Waarom ex gelovigen niet meer geloven.

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
EJ_81
Geregelde verschijning
Contacteer:

Re: Waarom ex gelovigen niet meer geloven.

Bericht door EJ_81 »

Doppelgänger schreef:Dat iemand theologie gestudeerd heeft vind ik niet bepaald een vermeldenswaardige kwalificatie, aangezien theologie voorkomt uit de christelijke traditie en men een nogal gekleurd perspectief voorgeschoteld krijgt. Als men dat al niet heeft trouwens, want ik zou niet weten waarom iemand theologie zou verkiezen boven godsdienstwetenschappen, tenzij men graag bepaalde persoonlijke denkbeelden bevestigd ziet worden.
Theologie is vaak seculier; het is de kerkelijke opleiding na de theologieopleiding die echt als 'christelijk' beschouwd kan worden.

Veel theologiestudenten verliezen dan juist ook hun geloof. Veel vinden het ook weer terug; of gaan verder in een soort half liberale staat en doen net aan de buitenkant of ze het allemaal precies geloven, omdat ze er nu eenmaal hun boterham mee verdienen...
Ik heb liever vragen zonder antwoorden, dan antwoorden die niet bevraagd mogen worden.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

EJ_81 schreef:
Doppelgänger schreef:Dat iemand theologie gestudeerd heeft vind ik niet bepaald een vermeldenswaardige kwalificatie, aangezien theologie voorkomt uit de christelijke traditie en men een nogal gekleurd perspectief voorgeschoteld krijgt.
Theologie is vaak seculier; het is de kerkelijke opleiding na de theologieopleiding die echt als 'christelijk' beschouwd kan worden.

