"zingeving" wat is de zin van het leven ??
Moderator: Moderators
Maar nu ga je er denk ik van uit dat iedereen bang is om dood te gaan. Juist atheisten zijn niet bang om dood te gaan, die angst zie je juist vaak bij mensen die geloven in een leven na de dood, en dus ook in een eventuele straf na de dood. Waarom zouden er andere mensen zijn die voor euthanasie kiezen, dat is tenslotte ook een vorm van zelfmoord.love_jesus schreef:nee want dat is niet zo....
maar mensen we gaannu toch were die aknt op en ik wil dat niet dat doen we maar mooi in de babbelbox...
ik verbaas me gewoon over de angst om dood te gaan als er toch niks anders is dan een eeuwige rust
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)
Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)
En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
- salparadise
Er is angst voor de dood omdat niemand zeker weet of hem/haar wel eeuwige rust wacht. Angst voor de dood door onwetendheid omtrent de dood. Het enige wat wij hebben, wat iedereen heeft, is het nu. Dit moment. En daarna misschien nog een. En wellicht nog een. Als er eeuwige rust volgt na al deze momenten, dan prima. Maar dat weet ik niet zeker, zeker weet ik alleen dat ik dit moment heb. En als je dan na al die momenten ook nog eens eeuwige rust vindt, dan lijkt me dat niet erg kwalijk. Maar verspoedig niet eigenhandig je weg naar die mogelijke eeuwige rust zou ik zeggen, als die er nu op je wacht dan ook als je 80 bent en je een mooi, rijk en gelukkig leven hebt gehad waarop je, op momenten van reflectie, tevreden kan terugkijken.love_jesus schreef:nee want dat is niet zo....
maar mensen we gaannu toch were die aknt op en ik wil dat niet dat doen we maar mooi in de babbelbox...
ik verbaas me gewoon over de angst om dood te gaan als er toch niks anders is dan een eeuwige rust
-
love_jesus
precies waarom ... zijn mensen dan zo bang...
het onbekende dus...
natuurlijk kan je er nooit zeker van zijn dat er niks is na de dood... geen leven en geen dood...
we weten niks zeker... daarom kan ik er niet over uit of ik nu moet blijven doorgaan met geloven of niet...ik denk dat er misschien wel iets is na de dood en misschien niet... het zou allemaal zo makkelijk zijn als er gewoon niks was na dedood dat als ej het leven zat was je er gewoon uit kon stappen.
maar dt is denk ik niet zo...
iederen heefd toch wel eens moeilijke tijden in het leven?
waarom plegen we dan niet allemaal zelfmoord... dan is alles toch over?
nee! want we zijn allemaal bang dat er toch iets is.. dat w toch een fout maken...
althans zo zie ik het...
ik hoef niks meer te bereiken in het lven alles wat zon beetje over 80 jaar verdeelt is bij ene normaal mens heb ik in 15 jaar gehad.. dus voor mij is het een beetje op maar ik pleeg ook geen zelfmoord uit angst dat er toch iets is...
het onbekende dus...
natuurlijk kan je er nooit zeker van zijn dat er niks is na de dood... geen leven en geen dood...
we weten niks zeker... daarom kan ik er niet over uit of ik nu moet blijven doorgaan met geloven of niet...ik denk dat er misschien wel iets is na de dood en misschien niet... het zou allemaal zo makkelijk zijn als er gewoon niks was na dedood dat als ej het leven zat was je er gewoon uit kon stappen.
maar dt is denk ik niet zo...
iederen heefd toch wel eens moeilijke tijden in het leven?
nee! want we zijn allemaal bang dat er toch iets is.. dat w toch een fout maken...
althans zo zie ik het...
ik hoef niks meer te bereiken in het lven alles wat zon beetje over 80 jaar verdeelt is bij ene normaal mens heb ik in 15 jaar gehad.. dus voor mij is het een beetje op maar ik pleeg ook geen zelfmoord uit angst dat er toch iets is...
