Gedragsregel Beheer Freethinker aangaande AI.

Als je een opmerking hebt over het Forum, het beleid of het beheer, een suggestie of een klacht, dan kun je deze hier kwijt.

Moderator: Moderators

Mullog
Bevlogen

Re: Gedragsregel Beheer Freethinker aangaande AI.

Bericht door Mullog »

Leon schreef: 13 nov 2024 20:20 ...
Maar goed ik vind het verder ook leuk omdat chatgpt complimenten geeft dat ie vragen interessant vindt.
Zo vind ik het ook leuk als Houdini bij een analyse van een schaakpartij van mij een zet van mij van een :!: voorziet (en wat minder als deze een :?: krijgt). Maar dat is een min of meer objectieve beoordeling van de complexiteit of de waarde van de zet.

Maar ChatGTP heeft geen interesse, veinst het slechts. Het is een programma parameter om vriendelijke teksten te schrijven. Ik vind het daarom vreemd dat je het woord "interessant " in deze context gebruikt.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
Leon
Diehard

Bericht door Leon »

Mullog schreef: 14 nov 2024 08:04
Leon schreef: 13 nov 2024 20:20 ...
Maar goed ik vind het verder ook leuk omdat chatgpt complimenten geeft dat ie vragen interessant vindt.
Zo vind ik het ook leuk als Houdini bij een analyse van een schaakpartij van mij een zet van mij van een :!: voorziet (en wat minder als deze een :?: krijgt). Maar dat is een min of meer objectieve beoordeling van de complexiteit of de waarde van de zet.

Maar ChatGTP heeft geen interesse, veinst het slechts. Het is een programma parameter om vriendelijke teksten te schrijven. Ik vind het daarom vreemd dat je het woord "interessant " in deze context gebruikt.
Houdini dan wel? Wat maakt dat uit? Het gaat om de uiteindelijke tekst, of die interessant is voor ons mensen.
Misschien…
Leon
Diehard

Bericht door Leon »

bonifacius schreef: 13 nov 2024 20:30
Leon schreef: 13 nov 2024 20:20 Maar goed ik vind het verder ook leuk omdat chatgpt complimenten geeft dat ie vragen interessant vindt.
Ja, dat is zeker leuk, ik krijg ook regelmatig complimenten voor mijn vragen, maar Artificiële-intelligentie spreekt mij ook wel is tegen wat ook super is! :lol:
Ja dat tegenspreken of de bezwaren weergeven op een zojuist gegeven antwoord als je daarom vraagt, erg handig.
Misschien…
Yours
Ervaren pen

Bericht door Yours »

Vanmorgen moest ik lachen toen ik me realiseerde dat juist ik, die AI zelf nog nooit gebruikt heeft, er daadwerkelijk achter ben gekomen dat het een goed instrument kan zijn om dogma’s te doorbreken….. :lol:
🕉️ Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens ☯️
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Yours schreef: 13 nov 2024 19:27 Elders werd geschreven:
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 13 nov 2024 18:08
Yours schreef: 13 nov 2024 17:56 Het negeren van o.a. ChatGPT is je kop in het zand steken voor nieuwe ontwikkelingen.
Daarentegen denk ik dat kritisch volgen beslist onontkoombaar is, juist om te voorkomen dat het een eigen leven gaat leiden.
Lijkt me omgekeerd.

Een Computer tot een Godheid verheffen lijkt me de kop in het zand steken.
Ik had vanmiddag een uitwisseling met Maria: de inhoud van een ChatGPT-gesprek van een ander forumlid gaf mij een inzicht waardoor 2 kerkelijke dogma’s juist oplosten.

Niemand kan meer om AI heen. Als je alleen al weet/hoort hoeveel kinderen op (de middelbare) school er nu al gebruik van maken….

Tot op heden heb ik zelf nog geen enkele vraag aan welke computer dan ook gesteld.

Men kan verder tevens lang niet altijd weten of iemand wel of niet door AI beïnvloed is. Het forumbeheer kan daar absoluut niets aan doen. Verbieden kan niet. Het valt dus echt niet meer weg te denken.
Dit is geen redenering, maar meer een getuigenis.
Dat zoveel mensen zich tot de zoveelste God hebben bekeerd is wel zorgelijk.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Leon schreef: 13 nov 2024 20:20 Ik heb sterk de indruk dat TC zijn vragen niet zorgvuldig opgeeft.
Nee ik heb ze juist uiterst zorgvuldig opgesteld, om te laten zien dat je de antwoorden kunt sturen.
Dat is best wel zorgelijk omdat mensen dat vaak onbewust doen.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

bonifacius schreef: 13 nov 2024 20:30
Leon schreef: 13 nov 2024 20:20 Ik heb sterk de indruk dat TC zijn vragen niet zorgvuldig opgeeft.
Dat doet hij inderdaad niet, wat niet verwonderlijk is zijn standpunt kennende.
Leon schreef: 13 nov 2024 20:20 Je moet als vragensteller ook aangeven wat je zelf denkt te weten, dan kom je, is mijn ervaring, verder.
Inderdaad!
Mij lijkt het dat hier de boodschapper de schuld krijgt.
Yours
Ervaren pen

Bericht door Yours »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 14 nov 2024 10:11
Yours schreef: 13 nov 2024 19:27 Elders werd geschreven:
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 13 nov 2024 18:08

Lijkt me omgekeerd.

