Valt er te modereren op het gebruik van het woord Anti-semitisme?

Als je een opmerking hebt over het Forum, het beleid of het beheer, een suggestie of een klacht, dan kun je deze hier kwijt.

Moderator: Moderators

Gerard R.
Superposter

Re: Valt er te modereren op het gebruik van het woord Anti-semitisme?

Bericht door Gerard R. »

ChaimNimsky schreef: 03 apr 2026 14:52
Peter van Velzen schreef: 31 mar 2026 04:28 (..)
Waarom is spreken over "joods" bloed racistisch?
Ik ben verbaasd om dit te lezen, ChaimNimsky. :shock:
Het spreken over "joods bloed" kan ook volgens mij als problematisch en pijnlijk worden ervaren, omdat het in feite praten is over een vermeende raciale of genetische zuiverheid, wat in de geschiedenis vaak en akelig werd gebruikt om discriminatie en racisme te rechtvaardigen.
Racisme houdt in dat mensen worden beoordeeld of gediscrimineerd op basis van hun ras, etniciteit of vermeende genetische kenmerken. Als iemand spreekt over "joods bloed" in een manier die onderscheid maakt, stereotiepe ideeën of discriminatie ten gevolge kan hebben, kan dat heel goed als racisme worden gezien.
Ik hoop dat we gevoelig blijven voor de geschiedenis en de impact van zulke termen en ideeën. Respect voor alle mensen en het vermijden van racistische uitingen zijn essentieel naar mijn idee. Ook als onze tijd wat anders lijkt te zeggen...
** **
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Is de uitspraak joods bloed racistisch of niet?

Ik kon het niet beter uitleggen en beschrijven dan Google.
Je kunt het met deze AI eens zijn of niet.
Aangegeven bronnen Anne Frank Stichting, Anne Frank Huis, de Volkskrant, Wikipedia
De uitdrukking "Joods bloed" wordt in de meeste contexten als problematisch, discriminerend of racistisch beschouwd. De kwalificatie hangt sterk af van de intentie en de historische context waarin de term wordt gebruikt.
Hieronder volgt een uitsplitsing van waarom deze term gevoelig ligt:
1. Historische context en rassenleer
De term "Joods bloed" is onlosmakelijk verbonden met het racistisch antisemitisme uit de 19e en 20e eeuw.

Neurenberger rassenwetten: De nazi's gebruikten bloedlijnen om te bepalen wie Joods was en wie niet, ongeacht religieuze overtuiging of praktijk. Het idee dat Jodendom een biologisch, erfelijk kenmerk in het bloed is, vormde de basis voor de Holocaust.
Zuiverheid: Historisch werd de term vaak gebruikt in discussies over "onzuiver bloed", wat direct voortkomt uit racistische ideologieën.

2. Biologisch vs. Cultureel/Religieus
Het Jodendom is een combinatie van een religie, een cultuur en een volk (ethnoreligieuze groep).
Racistische interpretatie: Wanneer men spreekt over "Joods bloed", suggereert dit dat Joodse identiteit een puur biologische of raciale kwestie is. Dit wordt door de Anne Frank Stichting geduid als een kernonderdeel van modern antisemitisme, waarbij Joden als een apart "ras" worden weggezet in plaats van als een religieuze of culturele groep.
Zelfidentificatie: Binnen de Joodse gemeenschap zelf wordt soms gesproken over afstamming (bijvoorbeeld in het kader van de Halacha, de Joodse wet), maar de term "bloed" wordt daar zelden op een biologisch-raciale manier gebruikt.

3. Wanneer is het racistisch?
De uitspraak is bijna altijd racistisch of antisemitisch wanneer deze wordt gebruikt om:
Mensen uit te sluiten of te dehumaniseren op basis van hun afkomst.
Eigenschappen of gedrag toe te schrijven aan een persoon op basis van hun "bloed".
Te suggereren dat Joden een fundamenteel ander biologisch "soort" mens zijn.

Samenvatting
Hoewel de term in puur genealogische zin (afstamming) neutraal bedoeld kan zijn, draagt hij een zware historische lading. Vanwege de associatie met nazi-eugenetica en de rassenleer wordt het gebruik van "Joods bloed" in het maatschappelijk debat over het algemeen als racistisch en aanstootgevend ervaren.

