Hamas komt tot democraties besluit

Wat is jouw politieke voorkeur, je kunt het hier kwijt!

Moderator: Moderators

Brennus
Forum fan

Bericht door Brennus »

Sararje schreef:Spreek voor jezelf Brennus, wie de schoen past trekke hem aan. Je doet me denken aan dat liedje van Boudewijn de Groot:
"Er was een tijd dat ik het meeste
te vertellen had op feesten
waar ik met verlichte geesten
vaak de politiek besprak.
Waarin wij ons nooit vergisten,
mensen die het beter wisten,
waren allemaal fascisten
die het aan verstand ontbrak."

Spreek voor jezelf??
Ik doe niks anders! :roll:
Theoloog

Bericht door Theoloog »

Sararje schreef:Ik Theoloog? Ik heb al diverse malen netjes beargumenteerd.
adjudant van de inquisiteur: "O, I confess! I confess!"

inquisiteur: "No, not you!"
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Brennus schreef:Als ik iets schrijf, dan doe ik dat om mensen aan het denken te zetten.
Misschien moet jij zélf eens aan het denken gezet worden. Met dit gedrag zet je niemand aan het denken.
Ik heb een hekel aan gezapigheid.
Verwar beschaafdheid en zelfbeheersing niet met gezapigheid. Met jouw gedrag bereik je niets, behalve dat mensen steeds minder naar je gaan luisteren, en dat je uiteindelijk eruit geknikkerd wordt.
Let eens op je eigen 'bijdragen', en je zult zien dat je steeds de aandacht van het oorspronkelijke topic afleidt, en uiteindelijk gaat het niet meer over het onderwerp, maar over jou en jouw gedrag. Kappen daarmee!
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
wendi
Geregelde verschijning

Bericht door wendi »

Sararje schreef:Wendi: ik zal je de details besparen maar ik kan wel een paar factoren noemen waarom Denemarken een relatieve veilige haven was voor Joden en waarom veel Denen zich verantwoordelijk voelden voor de veiligheid van de Joden. Voor wat informatie:
http://en.wikipedia.org/wiki/Occupation_of_Denmark
http://en.wikipedia.org/wiki/Christian_X_of_Denmark
Ben al redelijk op de hoogte van de situatie in Denemarken:

Desværre nåede tyskerne at få fat i omkring 481 jøder. De blev deporteret til kz-lejren og ghettoen Theresienstadt. I Danmark forsøgte regeringen at holde sig underrettet om fangernes ve og vel, og i 1944 fik en dansk delegation lov til at besøge fangerne. Fangerne fik som nogle af de eneste lov til at modtage breve og pakker. De danske fanger sad der til krigen endte i 1945. Det er sandsynligt, at dansk opmærksomhed og protester mod de danske jøders fangenskab, sikrede jøderne mod at blive sendt til udryddelseslejrene i Polen.

http://www.holocaust-uddannelse.dk/holo ... ocaust.asp

Van dezelfde site gerelateerd aan deze kwestie:

Spørgsmålet er et af de sværeste at svare på. Hitler talte og skrev om at udrydde jøderne første gang i 1919, senere i "Mein Kampf" og senere i taler og skrifter. Selv i hans testamente i 1945 skriver han om at udrydde jøderne. Men det er mest sandsynligt, at nazisterne ikke havde en plan om at udrydde jøderne systematisk før 1941. Beslutningen om at udrydde jøderne er højst sandsynligt taget på et tidspunkt i 1941 - måske i forbindelse med invasionen af Sovjet 22. juni 1941, da der herefter blev slagtet og myrdet jøder på en måde, der måtte indbefatte en plan.

Een recente kijk:

Man fristes til at spørge om danskerne i dag eller i 1943 ville udføre den samme dåd, hvis den truede minoritet ikke blev udgjort af velintegrerede, hvis ikke assimilerede, danske jøder, men var sorte og/eller muslimer? Jeg har min tvivl. Sagt på en anden måde: spørgsmålet er om ikke jøderne et langt stykke af vejen også blev reddet, netop pga. deres forudgående assimilation – de blev simpelthen opfattet som "rigtige" danskere – og at redningen ikke nødvendigvis er et eksempel på en majoritets altruistiske holdning til, i dette tilfælde, en jødisk minoritet?

http://www.stud.hum.ku.dk/tabu/aarg14/2 ... r_1943.htm

Ook relevant:

