Linspire 5
Moderator: Moderators
Linspire 5
Ben al een tijd van het Linux besturingsysteem Linspire, en heb nu de nieuwste versie geinstalleerd. Voor het eerst kan ik nu vaststellen dat de gebruikersvriendelijkheid erg dicht in de buurt van een Windowssysteem komt. In het verleden heb ik een groot aantal Linux distributies geprobeerd w.o. Suse linux, Redhat, Debian, Slackware en Mandrake, waarvan Debian er wel uitspringt en ook vaak wordt gebruikt als basis om een nieuw systeem op te bouwen. Ook Linspire is op Debian gebaseerd en verder nog Xandros, wat oorspronkelijk werd ontwikkeld door Corel.
Tot op heden is wat mij betreft Linspire het meest gebruikersvriendelijke Linux besturingssysteem.
Ik heb het probleemloos geinstalleerd op een systeem met een 64 bits moederbord van Asus (K8N) met een AMD Athlon 64 processor.
De installatie vergt ongeveer 10 minuten.
Tot op heden is wat mij betreft Linspire het meest gebruikersvriendelijke Linux besturingssysteem.
Ik heb het probleemloos geinstalleerd op een systeem met een 64 bits moederbord van Asus (K8N) met een AMD Athlon 64 processor.
De installatie vergt ongeveer 10 minuten.
Mensen die sterke overtuigingen hebben zonder dat daar bewijzen voor zijn, horen in de marge van de maatschappij thuis en niet in de paleizen van de macht. (Sam Harris)
Leuk , zelf gebruik ik Kanotix om Debian op de schijf te zetten. Werkt
ook prima, ook voor de kinderen (3D spelletjes enzo). Eigenlijk is Linux
voor de kinderen meer logisch dan Windows, ik heb wat verschillende
HD schijven (ladesysteempje) na een paar keer meegekeken te hebben
doen ze alles zelf Knoppix installeren (Kanotix is in het Duits snappen ze niks van) updaten enz, een kind kan de was doen.
doen ze alles zelf Knoppix installeren (Kanotix is in het Duits snappen ze niks van) updaten enz, een kind kan de was doen.
Hallo Achnaton,Achnaton schreef:Leuk , zelf gebruik ik Kanotix om Debian op de schijf te zetten. Werkt
Kanotix, daar had ik dus nog niet van gehoord, maar als het op basis is van Knoppix en dus ook Debian, zal het wel goed zitten.
Iis het alleen verkrijgbaar in het duits?
Ja, het installeren van de huidige Linux distro's is erg eenvoudig en lekker snel. Meestal is het in een minuut of tien wel bekeken.
Als het zich in dit tempo blijft ontwikkelen, zou het wel eens een geduchte concurrent van Windows kunnen worden.
groeten,
Skeptic.
Mensen die sterke overtuigingen hebben zonder dat daar bewijzen voor zijn, horen in de marge van de maatschappij thuis en niet in de paleizen van de macht. (Sam Harris)
Klopt, met pijltjestoetsen kun je ook Engels selecteren al dacht ik nietFenomeen schreef:Tijdens het booten van Grub 2 keer op "e" klikken en een parameter meegeven (lang=nl of lang=en) meen ik.skeptic schreef: Iis het alleen verkrijgbaar in het duits?
Nederlands (wel bij Knoppix maar die vind ik iets minder geschikt voor een
harddisk installatie, maar dat is persoonlijk). Wel kun je bij een harddisk installatie Nederlands nainstalleren.
Wel is het zo dat het Kanotix forum voornamelijk in het Duits is, en die heb je meestal wel nodig om zo het een en ander na te zoeken.
Ik ga die nieuwe Linspire ook maar eens proberen, versie 4 is de laatste waar ik naar gekeken heb, al weer een tijdje terug.
Maar eerst de RC van Ubuntu (of Kubuntu voor de KDE liefhebbers).
Ik zie zuslief probleemloos SuSE gebruiken (Windowskennis nihil) en de rest zweert bij Slack en Mandrake (het 'kermisOS').
Ik zie zuslief probleemloos SuSE gebruiken (Windowskennis nihil) en de rest zweert bij Slack en Mandrake (het 'kermisOS').
Ben benieuwd wat je er van vind, mij bevalt het uitstekend.Fenomeen schreef:Ik ga die nieuwe Linspire ook maar eens proberen, versie 4 is de laatste waar ik naar gekeken heb, al weer een tijdje terug.
Michael Robertson was pas nog in Nederland om de nieuwe nederlandse versie van Linspire 5 te presenteren, hier een stuk uit een mail van hem.
Then it was on to the Netherlands - a hotbed for Linux adoption as you can tell by the Lraiser map. Our partner Dupaco, an influential reseller, had an impressive booth at the TINE convention, the largest ICT and Networking event in the Netherlands, where they showed Linspire laptops and desktops. I was given a chance to do a live Q & A with an editor from Computable, a leading Dutch publication, which was standing room only. Afterward I had a chance to speak with IRMA translators, Insiders and even the father of an MP3.com artist with 250,000 downloads. I did speak with a KDE.org representative about KDE using IRMA to get multilingual support for all KDE programs.