Voor meer informatie over de grens tussen kritiek en antisemitisme kun je terecht bij organisaties zoals het CIDI of de Anne Frank Stichting.
Wikipedia
AI-reacties kunnen fouten bevatten. Meer informatie
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

ChaimNimsky schreef: 03 apr 2026 14:52
Peter van Velzen schreef: 31 mar 2026 04:28

Pas op waar je voor applaudiseert. Het is mijns inziens niet duidelijk wat "een terroristisch motief" precies betekent.
Overigens werd door het NOS bericht de indruk gewekt dat de uitspraak die hierboven aan Nethanyahu werd toegeschreven door Ben Gvir werd gedaan. Ze is racistisch, aangezien er wordt gesproken over "joods" bloed. Racisme wordt hier niet getollereerd, Om dat jij verklaart het met deze racistsche uitspraak mee eens te zijn krijg je van mij een officiële waarschuwing.
Waarom is spreken over "joods" bloed racistisch?
Dit was gemeld wegens reageren op rode moderatie.
Omdat het hier een Feedback topic betreft en ik een antwoord wilde geven, laat ik het hierbij.
Antwoord op je vraag: zie mijn vorige post,
ChaimNimsky
Superposter

Bericht door ChaimNimsky »

Maria schreef: 03 apr 2026 20:34
Omdat het hier een Feedback topic betreft en ik een antwoord wilde geven, laat ik het hierbij.
Hier mag toch op rode moderatie worden gereageerd?
Zionist
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

ChaimNimsky schreef: 03 apr 2026 20:47
Maria schreef: 03 apr 2026 20:34
Hier mag toch op rode moderatie worden gereageerd?
Mi. wel, zoals ik al schreef.
ChaimNimsky
Superposter

Maria schreef: 03 apr 2026 20:11 Is de uitspraak joods bloed racistisch of niet?

Ik kon het niet beter uitleggen en beschrijven dan Google.
Je kunt het met deze AI eens zijn of niet.
Aangegeven bronnen Anne Frank Stichting, Anne Frank Huis, de Volkskrant, Wikipedia
De uitdrukking "Joods bloed" wordt in de meeste contexten als problematisch, discriminerend of racistisch beschouwd. De kwalificatie hangt sterk af van de intentie en de historische context waarin de term wordt gebruikt.
Hieronder volgt een uitsplitsing van waarom deze term gevoelig ligt:
1. Historische context en rassenleer
De term "Joods bloed" is onlosmakelijk verbonden met het racistisch antisemitisme uit de 19e en 20e eeuw.

Neurenberger rassenwetten: De nazi's gebruikten bloedlijnen om te bepalen wie Joods was en wie niet, ongeacht religieuze overtuiging of praktijk. Het idee dat Jodendom een biologisch, erfelijk kenmerk in het bloed is, vormde de basis voor de Holocaust.
Zuiverheid: Historisch werd de term vaak gebruikt in discussies over "onzuiver bloed", wat direct voortkomt uit racistische ideologieën.

2. Biologisch vs. Cultureel/Religieus
Het Jodendom is een combinatie van een religie, een cultuur en een volk (ethnoreligieuze groep).
Racistische interpretatie: Wanneer men spreekt over "Joods bloed", suggereert dit dat Joodse identiteit een puur biologische of raciale kwestie is. Dit wordt door de Anne Frank Stichting geduid als een kernonderdeel van modern antisemitisme, waarbij Joden als een apart "ras" worden weggezet in plaats van als een religieuze of culturele groep.
Zelfidentificatie: Binnen de Joodse gemeenschap zelf wordt soms gesproken over afstamming (bijvoorbeeld in het kader van de Halacha, de Joodse wet), maar de term "bloed" wordt daar zelden op een biologisch-raciale manier gebruikt.

3. Wanneer is het racistisch?
De uitspraak is bijna altijd racistisch of antisemitisch wanneer deze wordt gebruikt om:
Mensen uit te sluiten of te dehumaniseren op basis van hun afkomst.
Eigenschappen of gedrag toe te schrijven aan een persoon op basis van hun "bloed".
Te suggereren dat Joden een fundamenteel ander biologisch "soort" mens zijn.

Samenvatting
Hoewel de term in puur genealogische zin (afstamming) neutraal bedoeld kan zijn, draagt hij een zware historische lading. Vanwege de associatie met nazi-eugenetica en de rassenleer wordt het gebruik van "Joods bloed" in het maatschappelijk debat over het algemeen als racistisch en aanstootgevend ervaren.

