VseslavBotkin schreef: ↑26 nov 2022 14:35
Rereformed schreef:Een grappige redenering, want de kritiek waarmee je aankomt is tegenstrijdig in zichzelf (self-contradictory). Indien goede logica even misleidend is als slechte logica hebben argumenten überhaupt geen waarde, ook niet die waarmee jij aankomt.
Volgens mij begrijp je mijn bericht niet helemaal goed.
Ik ben helemaal niet cynisch, volgens mij zijn beroepssskeptici dat juist wel. Ik weet dat mensen, als je het masker van redelijkheid aftrekt, niks zijn dan waanzin, dwaasheid, dolheid, emotie, drift, instinct; ik ben zelf geen uitzondering. Dat besef geeft een bepaalde rust. Iemand die zichzelf als "skepticus" styleert moet echter constant tegen zichzelf liegen, zichzelf wijsmaken dat hij zijn wereldbeeld baseert op "feiten" en "logica", constant anderen onderuit halen met argumentatieve vingervlugheden en nieuwe rationalisaties uitvinden om zichzelf te bewaken tegen de verschrikkelijke waarheid die constant zijn wereldbeeld onder zijn voeten dreigt weg te slaan... Als je gewoon accepteert dat de mensheid zo gek als een deur is (inclusief jijzelf) hoeft dat niet! Veel lekkerder leven op die manier, lijkt mij.
Het is exact andersom: jij overdenkt geen seconde wat ik je aanzei:
"Indien goede logica even misleidend is als slechte logica hebben argumenten überhaupt geen waarde, ook niet die waarmee
jij aankomt."
Ik kan het nu ook anders zeggen: Indien jij van mening bent dat
jij met een masker oploopt, constant tegen jezelf liegt, jezelf slecht
wijsmaakt dat je met feiten of logica aankomt, niets anders bent dan "waanzin, dwaasheid, dolheid, emotie, drift, instinct", kortom zo gek als een deur bent, waarom zou ik jouw oordeel over Alex O'Connor serieus moeten nemen?
Dat je hierna nog aankomt met een conclusie voor jezelf "Veel lekkerder leven op die manier" is overigens het toppunt van zelfbedrog. Iemand die werkelijk bovenstaande over zichzelf en anderen uitspreekt komt niet discussiëren op een freethinkerforum.
Het kan ook zo gezegd worden: Je geeft kritiek op een scepticus die ervoor gestudeerd heeft met de kracht van argumenten die
volledig berusten op uit de lucht gegrepen geloof:
- Alex O'Connor loopt met een masker van redelijkheid op.
-hij liegt constant tegen zichzelf.
-wat hij aanvoert zijn geen werkelijke feiten en werkelijke logica.
-zijn argumenten om het denken van een ander onderuit te halen zijn "vingervlugheden".
-Hij vindt nieuwe rationalisaties uit om de verschrikkelijke waarheid over het bestaan maar niet onder ogen te hoeven zien.
Al deze beweringen van jou zijn slogans, holle kreten, loze aanklachten. Ze hebben geen andere basis dan jouw geloof eraan.