Hoe zit jij in je vel??

Wil je iets persoonlijks aan anderen kwijt. Vertel het hier.

Moderator: Moderators

LindaK
Banned

Veel reacties!

Bericht door LindaK »

Ik heb alle reacties op mijn stelling gelezen. Vind ik fantastisch, maar wat ik bedoel is dat op de meeste topics koel, zakelijk en vooral rationeel wordt gereageerd.
Ik zie op bijna geen enkele topic een emotieële reactie! Niemand die rechtstreeks uit zijn/haar hart spreekt. En dat vind ik jammer. Waar is de eerlijke, open en soms ongenuanceerde reactie? En waar het direct uit het hart komt?

Leven wij in een wereld waarin alles beargumenteerd moet worden? Moeten we alles onderbouwen met wat "wijzen" voor ons hebben gezegd? Kunnen of mogen wij er geen eigen mening meer op na houden? Neen toch, elk mens is uniek, en dat moeten we zo houden.
Alles van waarde is weerloos.
bad_religion

Re: Veel reacties!

Bericht door bad_religion »

LindaK schreef:Ik heb alle reacties op mijn stelling gelezen. Vind ik fantastisch, maar wat ik bedoel is dat op de meeste topics koel, zakelijk en vooral rationeel wordt gereageerd.
Het is ook schriftelijk....
Ik zie op bijna geen enkele topic een emotieële reactie!
Jij ziet dat niet?
Wat is je verwachtingspatroon?
Niemand die rechtstreeks uit zijn/haar hart spreekt. En dat vind ik jammer. Waar is de eerlijke, open en soms ongenuanceerde reactie? En waar het direct uit het hart komt?
Nou nee, ik denk dat elke communicatie en stelling inname begint bij overtuiging, waarna een mens deze rationeel overweegt. Bij schriftelijke communicatie zie je de rationele overweging van de stellingname uiteraard het meest.
Leven wij in een wereld waarin alles beargumenteerd moet worden?
Moeten wij in een wereld gaan leven zonder beargumenteren, het lijkt mij een vrij gezond proces om onderscheid en waardeoordelen te willen geven om geen ongeleid projectiel te worden. Overigens emotie en rationeel denken beïnvloeden elkaar en zijn inherent aan het "ik"
Moeten we alles onderbouwen met wat "wijzen" voor ons hebben gezegd?

Nee alstjeblieft niet, neem het beste van alles, ik heb hier al een tegen geageerd, met name tegen mensen die een leeraar denken te hebben gevonden. eigen inbreng is bij mij erg gewenst, maar de onderbouwing ook.

http://www.freethinker.nl/forum/viewtopic.php?t=2197

Kunnen of mogen wij er geen eigen mening meer op na houden? Neen toch, elk mens is uniek, en dat moeten we zo houden.
Graag zelfs, maar het is goed je mening rationeel te beoordelen, zo kan een mening ook ontwikkelen!
LindaK
Banned

Bericht door LindaK »

bad_religion schreef:
LindaK schreef:Ik heb alle reacties op mijn stelling gelezen. Vind ik fantastisch, maar wat ik bedoel is dat op de meeste topics koel, zakelijk en vooral rationeel wordt gereageerd.
Het is ook schriftelijk....
Ik zie op bijna geen enkele topic een emotieële reactie!
Jij ziet dat niet?
Wat is je verwachtingspatroon?
Niemand die rechtstreeks uit zijn/haar hart spreekt. En dat vind ik jammer. Waar is de eerlijke, open en soms ongenuanceerde reactie? En waar het direct uit het hart komt?
Nou nee, ik denk dat elke communicatie en stelling inname begint bij overtuiging, waarna een mens deze rationeel overweegt. Bij schriftelijke communicatie zie je de rationele overweging van de stellingname uiteraard het meest.
Leven wij in een wereld waarin alles beargumenteerd moet worden?
Moeten wij in een wereld gaan leven zonder beargumenteren, het lijkt mij een vrij gezond proces om onderscheid en waardeoordelen te willen geven om geen ongeleid projectiel te worden. Overigens emotie en rationeel denken beïnvloeden elkaar en zijn inherent aan het "ik"
Moeten we alles onderbouwen met wat "wijzen" voor ons hebben gezegd?

