respect als beschavingsoffensief

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Voor mij zijn fatsoen en innerlijke beschaving, synoniem aan elkaar, maar uiteraard spreek óók ik hier voor mezelf.

Grtz..
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
mustafa
Bevlogen

Bericht door mustafa »

oké, goed dat je dat erbij zegt

:)
god = music
architektuur = bevroren muziek
overwin het kwade door het goede
ik ben een niet-religieus gelovige
ik ben feminist
homoeopathie # kwakzalverij
ervaring telt
bad_religion

Re: respect als beschavingsoffensief

Bericht door bad_religion »

mustafa schreef:hiermee heb je de kans dat je nooit respect zult kunnen opbrengen voor het anders-zijn van je medemens
Iedereen is anders, respect? Iedereen is bij mij een klootzak totdat ie het tegendeel bewezen heeft, m'n drempel ligt niet hoog maar het wel een tactische en practische barrière!

Op forums is ie nog wat aangescherpt, daar nogal wat mensen respect verwarren met het oeverloos moeten aanhoren van iemands gewauwel!
mustafa
Bevlogen

Bericht door mustafa »

in mijn voorgaande posts heb ik er nu voldoende over gezegd
je kunt mij niet overtuigen mij gedrag naar mijn medemensen toe te veranderen
ik hoop dat je dat respecteert
waarom je zo reageert kan ik niet geheel doorgronden
Laatst gewijzigd door mustafa op 04 okt 2006 16:51, 1 keer totaal gewijzigd.
god = music
ik ben feminist
ervaring telt
bad_religion

Mustafa dat bij jouw nu elke manier dat niet binnen je scope valt gelijk veroordeelt wordt, bij mij is iedereen een klootzak totdat het tegendeel bewezen is. Voorkomt een hoop achterbaks geslijm!

Ik draai niet om de hete brei heen Mustafa, is dat dan respect?
Lux
Geregelde verschijning

respect

Bericht door Lux »

mustafa schreef:voor mij is het geen fatsoen
het is innerlijke beschaving en die is religieus geworteld
het gaat mij om het fundamenteel respect voor de medemens in diens anders-zijn
accepteren leidt tot onverschilligheid en als we daar mee doorgaan dan hebben we over een tijdje weer precies dezelfde problemen die pim fortuyn destijds zo goed wist te signaleren
Voor mezelf heb ik de volgende regel in mijn omgang met anderen:
ik geef ieder de kans om mijn respect te verdienen en in de mate van mijn menselijke zijn probeer ik iedereen te aanvaarden zoals hij/zij is en haar/hem niet te kwetsen, vernederen, treiteren, ...

Let wel:
aanvaarden "in de mate van mijn menselijke zijn" :wink:
en
respect "moet je verdienen".

Groetjes,
Lux.
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

bad_religion schreef:Mustafa dat bij jouw nu elke manier dat niet binnen je scope valt gelijk veroordeelt wordt, bij mij is iedereen een klootzak totdat het tegendeel bewezen is. Voorkomt een hoop achterbaks geslijm!

Op een aparte manier, die misschien niet zoveel mensen zullen begrijpen, ben je respectvol, omdat je oprecht bent. Ik vind dat een vorm van respect.
Maar niet iedereen die niet jouw voorbeeld volgt, maakt zich schuldig aan 'achterbaks geslijm'. Vriendelijkheid kan ook oprecht zijn.

Grtz..
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
bad_religion

Devious schreef:
bad_religion schreef:Mustafa dat bij jouw nu elke manier dat niet binnen je scope valt gelijk veroordeelt wordt, bij mij is iedereen een klootzak totdat het tegendeel bewezen is. Voorkomt een hoop achterbaks geslijm!

Op een aparte manier, die misschien niet zoveel mensen zullen begrijpen, ben je respectvol, omdat je oprecht bent. Ik vind dat een vorm van respect.
Maar niet iedereen die niet jouw voorbeeld volgt, maakt zich schuldig aan 'achterbaks geslijm'. Vriendelijkheid kan ook oprecht zijn.

Grtz..
Oh mee eens hoor Devious, maar ik zei ook dat ik niet al te hoge maar een tactisch drempeltje heb. Mensen die met veel woorden niets zeggen en om alles heen draaien zijn per definitie niet te vertrouwen en niet eerlijk. Als het loopt als een eend, zwemt als en eend en kwaakt als een eend dan is het een eend. Hoewel sommige eenden graag een pauw willen zijn...
mustafa
Bevlogen

Bericht door mustafa »

kan ik me in vinden
ik vind trouwens het woord aanvaarden veel beter dan accepteren dat mij associaties geeft met onverschilligheid
toch blijf ik erbij dat ik geloof dat in ieder mens het goede aanwezig is
en daarvoor voel ik respect
maar als die potentie niet blijkt te worden benut en mijn eigen levenservaring kent een aantal voorbeelden dan is er ook geen respect meer, maar wel teleurstelling
god = music
ik ben feminist
ervaring telt
Lux
Geregelde verschijning

respect

Bericht door Lux »

Voor mezelf kan ik zeggen dat ik respect heb voor mensen die:
rechtuit zijn
luisteren met open geest
proberen vrij te denken
toegeven als ze denken zich te hebben vergist of als ze zich echt vergisten
betrouwbaar zijn
leergierig zijn
...

