Grote Donor show komende vrijdag BNN

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

cymric
Bevlogen

Bericht door cymric »

Het enige wat helpt is bij wet iedereen donor maken, tenzij de betrokkene expliciet heeft aangegeven daar bezwaar tegen te hebben, en de nabestaanden geen recht te geven op herziening van het besluit van de overledene. Op dit moment staat een kwart van de Nederlanders te boek als 'weigeraar'; met de rest kun je dus in theorie het orgaantekort (met name van de immer populaire nieren) in één klap wegwerken. Xenotransplantatie stuit op bizarre 'ethische bezwaren' ('mag je het leven van een dier opofferen ten behoeve van de mens?' terwijl het bewijs dat we dat prima vinden met miljoenen kilo's in de koeling van de supermarkt / slager ligt), en orgaangroei is tot nu toe alleen met de blaas re-de-lijk gelukt (zie hier). Ik heb ook geleerd dat embryonale stamcellen niet nodig zijn voor dit soort onderzoek; beter is het om al half-gedifferentiëerde cellen uit het orgaan van de patiënt te vissen en die te gebruiken. Veel handiger en sneller en beter.

Echter, zo'n systeem is politiek onverkoopbaar omdat het het zelfbeschikkingsrecht met grote voeten platstampt. Het ligt dan voor de hand om ook te zeggen dat abortus niet meer mag; de vrouw draagt het kind en daarna bekommert de staat zich over de opvoeding. Enzovoort. Er ontstaan allerlei grijze gebieden als de donor nog niet helemaal dood is, maar de ontvanger héél erg snel een nieuw orgaan nodig heeft. De vraag is dus nog steeds: is het verantwoord om het leven van 1000 mensen per jaar te redden dat iedereen vanaf de geboorte wordt gezien als een potentiële bron van organen? Ik vind het een erg hellend vlak. Het is dezelfde discussie die losbarst als wordt gewezen op werkelijk peperdure antikankerbehandelingen die zó zwaar op het budget van ziekenhuizen drukken dat andere behandelingen erdoor in de knel komen. Mensen zijn gewoon niet onsterfelijk---maar we weten allemaal hoe ontstellend moeilijk de dood in de samenleving ligt.

Ik heb trouwens wat getallen gevonden over de succeskans bij transplantaties: 70 - 80% overlevingskans na 5 (nieren) en 10 (hart) jaar.
I think, and ever shall think, that it cannot be wrong to defend one's opinions with arguments, founded upon reason, without employing force or authority. ---Niccolò Machiavelli
Plons
Bevlogen

Bericht door Plons »

cymric schreef:Het enige wat helpt is bij wet iedereen donor maken, tenzij de betrokkene expliciet heeft aangegeven daar bezwaar tegen te hebben, en de nabestaanden geen recht te geven op herziening van het besluit van de overledene.
Dit vind ik een goede oplossing.
Fuck met alles.
afgestompt dier
Forum fan

Bericht door afgestompt dier »

Het is dezelfde discussie die losbarst als wordt gewezen op werkelijk peperdure antikankerbehandelingen die zó zwaar op het budget van ziekenhuizen drukken dat andere behandelingen erdoor in de knel komen. Mensen zijn gewoon niet onsterfelijk---maar we weten allemaal hoe ontstellend moeilijk de dood in de samenleving ligt.
Hier is idd het een en ander over te zeggen, bij mensen die roken en long kanker krijgen bijvoorbeeld en gewoon door roken, maar wel verwachten dat ze behandeld worden.
Jouw oplossing zou wat betreft orgaan donatie de beste zijn maar brengt ook weer de nodige problemen mee, helaas.
Geloof verzet bergen onzin.
Raven
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Raven »

Plons schreef:
cymric schreef:Het enige wat helpt is bij wet iedereen donor maken, tenzij de betrokkene expliciet heeft aangegeven daar bezwaar tegen te hebben, en de nabestaanden geen recht te geven op herziening van het besluit van de overledene.
kan ik me in vinden.
Ik kan me niet voorstellen dat je als nabestaande tegen de "laatste wens" van iemand in zou willen gaan .
http://www.merlinscave.tk

As above, so below
Amehoelah

Bericht door Amehoelah »

Plons schreef:
Dit systeem hebben ze in Belgie, niet? Zijn er mensen die er ervaring mee hebben?

