Theoloog schreef:In je enthousiasme vergat je goed te lezen wat ik scheef Theoloog. Ik schreef over persoonlijk uitgedragen beschaving van degenen die waren opgepakt vanwege de door hen geuite mening.
En je verwees bij het woord 'beschaving' naar een
post van jouw hand over de aard van de islam. Als je niet duidelijk uit kunt drukken wat je bedoelt te zeggen, doe er dan liever het zwijgen toe.
Dat zou je vast graag zien Theoloog. In ons land is het echter gangbaar dat vrijheid van meningsuiting doorgang kan vinden.
Over de islamitische beschaving weet ik niet meer dan wat ik zie en lees. Ik heb begrepen dat een ummanitische Umwelt geen sociale voorzieningen kent, geen uitgebreid zorgstelsel kent en momenteel weinig tot niets bijdraagt aan de wetenschappelijke ontwikkeling in de wereld. Maar deze constateringen kan iedereen doen die zich een beetje inleest
Sociale voorzieningen? Zorgstelsel? Dat zijn toch verderfelijke socialistische uitvindingen, Sjun? Je weet wel, die mensen waar jij altijd zo tegen te keer gaat.
Liberale uitvindingen Theoloog. Alleen het ziekenfonds was een Nationaal Socialistische uitvinding.
Gezien dit onderwerp echter handelt over de vrijheid van meningsuiting lijkt het me beter om in een andere draad daaromtrent eens wat wetenswaardigheden uit te wisselen.
Het lijkt mij beter dat jij eens een boek gaat lezen over de bloeiperiode van de islam, o ongeletterde.
Over welke bloeiperiode heb je het precies en welke prachtige culturele verrijkingen kan ik daaruit opdoen Theoloog? Ik ben altijd benieuwd naar literatuurtips om breder georiënteerd in het leven te kunnen staan.
Ik hoop dat dit geen promotie van het boekje:
Islamitische filosofie. Een geschiedenis, Michiel Lezenberg, Bulaaq 2002, ISBN 9054600462 is. Want die heb ik al doorgenomen. Alsmede de bundel:
Hoe nu verder?, diverse schrijvers, Het Spectrum 2004, ISBN 9027419248. Wat
Leezenberg daarin presteert kan je islamapologie noemen omdat de man de wetenschappelijke distantie uit het oog lijkt te verliezen in een poging een beeld op te kunnen werpen van een tolerante islam. Michiel hanteert daarbij bijvoorbeeld de jij-bak:
’In Rusland sterven jaarlijks veertienduizend vrouwen als gevolg van huiselijk geweld. Geen moslimstaat die dat aantal ook maar in de verste verte evenaart.’ Ik denk dat Michiel vergeten is wat er in Sudan, Nigeria en Pakistan gebeurt en dat hij om hem moverenderedenen volledig voorbij gaat aan het constateerbare feit dat er vrouwen uit islamitische heilstaten als Iran vluchten. Maar het kan hem natuurlijk ook zijn ontschoten...
Bijzonder in de werkjes van Michiel Leezenberg is de vorm van toegenomen inzicht die hij zijn lezers biedt. In 2001 stelt Leezenberg dat Averoës de religieuze openbaring boven de rede stelde, in 2004 beweert hij dat Averroës de rede boven de religieuze openbaring stelde. Voortschrijdend inzicht of gewone manipulatie vn de feiten als je uit zijn eigen boek kunt halen dat de vrijdenkers ternauwernood aan de dood zijn ontsnapt en in de ban zijn gedaan.
In
Islamitische filosofie is Leezenberg niet helder over de islamitische Heilstaat Andalusië.
,,Sommigen zien, niet geheel ten onrechte, in het islamitische Andaloes een schoolvoorbeeld van een harmonieuze ’multiculturele samenleving’: het islamitische Spanje zou zijn gekenmerkt door een even vreedzame als vruchtbare culturele vermenging" één alinea verder staat:
,,Van culturele uitwisseling tussen de moslims, joden en christenen van al-Andaloes is echter weinig sprake geweest: onder de culturele elites heerste er voornamelijk een eenrichtingsverkeer van machthebbers naar minderheden." (p. 166)
Mocht je in een meer kritische blik op Al-Andaluz geïnteresseerd zijn dan kan ik je het boekje
Vrij Denken over religie, politiek en vrijmetselarij, Mat Herben, Synthese 2005, ISBN 9062710050 aanbevelen. Doe jij mij nu ook even een aanbeveling voor de persoonlijke ontwikkeling? Daar heb ik iets meer aan als een zoveelste opzichtige poging om me als ongeletterde weg te zetten en volgens mij doet dat jouw geloofwaardigheid ook beter.
