Grote Donor show komende vrijdag BNN

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Ik sluit me aan bij Fenomeen en Plons. De gedachte vind ik heel bizar maar ik geef ze groot gelijk dat ze dit mogen uitzenden en dat ze zelfs het recht hebben om dit te mogen uitzenden. In feite is dit Voltaire pur sang. Verder vind ik het een zeer geslaagde actie om op zijn minst op deze manier de donorproblematiek aan te kaarten.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Amehoelah

Bericht door Amehoelah »

Of het nou een goede of slechte actie van BNN is en of het donorprobleem nou wel of niet oplosbaar is, MAG het eigenlijk wel wat BNN doet? Je creert namelijk een situatie waarin alle medische afwegingen die bij orgaandonatie spelen niet meer ter zake doen. De vrouw beslist. Misschien wel omdat ze vindt dat een van de drie deelnemers een lekker kontje heeft.
Dante will always be admired, because no one will ever read him. Voltaire
DigiHeld
Geregelde verschijning

Bericht door DigiHeld »

Amehoelah schreef:MAG het eigenlijk wel wat BNN doet? Je creert namelijk een situatie waarin alle medische afwegingen die bij orgaandonatie spelen niet meer ter zake doen.
Bullshit ! alle drie de kandidaten zijn medisch gewogen en terzake doende bevonden.
En natuurlijk mag je dan op achterste selecteren, blond en een bos hout zouden mijn criteria zijn overigens 8)

Ik ben benieuwd naar jullie reacties als er weer en tvshow wordt georganiseerd t.b.v. Darfur, of andere arme afrikaantjes.
Als sommigen hier de donorshow als walgelijk kwalificeren, moeten ze haast wel moord en brand schreeuwen bij een smsactie voor de hongerigen, immers, met die geldinzameling worden een aantal tienduizenden gered, die vervolgens hun 13 koppig gezin laten creperen omdat ze niet habla geboortebeperking !

Een goedkoop, makkelijk en uiterst efficient antwoord voor de donors is er al lang, jammer dat velen (niet donorafhankelijke) dit weer verwerpelijk vinden : het kweken van organen.

Tot de tijd dat men overgaat tot het kweken van organen, juich ik ieder tv-donorshow concept toe, het liefst nog in Big Brother vorm, opdat ik ook kan meestemmen en alsnog voor die rondborstige blonde kan sms'en.
Het is geel/blauw en als je het in je oog krijgt ben je dood !

(thcirtsaam tiu yticretni ed)
cymric
Bevlogen

Bericht door cymric »

DigiHeld schreef:Als sommigen hier de donorshow als walgelijk kwalificeren, moeten ze haast wel moord en brand schreeuwen bij een smsactie voor de hongerigen, immers, met die geldinzameling worden een aantal tienduizenden gered, die vervolgens hun 13 koppig gezin laten creperen omdat ze niet habla geboortebeperking !
Goed zo, jij hebt 'm door. Wederom een voorbeeld van pseudobehulpzaamheid. Doneren aan hongersnoden wordt nu trouwens nauwelijks meer gedaan; in mijn jeugd was dat wel anders.
Een goedkoop, makkelijk en uiterst efficient antwoord voor de donors is er al lang, jammer dat velen (niet donorafhankelijke) dit weer verwerpelijk vinden : het kweken van organen.
Theoretisch ideaal. Praktisch: slaapt u maar rustig verder, we wekken u wel over een paar decennia. Het beste alternatief: zorgen dat je niet ziek wordt door in ieder geval geen risicovol gedrag (roken, zuipen, slecht eten) te vertonen.
Tot de tijd dat men overgaat tot het kweken van organen, juich ik ieder tv-donorshow concept toe, het liefst nog in Big Brother vorm, opdat ik ook kan meestemmen en alsnog voor die rondborstige blonde kan sms'en.
Ik zie niet in wat de lol is van lekker zielig doen op TV om te kijken wie het meest meêlijwekkend kan kijken en met zijn of haar ogen kan knipperen. Het enige wat deze show doet is onderstrepen dat er keuzes gemaakt moeten worden en dat door die keuzes mensen zullen sterven; verder anonymiseert het het stemmen zodat degenen die stemmen (jij dus, bijvoorbeeld) vrijpleit van enige verbondenheid met de patiënten. Dát is het walgelijke aan deze show, niet het feit dat iemand besluit wie haar organen krijgt.
I think, and ever shall think, that it cannot be wrong to defend one's opinions with arguments, founded upon reason, without employing force or authority. ---Niccolò Machiavelli
DigiHeld
Geregelde verschijning