Nee alstjeblieft niet, neem het beste van alles, ik heb hier al een tegen geageerd, met name tegen mensen die een leeraar denken te hebben gevonden. eigen inbreng is bij mij erg gewenst, maar de onderbouwing ook.

http://www.freethinker.nl/forum/viewtopic.php?t=2197

Kunnen of mogen wij er geen eigen mening meer op na houden? Neen toch, elk mens is uniek, en dat moeten we zo houden.
Graag zelfs, maar het is goed je mening rationeel te beoordelen, zo kan een mening ook ontwikkelen! Van deze zinloze lange quote wordt ik verdrietig. Skeptic.
En dat bedoel ik dus. Daar word je toch verdrietig van.
bad_religion

Ach LindaK wat wil je dan precies horen? Wat maakt je nu zo verdrietig?
LindaK
Banned

Bericht door LindaK »

bad_religion schreef:Ach LindaK wat wil je dan precies horen? Wat maakt je nu zo verdrietig?
Ik zou van jou willen horen hoe jij in het leven staat. Jij hebt op al mijn vragen een antwoord, maar je zegt in feite niets en het bestaat ook weer uit wedervragen. En die reactie maakt mij verdrietig. Op zo'n manier heeft een discussie geen zin.
Ik probeer mij zelf te zijn en vanuit mijn hart en gevoelens te spreken. Maar ik proef bij velen (niet iedereen) op dit forum een soort van "semi-intelectueel" gedrag. Een houding aannemen van: "Wij weten hoe de wereld in elkaar steekt", met argumenten die niet van henzelf zijn, verwijzen naar (merendeels) uitspraken van niet-bekende personen. Maar nooit iets van zichzelf in antwoorden of reacties kunnen leggen.
En dat vind ik jammer, maar het is niet anders.
MOODY BLUE
Diehard

Bericht door MOODY BLUE »

Voor mijzelf gesproken kan ik zeggen altijd vol 'gevoel' te spreken. Soms wilde ik wel dat ik veel rationeler was.
Afbeelding

I'm more than that, I know I am, at least, I think I must be.

There you go man, keep as cool as you can.
Tsjok45
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Tsjok45 »

Hoe zit jij in je vel??
Hoe ik in mijn vel zit ?
.... Lekker en uit de grond van mijn hart .... de vraag is bij mij zelfs nog niet opgekomen alhoewel mijn vel al vrij rimpelig en gedeshydrateerd is
.... Ook toch ff doen want anders zit het nooit goed ... vooral als blijkt dat iemand anders toch nog beter in zijn vel zit , zeker met de dagcrème van "laboratoires hutselfrutsel " al op .. toch ?

emotievolle en spontane groetzen ( ook van -Armani en de bekende "boekskes" )
Voel je, je nu ook "beter " ( of euh ... iets anders ? )

Santé , mijn ratse....
Ni dieu , Ni maitre
Ni , Ni , Ni ( The knight of Ni )
Animal
Forum fan

Bericht door Animal »

Ik ben gelukkig met wie ik ben. Geeft mij een heerlijk gevoel. Recht vanuit mijn hart.
Zou niet iemand anders willen zijn.
Heb geen wensen. Zie veel te veel ellende in de wereld die mij verdriet doen.
Heb hekel aan Heilige Schriften die dood en verderf spreken over anderen.

Enkele emotionele uitspraken recht uit het hart. Kan ze ook onderbouwen.
skeptic
Erelid
Contacteer:

Bericht door skeptic »

LindaK schreef:En dat bedoel ik dus. Daar word je toch verdrietig van.
En ik wordt verdomme verdrietig van je ellenlange quotes met daaronder een regeltje tekst.:cry:
Hier heb je een voorbeeld hoe het wel moet.
Mensen die sterke overtuigingen hebben zonder dat daar bewijzen voor zijn, horen in de marge van de maatschappij thuis en niet in de paleizen van de macht. (Sam Harris)
Blueflame
Forum fan

Bericht door Blueflame »