Den værste konsekvens af selvstyret var dog, at det indebar en forforpligtelse for de jødeældste til at sammensætte transportlisterne for de personer, der skulle deporteres østpå. Langt hen ad vejen var de jødeældste dog ikke klar over, hvor deportationerne gik hen. De troede i starten, at deportationerne gik længere østpå, hvor forholdene nok var værre, men hvor der stadig var et håb om overlevelse. Senere fik ældsterådet vished om, hvad en deportation i virkeligheden indebar, nemlig udslettelse i Auschwitz-Birkenau i Polen. Dette var imidlertid en viden, som de besluttede at holde for sig selv, så næsten hele ghettoens befolkning af jøder var uvidende om situationen indtil tyskernes kolaps – "Vi kan alligevel ikke gøre noget for at stoppe myrderierne, så hvorfor ikke spare folk for en sådan viden om deres skæbne", skulle den jødiske leder Rabbi Leo Beck have udtalt, da flygtet fange vendte tilbage til Theresienstadt for advare ledelsen.

Den jødiske ledelse fik således snart erfaret, at dette ikke var en mønsterghetto, men en gennemgangslejr. I starten gik transporterne fra Theresienstadt til Lodz-ghettoen i Polen, men fra oktober 1942 gik de direkte til dødsfabrikken Auschwitz-Birkenau. Indtil den sidste transport i oktober 1944 afgik der 25 tog fra Theresienstadt til Auschwitz-Birkenau indeholdende mænd, kvinder og børn. 80 % af disse blev øjeblikkeligt gasset ved ankomsten, og 90 % overlevede ikke krigen.

http://historie.cvujelling.dk/pragjoed.htm

Toch is de kwestie eenvoudig:

Danes continued to protect the unfortunate 481 Jews whom the Germans were able to capture. Danish officials convinced Adolf Eichmann via Werner Best to keep the Jews from Denmark away from Poland and the extermination camps.

Waren Deense overheden er van bewust dat de deportaties niet alleen naar werkkampen leidden, maar ook naar gaskamers?
Laatst gewijzigd door wendi op 10 apr 2007 20:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Iets is, zelfs als het 'niet' is.
Brennus
Forum fan

Bericht door Brennus »

Devious schreef:
Brennus schreef:Als ik iets schrijf, dan doe ik dat om mensen aan het denken te zetten.
Misschien moet jij zélf eens aan het denken gezet worden. Met dit gedrag zet je niemand aan het denken.
Ik heb een hekel aan gezapigheid.
Verwar beschaafdheid en zelfbeheersing niet met gezapigheid. Met jouw gedrag bereik je niets, behalve dat mensen steeds minder naar je gaan luisteren, en dat je uiteindelijk eruit geknikkerd wordt.
Let eens op je eigen 'bijdragen', en je zult zien dat je steeds de aandacht van het oorspronkelijke topic afleidt, en uiteindelijk gaat het niet meer over het onderwerp, maar over jou en jouw gedrag. Kappen daarmee!
Zulk soort domineespraat zit ik niet op te wachten!
wendi
Geregelde verschijning

Bericht door wendi »

http://www.trane.dk/undervisnavi/samlet ... skaerm.pdf

Blz. 5 behandelt deze kwestie heel specifiek.
frans
Forum fan

Bericht door frans »

wendi schreef:http://www.trane.dk/undervisnavi/samlet ... skaerm.pdf

Dan is het weer een beetje jammer dat niet iedereen Deens spreekt
frans
Forum fan

Bericht door frans »

wendi schreef:Toch is de kwestie eenvoudig:

Danes continued to protect the unfortunate 481 Jews whom the Germans were able to capture. Danish officials convinced Adolf Eichmann via Werner Best to keep the Jews from Denmark away from Poland and the extermination camps.

