Jagang schreef:gerard_m schreef:
Mijn vraag was om een duidelijke link van boeddhistisch geweld met boeddhistische geschriften aan te tonen, zoals daders van islamitische aanslagen doen.
Mijn punt is net dat als teksten en daden niet in de praktijk sterk gekoppeld zijn, de mate van overeenkomst tussen tekst en handelen wellicht niet erg relevant zijn.

Dat is ook zo, maar bij de islam is die link zeer duidelijk wel te leggen. 
 Anders geraak je in een bias waarin de link alleen belangrijk is wanneer het gedrag met de teksten overeenkomt.
En dat wordt een beetje als wijzen op het feit dat een klok toch nog tweemaal per dag de goede tijd aanwijst wanneer deze stilstaat. 
We hebben het in dit topic nu eenmaal over terrorisme en niet over liefdadigheid. Als moslims een inzameling hadden gehouden voor de slachtoffers, dan hadden we het daarover kunnen hebben. 
Voor boeddhisme wellicht, maar geldt dat dan automatisch ook voor álle doctrines?
Dat lijkt me in beginsel wel ja.
Je wil toch niet zonder meer stellen dat doctrines waarin meer geweld verwerkt zit, op de een of andere manier "krachtiger" zijn dan doctrines waarin dit minder of niet het geval is?
Het gaat niet over "krachtiger" zijn, maar over het karakter van de doctrine. Historisch gezien is het fascisme slechts zeer kort van invloed geweest, maar in haar uitwerking was ze zeer schadelijk. Dit ondanks het feit dat de overgrote meerderheid van de fascisten geen geweld gebruikte. 
"Maak 'm dood!" is objectief gezien toch geen invloedrijker tekst dan "Geef 'm een aai over zijn bol!"?
Klopt, maar met een religie die dat laatste uitdraagt, heb ik weinig problemen. Hoewel er ook dan ongetwijfeld mensen zijn die de boodschap anders gaan uitleggen. 
--------------
Dikkemick schreef:Kan een moslim zijn geloof opzeggen omdat een aantal randdebielen in naam van dit geloof wandaden pleegt?
Het gaat niet om randdebielen die toevallig ook moslims zijn, maar om moslims die het voorbeeld van hun profeet volgen - inderdaad niet qua methode, zelfmoord is verboden, maar wel in de strijd die ze voeren, de jihad.
Waarom zou een moslim niet kunnen nadenken of hij achter het concept 'heilige oorlog' staat?

Heel wat katholieken zijn trouwens uit de katholieke kerk gestapt door het kindermisbruik. Niet omdat een randdebiel een kind aanrandde,  maar door de link met de kerk zelf (bijv. het celibaat en het onder de pet houden van het misbruik).