Ruby schreef: En zoals Devious altijd opmerkt: er staan meer niet goede dingen in dan wel.
Wel, ik denk dat je overal wel iets goeds uit kunt halen, en dat hoeven dan niet persé filosofische of religieuze geschriften te zijn. Als je er open voor staat kun je het ook uit de playboy halen (dit is geen sarcasme, ik meen dit serieus.)
Het feit dat ik de Bijbel wel heb gelezen en de rest nog niet.
Dan zou ik je graag iets aanbevelen. Je zou bijvoorbeeld eens iets van Epicurus (341-271vc) kunnen gaan lezen. Op de site hebben we alvast wat citaten van epicurus
http://www.freethinker.nl/epicurus.htm als voorproefje. (Brief van het geluk. Epicurus. ISBN 90 6554 292 2 Historische uitgeverij.)
Maar om te zien dat je zonder enige vorm van spiritualiteit gelukkig en zinvol kunt leven, zou je eens iets van Dan Barker kunnen gaan lezen (Losing faith in Faith. From preacher to atheïst). Een korte biografie van Barker vind je hier
http://www.freethinker.nl/ouweneel-1.htm .
Andere interessante denkers; Thomas Paine, Robert Ingersoll, David Hume, Voltaire, Bertrand Russell, Ruth Hurmence Green, Albert Einstein etc.. Je zult waarschijnlijk ontdekken dat deze mensen meer hebben betekent voor de mensheid dan heiligen, profeten en goden. Tijdens de heerschappij van de goden stond de wereld duizenden jaren stil, er was vrijwel geen vooruitgang. Slavernij, uithuwelijking, kindermishandeling, vervolging van andersdenkenden, het tierde welig. Afschaffing van deze slechte praktijken is de vrucht van het vrije denken.
En als je toch iets wilt lezen wat iets 'spiritueel'achtiger is, dan zou je eens iets kunnen lezen van Krishnamurti (zijn latere werk, nadat hij bij de theosofen weg was).
En ik ben nu eenmaal RK opgevoed dus zodoende is het begin daar. En blijkbaar heb ik dat nog niet helemaal voor mijzelf afgesloten. Een aantal keer is het mij al over komen dat ik denk: Ik ga toch voor "het geloof" (lees: een kerk of richting), maar dan verdiep ik er mij weer in en denk ik: "Oh nee.... toch maar niet." Net als dit onderwerp: vrouwen en de Bijbel. Ik heb nog geen voorbeelden gevonden en dat terwijl ik toch iets heb van: Maar het staat toch wel ergens? (Dat er op een "goede" manier met vrouwen wordt omgegaan? Maar dat is toch blijkbaar heel summier).
Dat is inderdaad heel summier. Ik kan zo 50 vrouwonvriendelijke teksten opnoemen, maar ik zou zo uit mijn hoofd geen vriendelijke tekst weten.
Zo zal ik mij moeten berusten dat ik gewoon verdomd weinig weet van God.
Ik denk dat je zelfs niets weet van God (even hypothetiserend dat Zij bestaat)
Wellicht dat ik eens een nieuwe benaming aan mezelf moet geven. Niet christen, maar gewoon gelovig?
Dat zou ik zowieso doen als ik jou was, want jij komt op mij zeker niet over als een christen, maar wel als een soort gelovige.
En nog even voor de duidelijkheid: de wijsheden die ik in de loop van mijn leven heb, haal ik uiteraard niet alleen uit de Bijbel. Andere religies en ook niet religies hebben ook veel wijsheden. Maar van de andere religies weet ik gewoon nog te weinig.
Ik denk dat je er nodig aan toe bent om eens iets anders dan de Bijbel te lezen.
Vriendelijke groet...