Van goede vrijdag naar Paasochtend

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Vilaine
Bevlogen

Re: Van goede vrijdag naar Paasochtend

Bericht door Vilaine »

Ik heb ook nooit begrepen, hoe iemand (iets?) zijn (haar?) eigen zoon kan zijn en zichzelf afvragen, waarom hij zichzelf verlaten heeft. Waarom zijn eigen wil geschiedde en niet die van hemzelf.
Door lijden volmaakt geworden, dus God was niet volmaakt voor hij geleden heeft. Moest zichzelf leren blindelings te vertrouwen en het verdienen Koning en Hogepriester van de wereld te worden.

Nou ja, kunnen we ons afvragen of Hij het verdient heeft of niet.
Despite the high cost of living.....
it remains popular.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Vilaine schreef:Moest zichzelf leren blindelings te vertrouwen...
Alleen het lachen schijnt hij nooit geleerd te hebben. Maar ja, hij was dan ook mens met een hoofdletter.
Born OK the first time
Willempie
Bevlogen

Bericht door Willempie »

Rereformed schreef:
Alleen het lachen schijnt hij nooit geleerd te hebben. Maar ja, hij was dan ook mens met een hoofdletter.
Waar leid jij uit af dat hij niet gelachen heeft?
Hallo meneer God, met Anna.
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

Willempie schreef:
Rereformed schreef:
Waar leid jij uit af dat hij niet gelachen heeft?
Waaruit leid jij af dat hij dat wel deed?
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
writer
Bevlogen

Bericht door writer »

Willempie schreef: Volgens het "sprookje" begreep Jezus het ook niet. Hij schreeuwde: "Mijn vader, waarom hebt U mij verlaten?" Dit brak zijn hart. Zelfs Hij moest blijkbaar leren om de Vader blindelings te vertrouwen, zelfs als alles duister is. Daarom staat er ook dat Jezus door lijden volmaakt is geworden en alle rechten heeft verdiend om de ware Koning en Hogepriester van deze wereld te zijn.
Dat is dan jouw interpretatie, de Heidelbergse catechismus leert dat Jezus twee naturen had, een menselijke en een goddelijke.
Met deze vondst konden ze alles verklaren.
Als Jezus pijn lijdt of iets niet begrijpt is dat zijn menselijke natuur.
Dat hij het lijden doorzet, wonderen kon doen en zelfs uit de dood kon opstaan was vanwege zijn goddelijke natuur.
Door de aanwezigheid van deze twee naturen er bij het kerkvolk in te stampen voorkwam men lastige vragen.
NB: Doe wel en zie niet om.
Willempie
Bevlogen

Bericht door Willempie »

writer schreef: Dat is dan jouw interpretatie, de Heidelbergse catechismus leert dat Jezus twee naturen had, een menselijke en een goddelijke.
Dat hij het lijden doorzet, wonderen kon doen en zelfs uit de dood kon opstaan was vanwege zijn goddelijke natuur.
Door de aanwezigheid van deze twee naturen er bij het kerkvolk in te stampen voorkwam men lastige vragen.
Ja, dat kan allemaal waar zijn maar dat zegt niets over de waarheid van het gebeuren zelf.
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

Willempie schreef:
writer schreef: Dat is dan jouw interpretatie, de Heidelbergse catechismus leert dat Jezus twee naturen had, een menselijke en een goddelijke.
Ja, dat kan allemaal waar zijn maar dat zegt niets over de waarheid van het gebeuren zelf.
Klopt, het zegt iets over de problemen die er zijn met de jezusfiguur.
Als het inderdaad waarheid zou zijn is het aannemelijk dat dit soort problemen zich niet voordoen.
Het is dus zeer aannemelijk dat "het gebeuren" niet op waarheid is gebaseerd.
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Willempie schreef:
Erik schreef: Het zal je vader maar zijn.
Wat een ploert!

Gelukkig is het een sprookje.
Volgens het "sprookje" begreep Jezus het ook niet. Hij schreeuwde: "Mijn vader, waarom hebt U mij verlaten?" Dit brak zijn hart. Zelfs Hij moest blijkbaar leren om de Vader blindelings te vertrouwen, zelfs als alles duister is. Daarom staat er ook dat Jezus door lijden volmaakt is geworden en alle rechten heeft verdiend om de ware Koning en Hogepriester van deze wereld te zijn.
Je bent er weer omgetuind. Dat waren de aanvangswoorden van psalm 22. Of hij is psalmenzingend gestorven, of de evangelist heeft het hele kruizingsverhaal bedacht aan de hand van die psalm. (Het is vrijwel zeker het laatste). Jet moet ook - net als een echte atheist - de HELE bijbel lezen en de diverse delen met elkaar vergelijken, anders kom je daar niet achter. . .
Ik wens u alle goeds
Willempie
Bevlogen

Bericht door Willempie »

Peter van Velzen schreef:Jet moet ook - net als een echte atheist - de HELE bijbel lezen en de diverse delen met elkaar vergelijken, anders kom je daar niet achter. . .
Ik lees de hele bijbel, Peter. Dagelijks een hoofdstuk uit het OT en één uit het NT. Vandaag las ik de getuigenis van Johannes over de opstanding. Weer toeval? Voorheen las ik tien hoofdstukken per dag maar naarmate ik meer begin te begrijpen lees ik intensiever en dus minder veel.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Willempie schreef:
Peter van Velzen schreef:Jet moet ook - net als een echte atheist - de HELE bijbel lezen en de diverse delen met elkaar vergelijken, anders kom je daar niet achter. . .
Ik lees de hele bijbel, Peter. Dagelijks een hoofdstuk uit het OT en één uit het NT. Vandaag las ik de getuigenis van Johannes over de opstanding. Weer toeval? Voorheen las ik tien hoofdstukken per dag maar naarmate ik meer begin te begrijpen lees ik intensiever en dus minder veel.
De getuigenis van Johannes? was die er bij dan?
Maar lees gerust verder, ik begrijp dat je nog een stukje te gaan hebt en er iets van begint te begrijpen.
Komt misschien nog wel goed met jou. . .
Ik wens u alle goeds
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Willempie schreef:
Dan weet je vast nog wel een paar leuke tegenstellingen voor ons topic. Als ik wat lees ontdek ik meestal wel ééntje.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
Willempie
Bevlogen

Bericht door Willempie »

Peter van Velzen schreef: De getuigenis van Johannes? was die er bij dan?
Maar lees gerust verder, ik begrijp dat je nog een stukje te gaan hebt en er iets van begint te begrijpen.
Komt misschien nog wel goed met jou. . .
Yep. Hij noemt zichzelf de discipel die Jezus liefhad.
Willempie
Bevlogen

Bericht door Willempie »

Bonjour schreef:
Willempie schreef:
Dan weet je vast nog wel een paar leuke tegenstellingen voor ons topic. Als ik wat lees ontdek ik meestal wel ééntje.
"God is geen mens dat Hij berouw zou hebben" versus "God had berouw".
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Willempie schreef:Yep. Hij noemt zichzelf de discipel die Jezus liefhad.
Gelukkig luister jij naar de wetenschappers:
wiki schreef:Wetenschappelijk onderzoek liet in de 19e eeuw twijfel rijzen over het auteurschap van Johannes en tegenwoordig wordt het auteurschap van Johannes door de meeste onderzoekers betwijfeld.
Willempie schreef:"God is geen mens dat Hij berouw zou hebben" versus "God had berouw".
Goed zo.! =D>
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Willempie schreef:
Heb je ook andere boeken in de kast staan?
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Plaats reactie