Wat is jouw antwoord op deze stelling?

Forum met topics over agnosticisme, atheïsme, humanisme, vrijdenken en andere aanverwante onderwerpen.

Moderator: Moderators

nlsander

Re: Wat is jouw antwoord op deze stelling?

Bericht door nlsander »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 16 aug 2021 19:55
nlsander schreef: 16 aug 2021 19:49Voor mijn gevoel (ja erg he) moet iedereen wel gewoon weten wat ik bedoel.
Dat is het gevaar dat van gelovige zoals jij uitgaat.
Ze beschouwen hun geloof als een intrinsieke waarheid.

Iemand die die niet erkent is dan duidelijk kwaadaardig en moet met alle middelen bestreden worden.
Ik snap in de kern wat je bedoeld.
Toch wil ik wel duidelijk maken dat ik niet gelovig ben en iets probeer te onderzoeken op een open-minded manier.
Ik neem niks voor zeker behalve dat ik ben omdat ik denk.
Ik ben niet religieus opgevoed en persoonlijk (met alle respect naar anderen) voel ik me ook niet aangetrokken door religie.
Daarnaast neem ik alles dat als wetenschap bekend is als waarheid aan.

(Edit) ik moet ook wel zeggen dat ik wat allergie bespeur richting religie op dit forum. Als ik het heb over een schepper wordt ik ook meteen aangevallen op de vergelijking met religie. dan denk ik juist "wees niet zo obsessief met religie bezig" Een schepper kan van alles betekenen van een super intelligente computer tot wij zelf.

En trouwens ik neem mezelf nog op de hak ook door dit te zeggen:
Misschien ben ik wel spiritueel aangelegd ofzo geen idee. Of een gebrek aan kennis kan natuurlijk ook
maar dat betwijfel ik zelf natuurlijk haha.
zelfrelativering ten top.

nog een leuke stellling:
Is het misschien mogelijk dat we beiden te veel in ons bubbeltje denken? Of denk je dat dat echt alleen bij mij het geval kan zijn?
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

nlsander schreef: 16 aug 2021 20:10Is het misschien mogelijk dat we beiden te veel in ons bubbeltje denken? Of denk je dat dat echt alleen bij mij het geval kan zijn?
Dat argument is oud.
Het is het zelfde als out off the box denken.
Wordt gebruikt door figuren die de wetenschap niet beheersen en willen doen voorkomen dat daarbuiten ook waarheden zouden bestaan.
Deze pseudo-waarheden komen dan wel volledig uit de rechter of linker duim.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
nlsander

Bericht door nlsander »

axxyanus schreef: 16 aug 2021 19:53
nlsander schreef: 16 aug 2021 19:12
axxyanus schreef: 16 aug 2021 18:54 Het voorbereidende verhaal lijkt me weinig met de uiteindelijke vraag te maken te hebben.

Laten we de volgende variant nemen:

Een boek kan je zo vaak laten drukken als je wil. Zo hebben we steeds een nieuw boek.

Hoe groot was de kans dat specifiek dat verhaal geschreven werd door de auteur.
Wat een heerlijke vergelijking. :D
Als ik het goed begrijp vergelijk je het bewustzijn met het verhaal en de clones met boeken.
Alle boeken krijgen hetzelfde verhaal dus alle clones krijgen hetzelfde bewustzijn.
Je noemt het alleen niet "jouw bewustzijn" omdat je het vanuit het perspectief van het originele bewustzijn bekijkt.

heb ik het zo goed begrepen?
Elke eigenaar kan daarna zijn eigen notities aan het boek toevoegen. Waardoor uiteindelijk elk boek toch een eigen verhaal bevat.
Tof, dus ze beginnen zeg maar als kopieën maar worden unieke verhalen omdat ze aan het verhaal verder schrijven.
Dan is mijn gedachtengang vervolgens weer, dus als dat zo werkt dan zouden we in theorie een oneindig aantal unieke bewustzijnen kunnen creëren
als we ervanuitgaan dat zij allemaal een uniek verhaal verder kunnen schrijven.
Als ik je goed heb begrepen vind ik dat in ieder geval heel tof.

Ik heb ook iets verder gekeken naar nurture versus nature waar Appelflap al naar verwees.
Dat komt dan neer op de vraag: Voordat je je bewustzijn dus de eerste versie van je boek kreeg, was dat boek daarvoor al een potentiele mogelijkheid? Dus zijn er een ontelbaar potentiele boeken die misschien nooit afgedrukt zullen worden? Dan heb je 2 stromingen van Plato en Aristoteles de ene is dat je als leeg boek begint en dus geen potentiele mogelijkheid was en de ander dat je als beschreven boek begint en dus al wel als potentiele mogelijkheid bestond. En op moment van schrijven besef ik me ineens dat dat waarschijnlijk precies is wat je me duidelijk probeerde te maken.