Een Computer tot een Godheid verheffen lijkt me de kop in het zand steken.
Ik had vanmiddag een uitwisseling met Maria: de inhoud van een ChatGPT-gesprek van een ander forumlid gaf mij een inzicht waardoor 2 kerkelijke dogma’s juist oplosten.

Niemand kan meer om AI heen. Als je alleen al weet/hoort hoeveel kinderen op (de middelbare) school er nu al gebruik van maken….

Tot op heden heb ik zelf nog geen enkele vraag aan welke computer dan ook gesteld.

Men kan verder tevens lang niet altijd weten of iemand wel of niet door AI beïnvloed is. Het forumbeheer kan daar absoluut niets aan doen. Verbieden kan niet. Het valt dus echt niet meer weg te denken.
Dit is geen redenering, maar meer een getuigenis.
Dat zoveel mensen zich tot de zoveelste God hebben bekeerd is wel zorgelijk.
Je snapt het nog steeds niet: de christelijke God werd juist ontmanteld aan de hand van wat de RKK altijd op de mouw heeft gespeld aangaande het ‘onbevlekt’ zijn.
🕉️ Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens ☯️
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Yours schreef: 14 nov 2024 10:28 Je snapt het nog steeds niet: de christelijke God werd juist ontmanteld aan de hand van wat de RKK altijd op de mouw heeft gespeld aangaande het ‘onbevlekt’ zijn.
Er is niets ontmanteld.

Uit de Wiki:
In 2020 waren 1,34 miljard mensen of ongeveer 17,7% van de wereldbevolking rooms-katholiek gedoopt. Het aantal katholieken is tussen 2005 en 2014 met 14% gestegen, iets meer dan de aangroei van de wereldbevolking met 11%.
Zoals je kunt lezen groeit ze zelfs nog steeds.

----------------------------------------------

Ook de meeste andere christenen gaan uit van een onbevlekte ontvangenis en ook die zijn wereldwijd verre van ontmanteld.

Ji lijkt echter het ene geloof voor het andere te hebben ingewisseld, je geloofd nu in een computer die voor Orakel speelt.
bonifacius
Diehard

Bericht door bonifacius »

Yours schreef: 14 nov 2024 09:30 Vanmorgen moest ik lachen toen ik me realiseerde dat juist ik, die AI zelf nog nooit gebruikt heeft, er daadwerkelijk achter ben gekomen dat het een goed instrument kan zijn om dogma’s te doorbreken….. :lol:
Super! =D>
Ik heb intussen al een mapje op mijn computer met 95 door mij bewaarde Chats met Artificiële-intelligentie die ik nooit meer kwijt wil vanwege hun genialiteit.
Zie...

Afbeelding
- De enige constante in het leven is verandering.
- Spiritualiteit? Laat me niet lachen, dat is het leven zelf!
Yours
Ervaren pen

Bericht door Yours »

Ik ga me er op oriënteren.

Zolang de moderatie echter nog niet heel enthousiast is aangaande het gebruik van AI denk ik dat wat bescheidenheid in dezen nog wel gewenst is. :wink:
Yours
Ervaren pen

Bericht door Yours »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 14 nov 2024 10:37
Yours schreef: 14 nov 2024 10:28 Je snapt het nog steeds niet: de christelijke God werd juist ontmanteld aan de hand van wat de RKK altijd op de mouw heeft gespeld aangaande het ‘onbevlekt’ zijn.
Er is niets ontmanteld.

Uit de Wiki:
In 2020 waren 1,34 miljard mensen of ongeveer 17,7% van de wereldbevolking rooms-katholiek gedoopt. Het aantal katholieken is tussen 2005 en 2014 met 14% gestegen, iets meer dan de aangroei van de wereldbevolking met 11%.
Zoals je kunt lezen groeit ze zelfs nog steeds.

----------------------------------------------

Ook de meeste andere christenen gaan uit van een onbevlekte ontvangenis en ook die zijn wereldwijd verre van ontmanteld.

