump doet in Iran. Niets zeggen, dan Iran bombarderen, en vervolgens de NAVO partners vragen om mee te doen omdat de VS zouden worden aangevallen. Bijzonder geval die huidige president.
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.
Dit is heel netjes, zacht eufemistisch uitgedrukt. Deze man had allang afgezet moeten zijn. Een blamage voor Amerika.
De wereld anno 2026: Vernietigen, moorden, koloniseren, annexeren, roundup strooien bij buurlanden, een land bombarderen, (humanitair) recht negeren: zonder consequenties.
Extreem schadelijk voor dat land en de wereld.
De vraag voor mij is ook of dit ooit nog goed kan komen. Ik denk van niet. Vertrouwen gedaald naar nullll
** Oordeel over goed en kwaad is gevolg van gesteldheid van geest... Heel relatief... **
Dit gevaar voor de wereld MOET nu inmiddels afgezet gaan worden. De vraag is: Hoe?
En: Willen de Amerikanen (raar volkje immers) dit wel?
Zoals nu is Trump een blamage voor de USA. De slechtste president ooit, die het predikaat president niet waardig is.
De wereld anno 2026: Vernietigen, moorden, koloniseren, annexeren, roundup strooien bij buurlanden, een land bombarderen, (humanitair) recht negeren: zonder consequenties.
Volgens mij zijn er nog zat Amerikanen die dit heel anders zien en voor wie Trump nog steeds een prima president is. Als Trump iets aangetoond heeft is het dat de West Europese cultuur en de Amerikaanse cultuur veel verder uit elkaar zijn gegroeid dan zo op het eerste gezicht lijkt.dikkemick schreef: ↑18 mar 2026 12:52Dit gevaar voor de wereld MOET nu inmiddels afgezet gaan worden. De vraag is: Hoe?
En: Willen de Amerikanen (raar volkje immers) dit wel?
Zoals nu is Trump een blamage voor de USA. De slechtste president ooit, die het predikaat president niet waardig is.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
Wat ik zei: Raar volkje die Amerikanen. Maar inmiddels is Trump een gevaar en ongeleid projectiel voor de hele wereld.Mullog schreef: ↑18 mar 2026 13:34Volgens mij zijn er nog zat Amerikanen die dit heel anders zien en voor wie Trump nog steeds een prima president is. Als Trump iets aangetoond heeft is het dat de West Europese cultuur en de Amerikaanse cultuur veel verder uit elkaar zijn gegroeid dan zo op het eerste gezicht lijkt.
Je link laat inderdaad zien dat er verschillen zijn tussen staten qua armoede, gezondheid en opleiding, en dat die samenhangen met stemgedrag. Alleen trek je daar wat mij betreft een stap te vergaande conclusie uit.Henry II schreef: ↑18 mar 2026 10:27Er is in de VS onderzoek naar gedaan. Zie:HierEnNu schreef: ↑22 feb 2026 12:29
Het merendeel van de Amerikanen als dom of kortzichtig wegzetten,
omdat Trump nog steeds president is, is wel heel erg kort door de bocht.
Verkiezingsuitslagen zijn het resultaat van een complex geheel aan factoren-politiek
systeem, campagnevoering, economische omstandigheden en kiezersprioriteiten.IQ-cijfers geven geen steun aan het idee dat Amerikanen dommer zijn dan Europeanen; die liggen allemaal rond de 100 en zijn bovendien methodologisch discutabel. Het label 'dom' op miljoenen kiezers plakken is geen analyse, maar frustratie vermomd als argument.
- Zo'n generalisatie zegt weinig over die kiezers,
maar vooral iets over hoe je er zelf naar kijkt.
https://medium.com/government-political ... 0b0c5b8de9
Het blijkt dat de 2 staten die het slechts scoren op Armoede, Gezondheid, Onderwijs, allemaal voor Trump gingen. Terwijl de staten die op die punten het hoogst scoren juist hoofdzakelijk voor Biden gingen. Ik zeg niet dat die Trump stemmers allemaal een laag IQ hebben, maar ze zijn aantoonbaar wel allemaal gemiddeld relatief Arm, Ongezond en Laag opgeleid. En dat is een gevaarlijke combinatie.
Dat een staat gemiddeld slechter scoort en vaker op Trump stemt, betekent nog niet dat die kiezers individueel arm, ongezond of laagopgeleid zijn, laat staan dat zulks verklaart waarom ze zo stemmen. Je haalt hier het niveau van de staat en dat van de kiezer een beetje door elkaar. Bovendien zegt zo’n verband op zichzelf nog niets over oorzaak. Er spelen daar genoeg andere factoren mee die je in zo’n overzicht niet terugziet.
Waar we het volgens mij wél over eens zijn, is dat stemgedrag samenhangt met sociaal-economische omstandigheden en dat zulks geen simpele zwart-wit kwestie is.
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
. . . . . . . . . . . . .
Er zijn momenten waarop niets doen
grotere gevolgen heeft dan ingrijpen.
.
. . . . . . . . . . . . .
Er zijn momenten waarop niets doen
grotere gevolgen heeft dan ingrijpen.
.
Eens. Evenals aanslagen. De aanslag op Trump destijds weet ik niet of dit in het rijtje past.
https://www.bnr.nl/nieuws/internationaa ... lokkade-af
Gezien zoals de VS tegenwoordig doet zou ik zeggen dat ze uit het water worden geschoten. Ik ben benieuwd.Twee tankers met Russische olie en gas zijn op weg naar Cuba, en varen recht op de Amerikaanse blokkade af, schrijft de Financial Times. Naar verluidt arriveren de schepen volgende week in Cuba. Dat is regelrecht in strijd met het Amerikaanse energie-embargo tegen Havana, het is de vraag hoe Amerika gaat reageren op wat mogelijk als een provocatie gezien wordt. (..)
** Oordeel over goed en kwaad is gevolg van gesteldheid van geest... Heel relatief... **
https://www.aol.com/articles/breaking-d ... XhPgZY7yht

Heel pijnlijk en uitertst ondiplomatiek, het zegt veel over zijn mentale toestand.Donald Trump heeft een shokkerende Pearl Harbor-grap gemaakt toen hij de vraag van een verslaggever beantwoordde over zijn verrassingsaanval toen hij eind februari de oorlog tegen Iran lanceerde.
De verslaggever vroeg de president waarom hij de Amerikaanse bondgenoten niet vooraf over de aanvallen op Iran had verteld, inclusief zijn Aziatische bondgenoten, zoals Japan.
"Japan en de VS zijn zeer goede vrienden, maar één vraag — waarom heb je de Amerikaanse bondgenoten in Europa en Azië, zoals Japan, niet over de oorlog verteld voordat je Iran aanviel?" een verslaggever zei tegen Trump. "We zijn erg in de war, wij Japanse burgers."
Trump antwoordde. "Toen we aanvielen, gingen we heel hard, en we vertelden er niemand over omdat we de verrassing wilden."
Toen maakte Trump de Pearl Harbor-grap: ‘Wie weet beter over verrassing dan Japan? Waarom heb je me niet over Pearl Harbor verteld?"
Het incident vond plaats toen de president vanmiddag een ontmoeting had met de Japanse premier Sanae Takaichi in het Oval Office. (..)