Syrie

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Moet er ingegrepen worden?

Uiteraard laat die raketten maar vliegen
1
2%
Een politieke oplossing heeft de voorkeur
13
31%
Daar zijn ze eigenlijk al te laat mee
6
14%
Na de leugens rond de Irak oorlog worden we weer besodemieterd
6
14%
Fosfor in Israël en iedereen riep op tot kalmte; gelijke monniken gelijke kappen
1
2%
Ga vooral zo door en de Koude Oorlog is terug
1
2%
Moslim extremisten spinnen hier garen bij
14
33%

Totaal aantal stemmen: 42

PietV.
Erelid

Re: Syrie

Bericht door PietV. »

gerard_m schreef:
In Syrie waren al meer dan 100.000 slachtoffers gevallen voor deze gifgasaanval. Er is nog geen bewijs voor wie de dader is. Dit hebben we al eens meegemaakt met Irak, en we kennen de afloop. Van ingrijpen komt nog veel meer narigheid.
Een eerder rapport. Rebellen gebruiken Sarin volgens de VN. Waar bleef het antwoord.

http://www.nrc.nl/nieuws/2013/05/06/vn- ... he-wapens/" onclick="window.open(this.href);return false;
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

Uit het keuzemenu:
Is er voor de vorming van deze mening wel de moeite genomen om de gifgasdoden en ongeneeslijk invalide geraakte gifgasgewonden te tellen die op het conto van Irak staan?
Iran–Iraq War[edit source]

See also: Iraqi chemical warfare

Victims of Halabja poison gas attack in 1988.

Iranian soldiers had to use full PPE on the front lines of the Iran-Iraq War
The Iran–Iraq War began in 1980 when Iraq attacked Iran. Early in the conflict, Iraq began to employ mustard gas and tabun delivered by bombs dropped from airplanes; approximately 5% of all Iranian casualties are directly attributable to the use of these agents.[citation needed]

Chemical weapons employed by Saddam Hussein killed and injured numerous Iranians, and possibly Iraqis. According to Iraqi documents, assistance in developing chemical weapons was obtained from firms in many countries, including the United States, West Germany, the Netherlands, the United Kingdom, and France.[53]

About 100,000 Iranian soldiers were victims of Iraq's chemical attacks. Many were hit by mustard gas. The official estimate does not include the civilian population contaminated in bordering towns or the children and relatives of veterans, many of whom have developed blood, lung and skin complications, according to the Organization for Veterans. Nerve gas agents killed about 20,000 Iranian soldiers immediately, according to official reports. Of the 80,000 survivors, some 5,000 seek medical treatment regularly and about 1,000 are still hospitalized with severe, chronic conditions.[54][55][56]

Main article: Halabja poison gas attack

Shortly before war ended in 1988, the Iraqi Kurdish village of Halabja was exposed to multiple chemical agents, killing about 5,000 of the town's 50,000 residents.[57]
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
Cactus
Bevlogen

Bericht door Cactus »

Cluny schreef:
Cactus schreef:Zolang er geen overtuigend bewijs is dat Assad strijdgassen gebruikte ..............
Waarom zou Cactus het woord strijdgassen gebruiken i.p.v. gifgassen?
Cactus heeft 21 maanden gediend bij de KM en daar werd dit woord gebruikt tijdens de ABCD cursus die wij toen hadden. De meeste gassen kunnen worden aangetekend als een gifgas. Strijdgassen zijn gassen die tijdens een oorlog kunnen worden gebruikt. De meeste grote landen bezitten die strijdgassen. Ook de landmacht gebruikte het woord strijdgassen.

http://www.dbnl.org/tekst/_han002hand01 ... 1_0010.php

Mag ik Cluny vragen wat er verkeerd is aan dat woord strijdgas dat ik gebruikte ?
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Cluny schreef:Uit het keuzemenu:
Is er voor de vorming van deze mening wel de moeite genomen om de gifgasdoden en ongeneeslijk invalide geraakte gifgasgewonden te tellen die op het conto van Irak staan?
Het is natuurlijk een keuzemenu. Mijn insteek om deze erbij te zetten was de bombarie die Powell indertijd maakte. Er waren massavernietigingswapens aanwezig en Irak had banden met Al Qaida. Dit bleek later niet aan de orde. Met dit in mijn achterhoofd heb ik deze keuze er tussen gezet. Inlichtingendiensten zijn niet altijd even betrouwbaar. Ze kunnen bewust iets opkloppen. Het hele verhaal is trouwens ook in Nederland in een parlementaire enquête naar voren gebracht. Velen zijn er met open ogen ingetrapt. Mensen die dit gevoel weer beginnen te krijgen die kunnen dus deze mogelijkheid aanvinken. Hiernaast is het handig in een enquête dat er wat te kiezen valt. Anders wordt het multiple choice waarbij ik in elke zin één woord verander.
lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! »

Ik heb geen keus kunnen maken! Een land dat zo middeleeuws geregeerd wordt, waar mensen die de ene tekst uit de Koran zo uitleggen, en anderen iets anders en daardoor omgebracht worden? Komop zeg, zo'n land verdient onze aandacht niet eens! Lekker zelf de problemen oplossen! Hoe 1870 wil je het hebben? En denkt iemand nou echt dat je in een regio waar het al duizenden jaren een soort van oorlog is, met een van deze bovenstaande keuzes een oplossing voorhanden is? Een hek er omheen, en iedereen die het wil zien 10 euro intree laten betalen! Hebben ze toch nog enige inkomsten! Been there, seen it, done that!
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

Lost and not found yet schreef:Een land dat zo middeleeuws geregeerd wordt, waar mensen die de ene tekst uit de Koran zo uitleggen, en anderen iets anders en daardoor omgebracht worden?
Cluny schreef:
gerard_m schreef:
Syrie was een van de zeldzame seculiere landen in het midden oosten. Qua mensenrechten deden de buren het een stuk slechter.
Is dat zo?
Met de vriend Google en Syria in combinatie met trefwoorden zoals torture, amnesty, oppression e.d. krijg ik een heel ander beeld.
Bij mijn zoeken heb ik nog een willekeurig jaartal gebruikt omdat de burgeroorlogjaren natuurlijk niet mee tellen.
Ik ben in de gelukkige omstandigheid geweest om in dit (voorheen) prachtige land rond te reizen en er is meer dan wat vriend Google erover meldt. Syrië was een van de weinige landen in de regio waar minderheden redelijk vrij konden leven. Waar zelfs atheïsten een redelijk normaal bestaan konden leiden. Waar gewone gezinnen wandelden in parken, kinderen op de foto wilden als ze je zagen, oudere mannen een praatje maakten bij een kopje muntthee. Er werden grappen gemaakt over de baardmannen en zelfs voorzichtig over de portretten van Assad op elke straathoek.

De media hebben Assad als bloeddorstige schurk neergezet, en ja het was een dictator en Syrië was geen mooie westerse democratie. Maar welk land in die regio is dat wel? Verbolgen zijn over Assads wreedheid en bij zijn nog wredere buren je olie inkopen. Ook als je er anders over denkt, zou het westen eens van haar fouten moeten leren. Iran, Irak, Afghanistan, Libië,... blijf er weg met je bommen.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
lost and not found yet!
Bevlogen

Ik ben er zelf ook meerdere malen geweest! 2 jaar geleden nog! Maar ik had het in mijn post dus ook over de huidige situatie! Laat daar geen misverstand over bestaan! Ik kan er echt met mijn verstand niet bij, hoe een land zo diep kan "vallen"!
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

lost and not found yet! schreef:Ik ben er zelf ook meerdere malen geweest! 2 jaar geleden nog! Maar ik had het in mijn post dus ook over de huidige situatie! Laat daar geen misverstand over bestaan! Ik kan er echt met mijn verstand niet bij, hoe een land zo diep kan "vallen"!
in essentie toch niet zo moeilijk?
volk wil andere leider, leider wil zijn macht niet afstaan en als hij daarvoor zijn hele bevolking moet afslachten zal hij het niet laten.

gelukkig is hij seculier en dan mag het blijkbaar
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

