Vuurtje schreef:Ja, daar heb ik bezwaar tegen, want de weigerambtenaar doet niet aan homodiscriminatie.
Dus als een ambtenaar op grond van zijn/haar persoonlijke overtuiging zou weigeren om twee mensen te trouwen vanwege hun donkere huidskleur, is dat geen discriminatie?
Nee, want wat geweigerd wordt is de actie van het trouwen, niet dat ze getrouwd worden. Dat kan altijd nog door iemand anders gedaan worden.
Toch, Vuurtje?
Waarom het dan wel discriminatie is als het gaat om een gemengd huwelijk (o.a. huidskleur, geloof, nationaliteit) is nog niet uitgelegd...
"Isn't it enough to see that a garden is beautiful without having to believe that there are fairies at the bottom of it too?"
Vuurtje schreef:Ja, daar heb ik bezwaar tegen, want de weigerambtenaar doet niet aan homodiscriminatie.
Dus als een ambtenaar op grond van zijn/haar persoonlijke overtuiging zou weigeren om twee mensen te trouwen vanwege hun donkere huidskleur, is dat geen discriminatie?
Nee, want wat geweigerd wordt is de actie van het trouwen, niet dat ze getrouwd worden. Dat kan altijd nog door iemand anders gedaan worden.
Toch, Vuurtje?
Waarom het dan wel discriminatie is als het gaat om een gemengd huwelijk (o.a. huidskleur, geloof, nationaliteit) is nog niet uitgelegd...
Bij uitblijven van de reactie van Vuurtje, wil ik er even aan toevoegen dat iemand altijd nog kan trouwen met iemand van blanke afkomst. De keuze is dus niet aan de trouwambtenaar.
"You can think I'm wrong, but that's no reason to quit thinking." - House
Tiepvauden ondur voorbehauwt.
Indien het kabinet van VVD en PvdA werkelijkheid wordt, zal het fenomeen van de weigerambtenaar stilaan verdwijnen.
Mark Rutte, Diederik Samsom en de overige onderhandelaren hebben hierover een akkoord bereikt. Afgesproken is dat de huidige ambtenaren burgelijke stand die weigeren huwelijken tussen homo- en lesbienneparen te sluiten, hun werk mogen blijven doen. Alleen nieuw aan te stellen functionarissen worden verplicht iedereen in de echt te verbinden.
SVGK-voorzitter Henk Krol over het voornemen van PvdA en VVD: "Elke vergelijking gaat altijd wel ergens mank. Toch is die stijlfiguur soms handig om de kern van een kwestie aan te duiden. Stel je zet twee politici bij elkaar om de volgende vraag te beantwoorden: In een eenwordend Europa is het niet wenselijk dat in het ene land auto's rechts rijden en het andere links. Los dat op. Kom met een oplossing.
De politici gaan onderhandelen. Eigenlijk willen ze dat alle auto's voortaan aan dezelfde kant zouden rijden, dat is immers het meest verstandige. Maar het zijn Nederlandse politici en die polderen graag. Altijd in voor een compromis, zelfs als ze dat samen niet eens nodig hebben. Je moet immers ook rekening houden met een minderheid, in dit geval de Britten. Dus stellen ze voor dat alle auto's met het stuur links vooraan rechts moeten rijden. De minderheid met het stuur rechts mogen tot aan de vervanging nog links blijven rijden. Het probleem lost zich dan vanzelf op want voortaan mogen er alleen auto's met het stuur links worden verkocht.
Zo ongeveer is het akkoord tussen VVD en PvdA over de weigerambtenaar. Nieuwe ambtenaren moeten zich altijd aan de wet houden, bestaande weigerambtenaren mogen tot hun vervangen de wet aan hun laars lappen. Op den duur komt alles dan vanzelf goed.Wat ze niet zien is dat dit hoogst beledigend is. Krenkend en een slecht voorbeeld voor mensen die bepaalde groepen willen achterstellen. Daar zou een overheid nooit aan mee moeten werken.
Toch vinden VVD en PvdA dus dat bepaalde ambtenaren hun geloof voorlopig boven de wet mogen stellen. Ambtenaren die kennelijk menen dat zij een paar trouwen. Dat zeggen ze ook: "Ik ga vandaag twee paren trouwen". Onzin. Het paar belooft elkaar trouw, zij 'trouwen'. De ambtenaar heeft alleen tot taak toe te zien dat er aan alle wettelijke voorwaarden is voldaan. Die wettelijke voorwaarden hebben niets religieus, daarvoor kennen we naast het burgerlijk huwelijk ook nog een kerkelijk huwelijk. Die twee moeten we niet met elkaar verwarren. Dat gebeurt door Rutte en Samsom nu wel. Dat blijft zorgen voor botsingen."
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna
Dit akkoord is slappe hap van twee in mijn ogen ruggegraatloze politici. Rutte liet dit al eerder zien door een handje toe te steken aan de mensenrechtenschendende SGP. Nou doet de PvdA ook al mee aan deze schending van nota bene de grondwet.
Ik vraag me af of er nog wel niet-principeloze politici te vinden zijn, dan kunnen deze pluchewellustige blaaskaken opzouten.
Trouwens goed verwoord door de gk.