Moeten we religies bestrijden?

Forum met topics over agnosticisme, atheïsme, humanisme, vrijdenken en andere aanverwante onderwerpen.

Moderator: Moderators

Georgie
Ervaren pen

Re: Moeten we religies bestrijden?

Bericht door Georgie »

VseslavBotkin schreef: 27 apr 2024 01:54 Je kunt ook genocide plegen in naam van de wetenschap.
Klopt niet. Je schrijft zelf: 'Rationaliteit (ik lees hier 'wetenschap') an sich is, vrij letterlijk, waardeloos'
Wetenschap kan wel de middelen verschaffen om tot grootschalige vernietiging van groepen mensen te komen.
Het ontwikkelen van vernietigingskampen met gaskamers door de nazi's is daar een voorbeeld van. Net als bijvoorbeeld de atoombom op Hiroshima en Nagasaki of modernere nucleaire lange-afstandsraketsystemen. Dat gebeurt allemaal heel rationeel en met gebruikmaking van de wetenschap, maar niet in naam van de wetenschap.

En antisemitisme heeft wel degelijk een religieuze basis: de diepgewortelde haat van "het christendom" tegenover "het jodendom".
Die kan in één kort zinnetje samengevat worden: "De joden hebben ónze Christus vermoord!" Hitler en zijn nazi's waren christenen, zo niet belijdend, dan toch wel cultureel.
Dit staat los van hun racisme dat stelt alleen "Boreale" blanke, liefst grote, blonde, blauwogige "Ariërs" echte mensen, z.g.n. "Uebermenschen" zijn en de rest van de wereldbevolking "Untermenschen", die naar eigen goeddunken overheerst, gebruikt of vermoord konden worden.

VseslavBotkin schreef: 27 apr 2024 01:54 … Misschien is dat dan wel het echte gevaar: niet dogmatische autoriteit die subcultureel wordt toegekend aan heilige boeken maar het veel hegemonischere idee van "feiteninstituten" die een wereldbeeld voorschrijven, zoals tijdens die koortsachtige maatschappelijke sfeer gedurende de coronacrisis naar voren kwam.
Die "feiteninstituten" zoals VseslavBotkin ze noemt zijn misschien óók gevaarlijk, maar lang niet zo erg. Het zijn geen ideologieën waar mensen hun leven naar inrichten zoals de verschillende religieuze stromingen.
Zij (die "feiteninstituten" dus) exploiteren de gevoelens van onvrede en ongerustheid in de onderbuik van hun "gelovigen" en zijn veel kleinschaliger en kortstondiger en minder consistent.

(En vallen eigenlijk buiten dit draadje)
Ik denk (vrij) dus ik ben (vrij)
(vrij) naar René Descartes
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

heeck schreef: 27 apr 2024 15:52 Tiberius,

Zie traditionele chinese geneeskunde bij medisch centrum Groningen
https://hwato-acupunctuur.nl/contact/

Triadegebouw Ingang 25
Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG)
En er staat me ook nog een zeer alternatieve opleiding bij op de Uithof-Utrecht.

Probleem is dat als ik wel herinner, de universiteit niet over terrein en gebouwen(verhuur) gaat.

Roeland
Dit dient dus te verdwijnen.
Geen kwakzalverij die zich probeert als wetenschap voor te doen moet geduld worden.
Maar helaas! :(
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Mullog
Bevlogen

Bericht door Mullog »

heeck schreef: 27 apr 2024 14:56 Tiberius,

Opdoeken van een leerstoel doet niet voldoende.
Zie het 2024-cursusprogramma van:

https://www.parapsy.nl/#3_1

Roeland
Tsjee, € 195 per cursist om het grootste deel van de dag in stilte te zitten of in stilte te wandelen. Waarom heb ik nooit aan dat verdienmodel gedacht????
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
Georgie
Ervaren pen