Als je moest gokken, welke van de stromingen denk jij dat de juiste is? :D
nlsander

Bericht door nlsander »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 16 aug 2021 20:39
nlsander schreef: 16 aug 2021 20:10Is het misschien mogelijk dat we beiden te veel in ons bubbeltje denken? Of denk je dat dat echt alleen bij mij het geval kan zijn?
Dat argument is oud.
Wordt gebruikt door figuren die de wetenschap niet beheersen en willen doen voorkomen dat daarbuiten ook waarheden zouden bestaan.
Kan je een definitie geven van "out of the box denken"? Hier kan ik niets mee zo.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

nlsander schreef: 16 aug 2021 21:15
Dat argument is oud.
Kan je een definitie geven van "out of the box denken"? Hier kan ik niets mee zo.
Het is niet mijn vondst.

Ze bedoelen er mee, dat er waarheden bestaan ook al zijn die strijdig met de waarneming.

PS.
Ik betwijfel of je die uitdrukking niet al kende.
nlsander

Bericht door nlsander »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 16 aug 2021 21:19
nlsander schreef: 16 aug 2021 21:15
Dat argument is oud.
Het is niet mijn vondst.

Ze bedoelen er mee, dat er waarheden bestaan ook al zijn die strijdig met de waarneming.

PS.
Ik betwijfel of je die uitdrukking niet al kende.
Als ik de essentie begrijp dan ben ik het daar niet mee eens.
nlsander

Bericht door nlsander »

axxyanus schreef: 16 aug 2021 19:53
nlsander schreef: 16 aug 2021 19:12
axxyanus schreef: 16 aug 2021 18:54 Het voorbereidende verhaal lijkt me weinig met de uiteindelijke vraag te maken te hebben.

Laten we de volgende variant nemen:

Een boek kan je zo vaak laten drukken als je wil. Zo hebben we steeds een nieuw boek.

Hoe groot was de kans dat specifiek dat verhaal geschreven werd door de auteur.
Wat een heerlijke vergelijking. :D
Als ik het goed begrijp vergelijk je het bewustzijn met het verhaal en de clones met boeken.
Alle boeken krijgen hetzelfde verhaal dus alle clones krijgen hetzelfde bewustzijn.
Je noemt het alleen niet "jouw bewustzijn" omdat je het vanuit het perspectief van het originele bewustzijn bekijkt.

heb ik het zo goed begrepen?
Elke eigenaar kan daarna zijn eigen notities aan het boek toevoegen. Waardoor uiteindelijk elk boek toch een eigen verhaal bevat.
Door de berichten van jou en Rereformed uit een ander onderwerp ben ik meer na gaan denken over het bewustzijn nadat het in zijn eerste vorm is ontstaan. Hele andere kijk op de zaak gekeken. Nu vraag ik me ineens weer af of ik morgen nog wel wakker word of dat dat een andere ik is.
Prachtig dank je wel.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Nisander,

De kern van je opdracht is verzonnen door Derek Parfit *) die zich bijzonder heeft verdiept in identiteiten.

Voor zijn gedachtenexercitie gebruikte hij een zogenaamde teleporter; een soort liftcabine waar je tot op je kleinste onderdeel werd ontrafeld, overgeseind en ginder weer werd her-samengesteld uit andere stof.

Oef-1
Is de overgeseinde echt dezelfde?
Oef-2
De machine hapert en herstelt EN het origineel EN de kopie ginder.

Welke mag zonder bericht aan de partner worden vernietigd?
Of is dat ethisch ontoelaatbaar en moet er een extra geboorte-akte worden opgesteld.

Roeland

*)
https://human.libretexts.org/Bookshelv ... rek_Parfit
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Beste Nisander,

Ik reageer wat laterdab anderen, omdat ik doorgaans het forum im 7 of 8 uur 's morgens bezoek. Ik wioon in Thailand en dat betekent dus 2 of 3 uur 's nachts Nederlandse zomertijd, Je essay heb ik nog niet gelezen, omdat ik dat op mijn gemakt wilde bekijken, Hoofdstuk voor hoofdstuk, maar ijverig alsje blijkbaar bent heb je al na aanwijzinigen van onze "schoolmeester" een nieuwe versie geschreven. Hij zal je nog wel uitleggen dat jouw vraag geen stelling is, Een stelling is een (stellige) bewering. Niet een vraag.

Verder gebruik je het woord kloon hetgeen alleen een persoon is met dezelfe genen (DNA) en niet een moleculair exaxt kopie. Een moleculair exace kopie is van een levend iorganisme zo ingewikeld als een mens is waarschijnlijk totaal onmogelijk, omdat - zodra een nanoseconde voorbij is, de gelijkheid al door een chemische reactie al te niet is gedaan. Want levende organismen veranderen chemisch constant. DE kopiëerslag moet dus binnen die tijd platsvinden!

