Nazi-termen

Als je een opmerking hebt over het Forum, het beleid of het beheer, een suggestie of een klacht, dan kun je deze hier kwijt.

Moderator: Moderators

HierEnNu
Superposter

Re: Nazi-termen

Bericht door HierEnNu »

@ Moderator Maria

Valt ook dit onderstaande vetegedrag van jouw protogé en emotioneel kennelijk compleet losgeslagen dikkemick onder de beschermende paraplu-smoes van cynische humor?
dikkemick schreef: 14 jul 2025 15:18:scissors:
Zie hier een laatste post van HierEnNu:
Ben jij inmiddels zo verblind door Jodenhaat dat je
Hou toch eens op met je vetegedrag. Wat is dat toch weer voor achterbaks framegedrag om mij tussen neus en lippen door ff vlug onterecht in een kwaad daglicht te stellen? Zat je daarom laatst huilend te smeken of ik alsjeblieft niet meer op je wilde reageren? Zodat je weer zonder tegengeluid mij zwart kunt maken? Of ben jijzelf inmiddels zo verblind door Jodenhaat dat je het nodig vindt om mij volledig out of context te citeren? Nota bene een volledig terechte vraag als je die in de context leest, waarmee ik het opnam voor medeforummer gerard_m
die volstrekt onterecht beschuldigd werd! Zie eventueel:
En dan ditte, nota bene in een Feedbacktopic onder de neus van Moderator Maria:
dikkemick schreef: 14 jul 2025 15:38:scissors:
Je doet nu een "HierEnNu'tje" door moderatie aan te roepen
en tot tweemaal toe:
dikkemick schreef: 14 jul 2025 19:50:scissors:
Dus het was een "HierEnNu'tje". Een roep om (moderatie)aandacht
in de hoop dat je opponenten terecht zouden staan.
Als ook dit vetegedrag van emotioneel losgeslagen dikkemick door Moderatie om moverende reden als cynische humor wordt beschouwd, nou, dan wordt dat lachen voor onze clowneske medeforummer, want in dat geval ben ik ook in staat om nog wel een paar cynisch humorvolle 'dikkemickjes' als repliek uit mijn punthoofd te voorschijn te toveren ...
... bijvoorbeeld als iemand zich schuldig maakt aan antisemisme:
  • "Hela, houd eens op met dat dikkemickje!" [ poe :wink: ]
PS Dit was maar een voorbeeldje hoor, dus neem dat niet te serieus! :wink: :^o
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
.Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
De meeste mensen 'weten' dat God bestaat: God bestaat niet!
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

HierEnNu schreef: 14 jul 2025 20:39
@ Moderator Maria

Valt ook dit onderstaande vetegedrag van jouw protogé en emotioneel kennelijk compleet losgeslagen dikkemick onder de beschermende paraplu-smoes van cynische humor?
Ik heb geen zin om op deze manier van schrijven in te gaan.

Terug on topic graag.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Als men van mening is dat alle Palestijnen uit de Westbank en de Gazastrook moeten worden verwijderd omdat ze niet dezelfde rechten dienen te hebben als de superieure Joden, dan is het gebruik van Nazi-termen voor dit soort ideeën vrij logisch en geeft het geen pas dat te verbieden. Helaas zijn sommige politici (ook elders tegenover andere bevolkingsgroepen) op grond van wat zij bepleiten. vrijwel zeker dat soort meningen toegedaan. Ze moreel gelijk stellen met de Nazi's, is dan goed te verdedigen.

NB niet alle nazi's waren het eens met de door hun leiders besloten Genocide, desalnietemin waren zelfs zij die Joodse onderduikers hielpen, vaak wel van mening, dat er een (andere) endlösung voor deze untermenschen moest komen. Valt te vergelijken met het dierenbevijdingsfront.

Dit is mijn antwoord. Zoals al mijn meningen, kan het op grond van (voor mij) nieuwe ervaringen worden bijgesteld. Maar de kans daarop acht ik gering.