Bericht door DigiHeld »

cymric schreef:Theoretisch ideaal. Praktisch: slaapt u maar rustig verder, we wekken u wel over een paar decennia. Het beste alternatief: zorgen dat je niet ziek wordt door in ieder geval geen risicovol gedrag (roken, zuipen, slecht eten) te vertonen
Met een mandaat voor stamcelonderzoek kan je die decennia decimeren !

En kan iemand me ff vertellen wat ik nu weer verkeerd doe als ik wil kweauten ?

Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

DigiHeld schreef: En kan iemand me ff vertellen wat ik nu weer verkeerd doe als ik wil kweauten ?
Er stond een quote (het woordje) teveel vooraan.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
cymric
Bevlogen

Bericht door cymric »

DigiHeld schreef:Met een mandaat voor stamcelonderzoek kan je die decennia decimeren !
Ik acht het nog steeds hoogst onwaarschijnlijk. We hebben geloof ik net de eerste stamcel in een spiercel laten veranderen. Hele organen kweken is een ontstellend moeilijke klus waar we nog láng niet aan toe zijn.
I think, and ever shall think, that it cannot be wrong to defend one's opinions with arguments, founded upon reason, without employing force or authority. ---Niccolò Machiavelli
DigiHeld
Geregelde verschijning

Bericht door DigiHeld »

cymric schreef: Ik acht het nog steeds hoogst onwaarschijnlijk. We hebben geloof ik net de eerste stamcel in een spiercel laten veranderen. Hele organen kweken is een ontstellend moeilijke klus waar we nog láng niet aan toe zijn.
Die spiercel van jou komt van een multipotente stamcellijn, da's net zoiets als een metselaar alleen zand geven en geen water of weetikveelwaternogmeerincementzit.
Met een pluripotente stamcellijn is het helemaal niet zo moeilijk (voor de juiste metselaars dan he),
helaas zitten die pluridinges alleen in foetussen (genoeg op voorraad bij de ivfkliniek) en dat vindt "men" dus niet ethisch verantwoord !!!

Ik stel voor, ga die foetussen in darfur halen en geef de patient een bonus !

Amehoelah

Bericht door Amehoelah »

DigiHeld schreef:
Bullshit ! alle drie de kandidaten zijn medisch gewogen en terzake doende bevonden.
Okee. Wist ik niet.
Ik ben benieuwd naar jullie reacties als er weer en tvshow wordt georganiseerd t.b.v. Darfur, of andere arme afrikaantjes. Als sommigen hier de donorshow als walgelijk kwalificeren, moeten ze haast wel moord en brand schreeuwen bij een smsactie voor de hongerigen, immers, met die geldinzameling worden een aantal tienduizenden gered, die vervolgens hun 13 koppig gezin laten creperen omdat ze niet habla geboortebeperking !
Je hebt mij geen moord en brand horen schreeuwen. Ik vind dat BNN nogal veilig blijft roeren in pseudo taboe onderwerpen. Beetje met drugs, sex, euthanasie, orgaandonatie aanrommelen. Dat zijn we nou wel gewend in Nederland. Waarom doen ze geen reallife show met moslims? Het houden van een Sharia show bijvoorbeeld. Moslims worden 24 uur per dag gevolgd en beoordeeld op hoe goed ze het geloof in praktijk brengen. En met SMS kun je een van de kandidaten wegstemmen. Die wordt dan gestenigd.