Maar zou er een moleculaire kopie kunnen bestaan, dan heeft die in eerste instantie alle herinneringen van het orgineel en dus ook hetzelfde bewustzijn, Even later komt daar verandering in.
Het is deesalniettemin niet dezelfde persoon omdat die persoon zich niet op dezelfde plaats kan bevinden, Ik hoop dat het orgineel sliep want anders is de kopie geweldig van zijn of haar stuk gebracht,
Ik wens u alle goeds
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

nlsander schreef: 16 aug 2021 17:51
Met dat in acht neming, hoe groot acht jij dat de kans was voor jouw bewustzijn om tot stand te komen
Die kans is 1.
Elk individu krijgt een bewustzijn.

Maar er zit een rare statistische draai in je verhaal.
Pak een stel kaarten, schud die goed en trek 1 voor 1 een kaart uit de stapel en noteer de volgorde van de kaarten. Ga nu de kans berekenen dat je die volgorde trok. 1 op 52!, wat uitgeschreven 0, -67 nullen -12 is. Het is dus eigenlijk onmogelijk dat je die volgorde getrokken hebt.

En dan doen we weer een Jeff Wayne "The chances of anything coming from Mars ... ooooh aaah"
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bonjour schreef: 17 aug 2021 07:07Elk individu krijgt een bewustzijn.
Zo zo!!!
Je kunt ook stellen dat er pas een individu ontstaat als een hoog georganiseerd eiwit een bewustzijn krijgt.
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

nlsander schreef: 16 aug 2021 21:08
axxyanus schreef: 16 aug 2021 19:53 Elke eigenaar kan daarna zijn eigen notities aan het boek toevoegen. Waardoor uiteindelijk elk boek toch een eigen verhaal bevat.
Tof, dus ze beginnen zeg maar als kopieën maar worden unieke verhalen omdat ze aan het verhaal verder schrijven.
Dan is mijn gedachtengang vervolgens weer, dus als dat zo werkt dan zouden we in theorie een oneindig aantal unieke bewustzijnen kunnen creëren
als we ervanuitgaan dat zij allemaal een uniek verhaal verder kunnen schrijven.
Als ik je goed heb begrepen vind ik dat in ieder geval heel tof.
Ik verkies de term "onbegrensd". Er zal namelijk nooit een oneindig aantal zijn.
nlsander schreef: 16 aug 2021 21:08Ik heb ook iets verder gekeken naar nurture versus nature waar Appelflap al naar verwees.
Dat komt dan neer op de vraag: Voordat je je bewustzijn dus de eerste versie van je boek kreeg, was dat boek daarvoor al een potentiele mogelijkheid? Dus zijn er een ontelbaar potentiele boeken die misschien nooit afgedrukt zullen worden? Dan heb je 2 stromingen van Plato en Aristoteles de ene is dat je als leeg boek begint en dus geen potentiele mogelijkheid was en de ander dat je als beschreven boek begint en dus al wel als potentiele mogelijkheid bestond. En op moment van schrijven besef ik me ineens dat dat waarschijnlijk precies is wat je me duidelijk probeerde te maken.

Als je moest gokken, welke van de stromingen denk jij dat de juiste is? :D
En wat als je denkt dat je als half beschreven boek begint?
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

Jij bent niet je kloon. Stel dat jullie twee hier rondlopen, jij en je kloon, dan voel jij je niet in je kloon zitten. Jullie zijn twee verschillende bewustzijnden, en daar gaat het in essentie om als het over de persoon gaat. Dat je fysisch identiek bent volgens de beste wetenschap doet er in het geheel niet toe. Het wetenschappelijk oog kan immers niet uitmaken dat jullie niet dezelfde persoon zijn. Bewustzijn of ervaring kan niet door de wetenschap gedetecteerd/onderscheiden worden. Dat is een mankement van wetenschap en zegt niets over de objectieve werkelijkheid.

Zie ook topic: viewtopic.php?f=44&t=17712
Hoe maak je (volgens mij) het onderscheid tussen een waarnemer mét bewustzijn en één zonder bewustzijn:
Zie hier voor mijn (kort Engelstalig) artikel erover als je meer interesse hebt:
https://doi.org/10.5281/zenodo.17340466
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

axxyanus schreef: 17 aug 2021 09:08En wat als je denkt dat je als half beschreven boek begint?
Of twee boeken waar het zelfde instaat, alleen in boek 1 is 50% beschreven en ik boek 2 is 95% beschreven.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

MaartenV schreef: 17 aug 2021 09:51Bewustzijn of ervaring kan niet door de wetenschap gedetecteerd/onderscheiden worden.
Dat kan dus wel degelijk.
Plaats reactie