Veel theologiestudenten verliezen dan juist ook hun geloof.
EJ_81 heeft gelijk. Er is een groot verschil tussen theologie studeren aan de universiteit en theologie studeren aan een bijbelschool. Ook indien men toegeeft dat zelfs die wetenschappelijke theologie nooit helemaal gevrijwaard is van christelijke vooringenomenheid, is het in de praktijk toch vaak een opleiding gebleken die resulteert in min of meer afstand van het geloof nemen.
Hier is een inmiddels bekend geworden verslag dat het effect van theologie op wetenschappelijke basis studeren goed typeert:
http://www.liberales.be/essays/bodelier" onclick="window.open(this.href);return false;
Born OK the first time
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Rereformed schreef:Hier is een inmiddels bekend geworden verslag
Misschien zeg ik hier teveel. Het is in de eerste plaats een tekst geweest die tien jaar lang centraal heeft gestaan voor mij. Ik las het in 2004. Mijn eigen christelijke geloof stortte al in na 9/11, en de zinnen waarmee het artikel eindigt verwoordde exact wat ik ook had geconstateerd. "Soms kijk ik om in schaamte en verwondering. Was ik zo naïef? Heb ík dat allemaal gedaan en dat allemaal geloofd? Ben je eenmaal ontwaakt, dan kun je je niet meer voorstellen hoe het was toen je sliep. Wel dat de slaap van de rede monsters baart." Ik was op mezelf een tijdlang verbolgen dat ik jarenlang zo diep in slaap van de geest had verkeerd dat ik de catastrofale keerzijde van de religie niet onderkende, laat staan me er ooit druk om had gemaakt. Ik schreef er een heel boek over om het nu van de daken te schreeuwen. Maar in die tekst van Bodelier stond één zin tussen waar ik nog jarenlang moeite mee had: "De stap van gelovige naar atheïst, is alleen vergelijkbaar met ontwaken." Ik begreep dat het proces hier logischerwijs op aanstuurt, maar het voelde nog jarenlang onmogelijk om deze stap naar atheïsme te nemen. God hoorde als axioma bij mijn leven. Uiteindelijk resulteerde dit dagelijks met de kwestie van religie bezig te zijn in een moment waarop ik eenvoudig constateerde dat het begrip God voor mij geen inhoud meer had en dus volledig verdampt was. Ik moest toen vreselijk lachen om mijn godsgeloof, en dat betekende het einde ervan. Ik heb dat geloof in God dus nooit op hoeven geven, de uitspraak van Bodelier dat atheïsme is als ontwaken ervoer ik heel letterlijk. Daar doe je niets voor, daarover neem je geen beslissingen. Het gebeurt eenvoudig. Je wordt wakker en that's it, je bent dan wakker en kunt niet meer slapen.
Tegenwoordig voelt die religieuze denkwereld waar ik zo mee verstrengeld was zo vreemd aan alsof ik het leven van iemand anders beschouw. Ik kan me er niet of nauwelijks meer mee identificeren of het voor de geest halen, me inleven in de persoon die ik ooit was. Ik vind dat op zich één van de meest onbegrijpelijke zaken in het leven. Dat je naar je verleden kijkt en dan niet meer jezelf ziet. Ik heb zoiets zelfs dubbel meegemaakt. Ik heb de eerste 21 jaren van mijn leven in Nederland geleefd. Maar daarna 37 jaar in het buitenland doorgebracht, waarvan 34 in Finland. Ik kan mijzelf niet meer beschouwen als Nederlander. Wanneer ik er kom is het voor mij buitenland met de vreemde gewaarwording dat ik alles kan verstaan en zelfs begrijp waarom men op die manier praat en op die manier leeft, maar er is daarin niets wat me aantrekt of bindt, enkel zaken die me niet emotioneel raken en me na één of hooguit twee weken weer met verlangen naar huis laten gaan. Ik kan me er niet meer mee identificeren. Een mens maakt het ook soms mee met verliefdheden of relaties. Wanneer de relatie afbreekt en je wordt er twintig, dertig, veertig jaar later weer mee geconfronteerd dan kun je het je eenvoudig niet meer voorstellen dat jij ooit zulke buitengewoon opwindende gevoelens had voor de persoon die je nu geen enkele reaktie meer geeft.
De gedachte dat iemand metamorfosen doormaakt, dus volledig nieuwe identiteit opdoet, schijnt een centraal onderdeel te zijn van het moderne mensenleven, ook de snel voortschrijdende techniek doet je steeds in een nieuwe wereld leven. Op de één of andere manier kan de mens zich bijzonder goed aanpassen aan de nieuwe situatie, maar wanneer je er bewust in gaat wroeten en het probeert te begrijpen is het enkel raadselachtig en ontglipt het je wie je nu eigenlijk ten diepste bent. Ik heb die vraag zelfs helemaal opgegeven, en lach er altijd om, schrijf het af met de opmerking dat de vraag enkel opkomt bij iemand die zichzelf te serieus neemt. Alhoewel ik goed kan begrijpen dat het ontglippen van wie je ten diepste bent ook zeer verontrustend kan zijn, alsof er helemaal niet zoiets bestaat.
Born OK the first time
Octo
Forum fan

Bericht door Octo »

Wat een beroerde timing voor dit topic :( Precies op de dag dat ik met vakantie ging zo'n boeiend topic! Na 4 pagina's al op verschillende dingen willen reageren, om twee berichten later tot de conclusie te komen dat een ander al datgene zei wat ik wilde zeggen :) maar goed, ik heb nog 6 pagina's leesvoer voor straks, dus wellicht kan ik straks alsnog een duit in het zakje doen dat er niet al in zit :)
I don't know. That is my gospel. I preach the gospel of I don't know. (Bill Maher)
Octo
Forum fan

Bericht door Octo »

dikkemick schreef: Moet jij alleen het verschil nog even gaan uitleggen tussen bij-en echt(?) geloof.
In het kader van dit topic vind ik dit een mooie uitspraak. Als je het mij zou vragen zou ik zeggen dat er totaal geen verschil is in geloof of bijgeloof. Degene die gelooft dat onder een ladder doorlopen ongeluk brengt is daar volledig van overtuigd.