Voor meer informatie over de grens tussen kritiek en antisemitisme kun je terecht bij organisaties zoals het CIDI of de Anne Frank Stichting.
Wikipedia
AI-reacties kunnen fouten bevatten. Meer informatie
Klopt. Binnen de Joodse gemeenschap en in Israel verwijst de uitdrukking Joods bloed (dam Jehoedie) naar geweld tegen Joden, het vergieten van Joodse levens in contexten als misdaden, oorlog of vervolging. Soms kan het letterlijk Joodse afkomst betekenen, maar dat komt in modern Ivriet zelden voor. Het woord bloed staat symbool voor leven of geweld, vergelijkbaar met "bloedvergieten". In tegenstelling tot Europese interpretaties is er in het Ivriet geen historische associatie met ideeën over ras. Ik snap dat "Joods bloed" hier gevoelig kan liggen, omdat het door antisemieten wordt gebruikt om naar vermeende eigenschappen van het Joodse "ras" te verwijzen, zoals sluw of gevaarlijk.

Er is daarom allereerst geen reden er vanuit te gaan dat Ben Gvir het antisemitisch/racistisch bedoelde, en ten tweede al helemaal niet nadat hijzelf letterlijk had gezegd: "Er kan maar één straf gelden voor wie Joden vermoordt omdat ze Joods zijn: de dood", laat staan dat ik het ten derde daar bovenop ook nog eens als antisemitisch/racistisch zou interpreteren.
Zionist
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Je mist het punt. Het racistische punt. Je ziet het echt niet. En het is zo duidelijk.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
ChaimNimsky
Superposter

Bonjour schreef: 03 apr 2026 22:44 Je mist het punt. Het racistische punt. Je ziet het echt niet. En het is zo duidelijk.
Leg het eens uit, maar binnen de juiste context van Ben Gvir en Israel: in Ivriet wordt de uitdrukking Joods bloed (dam Jehoedie) idiomatisch gebruikt om te verwijzen naar het vergieten van Joodse levens bij geweld, misdaden of vervolging. Het heeft daar geen raciale betekenis, en in de context van wat Ben Gvir zei, gaat het dus duidelijk niet over racistische stereotypering.

Er is daarom allereerst geen reden er vanuit te gaan dat Ben Gvir het antisemitisch/racistisch bedoelde, en ten tweede al helemaal niet nadat hijzelf letterlijk had gezegd: "Er kan maar één straf gelden voor wie Joden vermoordt omdat ze Joods zijn: de dood", laat staan dat ik het ten derde daar bovenop ook nog eens als antisemitisch/racistisch zou interpreteren.
Laatst gewijzigd door ChaimNimsky op 03 apr 2026 23:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Zionist
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

ChaimNimsky schreef: 03 apr 2026 23:09
Bonjour schreef: 03 apr 2026 22:44 Je mist het punt. Het racistische punt. Je ziet het echt niet. En het is zo duidelijk.
Leg het eens uit, maar binnen de juiste context van Ben Gvir en Israel: in Modern Hebreeuws wordt de uitdrukking Joods bloed (dam Jehoedie) idiomatisch gebruikt om te verwijzen naar het vergieten van Joodse levens bij geweld, misdaden of vervolging. Het heeft daar geen raciale betekenis, en in de context van wat Ben Gvir zei, gaat het duidelijk niet over racistische stereotypering.
Het is heel simpel. Een minister is er voor het hele volk. Niet alleen voor het joodse deel. Zo simpel.
Tenzij je minister bent in een apartheidsstaat bent, of en nazistaat.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
holog
Bevlogen

Bericht door holog »

HierEnNu schreef:
Dit is echt een denkfout.
Een aparte term voor een specifieke vorm van discriminatie is niet 'zelf discriminatie', dat is gewoon hoe taal werkt. Anders zouden seksisme en homofobie ook discriminerend zijn. Je haalt er vervolgens Marokkanen en Turken bij, maar dat verandert niets aan het punt. Dat andere groepen ook discriminatie ervaren betekent niet dat je bestaande begrippen moet afschaffen.

Je maakt hier eigenlijk een valse tegenstelling:
  • óf alles gelijk benoemen, óf het zou oneerlijk zijn.
Zo werkt het niet. Prima om te zeggen dat alle vormen van discriminatie
serieus genomen moeten worden, maar je conclusie slaat gewoon nergens op.
Van 'modereren' op het woord Anti-semitisme tot het woord Anti-semitisme is discriminerend.

Newspeak , de 'intellectuele' voorbereiding.
(In Orwells 1984 was het doel van Newspeak niet om woorden toe te voegen, maar om ze te vernietigen en de concepten met hun).