Bericht door Georgie »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 27 apr 2024 12:20
dikkemick schreef: 27 apr 2024 09:21 Absoluut! WL Craig zou wat mij betreft bestreden mogen worden (verbaal uiteraard). Werkelijk handelen in woord en daad naar stupide oude (of nieuwe) teksten is....stupide.
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 27 apr 2024 12:20 Er zijn (vooral in de VS) een aantal universiteiten die dit soort malloten aan de lopende band gener(sic)en.
Ze doen dat via de pseudowetenschappen als theologie en filosofie.
Wordt dat niet aangepakt dan blijft het dweilen met de kraan open.
Helemaal mee eens!
VseslavBotkin
Diehard

Bericht door VseslavBotkin »

Georgie schreef: 27 apr 2024 16:02
VseslavBotkin schreef: 27 apr 2024 01:54 Je kunt ook genocide plegen in naam van de wetenschap.
Klopt niet. Je schrijft zelf: 'Rationaliteit (ik lees hier 'wetenschap') an sich is, vrij letterlijk, waardeloos'
Wetenschap kan wel de middelen verschaffen om tot grootschalige vernietiging van groepen mensen te komen.
Het ontwikkelen van vernietigingskampen met gaskamers door de nazi's is daar een voorbeeld van. Net als bijvoorbeeld de atoombom op Hiroshima en Nagasaki of modernere nucleaire lange-afstandsraketsystemen. Dat gebeurt allemaal heel rationeel en met gebruikmaking van de wetenschap, maar niet in naam van de wetenschap.
De nazi's zagen de inferioriteit van joodse mensen als een wetenschappelijk feit, dat is toch iets anders dan de atoombommen op Hiroshima en Nagasaki, of ieder ander voorbeeld van instrumentele rationaliteit. Als ik met de psychologie in de hand beweer dat homoseksuelen ziek in hun hoofd zijn en ik daarom gerechtvaardigd ben om bepaalde sociale maatregelen te nemen dan is er wel meer aan de hand dan slechts een doel-middel relatie. Dan dient (wetenschappelijke) kennis als een soort technocratische rechtvaardiging.

En antisemitisme heeft wel degelijk een religieuze basis: de diepgewortelde haat van "het christendom" tegenover "het jodendom".
Die kan in één kort zinnetje samengevat worden: "De joden hebben ónze Christus vermoord!" Hitler en zijn nazi's waren christenen, zo niet belijdend, dan toch wel cultureel.
Hier ben ik het mee eens; wetenschap (of wat daarvoor door moet gaan) is dus nogal eens verweven met sociale opvattingen van haar tijd. Neem weer het voorbeeld van homoseksualiteit tot de DSM-III, het idee van de oerknal (zeer controversieel in haar tijd omdat het werd gezien als een knieval naar Christelijke creatietheologie), of de sfeer van censuur en excommunie die tegenwoordig rond onderzoek naar (de)-transgenderisme hangt.
VseslavBotkin schreef: 27 apr 2024 01:54 … Misschien is dat dan wel het echte gevaar: niet dogmatische autoriteit die subcultureel wordt toegekend aan heilige boeken maar het veel hegemonischere idee van "feiteninstituten" die een wereldbeeld voorschrijven, zoals tijdens die koortsachtige maatschappelijke sfeer gedurende de coronacrisis naar voren kwam.
Die "feiteninstituten" zoals VseslavBotkin ze noemt zijn misschien óók gevaarlijk, maar lang niet zo erg. Het zijn geen ideologieën waar mensen hun leven naar inrichten zoals de verschillende religieuze stromingen.
Volgens mij loopt dat allemaal niet zo'n vaart. Wat is er nog over van religie in Nederland behalve de Bible belt? Ik kom uit het katholieke Zuid-Limburg, waar geloven betekent dat je met Kerstmis ff naar de mis gaat en je kinderen als ze klein zijn laat dopen omdat oma dat fijn vindt. Ik zie veel meer dreiging vanuit dat top-down gegooi met allerlei cijfertjes en feitjes van De Experts [TM], waarbij je de verdenking van wappieschap op je afroept als je je mond erover opentrekt.
Zij (die "feiteninstituten" dus) exploiteren de gevoelens van onvrede en ongerustheid in de onderbuik van hun "gelovigen" en zijn veel kleinschaliger en kortstondiger en minder consistent.
'Kleinschaliger'? Het is de 'bread and butter' van het laatmoderne, neoliberale bestel waar we ons in bevinden, zou ik zeggen.
"Any proposition passing the lips of a priest is necessarily totally false, excepting only insidiouses whose message is momentarily misunderstood. It is impossible to deny him without discovering some buried fragment or reality." (Nick Land)

https://fanged-nominals.blogspot.com/
Georgie
Ervaren pen

Bericht door Georgie »

