Vreugde/troost/geluk vinden in je atheïsme

Forum met topics over agnosticisme, atheïsme, humanisme, vrijdenken en andere aanverwante onderwerpen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
jHenosch
Banned
Berichten: 1379
Lid geworden op: 17 mar 2005 09:22
Contacteer:

Bericht door jHenosch »

appelfflap schreef:
jHenosch schreef: ]Welke hoop heeft de atheist?
wat denk je zelf? het bestaan van opperwezens ontkennen betekent dat je geen toekomstbeeld zou hebben of andere wensen en doelen in het leven voor jezelf en je naasten?

rare gedachtekronkel me dunkt
je leeft toch maar 1 keer, dus dan is de kans groter dat een minderheid het er lekker van gaat nemen, zonder dat men zich kan veroorloven, ook al zou dat andere mensen benadelen, die hebben pech gehad of hadden zich ook maar assertief moeten opstellen, hun armoe en elllende hebben ze aan zichzelf te wijten.

puur hedonisme, waar naastenliefde niet meer geleerd wordt.
Gebruikersavatar
Kitty
Ontoombaar
Berichten: 11282
Lid geworden op: 23 aug 2006 17:31

Bericht door Kitty »

jHenosch schreef:je leeft toch maar 1 keer, dus dan is de kans groter dat een minderheid het er lekker van gaat nemen, zonder dat men zich kan veroorloven, ook al zou dat andere mensen benadelen, die hebben pech gehad of hadden zich ook maar assertief moeten opstellen, hun armoe en elllende hebben ze aan zichzelf te wijten.

puur hedonisme, waar naastenliefde niet meer geleerd wordt.
Even wachten over welke minderheid heb je het nu precies? En hoe wordt naastenliefde volgens jou geleerd?
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Gebruikersavatar
jHenosch
Banned
Berichten: 1379
Lid geworden op: 17 mar 2005 09:22
Contacteer:

Bericht door jHenosch »

Kitty schreef:
jHenosch schreef:je leeft toch maar 1 keer, dus dan is de kans groter dat een minderheid het er lekker van gaat nemen, zonder dat men zich kan veroorloven, ook al zou dat andere mensen benadelen, die hebben pech gehad of hadden zich ook maar assertief moeten opstellen, hun armoe en elllende hebben ze aan zichzelf te wijten.

puur hedonisme, waar naastenliefde niet meer geleerd wordt.
Even wachten over welke minderheid heb je het nu precies? En hoe wordt naastenliefde volgens jou geleerd?
op twee manieren,

vanuit het hart,

en vanuit een breedgedragen moraal, die absolute kenmerken heeft, en niet zweeft.

bovendien, het eerste gebod is God liefhebben met heel je hart en ziel,

het tweede, is dat je je naaste moet liefhebben, maar dan moet je wel eerst het leven en God liefhebben, anders kun je niet je naaste liefhebben.

deze twee zijn de belangrijkste wetten van Jezus, die de tien geboden vervat.
appelfflap
Banned
Berichten: 8929
Lid geworden op: 23 mei 2005 17:16

Bericht door appelfflap »

jHenosch schreef: je leeft toch maar 1 keer, dus dan is de kans groter dat een minderheid het er lekker van gaat nemen, zonder dat men zich kan veroorloven, ook al zou dat andere mensen benadelen, die hebben pech gehad of hadden zich ook maar assertief moeten opstellen, hun armoe en elllende hebben ze aan zichzelf te wijten.
puur hedonisme, waar naastenliefde niet meer geleerd wordt.
en hoe heeft dit alles betrekking op jouw vaststelling/opmerking/commentaar dat atheisten al dan niet geen hoop zouden hebben?

over welke minderheid heb je het nu precies?
Gebruikersavatar
Kitty
Ontoombaar
Berichten: 11282
Lid geworden op: 23 aug 2006 17:31

Bericht door Kitty »

jHenosch schreef:het tweede, is dat je je naaste moet liefhebben, maar dan moet je wel eerst het leven en God liefhebben, anders kun je niet je naaste liefhebben.
Ik had al een vermoeden, maar gaf je nog even het voordeel van de twijfel.

Maar je zegt dus hier dat atheisten hun naasten niet kunnen liefhebben.

Ik vat dit op als discriminatie en een ad hominem aan alle atheisten!

Kun je dit soort uitlatingen voor je houden alsjeblieft? Wat doe je dan eigenlijk op een forum met zoveel kille niet tot naasteliefde in staat zijnde mensen? En waar haal je het lef vandaan dit soort idiote beweringen te uiten? Denk jij ook wel eens na voor je iets ophoest? Of hoeft dat niet als je in God gelooft. Is dat trouwens een vorm van naastenliefde die je hier ten toon spreidt? Dan vraag ik me af welke definitie jij daarvoor hanteert.
Laatst gewijzigd door Kitty op 06 nov 2006 00:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Gebruikersavatar
Sararje
Superposter
Berichten: 5994
Lid geworden op: 11 jul 2005 15:35

Bericht door Sararje »

Vraag me er direct achteraan of jHenosh dan wel een goed Christen is als een atheist evengoed zijn naaste kan zijn en dus dat hij die ook volgens bovenstaande zin lief zou moeten hebben. Dat hij die als liefdeloos afschildert doet mij ernstig vermoeden dat hij zelf zijn naaste of niet liefheeft, of blind is voor de capaciteiten van zijn naaste atheist.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Gebruikersavatar
jHenosch
Banned
Berichten: 1379
Lid geworden op: 17 mar 2005 09:22
Contacteer:

Bericht door jHenosch »

Sararje schreef:Vraag me er direct achteraan of jHenosh dan wel een goed Christen is als een atheist evengoed zijn naaste kan zijn en dus dat hij die ook volgens bovenstaande zin lief zou moeten hebben. Dat hij die als liefdeloos afschildert doet mij ernstig vermoeden dat hij zelf zijn naaste of niet liefheeft, of blind is voor de capaciteiten van zijn naaste atheist.
waarom zou ik geen atheist kunnen liefhebben ?

mijn vrouw is er ook 1, zegt ze, en ik heb haar bijzonder lief, en ze houdt enorm van het leven.
Gebruikersavatar
Erik
Bevlogen
Berichten: 4109
Lid geworden op: 02 mar 2005 18:06
Contacteer:

Bericht door Erik »

Wat erg voor je jHenosch dat jouw vrouw je niet lief heeft!!
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
Gebruikersavatar
Deadline
Forum fan
Berichten: 472
Lid geworden op: 29 jun 2006 11:24
Locatie: novus ordo seclorum

Bericht door Deadline »

jHenosch schreef:
MOODY BLUE schreef:Goed verwoord Deadline.
Welke hoop heeft de atheist?

Zeker geen valse hoop, dat is waar, maar geen hoop hebben terwijl die er wel blijkt te zijn, later, lijkt me jammer en is in zekere zin zonde.
Beste jHenosch,

Ik zie dat je moeite hebt een aantal zaken te scheiden. Je reageert indirect naar aanleiding van mijn beschrijving van het vreugde/liefde/troost vinden in je(het) atheïsme. Vandaar dat ik bij deze jouw indirecte vraag over mijn posting beantwoord.

Allereerst heb ik in mijn vorige posting vastgesteld dat wat mij betreft mijn vreugde/liefde/troost en al mijn andere gevoelens niet voortkomen uit mijn levensvisie. Het enige waarin het atheïsme mij kan helpen is het vinden van een positieve houding ten aanzien van problemen. Doordat het atheïsme een zuiver rationalistisch kenmerk heeft, ben ik ook geneigd deze opstelling te hanteren in de strijd met problemen. Zodoende ben ik eerder oplossend bezig dan me verder druk te maken over het probleem. In die zin helpt het atheïsme me juist om een positieve houding ten opzichte van het leven te hebben. Meteen met deze vaststelling realiseer ik me ook dat een persoon die zich rationalistisch opstelt, ongeacht zijn levensvisie/geloof/levensovertuiging, en zijn geloof of overtuiging kan scheiden van de problemen in het dagelijkse leven ook die positieve houding kan aannemen. Het rationalistische kenmerk van het atheïsme is dus iets wat me heel erg helpt. Ik denk sowieso dat rationalisme en het gebruik van de rede ter oplossing van problemen de meest sterke en positieve houding is in het dagelijkse leven. Dit komt doordat een dergelijke opstelling de mens helpt om na te denken en met nadenken komt ook de zoektocht naar de oplossingen, hierdoor ontstaat er sowieso een positieve houding want het vinden van oplossingen biedt een weg naar de overwinning van de problemen.

Met jouw bovenstaande vraag veronderstel jij dat ik uit het atheïsme hoop haal. Maar in dat geval heb je mijn eerdere bericht (en mijn eerste in dit topic) niet goed gelezen. Ik beschrijf hierin juist dat rationalistische levensvisies los staan van gevoel. Geloof daarentegen heeft alles te maken met gevoel. Omdat jij gelovig bent en daarin ook je gevoelens voor hoop ect. vindt, veronderstel je dat iedereen door middel van zijn of haar levensvisie gevoelens vindt. Dat is niet zo, voor mij staat gevoel geheel los van atheïsme. Ik haal hoop uit het feit dat ik elke dag opsta en leef en de kans heb om dit leven te leven. Ik haal ook hoop uit het feit dat niets vaststaat in dit leven en dat er geen voorbedacht plan is met dit leven. Ik heb hoop omdat het leven elke dag nieuwe kansen en mogelijkheden biedt.

Er is trouwens wel één hoop die ik haal uit mijn atheïsme bedenk ik me nu. Dat is de hoop dat wanneer ik doodga er geen beperkende god bestaat die mij vrijheid heeft verleend en mij daarom wil veroordelen (wat een paradox inhoudt, daarmee veroordeeld hij mede zichzelf). En ik heb hoop dat er geen regels zijn en dogma´s die ons na de dood achtervolgen. Voor de rest ben ik wat betreft leven na de dood een agnost. Ik stel enkel dat er geen god of godheden zijn en geen regels en beperkingen, maar buiten die vaststelling laat ik alle andere mogelijkheden open. En dat jHenosch geeft mij onmetelijk veel hoop, namelijk het feit dat als ik straks mijn laatste adem uitblaas en mijn ogen sluit, dat er dan van alles kan gebeuren. Het mooie is dat er geen beperkingen zijn en geen beperkende goden of godheden, maar enkel mogelijkheden en enkel vrijheid. Dat geeft pas hoop en een dergelijke opstelling lijkt mij allerminst zonde.

Ik zie ook dat je in de rest van de discussie je druk maakt over het gebrek aan moraal bij atheïsten. Dit is een veelvoorkomend vooroordeel van gelovigen. Zij stellen, in hun veronderstelling dat gevoel gekoppeld is aan levensvisie en dat kilte leidt tot gevoelloosheid en gevoelloosheid leidt tot amoreel gedrag, dat atheïsten geen moraal hebben. Onterecht, ik zal mezelf in dit geval als voorbeeld nemen. Ik heb een zeer groot gevoel voor recht en onrecht. Ik ben tegen de doodstraf. Ik ben voor vrijheid van godsdienst als onderdeel van vrijheid van meningsuiting. Ik ben trouw aan mijn vriendin. Zij, ook atheïste trouwens, is ook trouw aan mij. Ik vind het gevoel van geborgenheid, respect en liefde die ik van haar krijg belangrijker dan elk genot op deze aarde. Ik beperk mijn liefde dus ook tot mijn vriendin. Niet alleen omdat ik haar belangrijker vind dan elk genot op deze aarde, ook en vooral omdat ik dit enorm fijne gevoel van liefde wat ik voor haar heb niet wil kwijt raken en ook omdat ik tegen onrecht ben.

Met dit voorbeeld wil ik je aangeven dat moraal losstaat van levensvisie. Moraal is een gevolg van de ethiek van een persoon. Het is de som van datgene wat iemand persoonlijk goed en fout vindt. Dit kan ieder persoon voor zichzelf vaststellen, ongeacht zijn of haar levensovertuiging, aan de hand van ethiek alsmede aan de hand van gevoelens ten aanzien van situaties (wat ik niet wil dat mij overkomt, zal ik anderen ook niet laten overkomen). Een moraal van een ander kan je tegen de borst stuiten, persoonlijk vind ik bijvoorbeeld vreemdgaan niet kunnen. Ook vind ik de doodstraf van Sadam Hoessein niet rechtvaardig, omdat ik vind dat een doodstraf nooit rechtvaardig is ongeacht wat de persoon in kwestie gedaan heeft (ik wil dus niet zijn daden goed praten, ik vind dat hij een flinke straf verdient, namelijk voor altijd vastzitten en een verbanning naar een geïsoleerd gebied). Recht spreken betekent voor mij rechtvaardig oordelen en het veroordelen tot doodstraf betekent dat je het leven onrecht aandoet, doden is namelijk een misdaad.

In algemenere zin kan moraal ook als volgt omschreven worden:
Wikipedia schreef:Ethiek of moraalwetenschap is de filosofie van het juiste handelen. Het gaat hierbij vaak om het handelen ten opzichte van medemensen, dieren en de natuur in het algemeen.
Wikipedia: Ethiek, definitie

Ethiek bestaat uit de volgende onderdelen:
Wikipedia schreef:Er zijn vier verschillende deelgebieden van de moraalwetenschap:
• Normatieve benadering - waarbij men morele posities inneemt, is onderverdeeld in:
1. Algemene normatieve ethiek - formuleert morele basisprincipes en maatstaven.
2. Toegepaste ethiek - richt zich op specifieke kwesties als abortus en journalistieke juistheid.
• Nonnormatieve benadering - waarbij geen morele posities worden ingenomen, is onderverdeeld in:
3. Descriptieve ethiek - probeert moreel gedrag feitelijk te beschrijven en te begrijpen.
4. Meta-ethiek - richt zich op centrale begrippen van de ethiek (zoals 'recht', 'plicht' en 'verantwoordelijkheid') en vergelijkt verschillende moralen.
Wikipedia: Ethiek, deelgebieden

Kortom moraal is niet afhankelijk van levensovertuiging of geloof. Het is meer een rationele (ja daar heb je die opstelling weer :wink: ) benadering van wat goed en fout is, gecombineerd met de persoonlijke beschouwing (hiermee bedoel ik een gevoelsmatige onderbouwing, m.a.w. waarom vind ik dit juist/rechtvaardig en het besef dat als jij handelt je andere mensen tegenkomt in hun handelen. En dat het handelen van beiden de rechtvaardigheid moet nastreven) van gevoelens van juistheid en rechtvaardigheid.

Bovendien is ethiek een uitvinding van de filosofen:
Wikipedia schreef:De dialoog: een ethische traditie
Al in de Griekse oudheid hielden filosofen zich bezig met vragen over deugdzaamheid en rechtvaardigheid. Om bepaalde problemen te verhelderen grijpen latere filosofen terug op deze eerder ontwikkelde ethiek. Het is een traditie in de filosofie om dialogen te houden waarin men de eigen standpunten confronteert met die van anderen. Morele overeenkomsten en verschillen komen zodoende aan het licht, wat helpt bij de bestudering van de moraal. Daarom bestuderen ethici nog steeds het de moraal en het wereldbeeld van Aristoteles (dat wezenlijk anders dan dat van ons vandaag) om vervolgens met hem de dialoog aan te gaan. De belangrijke negentiende-eeuwse ethicus John Stuart Mill reageerde op Jeremy Bentham en op Immanuel Kant. Op zijn beurt wordt Mill bekritiseerd door de twintigste-eeuwse John Rawls. De ethiek probeert dus niet alleen een onafhankelijke theorie te produceren, maar ook vroegere ideeën te bekritiseren en van commentaar te voorzien.
Wikipedia: Ethiek, de dialoog en het ontstaan van de ethiek

O ja en jHenosch, ik als atheïst heb mijn vriendin heel erg lief. Dit komt doordat gevoel voor mij niet verbonden is aan levensvisie en volgens mij zou gevoel dat ook niet moeten zijn (het zou een slechte zaak zijn, als je levenvisie niet meer past bij jouw persoonlijk is je gevoel verkeerd of weg.... Of nog erger je kan niet meer puur genieten van het leven zonder je levensvisie er elke keer bij te halen.). Gevoel is datgene wat je mens maakt. Maar gevoel is ook datgene waar je niet enkel op kunt leven, omdat je anders juist de moraal uit het oog verliest. Daarom is rationalisme zo belangrijk.

Groet,
Deadline

Edit: url´s verduidelijkt en typo´s en verduidelijking in de laatste alinea (kromme zinnen recht gezet)
Laatst gewijzigd door Deadline op 06 nov 2006 09:35, 1 keer totaal gewijzigd.
groet, Deadline
Nature and nature's laws lay hid in night: evolution said, "Let Newton be!" and all was light.
We make our world significant by the courage of our questions and by the depth of our answers - Carl Sagan
Gebruikersavatar
Deadline
Forum fan
Berichten: 472
Lid geworden op: 29 jun 2006 11:24
Locatie: novus ordo seclorum

Bericht door Deadline »

ik, Deadline schreef:Kortom moraal is niet afhankelijk van levensovertuiging of geloof. Het is meer een rationele (ja daar heb je die opstelling weer :wink: ) benadering van wat goed en fout is, gecombineerd met de persoonlijke beschouwing (hiermee bedoel ik een gevoelsmatige onderbouwing, m.a.w. waarom vind ik dit juist/rechtvaardig en het besef dat als jij handelt je andere mensen tegenkomt in hun handelen. En dat het handelen van beiden de rechtvaardigheid moet nastreven) van gevoelens van juistheid en rechtvaardigheid.
Ik moet hierbij toevoegen dat ethiek en moraal wel beïnvloed kunnen worden door religie of levensovertuiging en/of levensvisie. Maar dat zij absoluut niet noodzakelijkerwijs verbonden hoeven te zijn aan elkaar. Ethiek is vooral een filosofie om het gewenste handelen te beredeneren. Ook is ethiek filosofisch ontworpen en dusdanig ontworpen om tot de meest juiste en rechtvaardige conclusies te komen. Deze conlusies kunnen ook uit het samenspel van persoonlijke gevoelens (die onafhankelijk van levensvisie en of levensovertuiging zijn) en redevoering (rationalisme) voortkomen zie hierboven (vetgedrukt) hoe ik beschrijf hoe dat in zijn werk gaat.

Groet,
Deadline
groet, Deadline
Nature and nature's laws lay hid in night: evolution said, "Let Newton be!" and all was light.
We make our world significant by the courage of our questions and by the depth of our answers - Carl Sagan
Gebruikersavatar
jHenosch
Banned
Berichten: 1379
Lid geworden op: 17 mar 2005 09:22
Contacteer:

Bericht door jHenosch »

Kitty schreef:
jHenosch schreef:het tweede, is dat je je naaste moet liefhebben, maar dan moet je wel eerst het leven en God liefhebben, anders kun je niet je naaste liefhebben.
Ik had al een vermoeden, maar gaf je nog even het voordeel van de twijfel.

Maar je zegt dus hier dat atheisten hun naasten niet kunnen liefhebben.

Ik vat dit op als discriminatie en een ad hominem aan alle atheisten!

Kun je dit soort uitlatingen voor je houden alsjeblieft? Wat doe je dan eigenlijk op een forum met zoveel kille niet tot naasteliefde in staat zijnde mensen? En waar haal je het lef vandaan dit soort idiote beweringen te uiten? Denk jij ook wel eens na voor je iets ophoest? Of hoeft dat niet als je in God gelooft. Is dat trouwens een vorm van naastenliefde die je hier ten toon spreidt? Dan vraag ik me af welke definitie jij daarvoor hanteert.
nergens heb ik gezegd dat atheisten niet hun naasten kunnen liefhebben.

wat ik wel zeg is dat een leer of religie die dat koestert meer kans maak dat dit ook behouden blijft als waarde, ik heb het steeds over kansen in een maatschappij, individuele (uitzonderings)gevallen zijn er altijd.

waar ik ook niet mee wil zeggen dat atheisten die hun naasten liefhebben uitzonderingen zijn, uiteraard, maar atheisme kan alles zijn, zoals ergens in geloven ook alles kan zijn van boedha via mohammed totaan jezus,

toch zal een positief geloof een positieve uitwerking hebben op een maatschappij, ook al zijn we het geloof van onze voorvaderen expliciet vergeten, passen we hem nog impliciet toe.

zonder dat geloof zal de waarde steeds meer verwateren.

we zullen steeds minder dezelfde taal spreken.
Gebruikersavatar
Kitty
Ontoombaar
Berichten: 11282
Lid geworden op: 23 aug 2006 17:31

Bericht door Kitty »

dan moet je wel eerst het leven en God liefhebben, anders kun je niet je naaste liefhebben
Wat zeg je hier dan precies? Eerst zeggen en later ontkennen dat je het hebt gezegd?

Er staat hier toch heel duidelijk dat je eerst God moet liefhebben, anders kun je je naaste niet liefhebben.

Hieruit volgt onvermijdelijk: Een atheist heeft God niet lief, dus kan een atheist zijn naasten niet liefhebben. Dit zeg je dus wel en nog heel duidelijk ook. Of ga je eerst iets roepen om vervolgens weer te ontkennen wat je hebt geroepen. Misschien moet je dan eens iets langer nadenken dan een minuut voor je iets roept.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Gebruikersavatar
skeptic
Erelid
Berichten: 1596
Lid geworden op: 13 jul 2003 19:12
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door skeptic »

jHenosch schreef:
het tweede, is dat je je naaste moet liefhebben, maar dan moet je wel eerst het leven en God liefhebben, anders kun je niet je naaste liefhebben.

deze twee zijn de belangrijkste wetten van Jezus, die de tien geboden vervat.
Als dit de twee belangrijkste wetten van Jezus zijn, zou ik me toch wat meer moeite geven om het dan ook op de juiste manier weer te geven.
Er staat namelijk dat je je naaste moet liefhebben als jezelf. De kans is groot dat juist vele gelovigen de pest aan zichzelf hebben vanwege de zonden die ze niet kunnen laten. Een goed voorbeeld hiervan is de amerikaanse dominee Ted Haggard.
Jij zegt dat je eerst van God moet houden, omdat je anders je naaste niet kunt liefhebben, maar dat klopt niet. Je moet namelijk dus eerst van jezelf houden, anders kun je die ander ook niet liefhebben.
Mensen die sterke overtuigingen hebben zonder dat daar bewijzen voor zijn, horen in de marge van de maatschappij thuis en niet in de paleizen van de macht. (Sam Harris)
Atheist_1984
Ervaren pen
Berichten: 751
Lid geworden op: 16 okt 2006 22:50

Bericht door Atheist_1984 »

Kitty schreef:Een atheist heeft God niet lief, dus kan een atheist zijn naasten niet liefhebben.
..................

Lol, wat een onzin vind je ook niet. :lol: Sommige mensen denken niet echt lang na over zo'n bewering.
Exodus 12

[29] Midden in de nacht doodde de HEER alle eerstgeborenen in Egypte, van de eerstgeborene van de farao, zijn troonopvolger, tot de eerstgeborene van de gevangene, en ook al het eerstgeboren vee.
Gebruikersavatar
Kitty
Ontoombaar
Berichten: 11282
Lid geworden op: 23 aug 2006 17:31

Bericht door Kitty »

Ja onzin inderdaad, tevens wordt ook niet beseft dat het bepaald geen reclame is voor het geloof en de Bijbel, dus krijg je een negatief resultaat van wat je bereiken wil. Niet dat dat heel erg is, want reclame voor de Bijbel hoeft niet, dus anti-reclame is wat dat betreft altijd goed en geeft op deze manier juist de belachelijkheid weer.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Plaats reactie