Respect heb ik niet voor mensen die:
anderen naar de mond praten
er een sport van maken om te roddelen, te kleineren, ...
weigeren vrij te denken
alle schuld altijd bij anderen te zoeken en zo steeds klagend bij de pakken blijven zitten
liegen en bedriegen en ...

Hoe mensen zich uiten is voor mij dus minder belangrijk.

Dus zowel de stijl van bad_religion als die van devious zijn voor mij oké. En ook die van Mustafa en van ...

En verder sluit ik me aan bij de "realisten":
de mens is nu eenmaal mens met alle variaties van uiterst kwaadaardig tot (soms te) goedaardig. Wie naar het verleden en het nu kijkt weet: dat was + dat is + dat zal -vrees ik- altijd zo blijven.

Groetjes,
Lux.
mustafa
Bevlogen

Bericht door mustafa »

helemaal mee eens
zo voel ik dat ook
god = music
ik ben feminist
ervaring telt
Lux
Geregelde verschijning

respect

Bericht door Lux »

Dit houdt voor mij ook in dat ik niet automatisch iemand met één of andere titel of maatschappelijke functie zal respecteren. Ik zal die persoon wel volgens onze samenlevingsregels correct bejegenen. Aan die persoon om respect te verdienen op basis van daden/zijn.

Ook voor iemand die er ideeën op nahoudt die haaks op de mijne staan kan ik respect hebben zolans die persoon zonder bekeringsdrang open wil/kan argumenteren, discussiëren en dies meer. Zo iemand is immers niet achterbaks. Zo maak ik voor bijvoorbeeld rooms-katholieken (ik woon nu eenmaal in nederlandstalig België) een duidelijk onderscheid tussen kaloten/tsjeven en rooms-katholieken. De kaloten/tsjeven zijn onbetrouwbare leugenachtige personen voor wie het eigen doel alle middelen heiligt. In de tweede groep kom ik wel mensen tegen die ik kan respecteren. Die lijn trek ik gewoon door.

Helaas (want andersom is misschien zoveel eenvoudiger?) kan ik Bad_religion begrijpen in zijn uiterste voorzichtigheid. Ook ik heb geleerd dat er weinig mensen op deze aardkloot rondlopen die mijn respect "verdienen".

Toch vind ik het mooi van Mustafa dat hij blijft de ander benaderen vanuit de verwachting dat de ander goed is. Zelf ben ik veel wantrouwiger.

Groetjes,
Lux.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Toch eerst van Dale pakken om te zien waar je wilt afwijken van het bestaande woordgebruik ?

Volgens van Dale is een "respectueuse" een prostituee.

Ook zie je respect vaak als respect hebben voor iemand die je bedreigt met een mes.

Maar de meest voorkomende vorm is die van zeloten, kwakzalvers en nog meer van dat, die respect OPEISEN voor hun zienswijzen; dan hoeven ze niets aan te tonen, noch te beredenen en kunnen toch steeds meer ruimte vragen voor hun gedrag.

Feitelijk een vorm van gemeen Calimero-gedrag: "mijn gevoel is zo teer dat jij daar respect voor moet hebben, hoever ik daar ook jouw ruimte mee inneem." Haha ! Nee dus.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
jHenosch
Banned
Contacteer:

Girl's grandpa: Forgive those who trespass against us

Bericht door jHenosch »

Girl's grandpa: Forgive those who trespass against us !

An Amish man, standing by the body of his slain granddaughter, told young relatives not to hate the gunman who killed five girls in their classroom, a pastor said on Wednesday. Simple funerals are being planned for the victims, while their families work to forgive the killer, neighbors say.

Kijk, dat is nou iets waar ik respect voor heb.
insomnia
Forum fan

Bericht door insomnia »

Ik heb even gezocht, maar niet gevonden, in mijn herinnering heeft Nancy ooit gezegd dat iemand in principe respect krijgt, totdat blijkt dat ie het niet waard is (iets in die strekking).

Het impliceert dat je het niet hoeft te verdienen, alleen maar kunt verspelen.
C'est le ton qui fait la musique
Plaats reactie