www.blackle.com
Moderator: Moderators
www.blackle.com
Google, maar dan in het zwart. Schijnt best veel energie te besparen;witte pixels op het scherm weergeven kost meer energie dan zwarte.
(bovendien ziet zwart er veel toffer uit haha)
http://www.blackle.com / http://www.blackle.nl
Groet,
N-Rico
(bovendien ziet zwart er veel toffer uit haha)
http://www.blackle.com / http://www.blackle.nl
Groet,
N-Rico
* 't giet zoals 't giet *
Ik heb hier wel eens eerder van gehoord. Het klinkt leuk, maar ik heb ook gehoord dat het in werkelijkheid helemaal geen bal uitmaakt.Het idee achter Blackle.
Een zwarte pagina kost minder energie om te laden dan een pagina bestaande uit witte pixels. Met miljoenen hits per dag zou Google duizenden dollars besparen, vandaar deze zwarte variant.
Er is geen makkelijkere manier om een steentje bij te dragen aan het milieu, zet daarom Blackle als je startpagina!
De beschrijving is ook een beetje vreemd: "...kost minder energie om te laden..." - het slaat in ieder geval nergens op dat een zwarte webpagina minder energie kost om te laden dan een witte.
Ik ben al een tijdje van plan om een energiemeter te kopen om te kijken hoeveel Watt aan energie mijn computer in werkelijkheid verbruikt. Het zou een interessant idee zijn om te kijken of er daadwerkelijk verschil is als er een witte of een zwarte pagina op het scherm staat. Klinkt als een Myth Busters experiment...
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.—Philip K. Dick
Laat het ons weten !!!Jasper schreef:. Het zou een interessant idee zijn om te kijken of er daadwerkelijk verschil is als er een witte of een zwarte pagina op het scherm staat. Klinkt als een Myth Busters experiment...
Maar of ie nou wel (of niet) minder energie gebruikt, ik vin 'm harstikke mooi. 8)
Fuck met alles.
Hangt ervan af wat voor soort monitor je hebt.
Een OLED LCD scherm heeft echt zwarte pixels die uitgeschakeld zijn.
Een SED LCD scherm heeft geen echte zwarte pixels, maar donkergrijze die niet worden uitgeschakeld. Voor deze schermen maakt het dus geen bal uit.
Een SED LCD scherm heeft geen echte zwarte pixels, maar donkergrijze die niet worden uitgeschakeld. Voor deze schermen maakt het dus geen bal uit.
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington
- Sebastiaan
- Bevlogen
Ik weet waar je het over hebt. Ik heb zelf een 22 inch CRT van rond de 50 kg en als ik dat ding moet verplaatsen dan ben ik meestal naar al naar een paar verdiepingen traplopen al kappot 
De wereld is zoveel logischer en makkelijker te begrijpen zonder god dan met, dus waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?
Maar niemand heeft een OLED of een SED scherm aan zijn computer hangen. OLED wordt gebruikt voor kleine schermpjes, bijvoorbeeld op telefoons en digitale camera's, en SED is een nieuwe technologie die nog helemaal niet in massaproductie is (en helaas zijn Canon en nog een andere partij, even vergeten wie, in een conflict beland waardoor het nu nog alleen nog maar langer zal duren tot het ooit wat wordt).lanier schreef:Hangt ervan af wat voor soort monitor je hebt.
Ik kan me voorstellen dat het voor CRT schermen wel uitmaakt - een zwarte pixel op zo'n scherm betekent dat het elektronenkanon even uitgezet wordt.
Voor LCD schermen zal het helemaal niets uitmaken, want het backlight van zo'n scherm is altijd aan, ongeacht de kleur van de pixels op het scherm.
Het grootste deel van de wereld heeft tegenwoordig een LCD scherm, dus deze zwarte versie van Google zal wat dat betreft vrijwel geen effect hebben op het energieverbruik van de wereld. Het zou best eens kunnen dat de servers van het bedrijf achter blackle meer energie verbruiken dan er bespaard wordt...
Bovendien, wie heeft er nu de hele tijd Google op z'n desktop staan? Je gebruikt misschien wel een paar keer Google per dag, maar die pagina staat bij elkaar waarschijnlijk niet meer dan een paar seconden per dag op je scherm.
Ik heb zelf een 24 inch breedbeeld LCD (Dell 2405FPW). Een prachtig scherm, lekker scherp en geweldige kleuren.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.—Philip K. Dick
Waarom zou ik een uitstekende monitor vervangen? Omdat er nieuwe technologie is?Ik ben geschokt, waarom hebben jullie van die loei zware dingen ??
Ik weet dat hij meer stroom verbruikt, maar zo'n grote bak heeft ook wel wat.
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington
- Sebastiaan
- Bevlogen
goedkoop, je kun al voor 50 euro een super kwalitiet CRT kopen (teminste ik wel) waar geen TFT in beeldkwaliteit tegen op kanPlons schreef:lanier schreef:Ik heb een 21" CRT monitor, en haal met gemak een resolutie van pakweg 3000 x 2000 en een responsetijd van 3ms. Het ding weegt 35kg,Ik ben geschokt, waarom hebben jullie van die loei zware dingen ??Sebastiaan schreef:Ik heb zelf een 22 inch CRT van rond de 50 kg
Laatst gewijzigd door Sebastiaan op 07 aug 2007 19:57, 1 keer totaal gewijzigd.
De wereld is zoveel logischer en makkelijker te begrijpen zonder god dan met, dus waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?
- Sebastiaan
- Bevlogen
Inderdaad, het funtioneert ook als straalkagel voor mijn studeer kamer, scheelt in gas kosten.lanier schreef:Waarom zou ik een uitstekende monitor vervangen? Omdat er nieuwe technologie is?Ik ben geschokt, waarom hebben jullie van die loei zware dingen ??
Ik weet dat hij meer stroom verbruikt, maar zo'n grote bak heeft ook wel wat.
Laatst gewijzigd door Sebastiaan op 08 aug 2007 09:11, 1 keer totaal gewijzigd.