Omdat het belangrijk is voor jezelf en voor alle andere mensen om je heen dat je je aardig en netjes gedraagt. Als iedereen aardig voor elkaar zou zijn en elkaar zou helpen dan zou het leven op aarde ontzettend veel aangenamer zijn voor iedereen! En waarom zouden we daarbij God of Allah nodig hebben? Heb je persé iemand die boven je staat nodig om aardig en netjes te zijn, of heb je genoeg verantwoordelijkheidsbesef om te begrijpen dat je dat zelf ook wel kunt?love_jesus schreef:ja zo kan je er ook naar kijken.
ik zie het vooral dat als god niet bestaat of allah of wat dan ook waarom zou ik dan mn best doen om alles zo vroom en netjes te doen... en waarom zou ik me dan schuldig moeten voelen om alles wta ik fout heb gedaan???
Het leven hier en nu op aarde is het enige leven wat er is, en juist omdat het het enige leven is wat er is en er daarna niets meer is, is het extra waardevol! Je moet alles wat je graag wilt doen juist NU in je leven hier op aarde doen, want als je dood bent is het over.love_jesus schreef:als er toch geen leven na de dood is wat maakt het dan uit of je zelfmoord pleegt of natuurlijk sterft als er gene leven na de dood is wat is er dan zo erg aan dodelijke ziektes ...
Het is juist precies omgekeerd aan wat jij zegt: Stel dat er inderdaad leven na de dood is. Als dat zo zou zijn, dan kan je jezelf net zo goed meteen ophangen enz.
Dit was hoe mensen in de Middeleeuwen dachten toen de levensstandaard hier in Europa heel erg laag was. Als ze weer eens overmand werden door hun ellende dan troostten ze zich met de gedachte dat ze het later, na hun dood, beter zouden hebben in een leven na de dood in de hemel.
Ik pleeg geen zelfmoord omdat het leven prachtig en mooi en bijzonder is. Niet omdat ik bang ben dat ik een fout maak.love_jesus schreef:waarom plegen we dan niet allemaal zelfmoord... dan is alles toch over?
Laatst gewijzigd door Jasper op 18 jun 2007 22:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Neen ; je gelooft alleen niet dat jezelf moet werken aan het tijdelijke gelukik geloof niet in geluk
Je denkt dat je het "eeuwige " geluk ( je hoopt/weet dus dat het wel bestaat) gaat krijgen van een of andere god ( doorheen het offer van zijn zoon ) , of gewoon van een persoon , en mits je een paar regeltjes volgt ...
Je stelt de wereld en het leven op deze aarde voor als een beproeving , iets dat niets waard is .... en dat je zo snel mogelijk wilt achterlaten ( als god het wil natuurlijk ) omdat het toch maar droefenis en lijden is ( Waarom probeer je eigenlijk het boedhisme of de hoogste niveaus van de yoga en de zen niet ? )
Je meent dat god je laat lijden en doof blijft om zo je zaligheid te verdienen ?
Laatst gewijzigd door Tsjok45 op 18 jun 2007 22:26, 2 keer totaal gewijzigd.
Ni dieu , Ni maitre
Ni , Ni , Ni ( The knight of Ni )
Ni , Ni , Ni ( The knight of Ni )
-
love_jesus
-
appelfflap
- Banned
Sorry hoor, maar je hebt wel een heel zwarte kijk op het leven. Nu ga je er zelfs van uit dat iedereen wel een keer zelfmoord had willen plegen.
Nou laat ik je vertellen dat ik nog nooit in mijn leven de behoefte heb gehad om zelfmoord te plegen, en ik ben dat als ik het voor het zeggen heb ook nooit van plan.
Ik heb namelijk een heel gelukkig leven, waarin ik kan bewijzen dat er wel degelijk iets bestaat als geluk, liefde, vriendschap en van alles wat het leven het waard maakt om te leven.
Jij hebt een andere kijk op je leven, maar die moet je dus wel bij jezelf houden, en er niet van uitgaan dat iedereen zo'n rottig leven heeft. En nu heb je het idee dat dat nooit zal kunnen veranderen, maar je zou echt niet de enige zijn, die vanuit een diep dal, toch heeft weten op te klimmen en het geluk toch heeft gevonden. Je bent nog zo jong, hoe kun je er nu al vanuit gaan dat jouw leven nooit iets waard zou zijn. Dit is wel heel snel hoor. Je leven is nog maar net begonnen. Maar je moet het wel willen natuurlijk.
Nou laat ik je vertellen dat ik nog nooit in mijn leven de behoefte heb gehad om zelfmoord te plegen, en ik ben dat als ik het voor het zeggen heb ook nooit van plan.
