dikkemick schreef: ↑25 okt 2025 08:38
ChaimNimsky schreef: ↑24 okt 2025 23:36
Israelische inlichtingendiensten daarentegen benadrukken dat ze vooral gebruikmaken van moderne, psychologisch onderbouwde ondervragingstechnieken die gericht zijn op het verkrijgen van betrouwbare informatie zonder fysieke dwang. De nadruk ligt daarbij op vertrouwen, empathie en kennis van menselijk gedrag, omdat dat het effectiefst is, in plaats van angst of geweld. Over de situatie in Israelische gevangenissen weet ik echter weinig.
Joh, flikker op met je ethisch verantwoorde martelpraktijken.
Wat maakt het uit waarmee de brandstapel wordt aangestoken.
Het is misschien te veel op de man, maar ik vind je instellingen ver beneden pijl. Asociaal en inhumaan. Hoe ziek kun je zijn in je hoofd?
Altijd dat emotionele gezever.
Als het leven van jouw partner, kinderen, ouders of vrienden afhankelijk is van acute informatie die een bepaalde jihadistische terrorist heeft, prima: veel succes dan maar met het vinden van tijdskritische inlichtingen zonder de moderne, psychologisch onderbouwde ondervragingstechnieken die Israel hanteert, en met filosoferen over ethiek terwijl er urgente informatie nodig is om hen te redden.
Mij gaat het om het gegeven dat een natie de plicht heeft om haar eigen burgers en veiligheid te beschermen -- dat is geen luxe of keuze, maar een fundamentele verantwoordelijkheid. Ik ben het eens met Michael Walzer en Alan Dershowitz: wat als je weet dat iemand informatie heeft waarmee levens kunnen worden gered? Als gezegd, is het idee dat marteling moreel verkeerd blijft, omdat marteling altijd een fundamentele schending van de waardigheid van een mens is, maar dat het soms onvermijdelijk is voor iemand die levens probeert te redden. Een tragische spagaat.
Vandaar dat de nadruk op moderne, psychologisch onderbouwde ondervragingstechnieken een middel is om die verantwoordelijkheid effectief uit te voeren, zonder vernedering of pijn. Dit betekent meer waarheidsgetrouwe verklaringen en een veel sterkere morele positie zonder tragische spagaat. Heb het hier over inlichtingendiensten -- over de situatie in gevangenissen heb ik reeds expliciet aangegeven dat ik daar weinig van weet.