gerard_m schreef:axxyanus schreef:En wat is de ideologie. De Heilige geschriften zoals ze letterlijk ergens geschreven staan of de doorleefde manier waarop mensen ermee omgaan en maakt het daarbij verschil of het gaat om de manier waarop de clerus of de leek het beleeft?
Uiteraard gaat het om wat mensen ermee doen. Maar helaas neemt een deel van de moslims de teksten letterlijk en gaat tot actie over.
Dat is geen antwoord op mijn vraag. Mijn vraag is: "Wat is nu juist de ideologie?". Hebben moslims die de teksten letterlijk nemen een andere ideologie dan de moslims die de teksten niet letterlijk nemen of hebben die beiden de zelfde ideologie maar gaan ze er anders mee om?
gerard_m schreef:De link tussen islamitisch terrorisme en de islam wordt niet door mij gelegd maar door de daders zelf. Weet jij het beter dan de dader?
Voor zover ik op de hoogte ben is zelfmoord verboden volgens de islam. Dat lijkt me dan wel een reden om daar een vraagteken bij te plaatsen. Of kan jij mij naar teksten verwijzen die in dit soort omstandigheden zelfmoord toch verrechtvaardigen.
Voor de rest hebben meer dan 120 islamtheologen in een open brief de theologie van IS verworpen en hun interpretatie van de Jihad als foutief bestempeld. Weet jij het beter dan die islamtheologen?
gerard_m schreef:Zou het niet zo kunnen zijn dat het slachtofferdenken zelf een rol speelt? Ik ben ook uitgesloten van banen omdat ik wit en man ben ('positieve discriminatie') of gewoon omdat een andere kandidaat beter was. Maar ik heb nooit overwogen om dan maar een vliegveld te gaan opblazen.
Heb ik dan ontkent dat het slachtofferdenken een rol speelt? Maar het is niet omdat het slachtofferdenken een rol speelt dat de maatschappij onschuldig is van het maken van slachtoffers. Voor de rest heb ik vooral gewezen op je foute aanname dat als uitsluiting in de maatschappij een factor is, we dan voornamelijk de arme sloebers in actie zouden moeten zien.
gerard_m schreef:Wat opvalt is dat de link tussen gedachtegoed en terrorisme uitsluitend bij islamitisch terrorisme telkens ter discussie gesteld wordt. Als een activist een politicus vermoord of een extreem rechtse man op een menigte gaat schieten, is er niemand die beweert dat het komt door sociale uitsluiting en discriminatie.
Zoals je dat hierboven op een algemene manier verwoordt is dat niet waar. Met de aanslagen van het IRA bv hebben weinig mensen in twijfel getrokken dat dat te maken had met de sociale uitsluiting en discriminatie van de noord-ierse katholieken.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman