...Zijn conclusie was dat de ruimtes nooit voor vergassingen gebruikt hadden kunnen worden. En bovendien werden samples naar de lab gestuurd en daaruit bleek dat er in die samples geen Zyklon B residu te zitten.Overigens wel in de ontsmettingskamer(Zyklon B is een insekticide, insekten zijn namelijk dragers van ziektes)maar die waren ook binnen en buiten helemaal blauw(de kleur van arsenicum)
Er bestaat geen twijfel over dat Auschwitz gebruikt werd om slachtoffers op grote schaal te vergassen met Zyklon B-gas. Er zijn talloze oogetuigenverslagen van, waaronder een uitvoerig verslag van de kampleider Rudolf Höss. Himmler zelf kwam kijken naar hoe vergassing plaatsvond, op 17 en 18 juli 1942, de tekeningen van de gaskamers zijn er nog, zelfs de kwitanties van de leveringen van verbrandingsovens voor de verbranding van lichamen, door de firma I.A.Topf en Zonen uit Erfurt, en de levering van ZyklonB door de firma's Tesch en Stabenow uit Hamburg en Degesh uit Dessau. De hamburgse firma leverde twee ton ZyklonB per maand en de firma uit Dessau leverde driekwart ton per maand. Tot de correspondentie die de firma Tesch had behoorden ook aanbiedingen voor het verwarmingssysteem en ventilatiesysteem van de gaskamers. Rudolf Höss maakte een opmerking dat Tesch en zijn compagnon Weinbacher wel heel goed moesten weten waarvoor de zyklonB gebruikt werd aangezien de hoeveelheid die ze moesten leveren aan Auschwitz genoeg was om miljoenen mensen om te brengen. Deze twee zakenmannen werden op grond hiervan dan ook ter dood veroordeeld.
Vergassing van 1 persoon is al moeilijk, waarom die moeite als er op vele efficientere wijze mensen doodgemaakt kunnen worden als dat het doel was....uitmoorden van een volk.....als dat het doel was, waarom zijn er dan documenten van Hitler gevonden die uitstel wilde van het Jodenprobleem tot na de oorlog? en bovendien krankzinnig dat het Jodenprobleem uitgelegd wordt als het uitmoorden van een volk, als werkloosheid een probleem is wil dat toch ook niet zeggen dat alle werklozen uitgemoord moeten worden
Er werd voortdurend gebrainstormd over 'efficiëntere manieren van uitroeien'. Zo werd in Rusland en de Oekraïne de zaak gedaan via het uitgraven van een enorm gat in de grond waar mensen laag op laag per honderden in moesten gaan staan en doodgeschoten werden. De gaskamers van Auschwitz waren juist een poging om het efficiënt en klinisch te doen, waar Rudolf Höss juist heel trots op was. Hij deed voortdurend zijn best om het systeem nog te verbeteren, oa door de mensen zo lang mogelijk onwetend te houden wat er ging gebeuren, het verzamelen van goudvullingen en haar van slachtoffers enz.
Wat betreft de uitstel zijn er wel degelijk uitspraken van Hitler. In wat bekend is als Hitlers tafelgesprekken merkte hij in de herfst van 1941 op: "Ik heb zoveel op mijn programma staan waar ik vandaag geen aandacht kan schenken. Maar dat betekent niet dat ik het vergeet! Ik schrijf die dingen op. En er komt een tijd dat het een dik boek is! Zelfs wat betreft de joden heb ik het nodig gevonden mijzelf in te houden. Het heeft geen zin om nutteloos extra problemen erbij te scheppen wanneer je er al door omringd wordt. Men moet slim zijn en de juiste tijd ervoor afwachten." Eén reden voor uitstel was dat de nazi's de joden beter eerst als slavenarbeiders konden gebruiken voordat ze zouden sterven; er was de eerste jaren geen haast. Een andere reden waarom hij zich in een vroegere periode inhield was dat hij Roosevelt buiten de oorlog wilde houden.
Weer iets anders wat bij hem meespeelde was (volgens het boek Adolf Hitler van John Toland) dat hij het uitmoorden op de meest menselijke manier wilde uitvoeren, aangezien hij katholiek was. [He had to be] "in line with his conviction that he was observing God's injunction to cleanse the world of vermin. Still a member in good standing of the Church of Rome despite destestation of its hierarchy ("I am now as before a catholic and will always remain so") he carried within him its teaching that the Jew was the killer of God. The extermination, therefore, could be done without a twinge of conscience since he was merely acting as the avenging hand of God - so long as it was done impersonally, without cruelty."