Tenzij iemand mij binnenkort overtuigd, dat bijstelling nodig is, zal ik binnenkort dit topic sluiten.
Ik wens u alle goeds
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

If it looks like a duck, swims like a duck, and quacks like a duck, then it probably is a duck
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Bonjour schreef: 15 jul 2025 08:34 If it looks like a duck, swims like a duck, and quacks like a duck, then it probably is a duck
Bedoeld als een waardig Vrijdenker statement?
Een soort van geldig argument wat gebruikt kan worden als onderbouwing?
Doet me daar aan denken:

HierEnNu schreef: 14 jul 2025 12:16
Ik wens jou goede vandaag, en ...

remenber dat lelijke eendje?
  • Onthoud dan ff goed
    dat het een zwaan werd!
:scissors:
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Peter van Velzen schreef: 15 jul 2025 04:43 Als men van mening is dat alle Palestijnen uit de Westbank en de Gazastrook moeten worden verwijderd omdat ze niet dezelfde rechten dienen te hebben als de superieure Joden, dan is het gebruik van Nazi-termen voor dit soort ideeën vrij logisch en geeft het geen pas dat te verbieden. Helaas zijn sommige politici (ook elders tegenover andere bevolkingsgroepen) waarschijnliik dat soort meningen toegedaan. Ze moreel hoogstaander achten dan de Nazi's is dan niet goed te verdedigen.
Dankjewel voor die duidelijkheid Peter. Ik spreek de hoop uit dat dit qua Moderaten gelijkstellen aan de Nazi's van de staat Israël beperkt blijft tot dat ene MO topic en niet toegestaan wordt dat nu ook andere topics weer overspoeld mogen worden met zulks soort anti-Israëlpropaganda.

Ik stelde @ Moederator Maria een vraag die zij afdeed met:

Deze betiteling verdient een officiële waarschuwing

Peter van Velzen
  • "Ik heb geen zin om op deze manier van schrijven in te gaan."
Dat schept uiteraard geen duidelijkheid. Vandaar dat ik deze zelfde vraag aan jou voorleg:
Peter van Velzen
Site Admin

HierEnNu schreef: 15 jul 2025 08:46
Peter van Velzen schreef: 15 jul 2025 04:43 Als men van mening is dat alle Palestijnen uit de Westbank en de Gazastrook moeten worden verwijderd omdat ze niet dezelfde rechten dienen te hebben als de superieure Joden, dan is het gebruik van Nazi-termen voor dit soort ideeën vrij logisch en geeft het geen pas dat te verbieden. Helaas zijn sommige politici (ook elders tegenover andere bevolkingsgroepen) waarschijnliik dat soort meningen toegedaan. Ze moreel hoogstaander achten dan de Nazi's is dan niet goed te verdedigen.
Dankjewel voor die duidelijkheid Peter. Ik spreek de hoop uit dat dit qua Moderaten gelijkstellen aan de Nazi's van de staat Israël beperkt blijft tot dat ene MO topic en niet toegestaan wordt dat nu ook andere topics weer overspoeld mogen worden met zulks soort anti-Israëlpropaganda.
Ik zeg niet dat Israël in haar geheel van mening is dat alle Palestijnen uit de Westbank en de Gazastrook moeten worden verwijderd omdat ze niet dezelfde rechten dienen te hebben als de superieure Joden, maar sommige ministers hebben deze mening duidelijk te kennen gegeven. Ik ben er van overtuigd, dat veel Joden - ook in Israël - dit volkomen afwijzen. Maar zolang de Knesset ministers accepteert, die er voorstander van zijn, mag men Israël er als geheel ook van betichten. Het zijn met name BenGvir en Smotrich die zich als Joodse Nazi's gedragen. Maar ook Netanyahu en Katz lijken het niet af te wijzen

Ik stelde @ Moederator Maria een vraag die zij afdeed met:
  • "Ik heb geen zin om op deze manier van schrijven in te gaan."
Dat schept uiteraard geen duidelijkheid. Vandaar dat ik deze zelfde vraag aan jou voorleg:
Schaam je voor de respectloze manier waarop jij een moderator afkat!
Er is geen beschermende paraplu-smoes van cynische humor. Het is mijns inziens vrij onverstandig om haar te onpas te gebruiken omdat sommigen - waaronder ik zelf - niet altijd beseffen dat het cynische humor is.

De andere vraag beantwoordt ik elders.
Ik wens u alle goeds
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Concentratiekamp zou je kunnen interpreteren als zijnde een nazi-term. De meeste mensen zullen bij dit woord ook direct aan WOII denken.
Maar als een oud minister van Israël deze term gaat gebruiken dan geeft dat te denken!
Zo ook ethnische zuivering.
Het gebeurt waar we bij staan!
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Peter van Velzen
Site Admin

dikkemick schreef: 14 jul 2025 15:38 Je slaat de rest van mijn betoog gemakshalve maar over?