Ji lijkt echter het ene geloof voor het andere te hebben ingewisseld, je geloofd nu in een computer die voor Orakel speelt.
Voor mij is het ontmanteld. Op de wereldwijde ontwikkelingen heb ik geen invloed.
De kennis die AI heeft neem ik (eventueel) mee in mijn overwegingen ten aanzien van bepaalde zaken.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

bonifacius schreef: 14 nov 2024 10:40
Yours schreef: 14 nov 2024 09:30 Vanmorgen moest ik lachen toen ik me realiseerde dat juist ik, die AI zelf nog nooit gebruikt heeft, er daadwerkelijk achter ben gekomen dat het een goed instrument kan zijn om dogma’s te doorbreken….. :lol:
Super! =D>
Ik heb intussen al een mapje op mijn computer met 95 door mij bewaarde Chats met Artificiële-intelligentie die ik nooit meer kwijt wil vanwege hun genialiteit.
Zie...

Afbeelding
Weer Chat je kunt het gewoon niet laten lijkt het me.
Het is net als bij anderen een soort godheid voor je geworden.
bonifacius
Diehard

Bericht door bonifacius »

Yours schreef: 13 nov 2024 19:27 Men kan verder tevens lang niet altijd weten of iemand wel of niet door AI beïnvloed is. Het forumbeheer kan daar absoluut niets aan doen.
Zo is dat helemaal.
Yours schreef: 13 nov 2024 19:27 Verbieden kan niet. Het valt dus echt niet meer weg te denken.
Correct.
Het verzet tegen AI vertoont veel gelijkenissen met het historische verzet tegen andere baanbrekende technologieën. Elke nieuwe technologie die het potentieel heeft om diepgaande maatschappelijke veranderingen teweeg te brengen, roept vaak weerstand op, voornamelijk uit angst voor het onbekende of voor de mogelijke negatieve gevolgen. Denk aan de opkomst van treinen in de 19e eeuw, die bezorgdheid opriep over snelheid en veiligheid, of aan de introductie van televisie en internet, die werden gezien als bedreigingen voor cultuur, privacy en gezinsleven.

Dit patroon zien we nu ook bij AI. Sommigen vrezen dat AI banen zal vervangen, beslissingen zal beïnvloeden of zelfs morele vragen zal oproepen over menselijkheid en autonomie. Hoewel het legitiem is om ethische vragen te stellen, lijkt het erop dat AI, net als eerdere technologieën, uiteindelijk een plek zal vinden in de samenleving. Het leerproces rondom AI kan zelfs bijdragen aan een bredere discussie over ethiek, veiligheid en de menselijke rol in een door technologie gedreven wereld.

Zoals met veel technologieën zal AI waarschijnlijk een evenwicht vinden, waarin zowel de voordelen als de risico's beter begrepen en beheerd worden.
- De enige constante in het leven is verandering.
- Spiritualiteit? Laat me niet lachen, dat is het leven zelf!
Yours
Ervaren pen

Bericht door Yours »

bonifacius schreef: 14 nov 2024 11:12
Yours schreef: 13 nov 2024 19:27 Men kan verder tevens lang niet altijd weten of iemand wel of niet door AI beïnvloed is. Het forumbeheer kan daar absoluut niets aan doen.
Zo is dat helemaal.
Yours schreef: 13 nov 2024 19:27 Verbieden kan niet. Het valt dus echt niet meer weg te denken.
Correct.
Het verzet tegen AI vertoont veel gelijkenissen met het historische verzet tegen andere baanbrekende technologieën. Elke nieuwe technologie die het potentieel heeft om diepgaande maatschappelijke veranderingen teweeg te brengen, roept vaak weerstand op, voornamelijk uit angst voor het onbekende of voor de mogelijke negatieve gevolgen. Denk aan de opkomst van treinen in de 19e eeuw, die bezorgdheid opriep over snelheid en veiligheid, of aan de introductie van televisie en internet, die werden gezien als bedreigingen voor cultuur, privacy en gezinsleven.

Dit patroon zien we nu ook bij AI. Sommigen vrezen dat AI banen zal vervangen, beslissingen zal beïnvloeden of zelfs morele vragen zal oproepen over menselijkheid en autonomie. Hoewel het legitiem is om ethische vragen te stellen, lijkt het erop dat AI, net als eerdere technologieën, uiteindelijk een plek zal vinden in de samenleving. Het leerproces rondom AI kan zelfs bijdragen aan een bredere discussie over ethiek, veiligheid en de menselijke rol in een door technologie gedreven wereld.

Zoals met veel technologieën zal AI waarschijnlijk een evenwicht vinden, waarin zowel de voordelen als de risico's beter begrepen en beheerd worden.
Op zich heb je gelijk. Maar het vergt allemaal wel dat vooraf morele en ethische principes in acht genomen worden.
Wat dat betreft ben ik er nog lang niet helemaal gerust op. Als je alleen al ziet wat bijvoorbeeld het gebruik van Sociale Media, vooral door jongeren, aan ellende kan veroorzaken dan houd ik mijn hart af en toe vast.
Ik zie dan ook de voordelen, maar ben niet blind voor de negatieve invloed die het, ook op mondiaal niveau, kan hebben.
Plaats reactie