www.ronduit.nl

Hier kun je links naar relevante websites posten, graag met een toelichting erbij.

Moderator: Moderators

appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

appelfflap schreef:Een echte christen doet wel niet alles vanwege jezus/bijbel/god en als hij voor sommige zonden nadien berouw toont bij jezus komt hij toch in de hemel. (Hitler dus echt in hemel als hij zich bij jezus veronschuldigt/berouw toont voor holocaust?)
eef schreef:Als Hitler echt berouw toonde zullen zijn zonde vergeven worden.

Liefste Eef
Indien de mogelijkheid bestaat( hoe klein ook) dat het monster Hitler(die uit vrije wil handelde) in god's hemel zit , kun je dan nog werkelijk met héél je hart en 100% overtuiging zeggen dat god nog steeds de pure en onvervalste liefde/eerlijkheid/rechtvaardigheid is en enkel en alleen het goede vertegenwoordigt?
ik zou het echt appreciëren moest je dit oprecht beantwoorden.

ciao
eef
Forum fan
Contacteer:

Bericht door eef »

Als hij oprecht berouw heeft getoont zijn zijn zonden vergeven en worden die hem niet meer aangerekent. Als het voor iemand geld die niet zo erg is geweest als Hitler, maar die wel een zondaar was, is het voor mij alleen maar rechtvaardig dat het ook voor Hitler geld.
Wat als mijn geloof niet waar is en de evolutie theorie wel? Dan verlies ik niks. Maar wat als mijn geloof wel waar is, dan heb ik niets verloren maar ben jij wel verloren...
bad_religion

Bericht door bad_religion »

eef schreef:Als hij oprecht berouw heeft getoont zijn zijn zonden vergeven en worden die hem niet meer aangerekent. Als het voor iemand geld die niet zo erg is geweest als Hitler, maar die wel een zondaar was, is het voor mij alleen maar rechtvaardig dat het ook voor Hitler geld.
En hoe zit dat dan met zes millioen Joden, die welliswaar in dezelfde God geloven maar niet dat Jezus de messias is, je weet wel, zes millioen Joden op beestachtige wijze afgeslacht door de "berouwensvolle" Hitler, die volgens jouw dan de hemel zou verdienen ?
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Als hij oprecht berouw heeft getoont zijn zijn zonden vergeven en worden die hem niet meer aangerekent.
Stel dat iemand jouw iets heel ergs aandoet (ik hoop het niet) en die persoon toont een week later berouw; kun jij hem dan vergeven omdat God hem vergeeft?
Hoe rechtvaardig is het tonen van berouw?
Otter
Forum fan

Bericht door Otter »

Als iemand verkracht wordt, dan dient er rechtvaardigheid te geschieden. Uiteraard heeft de rechtsstaat nadelen, zoals vrijspraak bij het niet kunnen bewijzen van een misdaad. Maar ervan uitgaande dat de verkrachting bewezen kan worden dan zal er straf op volgen en is er recht gedaan.

Iedere psychiater zal vertellen dat vergeving een onderdeel van het verwerkingsproces is. Wanneer vergeven kan worden kan men (proberen) zo normaal mogelijk verder te leven.

Hiermee is dus zowel recht gedaan als vergeven.

Wanneer er gediscuseerd wordt over de hemel dan denk ik dat er ook een kader geschapen moet worden waarbinnen dat gebeurd. Zo is het in mijn ogen niet mogelijk om wetenschappelijk naar iets als de hemel te kijken. In de voorgaande stukken lees ik dat een bepaalde gedachte over de hemel ten grondslag ligt aan bepaalde uitspraken. Zo is de hemel (volgens mij en mijn bijbel) niet te vergelijken met de aarde of wereld zoals we die nu kennen. Ook is de hemel niet een verbeterde wereld oid. Daarnaast kan ik mij niet voorstellen wat het met iemand zou doen die in de concentratiekampen is omgekomen en in de hemel Hitler zou tegen komen. Maar dan bekijk ik dan vanuit 'aardse' gevoelens.

