Contradicties in de bijbel.

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Theoloog

Bericht door Theoloog »

Tamara schreef:Motivatie? Geen voorspelling van de Messias dus.
Nee, maar volgens Mattheüs heeft dat vers wel betrekking op de Messias.

Mattheüs 2:14, 15

"Jozef stond op een week nog diezelfde nacht met het kind en zijn moeder uit naar Egypte. Daar bleef hij tot de dood van Herodes, en zo ging in vervulling wat bij monde van de profeet door de Heer is gezegd: 'Uit Egypte heb ik mijn zoon geroepen.'"

Dat is dus een kolossale vergissing. Van God zelf, als je meent dat God de bijbel heeft gedicteerd. Die zinsnede heeft bij de profeet (Hosea), zoals je zelf hierboven toegeeft, immers niets te maken met de Messias.
Tamara
Ervaren pen

Bericht door Tamara »

Theoloog schreef:
Tamara schreef:Motivatie? Geen voorspelling van de Messias dus.
Nee, maar volgens Mattheüs heeft dat vers wel betrekking op de Messias.

Mattheüs 2:14, 15

"Jozef stond op een week nog diezelfde nacht met het kind en zijn moeder uit naar Egypte. Daar bleef hij tot de dood van Herodes, en zo ging in vervulling wat bij monde van de profeet door de Heer is gezegd: 'Uit Egypte heb ik mijn zoon geroepen.'"

Dat is dus een kolossale vergissing. Van God zelf, als je meent dat God de bijbel heeft gedicteerd. Die zinsnede heeft bij de profeet (Hosea), zoals je zelf hierboven toegeeft, immers niets te maken met de Messias.
Waarom niet?
Theoloog

Bericht door Theoloog »

In Hosea 11 gaat het over het volk Israël, en er wordt niet voorspeld dat "Gods zoon uit Egypte zal komen", maar herinnerd hoe God het volk uit Egypte leidde. 'Uit Egypte heb ik mijn zoon geroepen' is onderdeel van een monoloog waarin de HEER uit de doeken doet hoe goed hij is geweest voor het volk.
Nieuwe Bijbelvertaling schreef:[1]Toen Israël nog een kind was, had ik het lief;
uit Egypte heb ik mijn zoon weggeroepen.
[2] Hoe harder ze geroepen werden,
hoe meer ze hun eigen weg gingen.
Ze brachten offers aan de Baäls
en brandden wierook voor godenbeelden –
[3] terwijl ik het toch was die Efraïm leerde lopen
en hem op mijn arm nam.
Maar zij beseften niet dat ík hen verzorgde.
[4] Zacht leidde ik hen bij de teugels,
aan koorden van liefde trok ik hen mee;
ik verloste hen van het juk om hen te laten eten,
ik hield hun het voer zelfs nog voor.
Maar het volk is afgedwaald zoals vs. 2 zegt. De consequentie hier van is, aldus de profeet, dat het volk overheerst zal worden door Egypte en Assur.
[5]Zouden zij niet naar Egypte terugkeren,
zou Assyrië niet over hen heersen,
nu zij weigeren naar mij terug te keren?
[6] Het zwaard zal huishouden in hun steden
en hun orakelpriesters neerhouwen
om alles wat ze hebben uitgebroed.
Als jij denkt dat dit over Jezus gaat, leg dan maar eens uit waar de verwijzing naar Jezus is.
Tamara
Ervaren pen

Bericht door Tamara »

Theoloog schreef: Als jij denkt dat dit over Jezus gaat, leg dan maar eens uit waar de verwijzing naar Jezus is.
Israel is vrouwelijk, vandaar.
Theoloog

Bericht door Theoloog »

Tamara schreef:
Theoloog schreef: Als jij denkt dat dit over Jezus gaat, leg dan maar eens uit waar de verwijzing naar Jezus is.
Israel is vrouwelijk, vandaar.
Ik zie dat je - heel slim - niet ingaat op het gedeelte zelf.