An evening event I was scheduled to speak at, was planned by an open source/open standards coalition with about 30 attendees, including 10 members of the Dutch parliament. Attendees had confirmed the dinner meeting two days earlier, yet all 10 of the government officials did not show up. It could be a remarkable coincidence of poor etiquette - or that some external pressure was applied. A knowledgeable local whispered in my ear that something was amiss. With the Dutch version now available for sale and pre-installed laptops and desktops now available at Linspire.com/nl I hope we can help create an unstoppable wave of Linux adoption.
Waarom trouwens "Kermis OS"?
- chromis
- IT Tech. & Moderator
De reden waarom ADSL USB modems problemen geven, is dat er geen USB Class voorhanden is voor dergelijke zaken.
Elk modem werkt dan op z'n eigen manier, en ondersteuning voor Linux hangt dan af van de openhartigheid van de fabrikant.
Je zal al goed moeten zoeken om het aan het werken te krijgen, als het mogelijk is. Het zal denk ik niet vanzelf gaan.
http://www.tldp.org/HOWTO/DSL-HOWTO/
http://www.linux-usb.org/SpeedTouch/
http://www.linux.ie/articles/tutorials/adsl-howto.php
Elk modem werkt dan op z'n eigen manier, en ondersteuning voor Linux hangt dan af van de openhartigheid van de fabrikant.
Je zal al goed moeten zoeken om het aan het werken te krijgen, als het mogelijk is. Het zal denk ik niet vanzelf gaan.
http://www.tldp.org/HOWTO/DSL-HOWTO/
http://www.linux-usb.org/SpeedTouch/
http://www.linux.ie/articles/tutorials/adsl-howto.php
Salaam a'laikum,
ik ben niet bekend met Linux en heb het internet nodig om zaken op te zoeken, maar dat lukt dan juist niet het is anders steeds een heen en weer wisselen tussen OS'en erg vervelend. Het enige wat ik heb kunnen vinden is een ongecompileerde betaversie, op scourceforge, die veel fouten oplevert bij compilatie oplevert en alle documentatie is ook nog in het spaans. Ik begrijp er niet veel van...
ik ben niet bekend met Linux en heb het internet nodig om zaken op te zoeken, maar dat lukt dan juist niet het is anders steeds een heen en weer wisselen tussen OS'en erg vervelend. Het enige wat ik heb kunnen vinden is een ongecompileerde betaversie, op scourceforge, die veel fouten oplevert bij compilatie oplevert en alle documentatie is ook nog in het spaans. Ik begrijp er niet veel van...
Het is een hele prestatie zover te komen zonder veel medewerking van fabrikanten, vooral sommige USB apparaten geven nogal wat problemen. Maar het tij zal wel keren, er komen toch wel steeds meer linux gebruikers.chromis schreef: Elk modem werkt dan op z'n eigen manier, en ondersteuning voor Linux hangt dan af van de openhartigheid van de fabrikant.
Een zionistisch complot zou ik niet willen noemen, je kunt wel degelijk internetten met een Linux systeem, gewoon een router neerzetten en via je netwerk kun je dan met een Linux of zo je zou willen met een Windows machine internetten.Mujahid schreef:Salaam a'laikum,
Het is een zionistische complot, wollah, dat Linux geen goede ondersteuning biedt voor ADSL USB modems. Zo kan ik nooit internetten met Linux zonder eerst een nieuwe modem te kopen.
- chromis
- IT Tech. & Moderator
Het jammere is eigenlijk dat USB gebouwd is om die problemen min of meer te minimaliseren.skeptic schreef:Het is een hele prestatie zover te komen zonder veel medewerking van fabrikanten, vooral sommige USB apparaten geven nogal wat problemen. Maar het tij zal wel keren, er komen toch wel steeds meer linux gebruikers.chromis schreef: Elk modem werkt dan op z'n eigen manier, en ondersteuning voor Linux hangt dan af van de openhartigheid van de fabrikant.
In het USB protocol zitten zogenaamde "device classes", bekenden zijn bv. de Mass Storage class, communication device, audio, printer class, etc.
Maak je bv. een MP3 speler met USB, of een memory stick dan implementeer je een mass storage interface. Elk OS kan dan dat ding mounten of bereiken.
Natuurlijk heb je ook class 255: vendor specific. En daar wringt dan ook de schoen.
Je zou verwachten dat de industrie deze classes wel zou aanvullen naar mate er nut is.
www.tweakers.net/nieuws/38788
Nu gratis!
Al heb ik mij laten vertellen dat nou net dat handige click-&-run heet het geloof ik, weer niet gratis is.
Nu gratis!
Al heb ik mij laten vertellen dat nou net dat handige click-&-run heet het geloof ik, weer niet gratis is.
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna
Ik ben wel inder de indruk van de vordering van Open SuSE Linux 10.1 op het gebied van gebruikersvriendelijkheid en heb daarover elders al een draad aangemaakt.

equilibrist
Voor de minder gezouten mening...
Voor de minder gezouten mening...