Als het zo heerlijk simpel was, zouden de revoluties in Oost Europa op soortgelijke drama's zijn uitgelopen.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

gerard_m schreef:Als het zo heerlijk simpel was, zouden de revoluties in Oost Europa op soortgelijke drama's zijn uitgelopen.
Ooit al vd Praagse lente en de Hongaarse opstand gehoord? Toen wou Moskou haar macht niet afstaan, itt Gorbatschov in 90.
Cactus
Bevlogen

Bericht door Cactus »

lost and not found yet! schreef:Ik ben er zelf ook meerdere malen geweest! 2 jaar geleden nog! Maar ik had het in mijn post dus ook over de huidige situatie! Laat daar geen misverstand over bestaan! Ik kan er echt met mijn verstand niet bij, hoe een land zo diep kan "vallen"!
Door die sneeuwbal van de Arabische Lente wilden bepaalde Islamitische groeperingen dit ook in Syrië proberen. Echter, Assad moet met strakke hand de vrede in zijn land bewaren, precies zoals Saddam Hussein dat in Irak deed en vroeger de Shah van Perzië in het huidige Iran. Doen die leiders dit niet dan vliegen de Soenieten en Shiiten elkaar voortdurend in de haren. Zie wat er nu in Irak gebeurt. :evil: In Egypte werden idd vrije verkiezingen gehouden met als gevolg daar daar die Moslimbroederschap aan het bewind kwam. En toen ? ............ Zoiets staat Syrië ook te wachten. Ik ken Syrië niet goed maar wat ik ervan gehoord heb en gelezen heb worden christenen en atheïsten ook gewoon geaccepteerd door het bewind van Assad. Ook lopen de vrouwen daar niet verplicht met hoofdbedekking maar zelfs westers gekleed op straat. Ik vraag mij af of dit in de toekomst met radicale Islamieten aan het bewind ook nog zo is. Naar mijn mening zijn die Arabische landen gewoon niet geschikt voor democratie zoals wij dat kennen omdat de religie daar regeert. Gelukkig hebben wij die tijd achter ons gelaten.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Dat snap ik. Voorheen was het hier inderdaad goed toeven. Een lidmaatschap van de Baath partij was vaak wel nodig om voor bepaalde privileges in aanmerking te komen. En Assad openlijk beledigen dat kon je beter niet in de media doen. Vrouwen liepen ongesluierd rond en er was geen islamitische druk. De Joodse en christelijke gemeenschap konden zich vrij bewegen. Als Assad omvalt. Worden de Alawieten gehalveerd. De sharia ligt op de loer en verder zal iedereen die bepaalde vrijheden kent en hier goed van kan genieten vertrekken. Weer een kalifaat erbij. En over een paar jaar zit er weer een dictator dit keer met een baard.
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

Ooit al vd Praagse lente en de Hongaarse opstand gehoord? Toen wou Moskou haar macht niet afstaan, itt Gorbatschov in 90.
De leiders eind jaren '80 waren echt niet blij met de volksopstanden, inclusief Gorbatschov. Maar de leider kozen niet voor het scenario met vele duizenden doden en de opstandelingen kozen niet voor de wapens. Ze gingen voor democratie en vrijheid, niet voor religie en sharia.
Jinny

Bericht door Jinny »

gerard_m schreef:
De leiders eind jaren '80 waren echt niet blij met de volksopstanden, inclusief Gorbatschov. Maar de leider kozen niet voor het scenario met vele duizenden doden en de opstandelingen kozen niet voor de wapens. Ze gingen voor democratie en vrijheid, niet voor religie en sharia.
Nee dus..... :(
lost and not found yet!
Bevlogen

Dank voor jullie meningen! Ik blijf erbij dat het westen zelf genoeg problemen heeft om zich uberhaupt met een kwestie als deze te moeten bemoeien! En zolang je je niet met problemen bemoeid! Lossen ze zich meestal vanzelf op! En als niet, dan is het maar zo! Ik, voor mezelf, voel me absoluut niet verantwoordelijk, of dat ik me zou inzetten, over wat er daar gebeurd! En nee......ik zeg geen sorry! Randdebielen tolereren jullie toch ook niet in je nabije samenleving?
We will dance again!
Plaats reactie