Die zal het ook nooit doen. Wat ik me daarbij wel eens afvraag: als iemand nou een ander onder een ladder door ziet lopen en er gebeurt totaal niets met diegene. Zou het geloof in het ongeluk dan nog bestaan, of zou de gelovige in deze na dit onomstotelijk bewijs niet meer in het ongeluk na het onder een ladder doorlopen geloven?

Ik denk dat beide varianten mogelijk zijn en dat sommigen nog steeds niet onder een ladder door durven te lopen.
I don't know. That is my gospel. I preach the gospel of I don't know. (Bill Maher)
Octo
Forum fan

Bericht door Octo »

EJ_81 schreef: Ik zou nog eerder willen stellen dat mensen juist gaan geloven vanwege emotionele redenen (die kerk is zo fijn, ik voel me zo alleen, etc) en juist niet gaan geloven vanwege rationele redenen.
Ik geloof ook best dat je je heel fijn kan voelen in een geloofsgemeenschap. Maar mijns inziens kan je dan ook bij de plaatselijke Rummikubvereniging gaan. Ook dan ben je niet meer alleen en dat kan ook een mooi gezelschap zijn.

Voor mij lijkt de meest voor de hand liggende reden om te gaan geloven angst te zijn. Angst voor het gruwelijke lot dat je deel zal zijn als je niet (op de juiste manier) gelooft.

Daarom vind ik de vraag waarom ex-gelovigen niet meer geloven ook enorm intrigerend. Mij lijkt het namelijk doodeng om als diepgelovige je geloof te verliezen.
EJ_81
Geregelde verschijning
Contacteer:

Bericht door EJ_81 »

Octo schreef:
EJ_81 schreef: Ik zou nog eerder willen stellen dat mensen juist gaan geloven vanwege emotionele redenen (die kerk is zo fijn, ik voel me zo alleen, etc) en juist niet gaan geloven vanwege rationele redenen.
Voor mij lijkt de meest voor de hand liggende reden om te gaan geloven angst te zijn. Angst voor het gruwelijke lot dat je deel zal zijn als je niet (op de juiste manier) gelooft.
Dat is voor mij nooit (echt) een reden geweest. Je ziet dat veel bij streng gereformeerden maar voor de rest eigenlijk bijna niet. Over de hel wordt nauwelijks gesproken in de meeste kerken.

De redenen zitten meer in:
- Je ouders geloofden, vrienden, dus je gaat vanzelf mee
- Het geeft een compleet wereldbeeld
- Het geeft een eeuwigheidswaarde aan je leven
- Het heeft mooie rituelen
- Je hebt je vrienden / sociale contacten daar
- Je vind de zin van je leven in je geloof, in God.
Daarom vind ik de vraag waarom ex-gelovigen niet meer geloven ook enorm intrigerend. Mij lijkt het namelijk doodeng om als diepgelovige je geloof te verliezen.
Dat is het ook. Niet (in mijn geval) zozeer vanwege het oordeel, maar omdat de hele grond onder je bestaan; je diepste overtuigingen helemaal onderuit geschoffeld worden. Datgene waar je tot op het bot van overtuigd was, blijkt niet waar. #-o
Ik heb liever vragen zonder antwoorden, dan antwoorden die niet bevraagd mogen worden.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

