Atli schreef:Ethisch ontoelaatbaar acht ik dierenproeven waar het louter om consumptie producten gaat
Je toont in het geval van dierproeven puur voor consumptie produkten helemaal niet aan dat het soms een arbitrair onderscheid is. Want bij dierproeven voor bijvoorbeeld een consumptiegoed als make up, wat Atli hierbij als voorbeeld gaf en hier ook bedoelt, worden die dierproeven ook echt heel gericht gedaan voor die make-up. Je weet wel make up als in mascara, ogenschaduw, cremetjes. Konijntjes die bijvoorbeeld dagenlang vastzitten in een soort van bankschroef waarbij steeds opnieuw mascara in hun ogen wordt gesmeerd om te zien in hoeverre deze ogen daar schade van gaan ondervinden. Heel bewust dus puur voor de productie van weer een nieuw soort mascara of ogenschaduw op de markt te brengen waar ze er dus al genoeg van hebben. Dat is dus proefdieren misbruik voor de productie van make up. Arbitrair onderscheid in dit geval? Onderscheid waarmee? Er bestaat ook al heel lang hele goede dierproefvrije make up. Dus onnodig hier nog dieren voor te kwellen.Serarje schreef:Ja, en ik toon net aan dat dat soms een heel arbitrair onderscheid is omdat je de toepassing van een dierproef soms niet helemaal kan voorzien. Het is hetzelfde geintje als Einstein de schuld geven van de atoombom omdat hij E=mc^2 heeft afgeleid.
Cosmetische chirurgie kan een ander verhaal zijn, dit is geen make up zoals Atli bedoelde. Ik denk echter dat proefdieren niet zozeer enkel en alleen voor cosmetische chirurgie gebruikt worden, want plastische chirurgie kan zowel medisch als cosmetisch worden toegepast. Hier is het dus denk ik onmogeliijk om precies aan te tonen dat er puur voor onnodige cosmetische ingrepen proefdieren worden gebruikt. Hier is dus sprake van een overlap, wat proefdiergebruik betreft, in het uiteindelijke toepassingsgebied van het resultaat van de bevindingen bij proefdieren. Dus ik denk dat minder onnodige cosmetische ingrepen niet per se het gebruik van proefdieren in de plastische chirurgie zal verminderen. En dit is het arbitraire dat Sararje mijns inziens bedoelde.
Maar er moet dus een duidelijk onderscheid gemaakt worden tussen cosmetische consumptiegoederen (zoals make up) en cosmetische handelingen, zoals cosmetische ingrepen. En of die cosmetische handelingen nu altijd nodig en nuttig zijn dat is een andere discussie, maar staat in principe los van een onderscheid in het wel of niet legitiem zijn van dierproeven. Omdat dat onderscheid hier dus lastig te maken is.