Rereformed schreef: ↑24 mar 2023 12:41
Amerauder schreef: ↑24 mar 2023 12:22
Rereformed schreef:
Wat is deze manier van denken? Welke keuze moet ik maken?
De manier van denken waarin de AI beter in staat is beslissingen te nemen dan mensen.
De keuze of je meegaat in die manier van denken of niet.
Geen wonder dat ik het niet kon vatten. Die keuze is al lang geleden gemaakt. Het is bij wijze van spreken het eerste waar de mens aan denkt wanneer hij geconfronteerd wordt met AI. Anders gezegd, voor mij is het geen vraag. Aan AI geeft de mens een plaats zolang de mens er maar over kan heersen.
https://en.wikipedia.org/wiki/HAL_9000
Ja, dat herken ik wel, maar dergelijke gedachten zijn dus steeds moeilijker vol te houden.
De systemen die ons leven zijn komen te overheersen, we hebben er geen idee van wat of wie die eigenlijk aansturen. Informatie die we daarover verkrijgen is afkomstig uit diezelfde systemen. Neem bijvoorbeeld de toeslagenaffaire. Wie of wat heeft dat 'gedaan'?
HAL 9000 had in ieder geval nog een
manual override, zoals je voorheen ook nog de batterij uit je mobieltje kon halen. Dat is niet meer.
De situatie laat zich vergelijken met een rechtszaal waarin een hacker veroordeeld moet worden, terwijl noch de rechter noch de advocaten ook maar enige kennis van computers hebben, en dus ook niet in staat zijn te begrijpen wat hij eigenlijk heeft gedaan, laat staan hoe dat zich verhoudt tot wat erover in de wet staat. Technologie verschijnt aan ons nu, zoals de sciencefiction schrijvers ook hebben weten te voorspellen, als magie.
axxyanus schreef: ↑24 mar 2023 17:04
Amerauder schreef: ↑24 mar 2023 11:11
axxyanus schreef: ↑23 mar 2023 09:19
Als jij wil oproepen tot een meer bewust omgaan met normen en waarden, dan ben ik daar helemaal voor maar benoemt die zaken dan onder een nauwkeurig woord en gebruik niet zoiets algemeens als "subjectiviteit"
Ik gebruik ook een nauwkeuriger woord, en dat is: menselijk oordeel.
Binnen de besproken context, zijn alle oordelen, menselijke oordelen.
De besproken context ja.
Binnen de besproken context staat het menselijk oordeel in contrast met het schikken naar systemen, zoals in het naadloos volgen van protocollen, Cito-toets resultaten en algoritmes die werving en selectie op zich nemen.
Het lijkt nog steeds alsof je wat in deze voorbeelden plaatsvindt niet helemaal tot je door laat dringen, alsof je denkt dat de systemen alleen maar ‘advies geven’ of iets dergelijks. Die tijd komt ten einde. Deze systemen zijn steeds minder instrument, de mens die ze bedient steeds meer.
De toeslagenaffaire is een nog krachtiger voorbeeld van waar dit alles toe kan leiden, en hoe dit in zijn werk gaat. Ministers treden voor de vorm maar af, want ze zijn in een vage juridisch-formele zin “verantwoordelijk” voor wat er gebeurt, maar hebben daar ondertussen geen flauw benul van.
Oordelen, en schikken-naar. Let op het verschil waarop ik je heb gewezen tussen er van uit gaan dat het een reeds uitgemaakte zaak is wie een kwakzalver is en wie niet, en daar een oordeel over vellen. Het voor een uitgemaakte zaak houden is nalaten te oordelen. Het is gehoorzaamheid, of, in verlichtingsterminologie: zelfverkozen onmondigheid.
Peter van Velzen schreef: ↑25 mar 2023 02:14
Amerauder schreef: ↑24 mar 2023 11:11
Wie nou eigenlijk de kwakzalver is en wie niet, dat is altijd en per definitie een debat op het scherpst van de schede, en het moment dat het voor een uitgemaakte zaak wordt verklaard is het moment waarop de kwakzalvers zegevieren.
Juist die bepaling – kwakzalver of niet, is het menselijk oordeel dat hier ter sprake staat.