De 'taalkundige fase' heeft historische altijd een grote rol gespeeld. Geen toeval.
The decel mindset is the most destructive force imaginable. It infects its host and convinces it to slowly die.
ChaimNimsky
Superposter

Bonjour schreef: 03 apr 2026 23:12
ChaimNimsky schreef: 03 apr 2026 23:09 Leg het eens uit, maar binnen de juiste context van Ben Gvir en Israel: in Modern Hebreeuws wordt de uitdrukking Joods bloed (dam Jehoedie) idiomatisch gebruikt om te verwijzen naar het vergieten van Joodse levens bij geweld, misdaden of vervolging. Het heeft daar geen raciale betekenis, en in de context van wat Ben Gvir zei, gaat het duidelijk niet over racistische stereotypering.
Het is heel simpel. Een minister is er voor het hele volk. Niet alleen voor het joodse deel. Zo simpel.
Ben Gvirs nieuwe doodstrafwet geldt voor dodelijke terroristische aanslagen en is niet beperkt tot slachtoffers die Joods zijn. De wet schrijft voor dat de doodstraf kan worden opgelegd aan mensen die schuldig worden bevonden aan zulke daden, ongeacht de identiteit van het slachtoffer, dus zowel tegen Joden als tegen anderen, zoals Israelische burgers of internationale burgers. In de praktijk richten de meeste zaken zich op aanslagen door Palestijnen op Joden in de Westelijke Jordaanoever, maar juridisch is de formulering slachtoffer‑neutraal. Zijn uitspraak benadrukt dan ook dat geweld tegen Joden vanwege hun identiteit zwaar bestraft moet worden, maar sluit anderen nergens uit. Nadruk uitsluiting. Er is geen racistische stereotypering, en belangrijker, daar applaudiseerde ik niet voor.

Tegen wie zegt "Een minister is er voor het hele volk", is mijn antwoord: Je bent het er dus mee eens dat "Een minister er is voor het Joodse deel"?
Zionist
ChaimNimsky
Superposter

Ben benieuwd naar de reactie van Peter, aangezien hij me een officiële waarschuwing heeft gegeven omdat er werd gesproken over "joods" bloed, en ik verklaard zou hebben het met deze vermeende "racistsche" uitspraak eens te zijn.
Zionist
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Je stelt dat het punt zo duidelijk is.

Kun je dat concreet onderbouwen,
zodat ook voor anderen helder wordt waar je precies op doelt?
Bonjour schreef: 03 apr 2026 23:12:scissors:
Je gebruikt hier termen als "apartheidsstaat" en "nazistaat".
Kun je concreet maken op welke staat je doelt, en
op basis van welke criteria je die kwalificaties gebruikt?

Zonder die onderbouwing blijft het bij suggestieve termen.
. . . . . . . . . . . . .
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
We will dance again AND keep on dancing ...
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

holog schreef: 03 apr 2026 23:34
HierEnNu schreef:
Dit is echt een denkfout.
Een aparte term voor een specifieke vorm van discriminatie is niet 'zelf discriminatie', dat is gewoon hoe taal werkt. Anders zouden seksisme en homofobie ook discriminerend zijn. Je haalt er vervolgens Marokkanen en Turken bij, maar dat verandert niets aan het punt. Dat andere groepen ook discriminatie ervaren betekent niet dat je bestaande begrippen moet afschaffen.

Je maakt hier eigenlijk een valse tegenstelling:
  • óf alles gelijk benoemen, óf het zou oneerlijk zijn.
Zo werkt het niet. Prima om te zeggen dat alle vormen van discriminatie
serieus genomen moeten worden, maar je conclusie slaat gewoon nergens op.
Van 'modereren' op het woord Anti-semitisme tot het woord Anti-semitisme is discriminerend.

Newspeak , de 'intellectuele' voorbereiding.
(In Orwells 1984 was het doel van Newspeak niet om woorden toe te voegen, maar om ze te vernietigen en de concepten met hun).

De 'taalkundige fase' heeft historische altijd een grote rol gespeeld. Geen toeval.
Eensch!

Het punt is juist dat specifieke begrippen helpen om fenomenen nauwkeuriger te duiden, niet om ze te verheffen boven andere vormen van discriminatie.

Het ter discussie stellen van het bestaan van zo'n term vertroebelt het onderscheid,
in plaats van dat het bijdraagt aan een heldere moderatie.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Maria schreef: 03 apr 2026 20:11 Is de uitspraak joods bloed racistisch of niet?
:scissors:
Als het geciteerd wordt, bijvoorbeeld uit een artikel zoals hier het geval was, dan is het geen racistische uitspraak van de citerende persoon, en of de inhoud van de quote wel racistisch is lijkt mij afhankelijk van de context.
Gesloten