Het is waar dat Isräel meestal voorgesteld wordt als een vrouw, maar dat wil niet zeggen dat de bijbelschrijver niet anders zou kunnen, indien een ander beeld geschikter is. Zo wordt God meestal mannelijk voorgesteld in de bijbel, maar vinden we in Jesaja 49 de vergelijking van God met een vrouw die om haar zuigeling geeft.

In onderstaande zin wordt duidelijk een mannelijk beeld toegepast op Israël.

Toen Israël nog een kind was, had ik het lief;
uit Egypte heb ik mijn zoon weggeroepen.

Dat is een verwijzing naar de Exodus van de Hebreeën uit Egypte, waar Israël als volk gevormd werd. En als dat nog niet duidelijk genoeg was, zegt de HEER in vers 3:

terwijl ik het toch was die Efraïm leerde lopen
en hem op mijn arm nam.

De passage is dus zonneklaar. De enige reden dat je dit niet accepteert is omdat dan de 'profetie' in Mattheüs niet spoort.
Kevin
Diehard

Bericht door Kevin »

collegavanerik schreef:hier nog meer
http://www.evilbible.com/Biblical%20Contradictions.htm

8. God is all powerful
Jer 32:27/ Matt 19:26
God is not all powerful
Judg 1:19
etc etc...
Deuteronomium 32:26-28
26 Ik zou hen wel willen wegvagen,
elke herinnering aan hen willen uitwissen,
27 maar ik vrees de hoon van hun vijanden.
Die zullen immers de feiten verdraaien,
de overwinning voor zichzelf opeisen
en de hand van de HEER daarin ontkennen.
28 Zo kortzichtig zijn die vijanden,
het ontbreekt hun aan elk begrip.
29 Waren ze wijs, dan hadden ze inzicht
en begrepen ze hoe het hunzelf zal vergaan.
Matthéüs 19:26
26 Jezus keek hen aan en antwoordde hun: ‘Bij mensen is dat onmogelijk, maar bij God is alles mogelijk.’
Rechters 1:19
Met de hulp van de HEER maakte Juda zich meester van het bergland, maar het lukte niet om de bewoners van de laagvlakte te verdrijven, want die beschikten over ijzeren strijdwagens.
Hoe moet uit het stukje van Deuteronomium de almacht van God naar voor komen? :? er staat dat hij vreest.. Een almachtige god heeft toch niets te vrezen?

En in rechters staat dat het ze niet lukte het volk van de laagvlakte te verdrijven. Was dit de bedoeling van god of was dit niet de bedoeling van god?

(er komt ook plotseling in me op dat 'benjaminieten' in zinnig nederlands 'benjaminezen' zouden worden?? :P )
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

Jer 32:27 niet Deut.

Ik ben de HEER, de God van al wat leeft. Is er ook maar iets dat voor mij onmogelijk is?
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
collegavanerik
Superposter

was deze link al bekend?
http://www.sacred-texts.com/bib/cv/scb/
Self-Contradictions of the Bible
by William Henry Burr
[1860]

dit is een mooie:
61.

ALL THE CATTLE AND HORSES IN EGYPT DIED.

Behold, the hand of the Lord is upon thy cattle which is in the field, upon the horses, upon the asses, upon the camels, upon the oxen, and upon the sheep. . . . And all the cattle of Egypt died. (Ex. 9:3, 6.)

ALL THE HORSES OF EGYPT DID NOT DIE.

But the Egyptians pursued after them (all the horses and chariots of Pharaoh, and his horsemen, and his army) and overtook them encamping by the sea. (Ex. 14:9.)
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Theoloog

Bericht door Theoloog »

De korte versie: volgens bijbelgetrouwe christenen is de Bijbel het Woord van God, en heeft God de bijbelschrijvers behoed voor fouten en tegenstrijdigheden. Zeker waar het op het geloof aankomt, maar volgens velen ook wat natuurkundige en historische feiten betreft. God, het superbewustzijn, weet het immers het beste, niet? En waarom zou hij 'fouten' en tegenstrijdigheden in de Bijbel dulden?