VseslavBotkin schreef: 27 apr 2024 18:45.
De nazi's zagen de inferioriteit van joodse mensen als een wetenschappelijk feit, dat is toch iets anders dan de atoombommen op Hiroshima en Nagasaki, of ieder ander voorbeeld van instrumentele rationaliteit. Als ik met de psychologie in de hand beweer dat homoseksuelen ziek in hun hoofd zijn en ik daarom gerechtvaardigd ben om bepaalde sociale maatregelen te nemen dan is er wel meer aan de hand dan slechts een doel-middel relatie. Dan dient (wetenschappelijke) kennis als een soort technocratische rechtvaardiging.
Nog steeds: De nazi's, de atoombommenbouwers en ook jij met je psychologie in de hand gebruiken de inzichten die de wetenschap verschaft. Zij doen dat niet in naam van de wetenschap.
Gelovigen bedrijven hun goede en hun kwade daden wel in naam van hun geloof. M.a.w. uit gehoorzaamheid aan de "god" van hun geloofsrichting zoals dat door hun voorgangers is uitgelegd.
Hier ben ik het mee eens; wetenschap (of wat daarvoor door moet gaan) is dus nogal eens verweven met sociale opvattingen van haar tijd.
Fijn dat je het met me eens bent, maar je conclusie deel ik niet.
Wetenschap is niet verweven met de sociale opvattingen van haar tijd. Wetenschap is waardenvrij.
Het is “De Kerk” )”Moskee”, “sSoel”, “Tempel” die een moreel waardeoordeel hengt aan de voortschrijdende inzichten die de zoektocht van de wetenschap verschaft (En altijd een negatief oordeel, vasthoudend aan de inzichten van de antieke schrijvers en exegeten van hun heilige boeken)
Dit is nou juist een van mijn grote bezwaren tegen religie. Een van de redenen waarom ik religie uit het denken van de mensen zou willen bannen.

Volgens mij loopt dat allemaal niet zo'n vaart. Wat is er nog over van religie in Nederland behalve de Bible belt?
Nog veel te veel. “De Kerk” doet via haar dochterondernemeingen CDA, CU en SGP haar uiterste best om verdergaande secularisatie van de Nederlandse wetgeving te belemmeren of terug te draaien.
De religieuze gehoorzaamheidsmoraal werkt op de achtergrond, maar soms ook zeer openlijk op het gebied van homofobie, misogynie, islamofobie en allerlei andere maatschappelijke ontwikkelingen en voortschrijdende morele inzichten als een loodzware sleeprem. Dit speelt in het hele land (en ver daarbuiten, waar de situatie bovendien vaak veel ernstiger is)
'Kleinschaliger'? Het is de 'bread and butter' van het laatmoderne, neoliberale bestel waar we ons in bevinden, zou ik zeggen.
Ik vrees dat wij hier over verschillende dingen praten. Ik begreep uit jouw tekst dat het om complottheorieën ging en daar reageerde ik op. Nu blijkt het over de politieke situatie van ons land te gaan. Dit raakt mij te ver buiten het huidige topic
Georgie
Ervaren pen

Bericht door Georgie »

gerard_m schreef: 27 apr 2024 12:36 Het gaat hier naar mijn idee niet om uitzonderingen. De voorbeelden laten zien dat religie op zich niet de essentie is wat we moeten bestrijden.

Een gedachtegoed dat mensen aanspoort tot blind volgen en schadelijke wanen verspreidt, is wat bestreden zou moeten worden.
Zulk gedachtegoed kan religieus zijn, maar evengoed niet-religieus.

Ik zie geen enkele reden om strijd te voeren tegen onschuldige vormen van religie waarin mensen op zoek zijn naar zingeving.
Omgekeerd gaan er in deze tijd zeer schadelijke niet-religieuze waanideeen rond die krachtig bestreden zouden moeten worden.
Ben ik helemaal met je eens, maar dit topic gaat nou eenmaal over de vraag of religie(s) bestreden moet(en) worden. Daar wil ik me toe beperken.

Alleen dit: Er bestaan geen onschuldige vormen van religie.
VseslavBotkin
Diehard

Bericht door VseslavBotkin »

Georgie schreef: 28 apr 2024 00:34
Nog steeds: De nazi's, de atoombommenbouwers en ook jij met je psychologie in de hand gebruiken de inzichten die de wetenschap verschaft. Zij doen dat niet in naam van de wetenschap.
Gelovigen bedrijven hun goede en hun kwade daden wel in naam van hun geloof. M.a.w. uit gehoorzaamheid aan de "god" van hun geloofsrichting zoals dat door hun voorgangers is uitgelegd.
Als ik zeg, "het is wetenschappelijk aangetoond dat joden inferieur zijn, dus ik ga een genocide plegen", wat is dan nog het onderscheid tussen die twee? Als iemand me aanspreekt op mijn gedrag zeg ik, "ja, maar ik volg alleen maar de wetenschap!". In dit voorbeeld had ik natuurlijk niet per se een genocide hoeven te plegen, maar ik principe heb ik nu een verantwoording om joden als tweederangsburgers te behandelen, want ik handel in naam van de (waarheid van) de wetenschap, ik gehoorzaam de wetenschap (een beetje zoals mensen in god geloven?). Als genoeg mensen in die waarheid geloven kijkt niemand daar vreemd van op. Zo kregen homoseksuelen vroeger nog wel eens shocktherapie - misschien was daarmee wel de ziekte te genezen. Trouwens wel leuk om in meer algemene zin te kijken naar wat psychologen zo'n pakweg vijftig jaar geleden nog dachten, schreven en deden: de gemiddelde dystopische roman is er niets bij.

De maatregelen tegen de consumptie van tabak in Nederland worden de afgelopen jaren steeds verder opgeschroefd. Waarom? Omdat het wetenschappelijk bewezen is dat roken ongelooflijk slecht voor je gezondheid is (en omdat er veel staatsgeld inzit, natuurlijk). Hoe trek jij hier de lijn tussen "handelen in naam van" en "inzichten gebruiken"? Het inzicht is niet moreel neutraal; roken is letterlijk levensgevaarlijk. Net zoals joden en homo's ooit levens- en maatschappelijk gevaarlijk werden geacht. Waarbij mag worden opgemerkt dat beide voorbeelden ten diepste verweven zijn met wat de kerk decennia lang heeft geleerd en zonder welke deze "kennis" helemaal niet mogelijk was geweest.
Fijn dat je het met me eens bent, maar je conclusie deel ik niet.
Wetenschap is niet verweven met de sociale opvattingen van haar tijd. Wetenschap is waardenvrij.
Dit is wat christenen ook zeggen over de kerk. "Niet contextualiseren!", want dat voelt als een aanval op de zuiverheid van het instituut. Niet dat ik wetenschap gelijk wil stellen aan het christendom natuurlijk. Maar de pretentie dat hier toch echt geen andere belangen spelen behalve de neutrale zoektocht naar waarheid is voor mij zoiets als Sinterklaas: een fijne gedachte, maar als volwassene hoor je daar wat mij betreft toch een beetje doorheen te kunnen prikken. Het is in onze tijd heel gewoon om religie op een anthropologische of psychologische manier te bekijken: het ontstaat in een bepaalde context, er is maatschappelijke status, geld en macht in het spel, het trekt mensen aan met bepaalde verlangens. Hetzelfde kun je gewoon doen met wetenschap. De voorbeelden die ik al aangehaald heb blijken daarvan (ik veronderstel niet dat je de conclusies over joden en andere 'rassenwetenschap' als waardenvrij ziet?), maar ook tegenwoordig, met de academische wereld die volzit van professionele belangen en subsidies, met wetenschappers die voor bedrijven werken en letterlijk betaald worden voor hun "waarheden", wederom de coronacrisis, etc. Latour schreef een bekend boek over de antropologische aspecten van wetenschap, over hoe betrouwbaarheid wordt gecreëerd door retorische strategieën, over de sociale en maatschappelijke aspecten die vormend zijn voor de inzichten die ze produceert ('Science in Action'), een boek dat een aantal wetenschappers nogal boos heeft gemaakt, omdat ze plotseling een spiegel voorkregen: dat ideaal van de onafhankelijke onderzoeker met een nobel verlangen naar waarheid (is dat dan geen idee dat uit de religies afkomstig is?) pakt in de praktijk toch heel anders uit.

