Na zwarte piet, paas-en kerstfeest

Opvallende zaken, schokkende gebeurtenissen, bizarre verhalen enz. Valt je iets op in de media zet deze artikelen dan hier!!

Moderator: Moderators

Jan van Lennip
Diehard

Re: Na zwarte piet, paas-en kerstfeest

Bericht door Jan van Lennip »

dikkemick schreef:Tja, Puur rationeel gezien...Maar je ziet wat het losmaakt bij alle emotionele mensen. Is er iets voor te zeggen bepaalde tradities in ere te houden, zonder ze het predicaat 'heilig' te geven? Met 'heilig' heb ik nl. ook moeite.
En is er iets voor te zeggen alle overleden kerst-konijnen privé te herdenken zonder straks het kerstdiner aan te willen vallen? Zou de mens niet gewoon behoefte hebben aan tradities? En lopen de tradities qua bevolkingsgroepen niet teveel uiteen?
Kijk, het zou mooi zijn als IEDEREEN zich rationeel zou opstellen. Maar we hebben te maken met de mens.
Sommige tradities bestaan voort puur uit rationele overweging. We noemen dit Social Conformity. Zo zou het best kunnen dat wij onze christelijke feestdagen in ere houden puur omdat we bang zijn dat de hele wereld instort als we dat niet doen.

De beste manier om kritiek te voorkomen is door je mond te houden. Aristoteles
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Nou, de hele wereld zal niet instorten, maar we raken wel onze gewoontes kwijt en die willlen we niet alllemaal tegelijk opgeven, dan raken we losgeslagen. Zo houden we vast aan zeven dagen in de week en twaalf maanden in het jaar, en zouden we hoogstens Piksteren willen ruilen voor bevrijdingsdag. Enige nadeel: Wat voor dag bedoelen ze in dit liedje?

Ik wens u alle goeds
Storm
Bevlogen

Bericht door Storm »

@Peter,

Dat zingen we dan vol met weemoedige gedachten wanneer we in het verzorgingshuis wonen. Oh nee, daar hoef jij niet heen, jij hebt veel achterkleinkinderen. :wink:
The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Jan van Lennip schreef:
dikkemick schreef:Tja, Puur rationeel gezien...Maar je ziet wat het losmaakt bij alle emotionele mensen. Is er iets voor te zeggen bepaalde tradities in ere te houden, zonder ze het predicaat 'heilig' te geven? Met 'heilig' heb ik nl. ook moeite.
En is er iets voor te zeggen alle overleden kerst-konijnen privé te herdenken zonder straks het kerstdiner aan te willen vallen? Zou de mens niet gewoon behoefte hebben aan tradities? En lopen de tradities qua bevolkingsgroepen niet teveel uiteen?
Kijk, het zou mooi zijn als IEDEREEN zich rationeel zou opstellen. Maar we hebben te maken met de mens.
Sommige tradities bestaan voort puur uit rationele overweging. We noemen dit Social Conformity. Zo zou het best kunnen dat wij onze christelijke feestdagen in ere houden puur omdat we bang zijn dat de hele wereld instort als we dat niet doen.
Bizar filmpje! Maar....zo'n patroon lijkt dan ook wel weer gemakkelijk te doorbreken. Kwestie van de meerderheid. En ja, dan heb ik je in het traditioneel christelijk Nederland een probleem.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Petra
Banned

Bericht door Petra »

Ik heb het gevoel dat er vaak vergeten wordt op welk een verschrikkelijke manier het christendom zich verspreid heeft en al helemaal binnen Europa waar onze voorouders hun heidense tradities eerden.
Dat we nou niet bepaald vrijwillig bekeerd zijn.
Mochten de islamieten het voor elkaar krijgen om dat te evenaren dan kan het zomaar gebeuren dat mijn achter achter achter... kleinkinderen zich weer druk gaan maken over hun prachtige moslim tradities die niet verloren mogen gaan. :roll:

