We raken off topic. Dat de wereld niet is zoals ik (of jij) zou willen, is duidelijk. De vraag of het "wereldvreemd" is om haar anders te willen, verdient een eigen topic. Daarin is ook plaats voor wat HierEnNu schreef.Rereformed schreef: ↑06 apr 2023 10:08Mijn punt is dat je dan - net als de christen dat doet - hunkert naar een wereld die eenvoudig niet bestaat. Dat is wat wereldvreemd hier betekent.Peter van Velzen schreef:Een wereld waarin geen Poetin voorkomt en geen Trump is daarentegen mogelijk wel te verkiezen.Rereformed schreef: ↑05 apr 2023 07:00
Come on Peter, voor wereldvreemdheid ben je niet in de wieg gelegd.
Finland is nu officieel lid van de NAVO
Moderator: Moderators
- Peter van Velzen
- Site Admin
Re: Finland is nu officieel lid van de NAVO
Ik wens u alle goeds
- Rereformed
- Moderator
- Contacteer:
Het belangrijkste punt van verschil voor wat betreft de moraal van de Russen is wellicht dat de meeste Russen wel weten dat deze oorlog geen "Grote Vaderlandse oorlog" genoemd kan worden. Niemand heeft Rusland aangevallen en het voortbestaan van de natie staat in het geheel niet op het spel.B.S. schreef: ↑06 apr 2023 23:37 Zoals het nu gaat, weet ik niet of het voor de Russen deze keer zo zal gaan. Tot nu toe is de Russische inspanning nog geen schim van de oorlogseconomie van de SU in de Grote Vaderlandse oorlog, toen er ook nog eens op grote schaal hulp werd geboden door vooral de VS. Rusland moet het nu doen met Iran en Noord-Korea. Geostrategisch doet het land ook vrijwel alles fout wat het fout kan doen. Rusland zal waarschijnlijk wel een manschappen-overwicht op Oekraïne behouden, maar dat zal in de praktijk in de honderdduizenden lopen, niet in de miljoenen.
Dat maakt het voor Poetin bijna onmogelijk om de hele maatschappij om te turnen tot een oorlogseconomie.
De Russische staatspropaganda probeert het wel af te schilderen als een oorlog waar het voortbestaan van Rusland op het spel staat, maar het begint steeds meer te lijken op een komische voorstelling, want de oorlog schiet niet op, niemand weet waar men voor vecht, en de westerse wereld gaat al over op andere zaken, alsof de Oekraïense kwestie een nieuw Afganistan of Syrië is.
Born OK the first time
Misschien moet deze zin aangepast worden naar "Niemand heeft Rusland aangevallen en het voortbestaan van de natie stond in het geheel niet op het spel.". Het lijkt mij dat deze oorlog juist het voortbestaan van Rusland op het spel zet. De oorlog heeft de wereld op een voor Rusland pijnlijke wijze de staat van het land getoond.Rereformed schreef: ↑07 apr 2023 07:04 ... Niemand heeft Rusland aangevallen en het voortbestaan van de natie staat in het geheel niet op het spel. ...
Ik heb recent op HBO de indrukwekkende miniserie Tsjernobyl gezien. In deze serie wordt verteld dat de de kernramp naast menselijk falen vooral de wijten was aan het feit dat een ontwerpfout in de reactoren tot staatsgeheim was verklaard en daarom niet bekend bij het personeel van de kernreactor met fatale beslissingen tot gevolg. De serie eindigt met een citaat van Gorbatsjov, iets in de trant van "Tsjernobyl luidde feitelijk het einde van de Sovjet Unie in" en met de uitspraak "De kosten van de leugen zijn altijd hoger dan de kosten van de waarheid". En met name dat laatste is met deze oorlog weer overtuigend bewezen.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
- Rereformed
- Moderator
- Contacteer:
Dat is inderdaad waar, maar nóg verder verwijderd van in Oekraïne moeten vechten om het vaderland te verdedigen. Het instorten van Rusland als wereldmacht, het afsnijden van Rusland als onlosmakelijk deel van Europa, het hele westen afschilderen als bezeten door nazi-ideologie, en van Rusland een soort derde wereldland te maken, opgescheept met Noord-Korea, Iran en China als "bondgenoten", is enkel en alleen aan Poetin te danken, net zoals enkel hij verantwoordelijk is voor de aansluiting van Finland en Zweden bij NAVO.Mullog schreef: ↑07 apr 2023 07:41 Misschien moet deze zin aangepast worden naar "Niemand heeft Rusland aangevallen en het voortbestaan van de natie stond in het geheel niet op het spel.". Het lijkt mij dat deze oorlog juist het voortbestaan van Rusland op het spel zet. De oorlog heeft de wereld op een voor Rusland pijnlijke wijze de staat van het land getoond.
Later zal er voor de Russen geen eind komen aan het beschuldigen van Poetin om de neergang van Rusland uit te leggen, net zoals ze Gorbachov altijd beschuldigd hebben van het instorten van de Sowjet-Unie.
Het wereldtoneel is vreemd: zou Poetin gestopt zijn bij de verovering van de Krim zou het westen zich er uiteindelijk bij hebben neergelegd en was hij de geschiedenis in gegaan als de persoon die Rusland weer als geduchte macht op de kaart zette en voorspoed gaf.
Born OK the first time
Nog een tijdje oorlog en Rusland is geen bondgenoot meer van China, maar een vazalstaat.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
Ik denk dat het al zover is.
En te oordelen naar wat ik zag bij het bezoek van Xi Jinping weet Putin dat best.
¥¥
Xi schijnt het idee van een lange tafel bij Poetin te hebben opgepikt. Zo conferereerde hij met Macron en Von der Leyen aan groot model ronde tafel waarbij zij op behoorlijke afstand van Xi gezeten waren.