In meer algemene zin komt er overigens extreem veel geloof bij wetenschap kijken in de moderne wereld. Iemand met autoriteit roept iets, dus is het waar. Hoe wil je dat controleren, jij hebt daar toch geen verstand van? Functioneel is dit gewoon hetzelfde als de priester die uit de bijbel voorleest en interpreteert omdat de leken dat niet kunnen.
Het is “De Kerk” )”Moskee”, “sSoel”, “Tempel” die een moreel waardeoordeel hengt aan de voortschrijdende inzichten die de zoektocht van de wetenschap verschaft (En altijd een negatief oordeel, vasthoudend aan de inzichten van de antieke schrijvers en exegeten van hun heilige boeken)
Dit is nou juist een van mijn grote bezwaren tegen religie. Een van de redenen waarom ik religie uit het denken van de mensen zou willen bannen.
De relatie tussen wetenschap en religie is wel iets complexer dan dat, maar ik ben het in de kern wel eens met je kritiek. Juist daarom vind ik het belangrijk om die "religieuze" tendensen die over de wetenschap heersen, en die op dit forum vaak hoogtij vieren, heel erg kritisch te benaderen.
"Any proposition passing the lips of a priest is necessarily totally false, excepting only insidiouses whose message is momentarily misunderstood. It is impossible to deny him without discovering some buried fragment or reality." (Nick Land)

https://fanged-nominals.blogspot.com/
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

VsevlavBotkin

Ik denk dat wetenschap, wetenschap genoemd mag worden als het aan de voorwaarden van een goede wetenschappelijke theorie voldoet.
En dat is niet als een wetenschapper wat roept dat een volgzame believer er direct achteraan moet huppelen. En dat is dus ook niet de slager die zijn eigen vlees keurt.

Wanneer komt wetenschap in de (school) boeken terecht? Als er wereldwijde consensus is over de inhoud. Dus ook niet als Nazi-Duitsland in de schoolboeken laat zetten dat joden een inferieur volk zijn.
Enige "nadeel" (?) van wetenschap is dat het later weer gecorrigeerd kan worden omdat er nieuwe inzichten/bewijzen/argumenten zijn.
Dan zal de 'gelovige' in die wetenschap zeggen: "Ik zat fout en stel mijn visie bij".
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

“VseslavBotkin” schreef: . . .
. . .
Juist daarom vind ik het belangrijk om die "religieuze" tendensen die over de wetenschap heersen, en die op dit forum vaak hoogtij vieren, heel erg kritisch te benaderen.
Werk die venijnige uitspraak maar eens netjes uit.