Maar goed. Dit alles is niet falsificeerbaar, dus nietgepast voor dit forum?? :lol:

Gegroet
Some minds are like concrete, thoroughly mixed up and
permanently set......
appelfflap
Banned

hallo
De fictionele entiteit uit het sprookjesboek bijbel is inderdaad niet falsificeerbaar/verifieerbaar. Wat zou dan de juiste conclusie eigenlijk moeten zijn mbt de bijbel?

Je bent trouwens de 1, die ik tegenkom, die zegt dat hemel geen aards paradijs of perfecte wereld zou zijn. Geef me eens een kader ivm hemel Otter van waaruit ik verder mag redeneren?

ciao
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Iedere psychiater zal vertellen dat vergeving een onderdeel van het verwerkingsproces is. Wanneer vergeven kan worden kan men (proberen) zo normaal mogelijk verder te leven.
Anja Meulenbelt; Eerste Kamerlid van de SP geeft al 20 jaar les aan groepen hulpverleners, zegt het volgende:

Begrijpen is niet hetzelfde als excuseren. En begrijpen is ook niet hetzelfde als vergeven. Geweld mogen we nooit excuseren. Al heeft een man nog zo’n beroerde jeugd gehad, de hand waarmee hij slaat blijft de zijne, hij blijft verantwoordelijk voor de volle honderd procent.En vergiffenis geven is niet aan ons, hulpverleners, maar aan de slachtoffers. Als ze dat willen. Als ze dat kunnen.

Dat een slachtoffer de dader moet kunnen vergeven kom ik slechts op religieus getinte sites tegen.
bad_religion

Otter schreef:Iedere psychiater zal vertellen dat vergeving een onderdeel van het verwerkingsproces is. Wanneer vergeven kan worden kan men (proberen) zo normaal mogelijk verder te leven.
Persoonlijk denk ik dat iedere psychiater er voor open staat dat er dingen zijn die mensen niet kunnen vergeven, een psychiater zal er waarschijnlijk meer belang bij hebben zijn patient gevoelens / gedachten / gedrag aan te leren waarmee het mogelijk beter met de ontstane emotionele schade / trauma om te gaan.

In een later stadium zou vergeven makkelijker kunnen zijn wanneer bovenstane in redelijke mate bereikt is, maar het is reeël om aan te nemen dat niet alles vergeven kan worden, en het slachtoffer zal wel verder moeten in het leven.

In het verwerken van ernstige emotionel schade / trauma is het wordt "vergeven" erg kort door de bocht en gaat voorbij aan de complexe van het beschadide individu.
appelfflap
Banned

bad_religion schreef:
Otter schreef:Iedere psychiater zal vertellen dat vergeving een onderdeel van het verwerkingsproces is. Wanneer vergeven kan worden kan men (proberen) zo normaal mogelijk verder te leven.
Het verwerkingsproces van bvb een trauma bestaat grosso modo uit 5 fasen.
1 ontkenning
2 woede
3 depressie
4 herorientatie (begin verwerking met de vraag hoe het nu verder moet)
5 aanvaarding
Deze fasen lopen wel meestal door elkaar. Dit proces is een psychologische wetmatigheid waar je door moet na geweld dat je overkomt, aanvaarding handicap, verlies dierbare, etc.

onderstaande link geeft een vrij duidelijke uitleg over dit verwerkingsproces.
http://www.seksueelgeweld.nl/linkinform ... atie_id=30
eef
Forum fan
Contacteer:

Bericht door eef »

lanier schreef:
Als hij oprecht berouw heeft getoont zijn zijn zonden vergeven en worden die hem niet meer aangerekent.
Stel dat iemand jouw iets heel ergs aandoet (ik hoop het niet) en die persoon toont een week later berouw; kun jij hem dan vergeven omdat God hem vergeeft?
Ik ben een mens! Een mens kan niet alles wat God kan en is in dit opzicht ook niet te vergelijken met God. Ik zal ontzettend mn best doen om het te vergeven, ik hoop dat het me lukt. Maar ik zeg niet dat het me ook lukt. Ik kan het niet vergeven omdat God het ook vergeeft. Nogmaals ik ben een mens en ik ben zondig. God helpt mij wel om te kunnen vergeven.
Wat als mijn geloof niet waar is en de evolutie theorie wel? Dan verlies ik niks. Maar wat als mijn geloof wel waar is, dan heb ik niets verloren maar ben jij wel verloren...
bad_religion

eef schreef:
lanier schreef:
Ik ben een mens! Een mens kan niet alles wat God kan en is in dit opzicht ook niet te vergelijken met God. Ik zal ontzettend mn best doen om het te vergeven, ik hoop dat het me lukt. Maar ik zeg niet dat het me ook lukt. Ik kan het niet vergeven omdat God het ook vergeeft. Nogmaals ik ben een mens en ik ben zondig. God helpt mij wel om te kunnen vergeven.
Stel dat iemand Jezus een miezerig lullethje noemt en god een moorddadige randdebiel dit omdat hij / zij de bijbel heeft gelezen en niet tot een andere conclusie kan komen, kan jij dat persoon dat vergeven of vat je dat zo persoonlijk op dat je geeneens meer kan reageren op zijn / haar postings ?

Dit terwijl jij toch enkele keren duidelijk maakt dat niet gelovigen in het hellevuur verdwijnen en met absurde theoriën aankomen dat moorddadige tirannen volgens jouw ideologie in principe vergeven kunnen worden en het eeuwige leven kunnen krijgen ?
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

Eef,

Je hebt ergens al duidelijk aangegeven dat je niet meer op bad_religion wilt reageren, dus voor het geval dat je dat nu ook niet wilt doen stel ik dezelfde vraag, het is anders zo zonde van een goede vraag die een antwoord verdient.
bad_religion schreef:Stel dat iemand Jezus een miezerig lullethje noemt en god een moorddadige randdebiel dit omdat hij / zij de bijbel heeft gelezen en niet tot een andere conclusie kan komen, kan jij dat persoon dat vergeven of vat je dat zo persoonlijk op dat je geeneens meer kan reageren op zijn / haar postings ?

Dit terwijl jij toch enkele keren duidelijk maakt dat niet gelovigen in het hellevuur verdwijnen en met absurde theoriën aankomen dat moorddadige tirannen volgens jouw ideologie in principe vergeven kunnen worden en het eeuwige leven kunnen krijgen ?
Op mij wil je toch nog wel antwoorden? :wink:
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
eef
Forum fan
Contacteer:

Bericht door eef »

Het gaat weer om de bewoording. Ik zeg dat ik denk dat mensen die niet in God geloven in de hel komen. De bewoording is wat anders...
bad_religion

eef schreef:Het gaat weer om de bewoording.
Maar als jij zegt dat zelfs Hitler vergeven kan worden door jouw God en Heiland, die jouw de opdracht heeft gegeven te vergeven, hoe serieus moet ik jouw geloof nemen als je niet met een zondaar wilt laten zien dat je als christen leeft met een moreel van vergiffenis ("Gij zijt het zout der aarde...."Een licht verstopt men niet onder een mantel") door een paar simpele bewoordingen door de vingers te zien, terwijl een despoot als Hitler kennelijk alle vergiffenis kan krijgen zodra die het maar vraagt ?
eef schreef:Ik zeg dat ik denk dat mensen die niet in God geloven in de hel komen. De bewoording is wat anders...
Het effect is hetzelfde m'n beste, deze bewoording kan niet verhullen dat jij vind dat zondaars in het eeuwige hellevuur zullen branden....
Otter
Forum fan

Bericht door Otter »

Appelflap wrote:
Je bent trouwens de 1, die ik tegenkom, die zegt dat hemel geen aards paradijs of perfecte wereld zou zijn. Geef me eens een kader ivm hemel Otter van waaruit ik verder mag redeneren?
Het (wetenschappelijk) redeneren is niet van toepassing op de visie die ik heb op de hemel. Aangezien de bijbel een sprookjesboek is in jou ogen is er weinig over te discusseren. Wat ik wel kan doen is die visie dieik heb over de hemel mee delen.

In de bijbel staan een aantal passages die betrekking hebben op de hemel.
Zo staat er in Openbaring 21:1
Ik zag een nieuwe hemel en een nieuwe aarde. Want de eerste hemel en de eerste aarde zijn voorbij, en de zee is er niet meer.

Vandaar mijn opmerking dat ik niet denk dat de hemel iets is waar we ons nu iets bij kunnen voorstellen. In ieder geval niet iets als de huidige wereld.

In Lucas 16:19-31 staat een gelijkenis over Lazarus die in de hemel komt en de rijke man die in de hel zit. Wat hier vooral van belang is, is het verschil tussen hemel en hel: Daar waar God is is de hemel. Daar waar God niet is, dat is de hel.

Wat ik wel wil zeggen, is dat ik geloof dat God iedereen in de hemel wil hebben. Slechts diegene die niet willen voldoen aan de voorwaarden komen in de hel. Het enige wat belangrijk is: Johannes 3:16 Op dat een ieder die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft. Heel simpel. En zoals ik in een ander onderwerp wel eens heb gezegd: Voor mij is de wetenschap iets moois en heeft het nog niet in de weg gestaan van mijn geloof.

Ook is er een hele bijbelstudie te wijden aan het onderwerp van mensen die nooit van Jezus gehoord hebben. Dus de opmerking dat het wel erg selectief is en dat de bosjesmannen van Irian Jaya dus niet in de hemel komen schuif ik terzijde als atheistische retoriek.

De rest van Openbaring 21 geeft een weergave hoe die nieuwe hemel (Nieuwe stad Jaruzalem) eruit ziet. Ik heb geen idee of dat letterlijk zo gelezen moet worden of symbolisch. Maar dat is voor het principe van de mijn visie op de hemel ook niet van belang.

Ik hoop dat ik een klein beetje heb kunnen weer geven hoe ik over de hemel denk. Al kan ik me voorstellen dat niet de juiste plaats is om dit onderwerp uit te diepen. Ik zal mij daar dan in de toekomst ok niet teveel aan bezondigen.. :lol:
Stel dat iemand Jezus een miezerig lullethje noemt en god een moorddadige randdebiel dit omdat hij / zij de bijbel heeft gelezen en niet tot een andere conclusie kan komen, kan jij dat persoon dat vergeven of vat je dat zo persoonlijk op dat je geeneens meer kan reageren op zijn / haar postings ?
Het eerste dat in mijn gedachten schiet: Vergeef het hem, Heer. Hij weet niet wat hij zegt.
Ik stoor me eraan, maar omdat ik me van jou positie uit kan voorstellen dat je op die manier denkt, kan ik mij daar rustig overheen zetten. Wat ik wel vind is dat je een erg eenzijdig beeld schetst van God. (en Jezus) Uiteraard zijn een voorbeelden te over waarin de toorn van God naar voren wordt gebracht. Maar zoals gezegd is dat een nogal eenzijdig beeld.

Het onderwerp vergeving is een lastig onderwerp. Maar als jij mijn God beledigd, hoef ik jou niet te vergeven. Dat moet God dan doen. (Als hij bestaat.. ik weet het..). Al kwets je mij er wel mee. Maar het is je bij deze vergeven. Wanneeer mij wat wordt aangedaan, dan dien ik als christen te vergeven. Als mens kan dat behoorlijk lastig zijn als het om traumatische zaken gaat. Bewust toegebrachte schade aan lijf en leden bijvoorbeeld.Ik denk dat wanneer dat punt bereikt wordt (na een lange en moeilijke weg) het leven van het slachtoffer weer 'leefbaarder' wordt. Ik ben het met het SP kamerlid eens dat alleen het slachtoffer daar over gaat.
Het effect is hetzelfde m'n beste, deze bewoording kan niet verhullen dat jij vind dat zondaars in het eeuwige hellevuur zullen branden....
I second that statement!
Some minds are like concrete, thoroughly mixed up and
permanently set......
Plaats reactie