Groeten A.
afgestompt dier
Forum fan

Bericht door afgestompt dier »

Je hebt mij geen moord en brand horen schreeuwen. Ik vind dat BNN nogal veilig blijft roeren in pseudo taboe onderwerpen. Beetje met drugs, sex, euthanasie, orgaandonatie aanrommelen. Dat zijn we nou wel gewend in Nederland. Waarom doen ze geen reallife show met moslims? Het houden van een Sharia show bijvoorbeeld. Moslims worden 24 uur per dag gevolgd en beoordeeld op hoe goed ze het geloof in praktijk brengen. En met SMS kun je een van de kandidaten wegstemmen. Die wordt dan gestenigd.
Nee, dat zou moord zijn of oproepen tot moord misschien wel en dat mag nou juist weer niet in Nederland.
Orgaandonatie schijnt een groot probleem te zijn en op deze manier vestig je wel de aandacht op het probleem en is dit nu juist niet tekenend voor de maatschappij waar wij nu in leven, ik vind dat een veel interessantere vraag dan of zo'n programma wel moet worden uitgezonden.
Geloof verzet bergen onzin.
The Prophet
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door The Prophet »

afgestompt dier schreef:Orgaandonatie schijnt een groot probleem te zijn en op deze manier vestig je wel de aandacht op het probleem
Orgaandonatie is niet het probleem, het probleem is dat we voor bepaalde ziektes (nog) geen genezing hebben.
Omni Padhni Disney Iceman Acme Leary Marx Illuminatus Christus Clark
afgestompt dier
Forum fan

het is maar hoe je het bekijkt, zolang er voor bepaalde ziektes nog geen genezing is blijft orgaandonatie nodig en te weinig mensen willen blijkbaar een orgaan afstaan als ze zelf niet meer te redden zijn .
Amehoelah

Bericht door Amehoelah »

afgestompt dier schreef: Nee, dat zou moord zijn of oproepen tot moord misschien wel en dat mag nou juist weer niet in Nederland.
Fijn dat je mijn woorden serieus neemt, maar misschien iets te serieus. Ik bedoelde natuurlijik dat onderwerpen met moslims gemeden worden als de pest. Want 'we moeten de boel bij elkaar houden'. Dat is zelfcensuur en is veel schadelijker dan het al dan niet banaal/goed zijn van de donorshow.
Orgaandonatie schijnt een groot probleem te zijn en op deze manier vestig je wel de aandacht op het probleem en is dit nu juist niet tekenend voor de maatschappij waar wij nu in leven, ik vind dat een veel interessantere vraag dan of zo'n programma wel moet worden uitgezonden.
Had Cymric eerder in deze discussie al niet uitgelegd dat het een hoop geschreeuw is, maar dat het heus niet gaat leiden tot (significant) meer donors? We zeggen even 'oeh!' en 'ah wat zielig' en gaan vervolgens over tot de orde van de dag. Effe lekker hypen. Degenen die in de 'emotie' van het programma een aanvraagformulier aanvragen, zullen nog eens goed nadenken als het papier daadwerkelijk op de keukentafel ligt, is mijn overtuiging.

Groeten Amehoela
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
afgestompt dier
Forum fan

Amehoelah schreef:
afgestompt dier schreef: Nee, dat zou moord zijn of oproepen tot moord misschien wel en dat mag nou juist weer niet in Nederland.
Fijn dat je mijn woorden serieus neemt, maar misschien iets te serieus. Ik bedoelde natuurlijik dat onderwerpen met moslims gemeden worden als de pest. Want 'we moeten de boel bij elkaar houden'. Dat is zelfcensuur en is veel schadelijker dan het al dan niet banaal/goed zijn van de donorshow.
Had Cymric eerder in deze discussie al niet uitgelegd dat het een hoop geschreeuw is, maar dat het heus niet gaat leiden tot (significant) meer donors? We zeggen even 'oeh!' en 'ah wat zielig' en gaan vervolgens over tot de orde van de dag. Effe lekker hypen. Degenen die in de 'emotie' van het programma een aanvraagformulier aanvragen, zullen nog eens goed nadenken als het papier daadwerkelijk op de keukentafel ligt, is mijn overtuiging.

Groeten Amehoela
Natuurlijk zal dat uiteindelijk de uitkomst zijn, kijk als iemand dat echt wil zal hij/zij dat heus wel doen hoor daar heb je zo'n programma niet voor nodig, maar hoe dan wel?
Plaats reactie