Gr. A.
Dante will always be admired, because no one will ever read him. Voltaire
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Raven schreef:
Plons schreef:
kan ik me in vinden.
Ik kan me niet voorstellen dat je als nabestaande tegen de "laatste wens" van iemand in zou willen gaan .
Oh dat kan ik me zelfs heel goed voorstellen. Sterker nog: ik heb het van heel nabij meegemaakt. De simpele reden waarom het niet doorging was omdat de wensen van de persoon die overleden was te duur waren. Met instemming van de overgrote meerderheid (unaniem minus 1) van de meerderjarige familieleden is toen besloten een goedkopere oplossing te bedenken.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
cymric
Bevlogen

Bericht door cymric »

Raven schreef:Ik kan me niet voorstellen dat je als nabestaande tegen de "laatste wens" van iemand in zou willen gaan .
Rancune. Het kan diep zitten.
I think, and ever shall think, that it cannot be wrong to defend one's opinions with arguments, founded upon reason, without employing force or authority. ---Niccolò Machiavelli
Raven
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Raven »

Sararje schreef: Oh dat kan ik me zelfs heel goed voorstellen. Sterker nog: ik heb het van heel nabij meegemaakt. De simpele reden waarom het niet doorging was omdat de wensen van de persoon die overleden was te duur waren. Met instemming van de overgrote meerderheid (unaniem minus 1) van de meerderjarige familieleden is toen besloten een goedkopere oplossing te bedenken.

Dat is hier uiteraard niet het geval ... ik bedoelde in het geval van wel of geen donor zijn.
http://www.merlinscave.tk

As above, so below
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Zelfs dan nog kan ik me heel goed voorstellen dat de familieleden bepaalde al dan niet religieuze ofwel morele bezwaren hebben om geen donor te zijn. Of die religieuze bezwaren rationeel zijn, maakt hierbij geen hole uit, in het geval van dood kan je toch als direct betrokkene vrijwel niet rationeel denken.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Plons
Bevlogen

Bericht door Plons »

Sararje schreef: vrijwel niet rationeel denken.
Idd,meer emotioneel.
Maar dan zou je duidelijke afspraken moeten hebben met je dierbaren en dan maar hopen dat ze je wens respecteren.
Fuck met alles.
The Prophet
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door The Prophet »

Amehoelah schreef:
Plons schreef: Dit systeem hebben ze in Belgie, niet? Zijn er mensen die er ervaring mee hebben?
http://www.kennislink.nl/web/show?ID=94460
Omni Padhni Disney Iceman Acme Leary Marx Illuminatus Christus Clark
DigiHeld
Geregelde verschijning

Bericht door DigiHeld »

cymric schreef:Ik heb ook geleerd dat embryonale stamcellen niet nodig zijn voor dit soort onderzoek; beter is het om al half-gedifferentiëerde cellen uit het orgaan van de patiënt te vissen en die te gebruiken. Veel handiger en sneller en beter.
Ik heb geleerd dat half-gedifferentiëerde cellen obruikbaar zijn voor mn lever en nier, die cellen delen zich nauwelijks !
Daarom is er ook de discussie omtrent embryonale stamcellen, als de half-gedifdinges beter zou werken was deze discussie er niet.
Het is geel/blauw en als je het in je oog krijgt ben je dood !

(thcirtsaam tiu yticretni ed)
cymric
Bevlogen

Bericht door cymric »

Eh??? Dan wordt het eens tijd voor wat bronnenonderzoek, want dit spreekt elkaar lijnrecht tegen. Zou je ajb mij wat referenties kunnen geven? Ik citeerde ook maar halfslachtig van één of andere site, en die is dus blijkbaar niet helemaal op de hoogte, terwijl ik het wel graag zou weten.
collegavanerik
Superposter

Re: Grote Donor show komende vrijdag BNN

Bericht door collegavanerik »

collegavanerik schreef:
Dit is geen endemol produktie.
:oops: :oops: :oops:
het is wel een endemol productie
:oops: :oops: :oops:
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Plons
Bevlogen

Bericht door Plons »

The Prophet schreef:
Plons schreef: Dit systeem hebben ze in Belgie, niet? Zijn er mensen die er ervaring mee hebben?
Volgens mij heb je een 'quote' teveel gebruikt want Amehoela heeft dit geschreven.
Fuck met alles.
Plaats reactie