Als jij Palestijnen als volkomen gelijkwaardig ziet, waarom dans(te) je dan op hun graven?

En is opvangkampen bouwen niet hetzelfde als concentratiekampen bouwen ivm de oplossing (endlosung dus) dat ze "vrijwillig" vertrekken?

Je doet nu een "HierEnNu'tje" door moderatie aan te roepen terwijl je zelf ook niet zonder forumzonden bent.
Jouw kritiek op het aanroepen van de moderatie, om Israel - ondanks dat het "Israelische Nazi's" zoals Ben Gvir en Smodrich en ook de (meer opportunistische) Netanyahu en Katz niet laat vallen - voor een juiste kwalificatie (nazi gedrag) te vrijwaren is terecht.
maar dat kun je ook doen zonder dat je een ander forumlid, waarvan je hetzelfde gedrag meent te constateren, er bij te halen.
Ik wens u alle goeds
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Toen de Zionistische aanval werd ingezet werd ik op de vingers getikt voor een heel wat mindere overgenomen uitspraak als die nu worden gebezigd.
Dat duidt niet op consistentie.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 15 jul 2025 12:00 Toen de Zionistische aanval werd ingezet werd ik op de vingers getikt voor een heel wat mindere overgenomen uitspraak als die nu worden gebezigd.
Welke uitspraak??
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

dikkemick schreef: 15 jul 2025 12:02
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 15 jul 2025 12:00 Toen de Zionistische aanval werd ingezet werd ik op de vingers getikt voor een heel wat mindere overgenomen uitspraak als die nu worden gebezigd.
Welke uitspraak??
Die ga ik niet herhalen, want dan negeer ik de tik en krijg weer een tik.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
ChaimNimsky
Superposter

Bericht door ChaimNimsky »

Maria schreef: 14 jul 2025 16:14 Men heeft het wel eens over een levende taal.
Betekenissen veranderen in de loop van de tijd afhankelijk van de bijbehorende geschiedenis en het gebuik ervan.
Dat is zo gebeurd met duitse woorden, die associaties met zich meebrengen met afschuwelijke zaken.

In de loop van de afgelopen tijd is dat ook gebeurd met een aantal woorden.
Zo heb ik een tijd geleden de definitie van zionist geplaatst, zoals die in de oorspronkelijke betekenis gold.
Dit mede nav. van de plaatsing ervan van jouw onderschrift en de kritiek hierop op FT.

Dat zou ik nu niet meer doen.
De connotatie ervan is nu volledig veranderd.
Wereldwijd, met uitzondering van Israelische zionisten en een fiks aantal gebruikers van dit woord, die achter het huidige israelische zionisme staan met alles wat daarbij komt kijken, is de betekenis ervan veranderd.
Zeker Joden op de hele wereld, die uiterst skeptisch staan tegenover hetgeen zich aan het voltrekken is in Het Midden Oosten conflict, distantiëren zich van deze hele politiek en zullen zich nu niet meer zo gauw zionist noemen.
Als ze dat voorheen al deden.

En zoals gebeurd is met duitse woorden, die associaties met zich meebrengen met afschuwelijke zaken; zo gebeurt het nu ook met woorden als "zionist".
Dat is mi. ook een heel andere betekenis aan het krijgen.
Wie het idee van een Joods thuisland steunt, onderschrijft feitelijk het zionisme. Dit geldt voor vrijwel alle Joden, en ook voor de meerderheid van de wereldbevolking, op een kleine minderheid na, waaronder een piepklein groepje ultraorthodox Joodse gemeenschappen, zoals de Satmar-chassidiem en Neturei Karta. Zij zijn anti-zionistisch omdat het een oorspronkelijk seculiere beweging is en zij geloven dat het oprichten van een Joodse staat voorafgaand aan de komst van de messias niet is toegestaan volgens hun specifieke traditie. Volgens hun overtuiging mag het Joodse volk pas terugkeren naar het Land Israel wanneer de messias verschijnt en dit gebeurt onder goddelijke leiding. Dit toekomstige koninkrijk gaat verder dan het huidige Israel en omvat gebieden die in de Bijbel als het Beloofde Land worden genoemd. Dat betekent dat het niet alleen het huidige Israel en de Palestijnse gebieden betreft, maar ook delen van omliggende landen zoals Jordanië, Libanon, Syrië en Egypte.
Zeker is er nog geen sprake van een holocaust.
Overeenkomsten met ghetto's en concentratiekampen worden echter wel steeds duidelijker.
De vergelijking tussen de situatie in het Midden-Oosten en de nazi-concentratiekampen is ongefundeerd en doet ernstig tekort aan de historische realiteit. De verschillen in schaal, intentie en context zijn gigantisch en mogen niet verengd worden tot simplistische parallellen.

