open mind forum

Hier kun je links naar relevante websites posten, graag met een toelichting erbij.

Moderator: Moderators

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Re: @ Rereformed

Bericht door Rereformed »

tjeerdo schreef:Een prettige schrijfstijl en een uitgebreide uiteenzetting. Inhoudelijk vliegt het langs me heen. Is mijn vooroordeel over Kuitert ook zichtbaar in de verslaglegging over deze persoon. Of zijn het de sporen van betalogie, waarbij iedereen altijd riep: "concreet, to the point en waar wil je eigenlijk naar toe".
Ik zal het eerstdaags nog eens lezen. Misschien uitprinten en mijn markeerstift gebruiken.

Groet,

Tjeerdo.
Als je een oordeel hebt over Kuitert zal het toch gebaseerd zijn op wat je van hem gelezen hebt. In dat geval is het geen vooroordeel. Je kan wel eens gelijk hebben met je oordeel.

Wie weet moet ik ook maar telkens weer te horen krijgen "concreet, to the point en waar wil je eigenlijk naar toe".
NT
Geregelde verschijning

Bericht door NT »

Rereformed schreef:Spinoza is op vele manieren interessant. Ten eerste staat hij als Europees denker geheel alleen. Ten tweede was hij zijn tijd meer dan 300 jaar vooruit, en heeft hij juist voor onze tijd een boodschap, een boodschap die voor mensen uit vroegere eeuwen veel te hoog gegrepen was, maar men tegenwoordig (nu het christendom zijn macht verloren heeft) wél kan begrijpen, en zelfs als enig afdoend medicijn gezien kan worden voor mensen die zichzelf verzonken zien in nihilisme.
In mijn zoektocht op het net wat te weten te komen over Spinoza kwam ik deze online vertalingen tegen van Spinoza's Ethica, wellicht leuk voor de geinteresseerden.
Zelf ben ik voorlopig nog wel even zoet met 'Aldus sprak Zarathoestra'.
Rereformed, bedankt voor het duwtje....
Rereformed
Moderator
Contacteer:

NT schreef:
Rereformed schreef:Spinoza is op vele manieren interessant. Ten eerste staat hij als Europees denker geheel alleen. Ten tweede was hij zijn tijd meer dan 300 jaar vooruit, en heeft hij juist voor onze tijd een boodschap, een boodschap die voor mensen uit vroegere eeuwen veel te hoog gegrepen was, maar men tegenwoordig (nu het christendom zijn macht verloren heeft) wél kan begrijpen, en zelfs als enig afdoend medicijn gezien kan worden voor mensen die zichzelf verzonken zien in nihilisme.
In mijn zoektocht op het net wat te weten te komen over Spinoza kwam ik deze online vertalingen tegen van Spinoza's Ethica, wellicht leuk voor de geinteresseerden.
Zelf ben ik voorlopig nog wel even zoet met 'Aldus sprak Zarathoestra'.
Rereformed, bedankt voor het duwtje....
Het probleem met Spinoza's teksten is dat er geen moderne vertaling van bestaat. Onbegrijpelijk dat niemand hier ooit zijn werk van maakt.
Je moet als een slak je weg vervolgen om er doorheen te worstelen, en wordt telkens de mist in gestuurd door vreemde uitdrukkingen:
wezenheid = essentie,
aandoeningen = attributen, kenmerken
enz.
De engelse vertaling is voor mezelf vaak duidelijker, omdat het engelse woordengebruik niet zo veranderd is als het nederlands sinds de 19e eeuw.

Van Nietzsches Zarathoestra bestaat er een recente vertaling van Wilfred Oranje (uitgeverij Boom, 1996), waar ikzelf zeer tevreden mee ben.
http://www.beslist.nl/boeken/d000038536 ... estra.html
Samante

Bericht door Samante »

Rereformed schreef: Het probleem met Spinoza's teksten is dat er geen moderne vertaling van bestaat. Onbegrijpelijk dat niemand hier ooit zijn werk van maakt.
We moeten het voorlopig doen met fraaie uiteenzettingen van Spinoza's werk door mensen als jij. Ik herken heel veel in de beschrijvingen die je van Spinoza's inzichten geeft.
bad_religion

Bericht door bad_religion »

Het probleem met Spinoza's teksten is dat er geen moderne vertaling van bestaat. Onbegrijpelijk dat niemand hier ooit zijn werk van maakt.
Je moet als een slak je weg vervolgen om er doorheen te worstelen, en wordt telkens de mist in gestuurd door vreemde uitdrukkingen:
wezenheid = essentie,
aandoeningen = attributen, kenmerken
Tip;
Spinoza kan je niet begrijpen zonder Aristoteles en de latere christelijke kloon Thomas van Aquino. Hoewel Spinoza absoluut niet overeenkomt met de filosofie moet je wel bedenken dat Spinoza deze geschriften goed bestudeert heeft. Wat vooral belangrijk is het begrip causaliteit van Arristoteles / Aquino. Ook het begrip van de omslag in de wetenschap, Descartes (bijv.) en de visie op causaliteit. (Over het misbruik van begrippen als "antecedenten" etc. etc. heeft Hobbes zich ook nog weleens kritisch uitgelaten.)

Interessant is naast Spinoza ook Leibniz te lezen. Spinoza werd gedurende zijn leven langzaam bevriend met Leibniz (Leibniz noemde hem aanvankelijk die #### jood.)
Rereformed
Moderator
Contacteer:

bad_religion schreef:Interessant is naast Spinoza ook Leibniz te lezen. Spinoza werd gedurende zijn leven langzaam bevriend met Leibniz (Leibniz noemde hem aanvankelijk die #### jood.)
Tip: http://www.amazon.com/gp/product/039305 ... oding=UTF8

Bevriend kun je het niet noemen. Leibniz was in levensstijl de tegenpool van Spinoza.Hij was diep onder de indruk van Spinoza's gedachten, zelfs zozeer dat het bijna een obsessie werd. Hij zocht hem zelfs een keer op. Maar hij was een opportunist die het voordeliger vond de christelijke kerk te verdedigen, en deed daarom (vooral later) steeds meer zijn best om Spinoza te pareren.
Plaats reactie