EJ_81 schreef:Dat is voor mij nooit (echt) een reden geweest. Je ziet dat veel bij streng gereformeerden maar voor de rest eigenlijk bijna niet. Over de hel wordt nauwelijks gesproken in de meeste kerken.
Dat is ook mijn ervaring. Ik ervoer de deconversie zoals Dan Barker zijn verhaal altijd uitlegt (luister vanaf minuut 40 tot ongeveer minuut 50), een geleidelijk wijder worden van je horizon, totdat je overstelpt wordt door een kakofonie van zienswijzen, waarvan je moet toegeven dat velen net zo serieus moeten worden genomen als je eigen overtuiging, waardoor je gaat relativeren, en je eigen zienswijzen steeds minder aanspraak kunnen maken op geldigheid en je in een zee van verwarring leeft. Religie heb ik ook altijd beschouwd als zoeken naar de hoogste invulling van je leven, het najagen van de hoogste menselijke idealen. De schok die ik ervoer via 9/11 dat religie duidelijk de oorzaak voor het tegendeel kan zijn deed me realiseren dat je die twee dingen moet scheiden van elkaar en was in feite zo groot dat ik er niet meer bij wilde horen.
EJ_81 schreef:De redenen zitten meer in:
- Je vindt de zin van je leven in je geloof, in God.
Mooi rijtje van zaken die allemaal min of meer meespelen. Met rituelen had ik echter altijd meer moeite dan dat het me aansprak, maar indien je het aanvult met de hele historie aan religieuze kunst dan herken ik wel dat dat me ook zeer aansprak. Zo heb ik niets met katholicisme, maar een requiem van Mozart of een mis van Palestrina of Josquin de Pres of zelfs een lied als Abide with me spreken me tot op het diepst aan, ook wanneer ik ze weer voor de zoveelste maal beluister.
Ik herinner me dat ik in de vierde klas van de lagere school zat en vreselijk moest huilen toen ik het lied O haupt voll Blut und Wunden hoorde. Het was voor mij een bijzondere ervaring aangezien ik nog nooit ervaren had dat muziek zoiets opwekt. Tot het wijder worden van de horizon behoorde voor mij ook later te weten komen dat de melodie van dit lied niet door Bach gemaakt was en niets met religie te maken heeft, maar dat het oorspronkelijk de pijn van zinnelijke liefde bezong, Mein G’müt ist mir verwirret, gecomponeerd door Hans Leo Haßler (1564–1612), en uitgegeven in een bundel Lusthof ( 8*) ) van nieuwe duitse liedjes. Hetzelfde geldt vaak voor de melodieën in oude missen.
Kunst, net als moraal, is ook franje dat bovenop religie is geplakt en je moet leren te scheiden van elkaar. Muziek kun je voor ieder karretje spannen en juist dat laat je inzien dat het geen argument voor je geloof kan zijn.
EJ_81 schreef:
Dat is het ook. Niet (in mijn geval) zozeer vanwege het oordeel, maar omdat de hele grond onder je bestaan; je diepste overtuigingen helemaal onderuit geschoffeld worden. Datgene waar je tot op het bot van overtuigd was, blijkt niet waar. #-o
Inderdaad. Ik denk dat daarom veel mensen die laatste stap min of meer onbewust uitstellen totdat je het punt bereikt hebt dat je geestelijk sterk genoeg bent om dat aan te kunnen. Zoiets kan jarenlang sudderen, alsof je weet dat het daar uiteindelijk op uitloopt, maar dat nooit openlijk voor jezelf uitspreekt. Zo verging het mij.
Born OK the first time
writer
Bevlogen

Bericht door writer »

EJ_81 schreef: De redenen zitten meer in:
- Je vind de zin van je leven in je geloof, in God.
Ik zou hier nog aan toe willen toevoegen dat geloof bij een aantal vragen voor berusting zorgde.
Alles wat wij nu van wereldse zaken niet begrepen zouden we ooit een keer begrijpen.
Na de dood zouden mijn ogen geopend worden. Waarschijnlijk heb ik mij al die tijd onbewust ingebeeld dat de hele wereldgeschiedenis dan aan mij bekend gemaakt zou worden, ook alles over het heelal, (geen) leven op andere planeten.
En ook met muziek, in de beleving van een gelovige zal in het hiernamaals alles volmaakt zijn, de mooiste en moeilijkste stukken zou ik dan kunnen spelen.
(Ook al werd er met de hel gedreigd, stiekum hoopte je toch dat je daar nooit zou komen, je was niet bij toeval in een christelijk gezin geboren dat naar de enige juiste kerk ging)
Het voelt nu soms aan alsof je leven nog niet af is als je tijd om zal zijn, het volmaakte heb je niet bereikt.
En zo gaf geloof mij vrij lang een gevoel van rust, met de kennis van nu niet meer voor te stellen!!!
NB: Doe wel en zie niet om.
Plaats reactie