De nazi-kampen dienden om miljoenen mensen direct na aankomst te vergassen. Medische experimenten zoals de bevriezingsexperimenten en experimenten in drukcabines en nog van aanzienlijk grotere wreedheid, komen evenmin voor in de humanitaire zones. In tegenstelling tot de vernietigingskampen van de nazi’s, die gebouwd waren om systematisch mensen te vermoorden, dienen de locaties waar het Israelische leger Palestijnen naartoe verplaatst veiligheids- of militaire doelen; ze zijn niet gericht op totale uitroeiing. Vooral Buchenwald stind bekend om lampenkappen, boekkaften en zeep die van menselijke huid en huidvet werden gemaakt, wat allemaal niet het doel is van de humanitaire zones.

Er zijn legio oorlogen en conflicten geweest waarbij enorme aantallen slachtoffers vielen en mensen massaal in kampen werden samengedreven, zoals de Koreaanse oorlog, de Vietnamoorlog, de genocides en etnische zuiveringen in Rwanda, de onderdrukking in Cambodja onder de Rode Khmer, de conflictgebieden in Myanmar, en de burgeroorlogen in verschillende Afrikaanse landen. En als het gaat om systematisch koloniaal geweld, enorme aantallen slachtoffers, repressie en concentratiekampen gaat, verdient het Nederlands-Indië-beleid eerder een vergelijking met kampen en terreur dan het Israelisch-Palestijns conflict.

Nederland heeft in zijn geschiedenis ernstige en wrede daden gepleegd, zowel in het slavernijverleden als tijdens het koloniale bewind in Indonesië. Tijdens de trans-Atlantische slavenhandel waren Nederlandse handelsmaatschappijen actief in het ontvoeren, vervoeren en uitbuiten van naar schatting een half miljoen Afrikanen, van wie velen stierven door ziekte, mishandeling of uitputting. Slaven werden vaak onderworpen aan zware mishandelingen, verkrachting en geweld zonder dat hun eigenaren hiervoor werden gestraft. Dit wordt erkend als een misdaad tegen de menselijkheid.

In Indonesië voerde Nederland een jarenlange koloniale overheersing waarbij vooral tijdens de Java-oorlog tussen 1825 en 1830 naar schatting 200.000 Javanen, voornamelijk burgers, het leven verloren door tactieken zoals collectieve straffen, uithongering en het platbranden van dorpen. Tijdens de Atjeh-oorlog tussen 1873 en 1904 werden tienduizenden mensen omgebracht, waarbij het Nederlandse leger massamoorden, martelingen en deportaties toepaste om het verzet neer te slaan. Ook op Bali leidde het Nederlandse ingrijpen rond 1906 tot massale zelfmoorden onder de bevolking.

Daarnaast vonden er talrijke andere oorlogsmisdaden plaats in het kader van de onafhankelijkheidsoorlog na 1945, met onder meer massa-executies, martelingen en wrede onderdrukking van de bevolking. Hoewel het exacte aantal doden varieert per schatting, ligt het totaal van slachtoffers van Nederlands koloniaal geweld in de honderdduizenden.

Hoewel deze daden van structureel en systematisch geweld en onderdrukking buitengewoon ernstig zijn en diepe sporen hebben nagelaten, worden ze door historici en juristen over het algemeen niet als genocide gekwalificeerd, omdat het formele doel niet het volledig vernietigen van een groep was, maar het handhaven van controle en uitbuiting. Desondanks zijn de omvang en de brutaliteit van deze misdaden vergelijkbaar met, en in sommige opzichten zelfs ernstiger dan, vele andere historische conflicten buiten het nazisme.
En zoals jij gisteren de protesteerders de doodstraf toewenste is mi. ook wel zeer extreem en kan ik alleen zien als onderdeel van waar de laatste tijd het huidige israelische zionisme in doorklinkt.
Ik vind dat terroristen de doodstraf moeten krijgen. Is niets strafbaars aan en heeft evenmin iets met zionisme te maken.