Waren Deense overheden er van bewust dat de deportaties niet alleen naar werkkampen leidden, maar ook naar gaskamers?
Het bestaan van de vernietigingskampen was al in de oorlog bekend bij de geallieerden, en daarmee waarschijnlijk ook bij de Deense regering. Die had immers zowel banden met de Duitsers als met de geallieerden. Gezien de autonome status die Denemarken had ten opzichte van de rest van bezet europa was de Deense regering wel in staat om wat voor die kleine groep deense Joden te doen. In de andere europese landen was helemaal geen zelfstandige regering meer, en zo die er was dan was deze in oorlog met de Duitsers. De rest kon dus simpelweg niets doen (dan laat ik Vichy even buiten beschouwing).
Bekijken we het vanuit Duits perspectief. Duitsland had er belang bij om de Denen niet teveel voor het hoofd te stoten. Als de Duitsers de Denen tevreden konden houden door die kleine groep Joden nog een tijdje te ontzien, dan was het zeker het overwegen waard om die groep te ontzien. Wellicht kon men er al onderhandelend ook nog leuke concessies bij de denen mee los krijgen.
Die 481 Deense Joden waren voor Duitsland ook niet van essentieel belang voor het slagen van de entlosung. Dat aantal is namelijk redelijk te verwaarlozen als je het bekijkt in het licht van 6.000.000 vermoordde Joden. De moordmachines liepen toch al op volle toeren met slachtoffers uit de rest van europa. Waren er geen 481 maar 48.100 Deense joden geweest, dan waren de deense Joden waarschijnlijk net zo snel vergast als de rest. De entlosung moest tenslotte doorgaan.
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Dat aantal is namelijk redelijk te verwaarlozen als je het bekijkt in het licht van 6.000.000 vermoordde Joden.
Even een kleine aanvulling: je weet dat dat aantal een ondergrens is he, de meeste historici gaan uit van meer dan 6 miljoen.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
fbs33
Bevlogen

Bericht door fbs33 »

Sararje schreef:
Dat aantal is namelijk redelijk te verwaarlozen als je het bekijkt in het licht van 6.000.000 vermoordde Joden.
Even een kleine aanvulling: je weet dat dat aantal een ondergrens is he, de meeste historici gaan uit van meer dan 6 miljoen.
Eén vermoord mens omwille van zijn gedachtengoed, dat niet strijdig is met het algemeen aangehangen essentiele gedachtengoed is er één te veel!
In dát licht kan ik me niet echt verdiepen in onder....of....bovengrenzen.
Terzijde: Ik kan mij wél ergeren aan het op de voorgrond stellen van dat joodse gedeelte in het licht van die tientallen millioenen slachtoffers die daarnaast gesneuveld, of anderszins om het leven zijn gekomen door die oorlog!
Even zinloos, maar niet(nauwelijks) genoemd!
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

fbs33: dat soldaten (het grootste deel) omkomen bij een oorlog lijkt me evident maar laten we wel wezen: de aanstichter van de oorlog (NAZI-duitsland) fulmineerde al lang voor de oorlog op Joden en wilde als teken van "moderniteit" deze bevolkingsgroep uitroeien. Verhoudingsgewijs zijn de Joden wel de grootste groep die uitgemoord zijn. Alles bij elkaar genomen ongeveer 12% maar dat is per etniciteit gerekend het grootste aantal.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
cymric
Bevlogen

Bericht door cymric »

Brennus schreef:
Devious schreef:Verwar beschaafdheid en zelfbeheersing niet met gezapigheid. Met jouw gedrag bereik je niets, behalve dat mensen steeds minder naar je gaan luisteren, en dat je uiteindelijk eruit geknikkerd wordt. Let eens op je eigen 'bijdragen', en je zult zien dat je steeds de aandacht van het oorspronkelijke topic afleidt, en uiteindelijk gaat het niet meer over het onderwerp, maar over jou en jouw gedrag. Kappen daarmee!
Gut, hoe zou dát nou toch komen...
I think, and ever shall think, that it cannot be wrong to defend one's opinions with arguments, founded upon reason, without employing force or authority. ---Niccolò Machiavelli
Brennus
Forum fan

Bericht door Brennus »

cymric schreef:
Brennus schreef:
Devious schreef:Verwar beschaafdheid en zelfbeheersing niet met gezapigheid. Met jouw gedrag bereik je niets, behalve dat mensen steeds minder naar je gaan luisteren, en dat je uiteindelijk eruit geknikkerd wordt. Let eens op je eigen 'bijdragen', en je zult zien dat je steeds de aandacht van het oorspronkelijke topic afleidt, en uiteindelijk gaat het niet meer over het onderwerp, maar over jou en jouw gedrag. Kappen daarmee!
Gut, hoe zou dát nou toch komen...
Ook Vrijdenkers kunnen zich als ware dominees gedragen! :wink:
wendi
Geregelde verschijning

Bericht door wendi »

frans schreef:
wendi schreef:http://www.trane.dk/undervisnavi/samlet ... skaerm.pdf

Dan is het weer een beetje jammer dat niet iedereen Deens spreekt
Ik denk dat soortgelijke informatie bijv. ook wel in het Frans te vinden is........
Sebastiaan
Bevlogen

Bericht door Sebastiaan »

Deze discussie is nu ook via Googlete vinden. Dus ik zou maar oppassen! :wink:
De wereld is zoveel logischer en makkelijker te begrijpen zonder god dan met, dus waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?
Plaats reactie