De voorbeelden moeten letterlijk aanhaalbaar zijn, wat het uiwerken van deze uitspraak tot plicht verheft.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

dikkemick schreef: 28 apr 2024 09:03 Ik denk dat wetenschap, wetenschap genoemd mag worden als het aan de voorwaarden van een goede wetenschappelijke theorie voldoet.
En dat is niet als een wetenschapper wat roept dat een volgzame believer er direct achteraan moet huppelen. En dat is dus ook niet de slager die zijn eigen vlees keurt.
Het verschil wordt ook wel zo neer gezet:

1. Wetenschappers.
"Dit zijn de feiten, hoe bouwen we daar een goede theorie over op?"

2. Gelovigen , theologen , filosofen.
"Dit is ons geloof/overtuiging hoe interpreteren we de feiten daar passend in?"

Het is duidelijk dat 1.) en 2.) niet kunnen samengaan.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

heeck schreef: 28 apr 2024 10:28
“VseslavBotkin” schreef: . . .
. . .
Juist daarom vind ik het belangrijk om die "religieuze" tendensen die over de wetenschap heersen, en die op dit forum vaak hoogtij vieren, heel erg kritisch te benaderen.
Werk die venijnige uitspraak maar eens netjes uit.

De voorbeelden moeten letterlijk aanhaalbaar zijn, wat het uiwerken van deze uitspraak tot plicht verheft.

Roeland
Ik doe in dit topic niet meer mee aan [discussiëren over] het bestrijden van waanideeën, maar lees uiteraard wel heel geïnteresseerd mee! Luisteren blijkt weer opnieuw veel leerzamer dan van alles uitkramen, want als ik al iets uitkraam wat iets toevoegd aan de discussie is het altijd toch weer iets wat ik al 'wist' [dacht te weten!], terwijl als ik vooral luister
er zo af en toe echt interessantigheidjes binnen komen.

Dat geschreven hebbende:
  • zou ten aanzien van bovenstaand onderwerp een nieuw topic gestart kunnen worden?
Ik bedoel dus over
  • 'religieuze' tendensen die in zijn algemeenheid bekeken over de wetenschap heersen.
Dat zulks ook op dit forum vaak hoogtij viert maakt mijns inziens de discussie extra interessant, zeker als zulks met aantoonbare voorbeelden gepaard gaat.

Liefst met een ter zake doende OP natuurlijk. Ik zou zulks zeer op prijs stellen,
want voor mij [en anderen?] sowieso heel leerzaam lijkt me. Ik biedt mezelf daarbij graag aan als secondant ten behoeve van het speuren/opzoeken naar voorbeelden die de stelling
  • " 'religieuze' tendensen die in zijn algemeenheid bekeken
    over de wetenschap heersen [en ook op dit forum vaak hoogtij vieren]"
ondersteunen, al zal ik daarbij wel de nodige sturing nodig hebben naar wat ik zoal 'concreet' moet zoeken, daar ik als niet wetenschappelijk geschoolde al vlug zulke als wetenschap vermomde 'religieuze' tendensen niet als zodanig herken en
als leek dan dus maar aanneem dat het wetenschap betreft.
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
. . . . . . . . . . . . We will dance again!
De meeste mensen 'weten' dat God bestaat: God bestaat niet!
.Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

HierEnNu

religieuze' tendensen die in zijn algemeenheid bekeken over de wetenschap heersen.

Kun je aan deze leek eens goed en duidelijk uitleggen wat je hier nu eigenlijk mee bedoeld en vraagt? Ik kan de zinsopbouw niet helemaal volgen (en dat ligt ongetwijfeld aan mij)
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

dikkemick schreef: 28 apr 2024 12:38 HierEnNu

religieuze' tendensen die in zijn algemeenheid bekeken over de wetenschap heersen.

Kun je aan deze leek eens goed en duidelijk uitleggen wat je hier nu eigenlijk mee bedoeld en vraagt? Ik kan de zinsopbouw niet helemaal volgen (en dat ligt ongetwijfeld aan mij)
Nogmaals!
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
. . . . . . . . . . . . We will dance again!
De meeste mensen 'weten' dat God bestaat: God bestaat niet!
.Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

HierEnNu schreef: 28 apr 2024 13:16
dikkemick schreef: 28 apr 2024 12:38 HierEnNu

Nogmaals!
Nee, dit is geen kwestie van onzorgvuldig lezen, meer een kwestie van begrijpend lezen.
Ik begrijp je vraagstelling niet goed (en dat ligt aan mij)
Einstein/Mick
Plaats reactie