Relevant voor mij is te zien waar ik aan toe ben op dit forum.
Zionist
ChaimNimsky
Superposter

Bericht door ChaimNimsky »

Peter van Velzen schreef: 15 jul 2025 04:43 Als men van mening is dat alle Palestijnen uit de Westbank en de Gazastrook moeten worden verwijderd omdat ze niet dezelfde rechten dienen te hebben als de superieure Joden, dan is het gebruik van Nazi-termen voor dit soort ideeën vrij logisch en geeft het geen pas dat te verbieden. Helaas zijn sommige politici (ook elders tegenover andere bevolkingsgroepen) op grond van wat zij bepleiten. vrijwel zeker dat soort meningen toegedaan. Ze moreel gelijk stellen met de Nazi's, is dan goed te verdedigen.

NB niet alle nazi's waren het eens met de door hun leiders besloten Genocide, desalnietemin waren zelfs zij die Joodse onderduikers hielpen, vaak wel van mening, dat er een (andere) endlösung voor deze untermenschen moest komen. Valt te vergelijken met het dierenbevijdingsfront.

Dit is mijn antwoord. Zoals al mijn meningen, kan het op grond van (voor mij) nieuwe ervaringen worden bijgesteld. Maar de kans daarop acht ik gering.

Tenzij iemand mij binnenkort overtuigd, dat bijstelling nodig is, zal ik binnenkort dit topic sluiten.
De Holocaust is geen metafoor. Het is een specifiek, uniek historisch feit. Het gebruiken ervan als politieke analogie is intellectueel gemakzuchtig en moreel problematisch. Het is kwalijk om termen als Endlösung en Untermensch "logisch" te noemen in relatie tot het Israelisch-Palestijns conflict -- deze woorden zijn onlosmakelijk verbonden met de industriële, systematische genocide van zes miljoen Joden in gaskamers en medische experimenten. Die woorden ontstonden niet als metaforen, maar als technische termen van een moordmachine.

Het moreel gelijkstellen van moderne politieke situaties aan de Holocaust is een vorm van geschiedvervalsing die het debat vergiftigt. Het is alsof je elk hardvochtig beleid automatisch als nazistisch mag betitelen zodra je morele afkeuring voelt. Dat is geen analyse, maar demonisering.

Indien je werkelijk begaan bent met Palestijns leed, zou je die zaak niet moeten bezoedelen door de gruwelen van de Holocaust als sjabloon te gebruiken, want daarmee ontneem je het verleden het gewicht en het heden het morele onderscheidingsvermogen.

Nogmaals, de reden dat ik dit draadje open, is om te zien waar ik aan toe ben op dit forum.
Zionist
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

De aandacht afleiden naar andere vreselijke gebeurtenissen elders en in het verleden maakt het handelen van de israelische regering er niet beter op.
Het vertelt mij alleen, dat veel mensen heel hardleers zijn en dat bij velen het laagje beschaving maar heel dun is.
ChaimNimsky schreef: 15 jul 2025 22:41 Relevant voor mij is te zien waar ik aan toe ben op dit forum.
Nu je het zo direct te berde brengt, zal ik daar ook eerlijk op antwoorden.
Er is idd. bij mij iets veranderd.
Van een zeer gewaardeerd lid, heb je de afgelopen tijd bij mij veel van je krediet verspeeld.
Maar ik ben uiteraard niet het hele forum.

Het zou goed zijn als je wat meer je eigen mening zou geven over hoe jij denkt over het nog altijd voortduren van het afslachten van Palestijnen.
Slechts een enkele keer heb ik van je gelezen, dat je het ook niet altijd eens bent.
Wanneer wel en wanneer niet.
Alleen steeds herhalen van geschiedenis en dat dit allemaal deel uitmaakt van zelfverdediging maakt de oorlogshandelingen en het doden van niet strijders, alleen steeds ongeloofwaardiger.

Verder denk ik, dat deze discussies het slechtste bij de mensen, ook hier op FT, naar boven haalt.
Van obsessief gedrag en steeds agresievere reacties en veroordelingen naar elkaar.
Soms letterlijk om te huilen.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Gesloten