LindaK schreef: Ik probeer mij zelf te zijn en vanuit mijn hart en gevoelens te spreken. Maar ik proef bij velen (niet iedereen) op dit forum een soort van "semi-intelectueel" gedrag. Een houding aannemen van: "Wij weten hoe de wereld in elkaar steekt", met argumenten die niet van henzelf zijn, verwijzen naar (merendeels) uitspraken van niet-bekende personen.
Dat hangt van het onderwerp af en de insteek.
Bij logica, wiskunde en fysica kan je "gevoel" wel eens een aardig loopje met je nemen. In de verkeerde richting wel te verstaan. En inderdaad : een tutti frutti of andere goeroe moet mij niet vertellen hoe de wereld in elkaar steekt, bekeken vanuit de 37e dimensie of in functie van de Maya-kalender of de stand der sterren. Dank-u-wel-mercie.
Dat sommige personen voor u niet bekend zijn, tja .... . Tegenwoordig wil google al wel eens helpen.
Gevoelens heb je nodig bij contact met mensen, niet in wetenschappelijke gedachten.
Misschien is wat jij zoekt eerder een chatbox.
Mvg.
111 111 111 x 111 111 111 = 12 345 678 987 654 321
cymric
Bevlogen

Bericht door cymric »

Ik zie op bijna geen enkele topic een emotieële reactie! Niemand die rechtstreeks uit zijn/haar hart spreekt. En dat vind ik jammer. Waar is de eerlijke, open en soms ongenuanceerde reactie? En waar het direct uit het hart komt?
Ik kan soms best uit mijn hart praten, maar dan wil jij niet aan het andere einde van de discussie zitten. Dan ben ik meestal erg pissig en geïrriteerd, en ik heb de gemene eigenschap érg ad hominem en berekenend kwetsend te worden. De discussie waar jij je verbaasd afvroeg wie Adam en Cyric [sic] waren, is zo'n voorbeeld. Voor de rest houd ik mijn gevoel zoveel mogelijk buiten discussies, want het gaat niet om mijn gevoel. (In ieder geval hoogst zelden.)
Leven wij in een wereld waarin alles beargumenteerd moet worden? Moeten we alles onderbouwen met wat "wijzen" voor ons hebben gezegd? Kunnen of mogen wij er geen eigen mening meer op na houden? Neen toch, elk mens is uniek, en dat moeten we zo houden.
Ja, we leven in een wereld waarin alles beargumenteerd dient te worden, want alleen op die manier zijn we er zeker van dat irrationeel en subjectief gevoel wordt buitengesloten en dat iedereen een bepaalde basis hanteert die ook voor iedereen gelijk is en moet zijn. Als een dokter mij opereert, wil ik graag dat hij dat doet omdat hij een goed idee heeft van wat mij mankeert en wat hij eraan kan doen, en niet maar lukraak in mij gaat zitten peuren.

Onderbouwen doe je met wat je redelijkerwijs zelf kunt aanleren door het zelf te doen. De wijzen zijn daar slimmer in, hébben het al voor ons gedaan, zodat wij onze tijd nuttiger kunnen besteden. Als je dat niet wilt, waarom gebruik je dan een computer?

Een eigen mening mag altijd. Wat is veranderd is dat mensen tegen je zeggen dat die mening geen knip voor z'n neus waard is omdat <beredenering>. Heel langzaam verdwijnt de tijd dat het zo was omdat jij het zei; heel langzaam komt daarvoor in de plaats dat het zo is omdat jij binnen redelijke grenzen kan aantonen---en dus impliciet dat iedereen dat OOK kan---dat het zo is. Gevoel verdwijnt natuurlijk niet, maar het krijgt wel een andere functie. En zo hoort het ook: de mens moet leren dat zich vastklampen aan oude gevoelsmatige ideeën geen garantie op verbetering in de toekomst garandeert.
I think, and ever shall think, that it cannot be wrong to defend one's opinions with arguments, founded upon reason, without employing force or authority. ---Niccolò Machiavelli
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

LindaK schreef: Waar is de eerlijke, open en soms ongenuanceerde reactie? En waar het direct uit het hart komt?
De gehele tegenwoordige moslimwereld nodigt je uit eens gezellig een middagje 'death to whatever' (elke week invullen met object van de week) mee te schreeuwen.
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Beste Linda,

Ik denk dat de meesten juist wel uit gevoel reageren. Vaak lees ik een bericht waarbij ik denk wel @#$$%&& wat een ontzettende onzin hoe komt iemand daar toch bij. Dit ga ik vervolgens verwoorden met een tegenwerping of vraag. :D
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
bad_religion