De bijbel staat echter vol met tegenstrijdigheden. Die zijn hier in 42 pagina's overvloedig aangetoond en afgezien van een enkel puntje, hebben de bijbelgetrouwen ze de hier naar voren gebrachte punten niet omver kunnen stoten.
Sebastiaan
Bevlogen

Bericht door Sebastiaan »

Laatst gewijzigd door Sebastiaan op 31 jul 2007 13:56, 2 keer totaal gewijzigd.
De wereld is zoveel logischer en makkelijker te begrijpen zonder god dan met, dus waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?
waked

Bericht door waked »

hij werdwaarschijnlijk gek van schuldgevoel...
warrom heeft Judas het schuldgevoel?

Ik begrijp dat de dood van Jezus was bedoeld om alle mensen te verlossen .
Zonder Judas kunnen de mensen niet verlossen worden .
Dan is Judas de held van het hele verhaal .
collegavanerik
Superposter

De omtrek van een cirkel is pi maal de middelijn.
pi is 3.14159265...

volgens de bijbel is pi gelijk aan drie:

1 Kon 7,23
Verder maakte Chiram de Zee, een bekken van gegoten brons van vijf el hoog, met een middellijn van tien el en een omtrek van dertig el.
Afbeelding Hebr 6:
collegavanerik
Superposter

dank je, waked :)
waked schreef:
Abraham komt uit Ur der Chaldeeen, en moet op weg naar het beloofde land.
er was geen Ur der Chaldeen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Ur_(Sumer)
In de Tenach en het Oude Testament komt Ur ook voor. Het is de plaats waar aartsvader Abraham oorspronkelijk woonde en van waaruit hij wegtrok op zijn lange reis naar Kanaän.

Er staat echter bij vermeld dat Ur van de Chaldeeën was. Dezen, de Kaldu waren een Aramese stam die omstreeks 970 voor Christus -een klein millennium na de tijd waarin Abraham geleefd zou hebben- Babylonië binnenviel en nog eens drie eeuwen later -in de tijd van de Babylonische ballingschap- het vorstenhuis van het Nieuw-Babylonische Rijk zou leveren (onder andere koning Nebuchadnezar). In de Hebreeuwse Bijbel staat overigens niet vermeld of de Chaldeeën al in Ur woonden ten tijde van Abraham of dat Abraham zelf een Chaldeeër was. Volgens sommige onderzoekers zou de toevoeging 'Ur in Chaldea' een anachronistische latere toevoeging door de schrijvers van het Oude Testament (de Tenach) zijn geweest, dat in feite pas in de 6e eeuw v.Chr. tijdens de ballingschap werd neergeschreven.[1]

Een andere mogelijkheid is dat met het Bijbelse Ur een andere stad dan het Sumerische Ur(im) bedoeld is. Men denkt daarbij vooral aan de stad die nu Urfa genoemd wordt en onder de Arameeërs als Urhai bekend stond. De Bijbel noemt namelijk ook de stad Harran die daar niet ver vandaan ligt als verblijfplaats van de aartsvader en de stad ligt eerder in het gebied waar in zijn tijd Kaldu te situeren zijn.
Afbeelding Hebr 6:
Yoyo
Ervaren pen

Bericht door Yoyo »

Hier probeerd iemand het aan de contradicties uit te leggen. Tenminste, i.i.g een paar dan.

http://www.godandscience.org/apologetics/false.html
The most disturbing, heartbreaking and *disgusting thing about the idea of heaven and hell is not that so many people BELIEVE it to be the truth, but that they WANT it to be. ~ yoyo
collegavanerik
Superposter

God spreekt zichzelf tegen. Zie ook volkstellingen: het ene moment geeft Hij opdracht en het andere moment zijn ze een gruwel.
Afbeelding Hebr 6:
Plaats reactie