Kwakzalverij is het tegendeel van "evidence-based" medicine. Dat valt gemakkelijk te bepalen. Alleen wie per definitie niet "gelooft" in zo objectief mogelijke waarnemingen, vindt dat een probleem. En die heeft dus ook een probleem.
Ja, leuk, dat is inderdaad wat we kinderen voorhouden, maar als dat werkelijk de maatstaf zou zijn dan zou veruit het grootste deel van de geneeskunde onder de kwakzalverij vallen, en dat lijkt me toch niet wat je bedoelt. Slechts een minimum is "evidence based". Tussen de 10 en 18 procent, is wat
een vluchtig zoekresultaat suggereert (zij het dat de kwalificatie “high-quality” wordt toegevoegd), dus het zou me niets verbazen als het in werkelijkheid nog lager ligt. Koester je daar nou toch alsjeblieft geen illusies over.
VseslavBotkin schreef: ↑25 mar 2023 03:06
Kate Sinha schreef:
Het mooiste moment in de westerse filosofie is dan ook het moment waarop de Verlichting zichzelf vanuit dit integriteitsprobleem liet opeten, door Friedrich Nietzsche.
Inderdaad, het eet zichzelf op, of: het bezwijkt onder het gewicht van haar eigen waarden.
En niet alleen de Verlichting maar het gehele 'post-platonische project'. Het is
de waarheidsliefde zelf die hier de doodsteek geeft.
Peter van Velzen schreef: ↑25 mar 2023 02:43
Amerauder schreef: ↑24 mar 2023 12:22
Rereformed schreef: ↑24 mar 2023 12:10
Wat is
deze manier van denken? Welke keuze moet ik maken?
De manier van denken waarin de AI beter in staat is beslissingen te nemen dan mensen.
De keuze of je meegaat in die manier van denken of niet.
De mogelijkheid jezelf die vraag te stellen is misschien wel wat vrijdenken zonder Kerk kan betekenen.
Corrigeer me als ik me vergis;
Je denkt blijkbaar dat er twee keuzes mogelijk zijn:
1. AI is beter in staat beslissingen te nemen dan mensen
2. AI is niet beter in staat beslissingen te nemen dan mensen.
Als 1 waar is, dan moet Rereformed helemaal niet kiezen, maar kan dat beter aan AI over laten.
Als 2 waar is, dan moet hij Waarschijnlijk zelf kiezen.
Aangezien je stelt dat hij moet kiezen, ga je er bij voorbaat al van uit dat 2 waar is.
Vrijdenken betekent niet dat je de logica ontkent. De vrijdenker verwerpt het Dogma, en maakt niet bij voorbaat al een keuze. Ongeacht of er een kerk (gemeenschap) is, die hem er toen wil verleiden.
Ik ga daar niet bij voorbaat van uit, het is een standpunt dat ter discussie staat.
Je moet daarbij wel goed on de gaten houden wat onder kiezen valt en wat niet.
Een som uitrekenen – en in het verlengde daarvan, alle strikte logica – daar komt geen keuze in de volste zin van het woord bij kijken. Zoals axxyanus ook opmerkt:
axxyanus schreef: ↑25 mar 2023 10:26
Ik wil jou wel eens zien kiezen wat de uitkomst van een berekening is.
En dat is exact waarom we niet teveel van de wiskunde mogen verwachten, het punt waarop zelfs de grote Plato zich veroorloofde een vergissing te maken. Bij rekenen komt in principe geen keuze kijken, het is enkel het slaafs volgen van regels, en daar is de AI dus ook beter in.
Is er een werkelijke keuze te maken, een oordeel te vellen, dan is de AI daar niet geschikt voor. Strikt genomen kan er dus ook geen sprake zijn van 'het oordeel aan de AI overlaten'. Er is slechts sprake van stoppen met oordelen. Zelfverkozen onmondigheid. “Het zal wel.”
axxyanus schreef: ↑25 mar 2023 10:26
VseslavBotkin schreef: ↑25 mar 2023 03:06
Je "verwerpt niet het dogma", je onderwerpt je aan je eigen dogma, namelijk de instrumentele rede.
De instrumentele reden is geen dogma. Het is een hulpmiddel. Net zoals rekenregels een hulpmiddel zijn.
Dat behoort het te zijn ja, of dat zou het moeten zijn. De voorbeelden echter schetsen een ander beeld.