LindaK schreef:Ik zou van jou willen horen hoe jij in het leven staat.
Nou in het leven?
LindaK schreef:Jij hebt op al mijn vragen een antwoord, maar je zegt in feite niets en het bestaat ook weer uit wedervragen.
Ik heb op enkele vragen gewoon geantwoord, en sommige met een werdervraag dat heet interesse....
LindaK schreef:En die reactie maakt mij verdrietig. Op zo'n manier heeft een discussie geen zin.
Op zo'n maniet heeft discussie voor
jouw
geen zin, maar dat algemene hekel ik een beetje....
LindaK schreef:Ik probeer mij zelf te zijn en vanuit mijn hart en gevoelens te spreken.
Ach, ik spreek niet anders dan vanuit m'n gevoel, maar ik probeer dat zo goed mogelijk verstaanbaar te maken voor anderen. Dat is wel zo plezierig voor anderen, bijkomend plezier is dat ik mijn gevoel ook enigzins kan verklaren of testen door middel van communicatie. En daar heb je argumenten voor nodig toch?
LindaK schreef:Maar ik proef bij velen (niet iedereen) op dit forum een soort van "semi-intelectueel" gedrag.
Oh ja, soms proef ik dat ook, aan de andere kant is het een geval van perceptie, jij wilt kennelijk dat we allemaal een ander deuntje gaan zingen omdat jij dat fijn vind, ook niet echt reëel toch?
LindaK schreef:Een houding aannemen van: "Wij weten hoe de wereld in elkaar steekt", met argumenten die niet van henzelf zijn, verwijzen naar (merendeels) uitspraken van niet-bekende personen.

De meeste argumenten die en mens kan hebben zijn niet van zichzelf, wat ik wel nastreef is dat mensen een compositie voor zichzelf maken in plaats van een leeraar of guru na te lopen. Jouw arhumenten zijn ook niet van jezelf, allemaal samenstelsels van wat jij hebt aangeleerd, het persoonlijke ligt hem erin hoe jij ze samenstelt, toch?
LindaK schreef:Maar nooit iets van zichzelf in antwoorden of reacties kunnen leggen.
En dat vind ik jammer, maar het is niet anders.
Nou ja, ik denk dan, dat zijn LindaK haar tekortkomingen, iets niet kunnen horen en zien, en jij denkt dat waarschijnlijk van mij :wink:
Gerard
Bevlogen

Bericht door Gerard »

Gevoel is belangrijk in het leven, zonder gevoel is het leven dood(s).
Gevoel is de drijfveer voor kunst en kunst voedt ons gevoel.
Gevoel kleurt ons leven.
Gevoel kleurt dus ook dit forum
In die zin geef ik je gelijk maar je zegt dat je bijna geen emotionele reacties ziet op dit forum. Vreemd, want er wordt toch soms behoorlijk heftig gereageerd en dat heeft dan weinig met beargumenteren te maken maar meer met irritaties die ontstaan door mensen die puur vanuit hun gevoel spreken en geen enkele argumentatie aandragen in een discussie die daar om vraagt.
Wat heb je in een discussie over abortus aan een antwoord als dit: “Ik ben tegen abortus want mijn gevoel zegt dat dat niet goed is” ? Dat dood de discussie.
Argumenten zijn de voeding voor een discussie. Gevoel is persoonlijk, je mag het delen maar je gaat er niet over in discussie.

Daarnaast heb ikzelf vaak de behoefte om mijn gevoel oók te beargumenteren.
Waarom voel ik dat zo? Een psychologische verklaring zoeken waarom reageer ik zoals ik reageer.

Wat je eigenlijk vraagt is een persoonlijk verhaal.
Maar niet iedereen legt dat op een forum op tafel.
In mijn geval was een persoonlijk verhaal die over gevoelens ging de reden om me bij dit forum aan te melden.

Ik denk dat je ook niet moet vergeten dat ieders gevoel anders is en dat het soms niet bij dat van jou aansluit. Sommige mensen zijn nu eenmaal wat rationeler dan anderen en dat kan bij een gevoelsmens wel eens kil en berekenend overkomen.
"Er zijn mensen die men overtuigt met verheven gebaren, maar die men wantrouwig maakt met argumenten."
Friedrich Nietzsche
Plaats reactie