Ik heb namelijk een heel gelukkig leven, waarin ik kan bewijzen dat er wel degelijk iets bestaat als geluk, liefde, vriendschap en van alles wat het leven het waard maakt om te leven.
Jij hebt een andere kijk op je leven, maar die moet je dus wel bij jezelf houden, en er niet van uitgaan dat iedereen zo'n rottig leven heeft. En nu heb je het idee dat dat nooit zal kunnen veranderen, maar je zou echt niet de enige zijn, die vanuit een diep dal, toch heeft weten op te klimmen en het geluk toch heeft gevonden. Je bent nog zo jong, hoe kun je er nu al vanuit gaan dat jouw leven nooit iets waard zou zijn. Dit is wel heel snel hoor. Je leven is nog maar net begonnen. Maar je moet het wel willen natuurlijk.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)
Jij MOET professionele hulp zoeken!love_jesus schreef:tony aller eerst maar voor jou... ga hier in dit topick niet veredr op in maar... geloof mij nou maar dat dat niet zo is...
aller2st weet ik gewoon niet waar ik nu bang voor moet zijn... waar.. "men" nu bang voor moet zijn voor de dood... of het leven...
Waar je bang voor MOET zijn is je problemen oplossen zonder die hulp.
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)
Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
-
love_jesus
mensen ik probeer juist ene topick te openen waabij het niet over mij gaat...
als je over mij wil praten is dara de babbelbox voor... daar beantwoord ik zelf vragen of wat dan ook die over mij gaan...
maar hier niet....
dus hou het in deze topick op het onderwerp ik zal mn best doen dat ook te doen...
en ik ben niet derpessief!!!!
als je over mij wil praten is dara de babbelbox voor... daar beantwoord ik zelf vragen of wat dan ook die over mij gaan...
maar hier niet....
dus hou het in deze topick op het onderwerp ik zal mn best doen dat ook te doen...
en ik ben niet derpessief!!!!
-
Theoloog
Nou, je kunt natuurlijk overwegen dat onze gedachten onlosmakelijk samenhangen met onze hersenprocessen, en dat wanneer ons brein geen zuurstof meer heeft en afsterft, het met het bewustzijn ook gedaan is.love_jesus schreef:precies waarom ... zijn mensen dan zo bang... het onbekende dus...
natuurlijk kan je er nooit zeker van zijn dat er niks is na de dood... geen leven en geen dood...we weten niks zeker...
Je kunt overwegen dat niemand ooit als bewustzijn is teruggekeerd, en dat alle verhalen daaromtrent twijfelachtig zijn.
Makkelijk? De meeste mensen hebben er grote moeite mee zichzelf iets aan te doen. Bovendien, juist als men meent dat er na de dood niets is, en men ook geen tweede kans krijgt op een aangenamer leven, stijgt het leven dat men heeft oneindig in waarde.daarom kan ik er niet over uit of ik nu moet blijven doorgaan met geloven of niet...ik denk dat er misschien wel iets is na de dood en misschien niet... het zou allemaal zo makkelijk zijn als er gewoon niks was na dedood dat als ej het leven zat was je er gewoon uit kon stappen. maar dt is denk ik niet zo...
Volgens mij zit de angst voor de dood veel dieper. Ook organismen die niet bewust zijn, proberen wanhopig te overleven. De organismen die achteloos met het leven omgingen, zijn immers al snel overleden en zetten minder nageslacht op de aarde. Wij zijn het product van gestaalde overlevers.iederen heefd toch wel eens moeilijke tijden in het leven?
althans zo zie ik het...
Ik dacht dat je de persoonlijke kant niet op wilde? Hoe het ook zij: je doet nu net alsof de manier waarop jij er in zit - en de redenen die jij jezelf opgeeft om er niet uit te stappen - wel zullen opgaan voor iedereen. Dat hoeft natuurlijk niet zo te zijn. Ieder mens is anders, met een andere geschiedenis.ik hoef niks meer te bereiken in het lven alles wat zon beetje over 80 jaar verdeelt is bij ene normaal mens heb ik in 15 jaar gehad.. dus voor mij is het een beetje op maar ik pleeg ook geen zelfmoord uit angst dat er toch iets is...