axxyanus schreef: ↑13 apr 2022 20:20
heeck schreef: ↑13 apr 2022 10:48
Tiberius, Axxyanus,
Kunnen jullie allebei aangeven tot welk uiterste detail op welke manier de souvereiniteit van een staat NIET wordt geschonden.
https://www.europa-nu.nl/id/vkyncoakfwor/soevereiniteit
Als bij de restauratie van de Nachtwacht buitenlands advies zwaarwegend meetelt dan . . . Bijvoorbeeld.
Of moet zo een advies dan door de ambassaseur worden overhandigd?
Ik weet niet of het volgende een antwoord geeft, maar ik zou in eerste instantie oordelen dat een buitenlands advies de souvereiniteit niet schend, als de beslissing die daarop volgt enkel beïnvloed werd door de inhoud van het advies en een eventuele inschatting van de brouwbaarheid van het advies en niet door de identiteit van de adviseur.
OK, dat maakt het speelveld ietsje duidelijker.
Volgende:
Dan lijkt tijd een rol te gaan spelen.
A) Als het voorbeeld van Tiberius voldoende gewicht wordt toegekend dan zou de VS haar gewicht in de schaal, naar de NL-regering uiteraard, moeten hebben gelegd bij een tamelijk simpel geschil tussen de restaurateurs in Amerika en de gemeente Amsterdam die juridisch de plaats inneemt van het Stedelijk Museum, eigenaar van het beschadigde stuk kunst.
Bovendien zou verrekening van eerdere zaken geen rol mogen spelen.
B) De minst machtige partij doet aan hielenlikken en doet bijvoorbeeld mee aan vredesakties om de
toekomstige verstandhouding met de machtige broeder positief te beinvloeden.
Dan zijn betere "critical examples" nodig om te verduidelijken wie het ethisch oordeel velt en of iemand zich daar wel wat van aantrekt.
Vandaar mijn eerder verwijzen naar het IMF dat met haar ethische regels heel zwaar de souvereiniteit onder druk zet.
Je vraagstelling kon voor de werkelijkheid wel eens te moeilijk zijn.
Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.