Maar er gloort hoop... er zijn mensen die het begrepen hebben, mijn gevoel zeg dat deze groep groeit.
Ik zeg; get on board. 'T is een fijn treintje.

https://www.youtube.com/watch?v=GC0y6ihRFWM" onclick="window.open(this.href);return false;
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned
Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine »

Eclect schreef: Mochten de islamieten het voor elkaar krijgen om dat te evenaren dan kan het zomaar gebeuren dat mijn achter achter achter... kleinkinderen zich weer druk gaan maken over hun prachtige moslim tradities die niet verloren mogen gaan. :roll:
Nu hebben ze het al geëvenaard of zelfs overtroffen. Eens was het Midden-Oosten en Noord Afrika christelijk en het Nabije Oosten vooral hindoe. En zie daar maar eens ramadan en offerfeest af te schaffen.
Despite the high cost of living.....
it remains popular.
Petra
Banned

Bericht door Petra »

Vilaine schreef:
Eclect schreef: Mochten de islamieten het voor elkaar krijgen om dat te evenaren dan kan het zomaar gebeuren dat mijn achter achter achter... kleinkinderen zich weer druk gaan maken over hun prachtige moslim tradities die niet verloren mogen gaan. :roll:
Nu hebben ze het al geëvenaard of zelfs overtroffen. Eens was het Midden-Oosten en Noord Afrika christelijk en het Nabije Oosten vooral hindoe. En zie daar maar eens ramadan en offerfeest af te schaffen.
Eens, Vilaine, waren we allemaal mensen.
En ik vraag me wanhopig af waar we het mens zijn verloren hebben en of we het ooit weer terug zullen vinden.

https://www.youtube.com/watch?v=qT4ndqEnwto" onclick="window.open(this.href);return false;

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
Jan van Lennip
Diehard

Bericht door Jan van Lennip »

dikkemick schreef:Bizar filmpje! Maar....zo'n patroon lijkt dan ook wel weer gemakkelijk te doorbreken. Kwestie van de meerderheid.
Daar gaat het nu juist om in het filmpje. Youtube staat er trouwens vol mee. Maar wat zou jij doen. Als er een alarm klinkt en iedereen gaat opeens plat op zijn buik liggen, zou jij dan als enige blijven staan? :?
En ja, dan heb ik je in het traditioneel christelijk Nederland een probleem.
Je ziet toch steeds meer dat de commercie er anders mee om gaat. De jumbosupermarkten blijven gewoon open op eerste kerstdag. En als er één schaap over de dam is volgen er meer. Steeds vaker horen we geluiden omtrent het anders indelen van de feestdagen. Laatst met Bevrijdingsdag en Koningsdag begint men toch te twijfelen of we wel goed bezig zijn. Ik doel op het moeten werken op deze feestdagen, terwijl we vrij zijn op hemelvaart. Who needs hemelvaart anyway. De struisvogel begint zijn hoofd uit het zand te trekken. Je kan het arme beestje ook niet constant voor de gek houden.
De beste manier om kritiek te voorkomen is door je mond te houden. Aristoteles
FransP
Forum fan

Bericht door FransP »

Waarom zouden de winkels niet op eerste kerstdag open kunnen zijn ?
Tijdens mijn bezoek in Amerika eind 1999 ( eeuwwisseling) verbaasde ik mij erover dat de winkels daar slechts een halve dag dicht waren. En tweede kerstdag kende men daar niet eens. ( tenminste de mensen waar ik was.) dat was Upstate NewYork.
Mooie rondrit gemaakt langs de Fingerlakes.
Religie is al een blinde man,
die in een donkere kamer,
op zoek gaat naar een zwarte kat,
die er niet is,
maar hem toch vind.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Het zal inderdaad een langzaam proces zijn. We zijn met zo ontzettend veel verschillende schapen. Er moeten er veel meer over die dam gaan, wil de rest mogelijk volgen. En wat betreft winkels die dicht zijn. Van mij mogen we best 1 rustdag in de week handhaven. Hebben we nog 6 dagen over om te stressen, succes te maken en in de file te staan.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Gershom
Diehard

Bericht door Gershom »

Eclect schreef
Eens, Vilaine, waren we allemaal mensen.
En ik vraag me wanhopig af waar we het mens zijn verloren hebben en of we het ooit weer terug zullen vinden.
Bovenstaande frase roep bij mij veel vragen op. Wat bedoel je hiermee te zeggen? Want ik heb het idee dat wij nog steeds mensen zijn. Ik weet niet hoe wij er 100.000 jaar geleden aan toe waren, maar ik vermoed dat wij in die tijd meer gewonnen hebben dan wij zijn verloren.
Petra
Banned

Bericht door Petra »

dikkemick schreef:Het zal inderdaad een langzaam proces zijn. We zijn met zo ontzettend veel verschillende schapen. Er moeten er veel meer over die dam gaan, wil de rest mogelijk volgen. En wat betreft winkels die dicht zijn. Van mij mogen we best 1 rustdag in de week handhaven. Hebben we nog 6 dagen over om te stressen, succes te maken en in de file te staan.
We zijn geen schapen we zijn mensen. :)
Mensen die keuzes kunnen maken.
Bijvoorbeeld de keuze om al je heilige huisjes in de lucht te gooien en maar gewoon naar die overkant te springen, omdat je daar wil staan.
Blijk je je nog gewoon op dezelfde plek te bevinden. Maar dan in opperste verwondering en met grote :?:
Er is geen dam, er zijn muurtjes.
Beveiligingsmechanismen die mensen om zichzelf heen bouwen. Heilige huisjes waarbinnen het veilig voelt. We vormen groepen om die muren te verstevigen en uit te breiden.
En dat alles, alleen maar, om ons eigen muurtje te beschermen.
Misschien is dat wel de keuze, om niet meer bang te willen zijn.

dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

@Eclect
Heb je het filmpje goed bekeken? We zijn minder vrij dan we denken...
Einstein/Mick
Petra
Banned

Bericht door Petra »

dikkemick schreef:@Eclect
Heb je het filmpje goed bekeken? We zijn minder vrij dan we denken...
@dikkemick,

Ja, geinig filmpje.
Het sluit mooi aan bij wat ik denk.
Als je die sprong gemaakt hebt ga je het zien. Sociaal conformeren is ook een muurtje, een groepsmuurtje.
Vastklampen aan rituelen. Vastklampen aan hoe het hoort.
Als je het ziet komt de verwondering. En dan komen de vragen.
:?: Wat kun je allemaal loslaten?
Waarom doen we wat we doen? Waarom doe ik wat ik doe? Moet ik meedoen? Wil ik meedoen? etc.

Op een gegeven moment laat je los, die takken waar je je aan vastklampte, en dan ga je de vragen stellen.
Net als jij; ipv vast te houden aan bepaalde tradities, stel je de vragen. Je hebt die tak al een beetje los gelaten. Je vraagt je af hoe belangrijk het eigenlijk voor je is. En hoe het eruitziet als je dat loslaat.
Misschien heb ik het mis hoor, het is maar wat ik denk. :wink:

dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

En de cirkel is rond!

"Moeder eist 10.000 euro (lekker realistisch!) om klassenfoto tijdens offerfeest"
Zij eist en 10.000 euro en excuses van de Maria Montessorischool in Den Haag omdat de klassenfoto (5 jarigen) tijdens het jaarlijkse offerfeest werd gemaakt en kindlief in de moskee zat!
Volgens de advokaat van deze dame is dit een vorm van discriminatie. De foto werd wel vroeg in de ochtend gepland en de fotograaf was niet in de gelegenheid op andere data. Echter, mevrouw zat met haar kinderen in de moskee en de kindjes waren vrij van school en lopen nu dus een trauma op omdat ze niet op de foto staan.

Waar gaat dit heen? (Bericht in AD van 17 mei)
Einstein/Mick
Plaats reactie