Leon schreef: ↑11 jun 2025 21:17
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑11 jun 2025 21:04
Dat opschalen mag echter niet zomaar zonder onderbouwing en daar voor is waarneming en/of experiment nodig.
Het sterkst is dat het een voorspellende werking heeft.
Problem is dat veel mensen bevestigingen zien die er niet zijn.
Einstein voorspelde met zijn verhaal een beweging van de planeet Mercurius en die bleek te bestaan.
Dan heeft men en sterke zaak, zo niet dan gaat het vermoede in de afval berg van vermoedens.
Van je tweede verhaal begrijp ik niet veel, kan er dus niets over zeggen.
probleem is dat er geen absolute bewijzen zijn, alleen bevestigde vermoedens, en de een heeft wat meer nodig dan de ander voor bevestiging, soms is de status of autoriteit van iemand al voldoende.
Het gaat verder. Wat MaartenV doet, is van het materialisme beweren dat er bepaalde consistente correlaties uit volgen. Om dan voorbeelden te zoeken waarin die correlaties omgekeerd zijn om daaruit te besluiten dat het materialisme weerlegd is.
Maar zijn bewering over die correlaties is vals. De omgekeerde correlaties die hij vind, zijn geen weerlegging voor het idee dat bewustzijn een emergent gevolg is van werkende hersenen. Ze zijn een weerlegging voor het naieve idee dat als B het gevolg is van A dat de relatie tussen A en B in alle omstandigheden een stijgende functie moet zijn.
Maar er zijn talloze voorbeelden waar er een oorzakelijk gevolg is maar door negatieve feedback mechanismes er situaties zijn met een negatieve correlatie tussen de twee. Een plant heeft bv voedinsstoffen nodig om te kunnen groeien maar als je een plant te veel voedingsstoffen geeft, door bv overbemesting, dan zal van dan af meer voedingsstoffen voor minder groei zorgen.
MaartenV mag in een vorm van idealisme geloven en als hij denkt dat bepaalde resultaten dat ondersteunen mag hij dat hier naar voor brengen.
Maar als hij steeds opnieuw blijft herhalen dat deze resultaten het materialisme weerleggen, ook al is hem meermaals uitgelegd dat hij die bewering steunt op een naieve idee over correlaties tussen oorzaak en gevolg en zijn hem al talloze voorbeelden gegegen, dan denk ik dat ik op een bepaald moment mag besluiten dat het om een moedwillige verkeerde voorstelling van zaken gaat.
De manier waarop MaartenV hier al decenia lang dit onderwerp terug ter sprake brengt is fundamenteel oneerlijk. Steeds opnieuw negeert hij de bezwaren van anderen en stelt hij het voor alsof hij nu het argument heeft gevonden dat zijn visie definitief zal ondersteunen, terwijl hij gewoon herhaalt wat hij al jaren herhaalt waarbij de bezwaren die de vorige keer geopperd werden, nog steeds geldig zijn.
Ja, hij zal soms een nieuw onderzoek aanhalen, maar die nieuwe onderzoeken bevatten geen beduidende nieuwe elementen. Als er omstandigheden bestaan waarin druggebruik voor een negatieve correlatie zorgt, dan is een nieuw onderzoek waar dat naar boven komt geen grote verrassing.
We hebben hier
niet te maken met iemand die op een naieve manier iets gelooft en dat hier brengt. We hebben hier te maken met iemand die op een langdurig volgehouden intellectueel oneerlijke manier zaken verdraait om daarmee te proberen zijn visie een geloofwaardig imago te geven. Wel als dat lang genoeg volgehouden wordt, heb ik er geen probleem mee om dat leugens te noemen. Ook al zou hij die visie zelf geloven.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman